Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Blir lite inspirerad av att läsa om hur duktiga ni är som kämpar på trots vinter, snö och is!

Jag kravlar mig långsamt ut ur idet, har varit superförkyld hela veckan och stallarbetet har mest varit ett tvång. Men igår strålade solen och det takdroppade hela dagen, hästarna har börjat tappa rejält med vinterpäls och talgoxarna vårkvittrade.

Även de gamla damerna, som har passerat 20- årsstrecket för ett tag sedan, blev befriade från sina täcken och slapp dem även nattetid (de går på lösdrift och har blivit lite mer frusna med åldern).

Annars är det förberedelser för hingstvisningen i Vetlanda som gäller, har tränat lite uppställning med Ffenix och försökt att konditionsträna lite, men det saknas ett ridhus här!! Jobbar på att övertala maken om nödvändigheten av ett sådant, det tar tid men droppen urholkar stenen!:banana:

Kan ju slänga in en bild på Ffenix när han tränar uppställning. Det är min duktiga väninna som tränar och jag som fotar.

405612_343452649019638_100000647171720_1124962_1545123197_n.jpg

Och han är väldigt trevlig för att vara en ung hingst, lätthanterlig och arbetsvillig. Temperamentet är det viktigaste när man tänker på vad man vill föra vidare till kommande generationer tycker jag!:laugh:

Han är kanonfin... och jag håller definitivt med om att psyket är mycket viktigt.
När är hingstvisningen i Vetlanda? Var i Vetlanda? Är det bara araber.. eller andra raser också?
Vetlanda är ju inte längre bort än att man kan ta en dagstripp och titta... Om man är ledig förståss...

Idag tog jag tag i dagen i tid, dvs jag hann tillbaka hem innan sk*tvädret drog in... Båda damerna är motionerade. Det blev lite stökigt inledningsvis... Bäcka stimmade... Loppan stimmade... och när de började stimma åt var sitt håll hade jag inte längre något val... Jag tappade/släppte Loppan... Sen fick jag ägna mig åt att bli lite sträng på Bäcka en stund... Fick påminna henne om att jag inte gillar egna initiativ om vilken gångar vi skall ha.... Sen fick jag sitta av... hämta Loppan och sen sitta upp igen.. F*N... Jag måste bli lite lättare i gumpen så jag kommer upp lättare... Det är ju inte graciöst för fem öre när jag kravlar mig upp...

Nåja.. efter detta lilla missöde så skötte sig damerna strålande... Vi ägnade ridturen åt att pulsa i snö... Drygt 2 dm blötsnö är tungt och jobbigt att gå i. Så vi höll inte på så länge... Knappa timmen bara ... Men det räckte. Bäcka var ordentligt varm och trött när vi kom hem... SÅ jag hade inget val... Bara gräva fram ett fleecefodrat regntäcke och hänga på henne innan hon fick gå ut i hagen igen.

Bäcka gillar läget... Men hon är inte speciellt nöjd över tingesten... Vi får se hur länge hon accepterar det.. Det är första gången i hennes liv som hon går täckad i hagen ... I förrgår var det första gången hon hade täcke överhuvudtaget.. Men då stod hon med ett täcke i stallet...

Senast ändrad:

Det kommer att vara flest araber, men det är inte stängt för andra raser så ett par PRE- hingstar kommer att visas, och jag tror att det var ett par hingstar av amerikanska raser också.
Datumet är 10/3. Vad kul om du kommer, då måste du leta upp JB Ffenix och mig!! :banana:

Tja,bara att konstatera att varken min häst eller jag gillar blåst och oväder!Det är visserligen inte av det värre slaget,kommer lite blötsnö då och då och vinden märks mest om man kommer ut där det är öppet,gården är rättså skyddad idag.

Gav mig trots detta iväg,var tänkt en kort runda inne i skogen bara.Och kort blev det:grin:!300 meter fram och tillbaka,tog 20 minuter.

Märkte ju direkt att hon var skärrad och ovillig men fick henne in bland träden och snirklade lite.När vi sen kom upp på vägen kände jag att hon var på väg att försöka sticka hem så jag vände henne åter in bland träden och tog oss hemåt.Puh,var rädd ett tag där att jag inte skulle hålla henne ens där men det gick bra.Hon lugnade sig lite när hon såg stallet så sista hundra gick hon rätt lugnt.

Jag har svårt att hålla mig lugn i såna här lägen även om jag gör mitt bästa men så klart märker hon att jag spänner mig.Och det är så otäckt att känna att hon är på gränsen till okontrollerbar(ja,det vet jag ju inte om hon är men det känns så).

Tidigare idag fick hennes nerver också utstå lite mer än de tålde.Tränade intag i stallet(har skrivit tidigare om dessa problem)och när det blev snöras från taket i samma veva var det bara att släppa grimskaftet och sedan hämta henne i andra änden av hagen igen:D.Fick trots detta in henne rätt fort,lite morötter gjorde susen.

Inte vet jag vad det beror på men just nu är hon inte så kul att rida,hoppas det är övergående.

Visst är det jobbigt när det blir en ond cirkel. Känner sig lite osäker, hästen blir osäker, man sitter o funderar på vad som KAN hända och hästen undrar vart faran är....
Igår precis vid stallet skulle vi passera ensilage balar som ej stått där innan, jag satt o väntade på NÄR hon skulle bli rädd o HUR?? Såklart sprang hon lite till sidan för hon undrade ju varför jag var "rädd"- kom på mig själv efteråt hur dumt det blev. Jag är till viss del oxå lite feg, fast på annat sätt- väljer ju gärna de lite egna, och pigga hästarna, men om jag skulle ha en lugn häst så tycker jag att det är trisst sam tidigt som jag då bara blir fegare. Jag är ju oxå lite udda med det där att jag är mer trygg i skogen än i paddocken- kan tex låta bli att galoppera där pga osäkerhet, men aldrig låta bli i skogen.

Har haft min lilla skrutta i ca 3 veckor nu och trivs jätte bra med henne. Idag blev det en härlig morgon tur med sällskap av gammelman o väninna. Det blåste o regnade, men mkt härlig trav o galopp blev det allt. Hon är ju som en duracell kanin, skritt/taktar trav/taktar o klapprar tänder. Galoppen blev i hurtsar lugnt tempo pga underlaget- hon gjorde nått gris läte av missnöje, haha och kör upp huvudet o studsar fram.

Jobbigt när väder och vind sätter begränsningarna. De flesta hästar reagerar ju lite, men inte så mycket som din. Jag hade nog inte ens vågat rida den i blåst, så en liten runda är absolut bättre än inget alls:)

Själv fegar jag för mycket. Vet inte när det kom in i livet. Ungaran har klara minnen av när vi körde barbackarejs i skogen när de var små, och nu...:o Mellandottern, den vildaste av dem (som förövrigt har förstärkt det vilda hos lille vild) sa häromdan: Mamma, nu har vi haft honom i 7 år och du bara pratar om allt ni ska göra och sen blir det en promenad eller skrittrunda på sin höjd:mad: Ja, vad ska man svara på det...tur att han alltid haft andra mer tuffare ordinarie ryttare och att jag bara är reserven :angel: Nåja, jag har satt lite press på mig själv och lovat min ridgrupp att jag ska ha honom på dressyrlektionerna ibland efter påsk:)

För övrigt provade jag att tömköra honom igår. Jag hade blivit varnad av ungarna att han var jättejobbig, men han gick som en klocka. Lite för snabb att byta riktning när jag tänkte vi skulle gå lite slalom i skogen, så efter en snabb dans runt en stor tall bestämde vi oss för att vänta med den övningen tills vi är mer vana. Lilla pluttran fick följa med på hundpromenaden. Mycket tacksam liten dam som även i grimma och grimskaft krullar ihop sig till en perfekt arbetsform så fort man ökar takten lite.

Idag vet jag inte vad vi ska hitta på. Isgata överallt eller snorhal blötsnö :cry:

Cornelia, vilken jättefin liten kille. Så söt:love: Så roligt med lite bilder på andras älsklingar.

Det är när man verkligen behöver vara lugn för två, att det är som svårast.
Man kan underlätta med att sjunga och planera sin ridväg väldigt noga.
Igår red jag inte en enda häst! Jag var ute och hjälpa dom som inte kan komma ut med bilarna i snöplasket. Sen till födelsedag på kvällen.
Nu vräker det ned med snöblandat regn, så ridningen kan vänta lite.:grin:

Här är det lite si och så med ridningen. Var uppe i sadeln ett par gånger förra veckan, men bara lite småjobb. Fortfarande väldigt isigt här, tror att både jag och dottern blev lite deprimerade av att inte ha tillgång till ridhuset, som vi varit vana vid. Hon jobbar ju till 18, och då är det mörkt hela vintern att rida ute. Nåväl, vi kommer väl tillbaka, jag har ju börjat lite iaf, med longering, lite enkel löshoppning, skrittdressyr osv.

Cornelia - fin pålle:) I Halmstad var det flera år i rad Arab-Riks, blir så full i skratt av allt man såg där:) Är du en av damerna i hatt o långklänning, med plastgrejer på långspö för att få hästen "hög"? Som hyr en extra box för att ställa in fikabordet och klä den med sammetsgardiner? Nåt år var det en domare som blev nersprungen i manegen (fick en spricka på skallbenet) för att hästarna är så uppjagade av alla som viftar och tjoar. Väldigt speciella tillställningar med uppvisningsaraber - om man inte tillhör den grenen:)

Nope, jag är inte en av dem!!:rofl:

Håller med om att det är mycket speciellt! Har visat ett par av mina hästar på Riksutställningen eftersom man behöver synas när man är i "branschen", och ska väl visa Ffenix där i år eftersom de har hingstcertifieringen där, men jag är mer intresserad av arabens ridbarhet och vill att mina uppfödningar ska ut och tävla.

Det lever kvar en massa glamour- tänk kring arabutställningarna som jag inte ställer upp på. Kvarlevor från 70- 80 talen när det var status att äga en arab och bara rikisar hade sådana.

Rätt kul när mänskliga araber kommer till utställningen på Blommeröd i helikopter och stoooooora limousiner och visar upp sina tjusiga hästar som de köpt för hur mycket pengar som helst .....:eek:

Däremot tror jag att många "utomstående" har lite fel för sig när det gäller sättet att visa araberna på. Det ligger lång och målmedveten träning bakom. Hästarna får lära sig att showa loss när de ska in i ringen, de vet vad prassel- påsarna betyder och en gammal van show- hingst är lika vältränad på sin uppgift som en cirkushäst i sin manege. Det som imponerar på mig är att hästarna kan blåsa och fräsa och ösa på i ringen som värsta drakarna, och så snart de är tillbaka på uppsamlingen ställer de sig och väntar avslappnat med ena bakhoven i viloläge .... Också ganska vanligt att handlern hoppar upp och rider på en sån där "fräsande drake", barbacka i showträns, och det ska de klara. Arabens fogliga mentalitet är ett av deras mest framträdande drag.

Nu fick du igång mig!:rofl:
Kom på en sak till som jag ofta har tänkt på.

Jag, som är intresserad av alla hästraser, har varit på andra rasers riksutställningar och premieringar många gånger. Något som slår mig är att många av dem som visar häst där skulle kunna lära sig en hel del av dem som visar araber. Att få en häst i supertrim inför en visning är något som arabfolket är proffs på!

Har sett många hästar av andra raser visas i dålig form, dåligt hanterade, ovilliga att visa upp sig, går knappt att få i trav osv. Finns många tips att hämta från en proffs- handler!;)

Haha, visst är det kul med olika - lika:)

Jag gillar arabens utstrålning, men har lite svårt att se det fantastiska i en hysterisk flygtrav. Nästan vilken häst som helst har ju "steg" i en uppblåst flygtrav. Och när den där domaren blev påsprungen var hästen så ofokuserad och uppspelt (lös visning av galopp? ) det kan väl inte vara så bra?

Men visst håller jag med om att en bra handler kan få ut det mesta av en häst, hund eller vad det månde vara.

Fö tycker jag det är lika hysteriskt på hundutställning, där t ex schäfrarna ska "gräva ner" sig bak, och folk springer runt utställningsringen och tjoar och viftar och ropar.

Tycker det vore bättre om hästen/hunden fick visa upp sig på ett hyfsat avslappnat sätt, pigg och uppmärksam, men inte uppblåst och stressad.

Men det är bra om du upplyser mig, för jag förmodar att det är som jag är okunnig;) Det är bara vad jag ser, och ur min erfarenhetsvärld.

Jag håller faktiskt med dig i det mesta av vad du skriver. Jag är ingen fan av arabutställningar, även om jag vet hur mycket arbete det ligger bakom de visade hästarna.

Jag var också där när mannen blev nersprungen och håller med om att det inte sköttes så bra. Vissa hästar ska man inte visa lösa, och man ska aldrig ha mänskliga barriärer som man hade där. Stoet hade siktat in sig på den svaga punkten i kedjan och ville till utgången, så hon sprang rakt igenom kedjan av folk som stod där som levande staket.
Man drog lärdom av det som hände och gör inte så mer. Visserligen har man en klass där hästarna visas lösa, men de är alltid ensamma i manegen förutom handlern numera.

Men det finns så mycket inom den världen som är galet och lätt hysteriskt. Som det så lätt blir när det finns status och pengar att hämta ....

Så är det ju naturligtvis! Money talks... Men jag kommer ihåg att där var ett litet ungsto som var helt ljuvligt, skimmel, nästan lite rosa i tonen. Tror hon vann nåt pris:) ja, fest är det ju iaf när " Arabmänniskorna" träffas:)

Fin han är :love:

Jag måste hålla med båda två!
Jobbade på arabstuteri i min ungdom, fanns en del som inte var bra.
Men visa hästar fick man lära sig och att det viktiga är att hästen visar upp sig och tar fram steget och inte jag som visar :p
Det är synd att inte andra som visar hästar tar till sig hur man visar en häst.
När man tittar på en del som visar hästar så blir man ju helt fascinerad av att titta på hur dom springer brevid, man skulle kunna tro att dom visar sitt eget steg :D
Sen är ju araberna helt fantastiska att jobba med då dom är så lugna och fina och väldigt lättlärda.
Jag jobbade på 80 talet med araber och såg hur mycket pengar det var på den tiden det handlade om :o

Vilket underbart vårvinterväder det varit i dag :bump: och lika jävligt väder var det i gårkväll med blötsnö och halv storm :eek:

Har jobbat i dag och det var en sån där dag när inget blir som man tänkt sej och allt bara blir hur jobbigt som helst men jag tog mej igenom den oxå. När jag kom hem bytte jag kläder direkt och gick ut till pållarna och njöt av det vackra vädret i hagen med dom. Det blev en massa grooming och mockning och annat pyssel sen fick W på sej repgrimman för ett pass och jäklar va duktig hon är!! Men det är tröttsamt att vara lydig och försöka klura ut vad matte vill så det blev en massa gäspande när vi var klara.

Nu har jag fått i mej lite kaffe och en halv semla och nu ska jag åka till apoteket och hämta ut lite livsuppehållande medikamenter :D

Ps. klockan är 16.43 och solen lyser än, livsandarna återvänder efter vinterns mörker :banana:

Apoteket ja:devil:,kommer nyss därifrån.Jag hatar det stället,precis ALLA kunder verkar behöva diskutera sina mediciner ingående med de alldeles för få som jobbar där och där sitter man(jag)och blir mer och mer irriterad på att allt tar sådan tid.

Men får skylla mig själv som alltid väntar tills det är alldeles nödvändigt att gå dit.

Skrattar igenkännande över din beskrivning över apoteket... Vårt lilla apotek har vi döpt till Apoteket väntan.... Ganska talande. En ålderstigen dam som jobbar där.. Hon har lite svårt med datasystemen.. gör konstant fel och måste göra om. Man får inte åka dit när man har bråttom...

Igår kväll när jag tog in damerna så var ganska ok väder.. så när som en riktigt kall vind. Men jag tog mig i kragen och hängde på Bäcka utrustningen och tog ett litet pass på ridbanan. Det blev inget långt pass då det var snö med skare där och Bäcka signalerade att det var jobbigt att gå...

20 minuter blev det i alla fall och vi repeterade lite hjälper... Böja i volterna.. Lite sidförande och så fram och bakdelsvändning... Damen var på gott humör och ställde upp och jobbade.. Då bröt jag och så gick vi in i stallet igen.

I dag jobbade jag dagpass... Tidig start.. Hästarna blir utsläppta redan vid 04:00 tiden. Då var det riktigt surt väder... Plusgrader... blötsnö på tvären.. Känns inte bra att slänga ut hästarna i sådant väder... Hängde regntäcket på Bäcka... Loppan är ju lite smartare och brukar häcka i ligghallen när det är dåligt väder så hon fick vara naken...

Senare idag blev det bättre väder och dottern förbarmade sig över Bäcka och gick ut och tog av täcket... Mockat har hon gjort också... Så i kväll behöver jag bara fodra och ta in... Gött...

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama