Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

*kl*
God morgon alla!
Ponnytant, hoppas ni får det jättekul i London.

Själv har jag fått 100% stalltjänst denna veckan då dottern legat sjuk i feber, huvudvärk o ont i halsen. I måndags fick jag ta dressyrträningen :D, onsdag blev det ridhuset och samma sak igår. Idag är det dressyrträning igen. Men nu börjar dottern bli bättre och hon tror hon ska hoppa CR i morgon, ja ja, vi får se...
I måndags fick jag gjort min första RIKTIGA halt, sicken känsla! Innan har det viktigaste varit att få stopp på hästen, hur det ser ut har varit skit samma.
Men det kändes verkligen att det var rätt, kul. Ja ja, jag har inga höga krav här i livet... en snygg halt och hoppa bana på 60 cm :p

Syrran o Mirameja, jag är nog lite för mesig när det gäller att gå på kalhyggen, är rädd för alla torra vassa grenar och gömda hålor, så de inte fastnar :crazy: Men är man "uppfostrad" i ett ridhus på ridskolan så kanske det blir så. Nu rider vi 75% ute i naturen och givetvis i skogen, men jag håller mig gärna på stigar.
Speciellt efter att dottern gjorde ett dåligt vägval i juli och ponnyn fastnade med ett bak och framben och blev liggandes i skogen. :eek:
De kom upp själva efter en stunds slit och jag fick hämta dem med transporten i skogen. Pållan stod väl i 1-2 månader med svullen sena på ett framben men nu mår hon bra. :bow:

När det gäller GHS ska jag gå torsd kväll, fred kväll och lördag dag. Och jag har NOG shoppingförbud. 10 träns och 15 schabrak till tre hästar m.m, m.m så jag är liiiite :devil: shoppinggalen. Köper dock inga jättedyra märkessaker, köper hellre flera schabrak och byter.

Nä, dax å släppa ut hästarna, ha en bra dag :D

Hyggen är bra , ja skogen överhuvudtaget i synnerhet för hästar som är lite småheta *S* Mycket att ha koll på för dem i skogen , rider väldigt mycket på hyggen eftersom skogsbolaget avverkar i rasande takt o ska jag ta mig några längre sträckor , blir de ett hygge ja oftast måste över.'''

Jag har märkt att låter man bli att styra så mycket utan låter hästen välja mer eller mindre själv funkar de bäst aldrig haft några problem med hyggen o skador faktiskt.

Hästar är fantastiska på o välja bra vägar om de får göra de...kan va svårt ibland o låta bli o styra *S* men man får behärska sig o bara hålla koll på huvudriktningen....så man inte hamnar helt tokigt ...*S*

nähä nuär kaffemuggarna tomma o Springaren är nog otålig i hagen...lovade han en rejäl långtur med galopper , kanske ska ta en tur till sjön o testa isgalopp , brukar vara populärt värre ....får nog bli så.....

mina damer ...ber o få önska er en härlig lördag ... mot vidare vyer....yihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Håller med här, det gäller att låta hästarna välja väg själva när man rider i obanad terräng. Lång tygel, lätt sits och lugnt tempo. Har heller aldrig varit med om några incidenter, jo, en gång rev Kanoria upp en lång reva på skenbenet när vi passerade ett hygge med mycket gammalt ris. Men hon var å andra sidan en sån häst som skadade sig om det gick att skada sig ....
Men man måste nog våga släppa på tyglar och kontroll. Hästar är jätteduktiga på att ta sig fram!:banana:

Är nyss hemkommen från en vintertur, inte över ett hygge utan blandat väg och natur. Tycker det är så facinerande att bara jag struntar i allt och låter hästen sköta sitt jobb dvs gå framåt faller allt på plats. Sittbenen hamnar rätt jag hittar de knappar jag behöver när de behövs. Mitt motto på hästryggen framöver ska vara tänk mindre och känn mer.

KL

Nu har jag lagt in annons IGEN på min loksele här på Buke, med bild och allt;)
Den är ändå för trång för gammelman.

Letar hö + halm till min gammelman.

KL

Är ovanligt glad idag. Igår kunde dottern skritta på lille vild för första gången sen han var i vattnet. Det gick jättebra. Lite svagare i bakbenen och lite tröttare än normalt, men ändå helt ok. På mycket kortare tid än vi vågat hoppas på. Nu blir det varvat skritt och skogspromenader ett tag.
Lilla shettisen börjar komma igång nu. Vi börjar få ordning på hovarna och även om det är för halt för att köra så rids hon några gånger i veckan av medisarna. Och gissa om hon tycker det är roligt. Både hennes humör och midjemått mår sååå mycket bättre.

Var bara tvungen att dela med mig:banana:

Skönt att höra om lille Vild!! Vår gammelman, varmblod på 26 år gick ner sig i ett kärr, tog 2,5 timmar att få upp- han repade sig mkt snabbt!!

Red ett härligt pass i helgen, mkt varierad runda: snårig skog, istäckt, tidigare mkt vattenfylld äng, grusväg, asfalt, fina skogs stigar. Vi skrittade mkt pga underlag o tidigare hälta. Men 2 härliga trav i faktiskt lugnt tempo, det tror man inte med tanke på hur hon pinnar på i skritten eller hur tokig hon blir av att stå stilla: snurrar runt, runt o tom skjuter rygg ibland. Men ibland måste vi ju vänta in sällskapet. Enstaka tillfällen stannar hon o släpper förbi Farfar som ska kolla faran- allt är ju nytt för henne. Tog en galop oxå, ojoj! Inte fullt kontrollerat..... Inte att det gick så enormt fort, men ovan vid hennes lite lustiga rörelse mönster. Arab svans rätt upp o åt sidan, huvudet rätt upp, liksom studsade fram samtidigt som hon har ett enormt conemara påskjut bak. Jag hade för långa läder o för långa tyglar. Men hon är så härlig, positiv o glad. Och jag har ju inte haft henne mer än ett par veckor, så det kan ju inte bli annat än bättre.

Vad skönt att höra att det kan gå bra. Jag är lite nojig för hur det kan ha påverkat hjärtat att jobba så hårt när kroppen varit ndédkyld så länge. Sen är det ju leder, senor och ligament som kan ha tagit stryk, men men han lever och ser nöjd och glad ut...

Idag blir det nog bara en kortare sväng med dem. Det ser ut att vara ganska mörkt i skogen. Alldeles molnigt.

Imorgon är det ridning igen. Hoppning - jag är verkligen pinsamt dålig på det:o men de påstår ju att övning ger färdighet, så det är väl bara att öva. Fast jag tycker riktigt synd om hässtackaren som ska släpa runt på mig:eek:

Skönt att det han verkar ok... Inte roligt om det kommer surt efteråt... Håller tummarna för att han fortsätter att vara frisk och kry...

Idag har jag ridit. Tog unghästarna på förmiddagen. Solen strålade och det var ett underbart väder. Sadlade upp Bäcka och tog Loppan som handhäst.. Nästan två timmar var vi ute... Nu är grusvägarna perfekta när de ligger en dm snö på dem. Båda damerna är ju barfota, men de knatade på utan problem.

Ungefär halvvägs satt jag av och gick till fots den sista timmen. På vägen hem passade vi på att gå genom de gårdar som upplevs som lite läskiga av damerna. Har jag dem vid handen så följer de mig, så vi passade på att miljöträna lite.

Väl hemkomna så var båda damerna lätt fuktiga i pälsen. Solen värmde rätt bra så det var väl därför. Men de var inte mer svettiga att jag kunde släppa dem båda i hagen utan några täcken. Solen värmde fortfarande gott och de kunde soltorka där ute.

Två mycket nöjda damer nattade jag i stallet för en stund sen... Det märks när de fått göra något annat än skrota i hagen en hel dag.

Vilken härlig dag det har varit :love:

Underbart blå himmel, SOL, ingen blåst, bara några minus. Ja, det var t om takdropp från stalltaket. Nästan lite vårkänsla :D
Var på promenad med hundarna och satt och fikade ute på rundan.
Sen blev det ridning och det blev på orörda skogsvägar, vitt vitt vitt.
Inga spöken idag, vi har fått dra ner på fodret... oskott och det funkar ju bra i snö.

När det är så här... då kan jag stå ut med vinter :banana:

Senast ändrad:

Nähä, om man skulle ta tag i dagen....

1 dm snö lockar inte, inte blåsten heller.:cool:

Sitter hellre inne...:crazy:

Men det går ju inte, hundar ut, hästskitar ut, varor från affären in.

Då har vi mer tur. Ca 2-3 dm snö och ingen blåst! Längtar ut men känner mig eländig, nån larvig förkylning på g tror jag. Få hoppas det är kvar nån dag till:) Är det snö i helgen har jag lovat mig själv att rida!

Jag tog mig i kragen och kom ut en liten sväng i skogen. Det var som att sitta på ett dynamitpaket...men han höll sig i skinnet iaf, i morgon får det bli lite longering igen, sen får vi se i helgen om jag öht hinner rida. Jobbar söndag, minstinggrabben fyller 20 på lördag...vi får se. Pålle skulle behöva galoppera av sig lite energi:)

*kl*
Tjenxien alla! Här sitter man, sjukskriven med musarm eller tennisarm eller vad det nu kallas... Inflammation hur som helst. Och ont gör det! Ingen ridning på ett tag nu då.
Ingen mockning :D inget bära vatten :D he he.... Tur att barnen har sportlov och gubben är ledig. så jag är slavdrivare nu när jag är hemma.
Fick åkt till Ikea och köpt skåpsluckan som gubben slarvade bort, så efter nästan 3 år, så har luckan till diskbänken i sadelkammaren ÄNTIGEN kommit upp. Och lite krokar m.m. när borrmaskinen o gubben ändå var igång. :bow:
Stora dottern har två kompisar här så de är ute på en härlig ridtur med ponnyerna och kompisens nordsvensk som de fick låna idag.

Småförkyld och hängig men det ska kureras med en ridtur. Flexade ut efter lunch, handlade och nu bär det iväg till stallet för första gången sedan i lördags.

Go middag... Vaknade i morse till ett strålande vinterväder. Släppte ut donnorna i hagen och tog tag i de måsten som finns. Skottade undan den sista snön... Mockade och sen åt jag frukost. Efter ett par timmar senare tog jag in damerna igen. Loppan fick i dag vara kvar hemma.. Hon fick lite morötter som tröst när jag och Bäcka gav oss iväg.

Idag var hon het min donna. Och het och taggad häst på riktigt hala vägar är ingen bra kombination. Speciellt inte om hästen i fråga är barfota. Så jag gick med henne vid handen när vi var på plogade partier.. Och så satt jag upp och red när vi var på oplogade vägar.

Som sagt idag var hon på... och jag lät henne trava lite.. Så en snötrav har vi gjort idag. Galopp är vi (hon) inte riktigt färdiga för ännu. Så en rask trav fick duga. Vi var ute dryga timme och totalt har jag nog ridit 45 minuter... Damen var lite svettig och trött när vi kom hem... Men hon var nöjd... Mycket nöjd.. Hon mår verkligen gott av att få jobba... kallblod som hon är.

Nysnö = pigghäst. Red i traktorspår i trav med lite galopp i början, vilket var tur. När vi sedan skrittade växte styltorna på snabbt och vi vände något tidigare än jag tänkt från början. Efter turen stallarbete för att se om möjligen Djarfurs svett skulle torka, men inte. Han får stå kvar inne i natt. Som väl är finns det några hästkompisar i stallet och en snäll vän som går ut med honom yill lösdriften i morgon bitti.

Är fortfarande småförkyld men inte hängig ;)

Nu är jag också förkyld! Attans, så typiskt när snön äntligen kom. Började bryta ut i tisdags mitt i ridlektionen. Jag bara kände hur jag tappade all kraft och blev alldeles öm i kroppen. Visst är det konstigt vad snabbt det kan gå från ena minuten till den andra.

Annars är det under kontroll. Ungarna har sportlov nästa vecka och förhoppningsvis blir de försummade hästarna mer motionerade då. Lille vild ska börja trava lite, och lilla shettisen ska vi nog försöka tolka lite efter :D Jag blir så avis på alla er som tar er i kragen och sticker ut. Det är ju så skönt! Jag blir så trött på mig själv när jag inte tar tag i det:mad: Nåja bara snön ligger kvar så det inte blir halt och eländigt så...

Ha det bra allihopa!

kl
När den värsta kylan gav med sig i slutet av förra veckan tog jag tag i ridningen igen men fortfarande blir det mestadels på lediga dagar och när jag har kvällspass.Dagarna längs ju härligt nog rätt fort nu så snart kan man både jobba,hinna med lite vila och SEN ge sig ut:).

Idag är det strålande väder,verkar vara så på många håll i landet?Nu värmer verkligen solen,skönt att slippa långkalsingar när man ska ut,tror jag kör utan även i kväll när jag ska cykla omkring på jobbet.

Dagens ridtur blev som de flesta i vinter i skritt.Hade bra underlag så trav hade varit kul men H.var ganska spänd och då är jag nöjd bara hon går fram utan alltför långa stopp:grin:.Rider ganska tätt inpå några ladugårdar och skjul och är glad att ingen snö rasade från taken just när vi gick förbi.

Har börjat rida lite volter på ett fält vi passerar,mest för att det ska hända lite annat än gå rakt fram.Fick vatten på min kvarn att öppna ytor är läskiga när hon flera gånger skyggade för något som jag inte kunde uppfatta,möligen var det is som gav vika under snön som hon tyckte var otäckt att gå på.Blev inga värre skutt så jag ska fortsätta med övningarna nästa gång också.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama