Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Brimmis... Jag kan bara hålla med dig... Vilken underbar dag... och för en gång skull är jag ledig och kan njuta av vädret.... För... jag njuter hejdlöst.. vinterälskare som jag är...

Idag har jag varit ute och donat på gården.. Iförd en rejäl skoteroverall och rejäla vinterkängor... världens fulaste pälsmössa på huvudet... jag lovar.. jag fryser inte..

Igår kväll hade Loppan bråttom in... När jag pysslade i stallet för att förbereda intag så hörde jag plöstsligt ljudet av galopperande hovar på gårdsplanen. Det var Loppan som på något sätt brutit sig ur hagen ... Damen fångades ganska snabbt in och hystades in i sin box... Hon blev väldigt snopen... Ingen mat :eek:

Sen gick nästa hemska sanning upp för henne... Bäcka hade stannat kvar i hagen... så hon var inte bara utan mat i boxen.. Hon var dessutom ensam inne.. Detta var absolut ett nerköp tyckte hon... (Jag hoppas hon lär sig att det inte lönar sig att skynda, och ta egna initiativ om när själva insläppet skall ske)

Jag donade klart i stallet.. Fodrade upp i Bäckas box... Sen tog jag in Bäcka. Loppan fick vänta på sin mat ytterligare en stund... En hink ljummet vatten var allt hon fick.. Ca timmen efter att hon hystats in i boxen så serverade jag henne maten... Då hade Bäcka redan ätit sin och stod och tuggade förstrött på hö högen..

Idag har jag inspekterat staketet... Jag kan inte inte hitta var hon tagit sig ut... Staketet är intakt.. Hon måste ha krypit mellan trådarna på något sätt... Var detta skett kan jag inte klura ut...

Senast ändrad:

Loppan är nog en förklädd Houdini, man förstår inte hur det går till :D

Skall kanske säga välkommen till de nya samt ett välkommen tillbaka till den gamle (Voff):p

Jag har nog varit lite slö med att skriva här, men läser igenom allt ibland :o

Här går allt sin gilla gång, Prinsessan mår som den Prinsessa hon är :love: Jag har fått hem den nya transporten och vi har lasttränat så nu borde det inte vara några problem att komma iväg (har dock aldrig varit ett bekymmer) eller komma hem (har ofta varit ett bekymmer) Undrar om hon tycker det är så roligt när vi är iväg att hon inte vill hem till vardagen igen ;)

Tänk att hon nu är 6 år, vad fort tiden har gått, tyckte inte alls det var länge sedan jag fick hem henne, det är snart 3 år sedan:eek:

Snart är det dags att börja fundera på föl efter henne, men jag vet inte... kanske nästa år... eller året därpå.... eller.... Vi får väl se :laugh:

Jaaa! En UNDERBAR dag! Dottern långtyglade och frihetsdressyrade. Härligt pigg och GLAD pålle. Jag tog en prommenad i solen och tillbringade en guldstund i hagen med pållarna - med att "bara vara". Krispigt, gnistrande vackert!

En dag att minnas.

Idag har jag haft det så mysigt att jag måste berätta här om det!:banana:

Hade en stalltjej som tillbringade större delen av sin tonårstid här hos mig. Hon blev en del av familjen kändes det som, och när hon flyttade utomlands för studier blev saknaden stor.

Idag har hon varit på besök här hos oss, hela dagen. Vi hade så roligt! Det var som om ingen tid förflutit, vi grejade med hästarna, red, käkade varma mackor, pratade och pratade och fortsatte med hästarna igen .... Allt samarbete mellan oss satt som en smäck. Nostalgitripp utan dess like! Och vädret gjorde ju sitt till, kallt visserligen men härligt soligt och krispigt friskt!

Får aldrig en sådan stalltjej igen. Kunde lita på henne i vått och torrt och visste att hon alltid satte hästarnas väl och ve främst.

Stark vänskap som nog kommer att bestå hela livet trots att jag är över femtio och hon knappt tjugo!:laugh:

Jag håller med dig, syrran. Med skoteroverall och kängor kan man njuta länge:) Jag var ute och pysslade flera timmar och släpade med mina små fyrbenta på en skogspromenad.

Lille vild är konvalecent. Han gick ner sig i en bäck och låg i 3 timmar innan räddningstjänsten lyckades får upp honom. Nu får han vila sig hela februari och bara bli ompysslad och gosad med. Vi är så himla glada att han fortfarande lever! Enda goda det fört med sig är att han (peppar, peppar) inte ens försökt gå ut ur hagen sen dess.

Jag har inte orkat skriva förrän nu, men jag har följt er och håller tummarna för soffans gammelman.

Men hjälp! Det är ju sån't man läser om och är skitskraj för ska hända. Jag blev aldeles kall när jag läste vad du skrev. Vad var det som hände?

Jo visst var det otäckt! Vi har ganska bra koll på hur det gick till tack vare spåren i snön. Han hade rivit ner trådarna och gått ut i ett litet kärr som gränsar till hagen. Sen hade han gått längs sjökanten (på markdelen) och vänt efter ett tag. På tillbakavägen passerade han över mynningen från en bäck och där brast isen. Normalt går han aldrig ut på isen, och bäcken är så "bevuxen" att jag tror han uppfattade det som fast mark.
Min man märkte att han saknades när han skulle lunchfodra och började leta. När han hittade honom var det bara huvudet som syntes och han var helt okontaktbar. Han trodde först att han var död. Som tur var handlade han precis som man ska och kontaktade räddningstjänsten. Dottern (vuxen) var också hemma och hjälpte till. Jag fick inte veta nåt förrän det hela var över och han stod i sin box, veterinärkollad och klar. Jag vet inte om de inte tänkte på att ringa mig på jobbet eller om de trodde jag skulle köra ihjäl mig på vägen hem.
Jag var ganska chockad länge och hade svårt att prata om det. Kände mig som världens sämsta "mamma". Nu är han iaf ok. Lite stelare i bakvagnen, men det blir bättre för varje dag och lite mer misstänksam än vanligt. Men vi hoppas på att han ska bli lika cool som tidigare.

Senast ändrad:

Men gode gud :eek: Vilken tur att det gick bra, åhh fy va otäckt!! Man blir ju alldeles tårögd av att läsa :cry: Vilken skräckupplevelse!

Vad ska dom ut på sjöisar å göra :mad: Men skönt att det går åt rätt håll med kusen.

Nämen så otäckt ....! Mardröm, verkligen ....:eek:

Men så underbart skönt att allt gick bra och att han står i stallet nu, omskakad förstås men frisk.:love:

Usch vilken mardrömsupplevelse.. I det fallet är jag glad åt att det är långt till stora vatten. Vi har visserligen många och stora krondiken i närområdet. Där skulle en häst teoretiskt kunna gå ner sig... Men de är så djupa och branta att hästarna nog inte skulle komma på tanken att klättra ner där för att sen gå genom isen...

Oj, vilken tur att det gick så pass väl! Men han måste ha varit helt nerkyld, stackarn:cry: Vi har en bäck längs hela hagen, men där rinner vattnet hela tiden (har iofs inte tittat de senaste dagarna) så jag tror inte de skulle ge sig ner där. Men risken finns ju alltid...

Här har vi fortfarande vintervila, men nu börjar det suga lite att rida pållen igen:) Fast nu får nog dottern ta första "smällen" jag kan tänka mig att han kan vara ganska pigg efter två veckors vila. Fast han har fått gå med unghästen i stora hagen, så de rör sig mycket mer än vanligt. Han ser glad ut:love:

Idag ska jag rida dressyrlektion, men då är det på skolans hästar. Naturbruksgymnasiet Plönninge, med Bissan, Elisabeth Engnes, dressyrdomare som instruktör. Det är jättekul:)

Fy vad otäckt!
Vilken tur i oturen när det gick så bra.

Välkomna alla nya och välkommen tillbaka Voff! Så roligt att det kommer så många och vill vara med här :laugh:

Här hemma så har det inte varit så mycket häst aktivitet utöver den vanliga skötseln det sista.
Har varit iväg och ridit min grannes söta isis ett par gånger och det är verkligen häftigt att tölta :D

Var i fredags på återkontroll med dottern och hon har läkt bra så kan börja rida när hon känner sig stark i ryggen för att klara det!
Och det gör hon redan idag sa hon :o
Hoppas att hon inte kommer att ge sig upp på sin egen den första gången, ska försöka få henne att tänka till lite under dagen....
Men man vet aldrig med en 18 åring som inte fått rida på så länge.
Ville att hon skulle sitta upp på någon lugn och trygg pålle första gången :crazy:

I dag så är det lite varmare ute säger termometern, men vet inte om jag liter på det :p Får väl ge mig ut och göra stallet under dagen och se hur det går.

Tanter och gubbar ha en skön söndag för det ska jag ha :laugh:

Fy vad hemskt, vilken tur att hästen hittades i tid!
Ja Carre, visst hade det känts skönt om hon kunde börja rida lite lugnt, men det tycker nog inte hon....
Ja Tajger, förstår att du vill låta dottern ta smällen, men nu när han väl kommit igång så går det nog bara bättre. Fast kylan kan ju få vilken häst som helst att piggna till.

Min lilla toka har nu gått i en mindre hage o med lindade framben denna veckan pga hältan i söndags. I torsdags sprang jag med henne, och hältan var borta. Så igår skrittade jag ut barbacka 20 minuter- hon var jätte glad att komma ut o kändes helt fräsch. Men man kan ju inte vara helt säker, så det blir till att sätta igång lite försiktigt.
Men jag känner redan hur bra jag trivs med henne och är jätte glad att jag bytte dem. Hon verkar oxå verkligen trivas, lugn, nöjd, glad, pigg och bara jätte go!

Go middag... ytterligare en underbar vinterdag till handlingarna.

Den började rätt bistert med dryga 20 minusgrader när jag släppte ut hästarna på morgonen. Men sen har det blivit mildare under dagen. Solen har i alla fall strålat och det har varit riktigt skönt ute. Temperaturen steg rätt rask upp till temperaturer som är för varma för skoteroverallen så jag fick gräva fram svalare alternativ.

Ägnat dagen till utomhusaktiviteter och avlustade med att ta båda hästarna på en och en halv timmes promenad. Sadlade Bäcka (5 åringen) utifall jag skulle få för mig att sitta upp... och det fick jag.

Rundan jag tog är dryga 7 km lång... och jag red nog 3 av de 7 kilometrarna. Hade ponnyn med som handhäst och det gick över förväntan... Lite stimmigt och rörigt när vi skulle passera några gårdar.. men i det stora hela gick det riktigt bra...

Nu är jag nöjd och skall ta en dusch och sen försöka sov några timmar innan det är dags att åka till jobbet för ett nattpass.

Hej och Oj vilket drama som utspelat sig sen sist jag va haer! Fick en typ av black-out och loesenordet gomde sig i nagot skrymsle i "harddisken", men sen hipsvips kom det tillbaka igar... :) Maerkligt hur det kan bli!

Ogres: underbart att haesten klarade sig och All Heder till din kavate make som handlade precis perfekt i situationen!! :D

Cornelia: fantastiskt att finna en sadan omvardare, och vaenskap sitter mer i hjaertat- och huvudet aen i fodelsedatan! :)

Alla ni ovriga verkar ocksa friska och pigga trots kylchocken utanfor dorren...haerligt! Skulle fota mina solbelysta, rimfrostiga vaenner i fredags men kameran va seg som kola och ville inte funka, sa det bidde ingenting av det.
Idag var det mycket mildare..."bara" -19 sa det blev en skogspromenad (vid hand) med "Tuffe" och vilda "W" vid sidan. "T" e haesten och "W" e hunden... :)

Nu ska jag "surfa" ivaeg och kolla lite om galopp och olika traenare foer jag tror att 4-aringen skulle aelska denna taevlingsform... :)

På Lördag är det dax. Då ska jag träffa min älskade Kelly igen :banana: Eller min och min...nu är hon ju inte min längre :cry:

Jag har inte sett Kelly sen hon klev på transporten 27 maj. Det ska bli jätteroligt att se henne igen men även jobbigt. Nu har så lång tid gått att man har släppt henne. Vet att jag kommer att ångra mig som tusan när jag träffar henne igen. Kommer att fråga mig om jag var helt dum i hela huvudet som gav bort en häst av den kalibern??:confused:

Jag kommer nog aldrig ens att få rida en häst i den nivån, än mindre äga. Om jag ens kommer att äga häst igen. Det känns iaf inte alls viktigt idag.

Som plåster på såren ska jag iaf få träffa några nya "tanter" och ha en kul kväll. Det ska bli jättespännande att träffa dessa och förhoppningsvis återse någon tidigare bekanskap :)

Strax att bege sig till jobbet. Blä för att jobba till midnatt......

Voff:Även om du ångrar dig lite vad gäller hästen så får du förhoppningsvis se hur bra hon har det nu,det måste ju vara plåster på såren?
kl
Har själv inte ridit på flera dagar,tycker det blir jobbigt att greja med utrustningen i kylan.Tog iallafall ut henne ur hagen idag och hon fick följa med på promenad till brevlådan en knapp kilometer bort.

Det var fint så här i kvällningen med fullmånen som lyste över grantopparna.
Även om kylan har gett med sig lite vad gäller grader tyckte jag det kändes ganska kallt idag p.g.a vinden.

Nu har jag öppnat upp hela hagen och märker att dom rör sig mer vilket känns bra.

Ogres: Åhh vilket tur och lättnad att de gick bra för din vilde lille häst, hoppas allt reder ut sig för dig.

Cornelia: Gott o få träffa stall tjejen igen, hon låter som en riktig pärla. :D

Carre: Hoppas tösabiten har vett på att ta det lite lugnt :crazy: Vilda ritter kommer väl sen ändå.

Voff: Förstår att du längtar till lördag. Jag hade själv besök i somras av min pålles tidigare ägare (de hade henne i 5 år och sen lite fodervärdar däremellan innan hon blev min) och bara att se dem mötas efter 4-5 år ifrån varannn fick mig tårögd. Pållan brydde sig inte nämnvärt, hon undrade mest vilka figurer det var som började krama och klappa så. :eek:

Idag var dottern sjuk, feber och huvudvärk igen.:crazy: Så dressyrlektionen fick jag "offra" mig att rida istället. :bump:
Och det var så kul! I helgen hade vi en minikurs i Ridlära (teoretisk) för denna underbara instruktör och idag fick jag rida själv. Och det gick jättebra och jag fick till sitsen och förhållningarna på mitt vita lilla ång-lok som annars dundrar fram.:devil: Så jag är supernöjd! och trött!
Så nu säger jag go natt och så hörs vi en annan dag. :D

Kom just in från en härlig månskenspromenad i skogen med mina små hästar. Lille vild fick tom slippa täcket under tiden. Hans stackars päls blir ju alldeles kliig utan frisk luft:eek: Han artar sig bra och knatade på där bredvid och verkade inte minsta frusen. Så skönt!

Jag förstår hur du känner dig, voff. Jag har nyligen varit och hälsat på min prinsessa i sitt nya hem. Kändes lite vemodigt, men samtidigt riktigt skönt. Hon hade det mycket bättre än vi vågat hoppas på och även om hon hälsade snällt och artigt, så var det ingen tvekan om att hon älskade sin nya matte:) Det kändes verkligen härligt:banana:

Imorgon är det ridlektion igen- så kul. Veckans höjdpunkt. Förra gången lånade jag kompisens häst, men annars står en liten nätt ridskoledam och väntar. Jag är lika rädd varje gång att hon ska gå av på mitten om jag råkar skänkla för hårt. Följden blir att i hoppning så bara döööööööööör vi framför hindren:( Nåja dressyr i morgon, och då har vi bättre fart

För er som inte var med från början här på tråden kan jag berätta att Kelly är ett halvblod på 20 år som gått Msv dressyr. Hon råkade lite hipp som happ hamna hos en vän till mig som skulle låna henne för att ta ett föl. Jag började rida henne lite och snart var jag medryttare. Sen blev jag fodervärd. När fölet fötts så fick jag frågan om jag ville överta henne. Så blev det. Totalt har hon funnits i mitt liv i 4 år.

Från början var hon en kaxig, bufflig, stressad och en riktigt jobbig häst. Minsta ändring från rutiner blev hon skitjobbig. Hon dansade runt i stallgången och knödde upp en i väggarna och bajsade oavbrutet....lös:( Att ta in från hagen var alltid lika intressant. Snabbt skulle det gå. Men ibland kunde hon lika gärna få frispel, dansa runt en eller vara skitsur. Eller så gick hon som en ängel. Ut till hagen skulle iofs också gå snabbt. Ja allt skulle gå snabbt...och gode gud om denna dam inte fick maten först!!

Helt ärligt har det funnits dagar då jag velat dra en spade i skallen på henne i ren frustration. Men irretation har aldrig funkat på denna dam. Bara tålamod och lugn och framför allt, låta henne vara häst och ridas och hanteras utan massa lulllull.

Efter två år var hon som vilken häst som häst. Lugn, trygg men med temprament på det där roliga sättet. Alltid pigg, nyfiken, med på allt och villig. T.o.m min son kunde stå på en pall i stallgången och borsta på henne...och hon sov!:eek:

Men så kom smällen för mig där jag fick fatta ett beslut att lämna min sambo sen 11 år. Nu stod jag ensam med häst, en son på snart 6 år och bara ett 60% jobb som jag bara hade haft i 3 dagar. Det var bara att inse att tid och pengar inte riktigt gick ihop med hästekvationen jusst då. Så det blev fodervärd medans jag landade i mitt nya liv och fick lite koll på hur mitt liv och ekonomi skulle bli och om jag fick fast på det nya jobbet.

Kelly åkte 27 maj till en tjej som jag verkligen tyckte om och som Kelly också verkade gilla. Hon var lugn och fin i både hanteringen och ridningen och det är ingen självklarhet med Kelly. Så Kelly åkte. I julas kände jag att Kelly skulle inte tillbaka till mig. Jag kände att tiden och pengarna fanns inte riktigt. Medryttare osv hade jag redan provat och det var fiasko. Nu hade jag fått se filmsnuttar och bilder regelbundet på Facebook från träningar osv och Kelly ser bara bättre och bättre ut. Hon är fint musklad och går trevligt med sin ryttare på träningarna. Och den hästen som aldrig kunnat hoppa utan att totalflippa i stress har nu t.o.m varit med på en liten klubbtävling på 60-bana:banana: Och det gick bra

Då kände jag att denna fodervärd har ju gett min häst ett roligt hem där hon stortrivs och blir omhändertagen på bästa vis. Då var det dax att släppa Kelly och tacka för den tid vi fick.

Så jag ringde fodervärden dagarna före jul och frågade om hon helt enkelt ville ha Kelly och så blev det. På lördag ska jag hämta den utrustningen som fodervärden inte ville köpa loss, pussa på Kelly och sen åker jag vidare till några av trådtanterna här :love:

I de gamla trådarna finns Kellys och min resa. Hahaha...oj..där finns de perioderna när jag stod nästan handfallen med en häst som totalred mig :D och de där stunderna när jag kommit hem efter ett jättelyckat pass i paddocken och jag var övertygad om att vi platsade i OS. Och för att inte tala om den gången Kelly hängde av mig i en björk ute i skogen och jag fick jogga bakom henne hem med stigbyglarna i handen :o

Denna kaxiga donna har lärt mig massor om både hästar och mig själv

Tack Kelly:bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama