Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

*KL*

Ååå vad denna tråd är härlig!! Har följt den länge och blir alltid lika glad av den positiva anda som finns här. Tycker nu att det är på tiden att jag presenterar mig.:)
Malin heter jag och är en glad "tant" på 39 år. Bor gör jag i Järvsö och min älskade springare är av Modellen Kallblodstravare, årgång -02.
Han kom till mig av en slump i April förra året och jag har honom på foder fram till April i år...sen får vi se vad som händer. Risken att han blir kvar forever and ever är giganstisk, jag är hals över huvud störtkär i det lilla livet.:love:
Han är dock inte helt okomplicerad men däri ligger ju en hel del utmaning, något jag uppskattar hos de hästar jag har. :laugh:
Ja,det är jag det så nu vet ni vem som stryker omkring och läser era härliga inlägg. :laugh:

Välkommen... Härligt med nya tanter (och gubbar om de dyker upp)...
Här är en till som har kallblodstravare... (och en korsningsponny) och kan stryka under på det där att de inte är helt okomplicerade... Min donna har jag haft sen hon var 1 år.

I helgen som gick jobbade jag kvällspassen på jobbet. Slutar då 23.00 och har ca timmen hem. Väl hemkommen så skall hästarna pysslas om. Kvällsfodringen blir nattfodring när jag gör kvällar.

Hittade Loppan (ponnyn) i hagen med kolik.... Känner ju igen symptomen då inhysningen hade det i mitten av dec. Bara in och ringa veterinär... Denna hade ju en bit att åka så klart så det blev en lång stunds väntan... Under tiden vallade vi Loppan på ridbanan i sakta mak... (Jag älskar min ridbana.. Det är betydligt trevligare att gå där i ljuset mitt i natten än att traggla runt i mörker)

Så småning om så dök vetten upp och vi satte igång... Känns som om man kan rutinerna nu... :cool: Kramplösaden... och så valla på ridbanan en stund till... Inget händer... In i stallet, sedering... och manuell tömning av tarmen rektalt... och så sondning av ljummet vatten och paraffinolja.. Sen ut och valla en stund till....

Drygt två timmar, ja nästan tre timmar in i behandlingen så fick vi de första tarmljuden.... och sen strax efter det började damen släppa luft.. Sen återkom humöret och lilla Loppan grinade illa åt veterinären och visade med sitt kroppspråk att hon var bered att "sätta tänder och hovar" i henne... "Kom an bara"... "Nu känner jag mig bättre"... "Rör du mig igen så dödar jag dig"... sa Loppan....

Veterinären hade vansinnigt roligt åt hennes attityd... "Jisses!! ...Vilken liten ilsken ponny"!! Skrattade hon.... Men om hon orkar visa den attityden så är det nog ingen fara på taket längre... konstaterade hon sen..
Och visst har hon attityd... den lilla damen... även om den var mer än lovligt dålig just den här natten... Fullt så ilsk brukar hon inte vara... även om det inte är någon barnponny....
När vi hade blåst faran över för natten... och packat in den lilla argbiggan i boxen så var jag hastigt och lustigt 5 878 kr fattigare ..(jo då försäkringen täcker en del)... Veterinären packade ihop och åkte hem och jag gick in för att få några timmars sömn innan jag behövde gå ut och fortsätta eftervården av damen... Då hade hela natten gått och klockan var 05.30 när jag, väldigt frusen kröp ner under täcket.

Från att aldrig haft något kolikanfall.... till att ha två på en vinter så känner jag att det räcker nu.... Jag har alltid haft stora hästar... De två som har drabbats här i vinter... de har varit ponny.... en shettis och så min korsningsponny.... Någon som har någon erfarenhet? Är det vanligare med kolik hos ponnyer ?

Senast ändrad:

Skönt att han är bättre och att han fått komma hem... Håller tummarna för att han får vara pigg ytterligare ett par år nu.

Å Kära Nån.:o
Skönt ändock att det gick bra. Har genom åren haft turen att klara mina hästar från Kolik (peppar,peppar).
Håller tummarna för att det inte blir något mer sånt elände för din del heller.

Soffan och syrran:skönt att era hästar mår bra igen:)!

Ribbson: Jag hälsar välkommen!

kl
Jag väntade hovslagaren hit vid 12 så jag hade planerat att hinna gå ut med hunden och kanske rida innan men när jag var på väg hem med hunden ringer han att han är på väg:eek:!

Jag hade inte kollat almanackan och tiden som jag borde gjort(10 i stället för 12) så det blev lite bråttom ett tag;),måste få in hästarna och ordna till uppställningsplatsen men jag hann.

Det var endast en halv häst som skulle skos idag så det gick fort(och inte så fasligt dyrt heller:)).

Själv blev jag ganska frusen och här är fortfarande kallt ca -8 så ridturen får vänta.Ska in till jobbet några timmar men får se om det hinns med efter,det är ju ljust ganska länge nu:).Ska bära in ved och packa foder nu så det är gjort.

Även min gammelman hade besök av hovis nu på morgonen. :laugh:
Hon kom 9.30. Han hade tappat vfdoja på Ultuna, så han har gått med Davis-boots tills hovis kom. Skodde bara fram. Bak går han längre, ska skos där 14/2
Lite pyssel var det för hovis att få dit skorna. Vf var lite trasig. Hf oxå trasig och hade fått dubbelsula. Fick vanliga skor med sidokappor, helsula och tjärdrev. Har helsula jämt pga strålbenshältan hf.
Mockade medan hovis skodde. Blandade middagsmat och bytte vatten. Ska dit igen vid 16.30tiden för insläpp + att spruta gubbe med pc.

Voff, voff - jag ser dig!!!;)

Hej Ribbson, välkommen!

Här har ni en lat jäkel som tagit vintervila. Vägarna utanför är glashala, skulle kanske kunna gå till skogskanten och sen rida, men är nog inne i lite motivationssvacka...Dottern som jag delar mitt fullblod med jobbar till 18 och kan ju inte rida förrän det är mörkt, och det är lite våghalsigt just nu, så vi tog lite paus. Problemet är väl bara att när vi sätter igång igen är det mycket spring i benen...igen:crazy:

Ribbson hej och välkommen hit :D Alltid kul med nya tanter!!

Voff voff, heeeeeeeeej va kul å se dej här igen :rofl:

Hade förväntat mig att tråden skulle vara nålad vid det här laget ;)

Som jag sa i "gruppen" så har jag ju inte så mycket att tillföra här längre. kelly är nu fodervärdens häst på livstid. Nu ska jag bara få tummen ur och få hem alla grejjerna. Sen får vi se hur länge jag kan stå emot hästabstinensen innan jag hittar på något nytt projekt. Medis hade passat mig utmärkt nu i fråga om tid och pengar :)

Voff - Synd att du bor för långt bort, annars kunde du kommit hit och fått dig lite galstudsträning:)

Välkommen tillbaka.... :bow:

Hästlös eller inte.... Du är och förblir en "hästtant" för mig och platsar således i tråden.... *punkt*

Välkommen tillbaka.... :bow:

Hästlös eller inte.... Du är och förblir en "hästtant" för mig och platsar således i tråden.... *punkt*

Håller med :D

Välkommen RIBBSON

Jag har ingen större ridlust för tillfället trots det "fina" vintervädret :cry:
Jag gör som Tajger... inväntar värmen.:love:
En och annan tur blir det, men inte med någon ordning alls.
Helskodd med brodd och snösula... inte använda mycket tyvärr.
Nu blir det skor av nästa gång hovisen kommer. Ska det vara snö kan jag rida honom ändå de få gångerna jag får lust.

Skönt att det redde ut sig med koliken, fy va jobbigt.:crazy:
Här har det varit lungt (peppar peppar) på den fronten, sist var 2½ år sen som inackorderingen hade kolik, Mina hästar - ja jag har ponnyer iofs :D - har inte haft det.

*kl*
För att insperera er hopp-tveksamma:
Idag tog jag hopplektion för andra gången på ..... 8 månader (haft riduppehåll i 5-6 månader oxå). De andra i gruppen hoppar högt o glatt, jag backar av med panik i blicken, men trygga vita lurvbollen hoppar så fint o försiktigt med matte på ryggen.
I dag var det lite svängar vi tränade på och jag fick även till mitt personliga höjdrekort på 85 cm! :banana: Och lite kul var det allt.
Minde kul var att jag inte kom från stallplan med transporten pga värsta uppförsbacken, suck. Det var ändå sandat extra för att jag skulle komma, men nix, det fattades en meter, så hade jag varit uppe på asfaltsvägen, men jag fick vackert backa med transporten nerför backen igen, hua :crazy:
Lasta ur ponnyn, köra upp på vägen och lasta på där. Då bråkade hon givetvis, för så här konstigt brukar det inte vara, åka berg o dal bana i transporten och gå ur, så är man inte ens hemma!!! Dumheter, tyckte nog hon. Men på med kedjan och då gick hon rakt på. Puh...

Så nu är det dax att sova efter dagens äventyr, är helt slut...
Så, God natt på er allihopa!

Men tanter, det är lååååångt till värmen och våren :rofl: Nu kommer rysskylan med snökanoner :angel:

Och Voff, det vet du väl att du förgyller vår tillvaro med din blotta närvaro. Med eller utan häst spelar ingen roll :D

Amen Tanter tanter suck...va håken har flugit i er :eek: Hade jag inte vetat bättre hade jag trott ni säckat ihop o va på väg till gungstolen o syjuntan...:D

Väldans va ni blivit kinkiga ....näää nu får ni bortsta upp mustascherna o slänga skankarna över soffkanten o uppi sadlarna....:laugh:

Inga ursäkter att de är lite vinter....o is är inga problem , sätt i längre brodd om ni inte har de så är de bara o gasa.....

Kan min drummel hålla sig på benen på skogsvägarna kan väl era göra de som ju är mer utbildade än min o ni kan ju dessutom rida...:angel:

Kyla javisst men de finns de kläder för, skoteroverall is the shit...o så får ni så söta kurvor i den...:angel:

varit en strålande dag med 6 minus o sol o en Springare som var på ett glatt humör...lagom med snö på stigarna i skogen för en rejäl galopp o Den Ädle fick något tokryck o la sig i greejorna så de var nog tur de var gott om gran o fur som hejdade farten lite...:devil: nåja vi kom hem tillsammans o i ett stycke så ska inte gnälla o pålle frustade glatt ....

får väl se om turen hänger i även i morgon ...fast de låter värre än de är i verkligheten....tänker man bara på att hålla in knäna går de bra....

så nästa gång vill ja höra att ni varit ute i de vackra vintervädret med pållarna o tagit en rejäl tur i valfri gångart......tallyhoooo mina damer...:rofl:

Go kväll ...

Gubbe lille .... Dra inte alla tanter över en kam..

Här är en tant som lockas ut ur stugvärmen när vinterkylan biter och en blek vintersol ger dagsmeja på vägen....;)

Trotsade den här gamla tantkroppens protester och hämtade in båda damerna från hagen. Unga fröknarna behöver göra något. Tre veckors vila medan matte hämtade igen sig lite får räcka.. Att den minsta fröken dessutom gick och skaffade sig kolik på kuppen fick den här tanten att ta ett rejält tag i nacken på sig själv.

Tog unga fröknarna på en promenad i friskt tempo .. Kallblodstempo är alltid friskt... Och den minsta fick pinna på rätt bra för att hålla jämna steg med oss. Men motion var ju ordinerat av veterinären så att hon fick småtrava hela rundan passade ju riktigt bra.

Det tog ungefär 10 minuter sen hade hon lärt sig vilken position hon skulle hålla i förhållande till mig och Bäcka.. Sen höll hon den positionen hela vägen.

En mycket skön runda som fick pulsen att gå upp på ett mer korrekt sätt än den senaste tiden. Svettig blev jag också trots kylan. Det var väldigt skönt när man kom tillbaka in... Fler sådan här dagar så får vintern gärna dröja till i slutet av mars för min del...

Tro det eller ej, men jag har höjdrekord på 1,35:eek: kan man inte tro nu när jag möjligen tar mig över nergrävda bommar... Ok, ett litet kryss kan gå... Men det var inte den här tosingen till häst, och det var några år sen:)
Gubbe, jag fryser inte, är inte så frusen av mig, men det är jobbigt:( ska bara äta lite nyttigare, komma igång och röra på mig lite, så är snart orken och viljan tillbaka:) nu är ju iaf tunga januari slut!

Å, vad jag gillar att höra att vi är flera som föredrar nergrävda bommar ....!:rofl:Jag kan inte fatta att jag en gång i tiden flängde fram över allt som gick att hoppa över och tyckte att det var det roligaste som fanns!

Nu måste jag faktiskt tillstå att det inte dröjer länge förrän gamla Yazz dammas av, hjälmen åker på och det blir en skrittrunda i glatt tempo ... när som helst nu! Börjar känna en stark längtan, får det gå ett par veckor till så blir den övermäktig. Alltid lika dant varje år, fram i februari börjar jag borsta av mig idet och kikar yrvaket ut på de första vårsolstrålarna. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V