Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Håller med Tajger,gillar inte hala vägar!Men här verkar dom äntligen vara något bättre,kan det vara kylan?Just nu är det -8 och det kryper neråt.

Tre km skritt.Låter inte speciellt märkvärdigt,eller hur,men just idag är jag väldigt nöjd med ridturen för att den överhuvudtaget blev av:).Ledig dag och fint väder,då försöker jag rida men idag kände jag mig så där feg som jag gör ibland och så hade jag en bra bok och det var nog ganska kallt och dagen gick...

Men nu är ju dagarna längre så fast jag inte tog mig i kragen förrän närmre fyra så var det ljust hela turen.H.var på stålande humör och skrittade energiskt utan tvekan.Ett rådjur fick henne att skutta åt sidan men sen var det inget mer med det.

Jag kände mig som sagt lite nervös idag,vet inte varför men det släppte efter ett tag som det brukar.Är glad:)!

Heja dej!:)

Själv gjorde jag precis så som du övervägde att göra men inte gjorde- grannen och jag pratade om en skrittrunda i snön, men så kom vi på den ena ursäkten efter den andra och så blev det inte ...:o

Den här årstiden har jag SÅ lätt för att hitta ursäkter för att inte rida. Det är likadant vartenda år. Kommer inte igång förrän vårljuset återvänder, hästarna släpper päls i drivor och det spirar i kanterna ... Jag vet inte varför, har aldrig varit nåt fan av att rida på vintern, minns med skräck hur man förfrös tårna på långa ridturer i skogen när man var liten och hur snön ramlade ner innanför kragen och klampade sig under hovarna på hästarna ... Alla pratade om hur härligt det var med galopper i snön som yrde runt hästarna, men det tyckte aldrig jag. :crazy:

Däremot gick maken och jag en rask promenad på 7-8 km i skogen med hundarna, varav två km var på en oplogad skogsväg. Fick igång fläsket!:banana: Vågen visar en långsam men stadigt nedåtgående kurva, jag är inte kompis med den ännu men börjar skymta målet långt där borta ...!:bump:

I dag fick jag en tur med pållen på vårt stora ensilagefält och jäklar vad laddad han var. Jag tror han tyckte det var lattjo lajban med matte på ryggen igen för då trtr han att det blir åka av på fältet. Det är där vi brukar konditionsträna med massor av galopp.
Men efter tre veckors ickeridning för mig ville jag ta det lugnt och min stilla sommarvind till pålle visade verkligen varför han heter Orkan. :love:

Det blev levade, skutt och lite kickar med dubbla skruvar men han var SUPERGLAD. :D
Åh vad go han är!

Senast ändrad:

Härligt mirameja här har du några :banana: :banana: :banana:

Jaha så har det hänt även här: hästarna gick ut ur hagen :eek: På em runt halv 2 stog jag och tittade genom köksfönstret på pållarna som stog längst nere vid sjön och grejade vid tråden. Plötsligt ser jag Winnie kliva över och Ina följer efter!! Jag kastade på mej kläderna och skrek på gubben min att göra detsamma.

Ut och visslade på dom samtidigt som jag sprang efter grimmor och dom stog ett tag och tvekade men sen var det som dom förstog att dom var ute i det fria. Dom satte av över åkern och det såg ut som dom gapskrattde medan dom sprang, skithästar :mad:

Sen sprang dom ut på vägen och följde den och jäklar vad galant dom sprang trots att det var halt och dom är barfota, det gick i både trav och galopp hur säkert och halkfritt som helst :angel:

När dom nästan var borta vid våra grannarna en bit bort som oxå har hästar så mötte dom en bil i kurvan så då vände dom lite snyggt och kom springande tillbaka mot oss men då hade Winnie fått nog för hon sprang fram till husse och stannade och blåste och det var bara att sätta på grimman men Ina var inte riktigt färdig med friheten så hon drog iväg ut på en åker bredvid vägen men jag och W vände hemåt och då följde I med.

Winnie är då ingen äventyrshäst det är då ett som är säkert, när hon åter var hemma i hagen höll hon på att gäspa käkarna ur led och såg alldeles slut ut. Det blev nog lite för mycket intryck för henne, lilla söthildan :love:

Vi gick runt och kollade tråden och den hade brunnit av alldeles bredvid ligghallen plus att dom lyft ner trådarna där dom klev ut så nu har husse varit till Gg och inhandlat nya band som ska dras om i morron fast den är provisoriskt lagad där det var avbrännt.

Man får väl ändå vara glad att det tagit 1,5 år innan dom gått ut och att inget hände och att vi var hemma och fick tag i dom direkt :bow:

KL. Hej!
Har kommit lite efter igen märker jag :) men VÄLKOMNA...........

Hos oss är det "full fart i stallet". En massa kul aktiviteter med temakvällar, helgkurser m m - mest med teman som lång tygel och positiv inlärning. I mars kommer Ellen O och vi hoppas på att mobilisera så att vi kan boka in fler kurser framöver.

Jag har nu lämnat de sista uppdragen jag haft för andra klubbar (kursarrangemang m m) och det känns skönt att kunna ägna mer tid åt den egna framöver.

Lederna har hållt sig hyfsat värkfria trots att det blivit lite kallare - så det är ljust även på den fronten. Inga problem att rida alltså - fast nu vill jag jobba från marken en del framöver - det är ju så himla KUL! :laugh:

..........och - kanske man träffar ngn av er i Gbg i år (?)

Tillägg:
- Fluffig: Orkan! Jag skulle nog inte ens våga sitta upp på en häst med det namnet! Men jag önskar att det gick att ta en tur på åkrarna här. Tyvärr är det för isigt och knöggligt under snön (blötsnö som sedan frusit :()
- Brimmis: TUR att det gick bra!

Senast ändrad:

Kl

Jag förstår er, just det där med att dra sig för att rida. Kände så själv innan.
Men nu bytte jag ju igår, körde hem Darby o hämtade Lassie. Vilken härlig ponny, hon gnäggade då jag ropade på henne i hagen idag. Tar det lite lugnt i början, dels pga att hon ju nyss kommit hit, dels på att hon går barfota o ömmar på grus o is- snön är ju inga problem. Hovis kommer nästa vecka.

En i stallet ville ha sällskap ut i mörkret så vi tog en promenad, Lassie tyckte det var jätte roligt, gick i täten utan problem, hon är så cool denna. Men samtidigt pigg, vilket är så härligt, precis som min gamla Nobel,,

Det låter jättebra Nobel... Jag håller stora tummen för att du hittat rätt häst den här gången...

SJälv gör jag inte så mycket alls med hästarna just nu... Håller fortfarande på att repa mig efter resan jag hade... via akuten och dryga dygnet på hjärtintensiven...

Nä då... pumpen är ok visade det sig... Men inte inflammationen i ryggen och det är där orsaken till alla symptom sitter med största sannolikhet.

Har i alla fall börjat jobba den här veckan.. det går så där.. Mycket finns kvar att göra innan jag är helt på banan igen. Men det går åt rätt håll i alla fall.

Framtills dess får hästarna semester.. Just nu är det ju också väldigt bra vinterväder med lagom med minusgrader och det innebär att hästarna kan gå ute dygnet runt.

kl
Idag var inte jag nervös men hästen hade inte sin bästa dag,krånglade en stund i början av ridturen:(,ville inte gå fram.Sedan gick hon men var stel och rätt spänd.Kan delvis bero på underlaget som är hopplöst knaggligt,snön vi fått mjukar inte upp så värst mycket.

Vi tog oss iallafall till travvägen men även där var hon spänd och jag var lite rädd för sidohopp om det skulle knaka till i skogen.Därför red jag inte hela sträckan jag planerat.När vi vände hem slappnade hon av lite så en travsträcka tog vi.

Vi hade vädret med oss idag,3-4 minus och solen sken en stund och helt vindstilla:).

KL
Gammelman är sjuk:cry:
I mån när jag tog in dem vid 17tiden, åt han bara lite och ställde sig sig sedan och sov. Hade då 38.8 i temp
Ringde Ambulanstoriska, men de hade mkt "jobb" precis då.
Vid 18.30 hade han 38.3 i temp, och hade börjat äta igen. Åkte hem då. På vägen hem, ringde Ambulanstoriska... Bestämde då att de skulle komma nästa em för tandkoll, nytt PPID-prov och allmän hälsokoll. Hade sedan en mån tillbaka en tid inbokad på Ultuna den 24/1 kl13 för tandkoll och PPID-prov, men den fick jag boka av pga vädret.
Kl 12 på tis skulle Amb. komma, så jag tog in gubben lite innan 12. Han åt lite mellis (korn, havre, hack), lite hö och drack. Sen ställde han och sov, var hänglig, lät rosslig, flåsig. Tog tempen 40,3:eek:, tog om den 2 gg till för jag trodde att tempen hade fått en knäpp, men samma temp då.
Vetten kom 13, då hade han 40,5 rejäl feber. Så ingen tandkoll blev det. Utan mera undersökning för att se varför han hade så hög feber.
Inget på lungor och hjärta. Svullen i lymfkörtlarna, öm på huvudet:confused: Vetten tog blodprov för att kolla infektion + PPID-prov. Tog även prov i näsborren.
Ska sprutas med pc 1 gg om dan i 5 dar, fick första av vetten. Äta 2 påsar Butta tills han är feberfri. Täckas varmt. Komma in tidigare på dan och vila. Tempa morgon och em.

Gammelman har börjat bli bättre:banana:
Igår morse hade 38.0 På Em 38,6 Kv 38,1
I morse 38.0
Så febern är på väg ner iaf. Ska ha 3 doser pc till + butta några dar till. Är mkt piggare, även om han inte är som "vanlig" än.
VAB-ar ons-fre, så jag kan passa pålle;)

Vetten ringde igår em - blodproven visade på en REJÄL infektion...

Senast ändrad:

Du får göra som mig, jag ställer av hästen på vintervila Dec-1 Mars sen rids han hela sommaren istället. Både han och mina tidigare har mått bättre utav det. Slippa svett genom vinterpäls osv. Så som sagt, jag skor av och låter dem vara på vintern. Riktigt gött :)

Tidigare har vi ju haft tillgång till ridhus hos grannen, men han har lagt ner hästeriet, så nu får vi rida ute, eller köra till ridhus för att hålla igång. Det har varit en hyfsad vinter att hålla igång på, mjuka fina vägar, men nu är det is överallt...och jag håller nog på att bli förkyld, har kliat i halsen idag och ingen energi alls, så nu får pålle vila nån vecka. Vi kommer igen när den här vita ski..en har försvunnit.

Annars är det bra, helgen har gjort sitt inträde och jag tar en kopp te med honung (och ett glas vin;) ) för att kurera mig. Kanske ska ta en liten virre också:d Ska vara nyttigt, har jag hört...

Så skönt att han är bättre!! :) Vad var det för infektion? Kom det bara plötsligt? Usch, det är så jobbigt när de blir sjuka!

Annars är det bra, helgen har gjort sitt inträde och jag tar en kopp te med honung (och ett glas vin;) ) för att kurera mig. Kanske ska ta en liten virre också:d Ska vara nyttigt, har jag hört...

...och ett varmt bad med badbomb. :)

Syrran: Tänker på dig. Hur är det?

kl
Här har inte varit så kallt i grader men vinden var rätt bister.Jämfört med knögglet i kohagen jag red igenom häromdagen kändes vägen förhållandevis bra när jag red idag.

Tog ett par avstickare,upp på en kulle och in mellan granarna,för att förlänga turen lite.

Två små incidenter idag:
Jag hade inte öppnat upp ena stalldörren innan och ställde mig rakt i vägen för H.som trodde det var fritt fram och hade bråttom ut.Jag höll på att bli översprungen men tjoade och hon kastade sig bakåt och sedan var hon lite panikslagen men lugnade sig.

Sen blev det en helomvändning på vägen för en flaggstångslina som smattrade.Tog några galoppsprång hemåt men jag fick stopp och kunde vända och fortsätta.

Kl

Jag tog ju hem Lassie ganska hastigt, jag föll ju för henne direkt då jag provred i paddocken o brydde mig inte om att prova i skogen. Nu har jag provat, och det var HUR kul som helst.
Det var vi o 2 till, men ganska snabbt tyckte Lassie att vi skulle gå först. Hon knatade på med mkt raska steg och helt cool. De andra hängde inte riktigt med. Om jag bara rörde tyglarna, eller vände mig om för att prata med dem så började hon takta. För att inte prata om då det kom en bil, va? Stå stilla?? Totalt meningslöst!! Vi tog en lång härlig trav, och vilken fart. Oj vad pigg o glad hon är, taktar o går med huvudet i vädret o ville inget hellre än att galoppera.

Men då hon inte har skor än så tar jag det lite lugnt i början. Det blir nog lite galopp imorgon i dags ljus så man kan se underlaget, det blir ju så evigt halt på isen utan broddar.
På måndag får hon nya skor, 4 brodd o sulor.

:D Tjenixen igen alla!
Har varit borta från tråden läääängen nu, men nu ska vi se om jag kan få rätsida på detta elände :p
Snabb presentation igen: snart 43 år, 2 barn, man + gård med kanin, katter hästar och en professionell uppfödning av dammråttor :angel:
Har själv en 26 årig fd ridskoleponny som jag nyligen köpte efter att ha haft honom på foder i 2 år, ett connemarasto 14 år och hennes 3 åriga dotter.
Min egen ridning har hamna åt sidan, betalar mest för dotterns träningar o försöker få lilla dottern att komma tillbaka till ridningen igen efter ett armbrott. Och det är inte lätt, suck.... men hon skrittar åtminstone själv och kan trava några meter ibland.

Men i morgon ska jag och en kompis (heter väl väninna när man är så gammal tant som jag, men ähhhh....) iväg och hoppa varsin runda på CR på min connemara. Jag är rädd :crazy: för hoppning men fick för mig att DETTA SKA jag göra nu, så har jag åtminstoner hoppat en bana under tävlingsform en gång i mitt liv. Så 60 cm ska vi nog kunna rulla över ihop, jag o min ponny.

Ha en bra dag alla!

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?