Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

UNDERBART (kort) inlägg som med få ord visar en dag i ett liv!
Jag tänker på Göran Palm (Där är havet. Jag tittar på det. Havet. Jaha. Det är som på Louvren.)

Idag är det 0gradigt, sol och halv storm fortfarande.. Blev väldigt insperirad av gårdagen så snart ska jag ut till mina små hovdjur.. Bara ge barnen mat och sen ut och fixa. Det gäller väl att ta på sig så mycket kläder man kan om man inte ska frysa till is ute :o Men solen är framme det gillar jag skarpt :)

Kämpar med min envetna förkylning, grannen ringde och ville ridtur men jag kände att luftrören inte alls vill vara med när det blåser isvindar. Så jag får nöja mig med att försöka orka med stallarbetet ensam idag, då maken är iväg och jobbar.

Sitter här och längtar efter våren. Plannja har gått in i högdräktigheten nu, dock är det tre månader innan fölning.

Slänger in en söt bild där det ser ut som om hon tittar på sin baby- mage!:love:

381826_282412171790353_100000647171720_950442_257529528_n.jpg

Här har vi ett underbart väder,kring nollan,sol och visserligen kall blåst men ganska måttlig.

Jag har som vanligt när jag är ledig börjat dagen med hundpromenad och nu också ridit.

Kunde nog prövat en annan sträcka än den vanliga nu när det frusit till lite men jag vet ju att vi kan bli stående ibland och det kändes lite för kallt för det idag.

Det fick bli dom 3 km grusväg som är vår gamla beprövade sträcka(går att utöka med en till km men det är det där med jakt o jägare:grin:).Hårt som tusan men isen har liksom torkat bort så den besvärade inte.Däremot så låter det ganska mycket när isen som bildats vid översvämmningarna på fält och i skogen nu sjunker ihop och går i kras:crazy:.Tur man inte har en alltför lättskrämd häst när det gäller sådant.

Jag har fått stängsla bort den del av hagen som till stor del blivit översvämmad och nu är full av is,hästarna envisas att ta sig till ett torrt hörn längst bort men verkar sedan inte våga sig tillbaka på egen hand,jag har fått hämta dom där de senaste kvällarna.Lika bra dom inte kommer dit,jag är rädd att dom går ut på isen också.

Men tyvärr finns det inget roligt i den hage dom har kvar,allt är avbetat och söndertrampat:(,enda dom kan göra är att stå vid bingarna och äta så jag ska gå ut och såga ner lite asp och ge dom att gnaga på.

:love:Härlig mammabild!!!! Sätt dit en tankebubbla och ordna en tävling! Glöm inte att spara bilden till bebisens blivande ägares "famlijealbum". Underbar! :love:

Inte bra att ha ont i senorna och gå på knöggliga isiga underlag :cry:
Vi längtar efter våren matte och jag.

Hälsningar Summer

:love:Härlig mammabild!!!! Sätt dit en tankebubbla och ordna en tävling! Glöm inte att spara bilden till bebisens blivande ägares "famlijealbum". Underbar! :love:

Bra idè!
Men det är ganska stor chans att lilla ofödd får stanna här- blir en mycket bra stamtavla på den!:bump:

Medan ni väntar på våren... Önska lite snö... Det jämnar ut det knaggliga...

Mina damer är förvisso friska i både ben och hovar.. Men även de signalerar att det är väldigt hårt och knaggligt nu.... Så även om vädret är nog så trevligt för lösdrift... så är "väglaget" det motsatta... De får alltså komma in på stall bara för att vila ben och fötter...

Jaaaa, samma här! De letar sig fram sakta sakta sakta bland knögglorna, och verkar livrädda att trampa fel, vilket man mycket väl förstår!
Mina kommer också in för att vila fötterna varje dag.

Samtidigt är de överpigga när de väl kommer ut på plan mark; gick en promenad med fyraårs- hingsten idag för ett par timmar sen, och jag är fortfarande svettig ... Han var mer uppe i luften än nere på marken tror jag ... :eek:

Hej hopp alla tanter o gubbar!!

Det var så längesedan jag skrev här att jag borde skämmas...å det gör jag oxå!
Hälsar alla nypåstigna välkommna,kul att ni är med!
Här har hänt en hel del sen jag skrev sist....

Mitt 7 åriga halvblodssto togs hem från dåvarande fodervärd,i ett bedrövligt skick,att hon presterat på tävlingsbanorna är ett under.....hon är nu ute hos ny,helt underbar, fodervärd o ser ut som en häst igen! De debuterar på tävling den 11/2,jättekul!

Min 5 åring var ju dräktig med tvillingar och sprutades,visade sej ff dräktig o sprutades igen,lämnades ut på foder då ovan nämnda fodervärd hade en syster som var intresserad.Det visade sej att hästen o hon passade varandra som hand i handske! Den omöjliga,obstinata lilla pållan,som ingen ville ha,fungerar nu utmärkt! Hon är inte rädd för nånting,den damen,de tolkar efter henne,rider barbacka i mörkret mm mm ja allt man kan komma på med en häst,hon bara hakar på o tycker att livet är toppen.Hon har varit med på hoppträningar o visat sej vara en verklig talang,ska bli roligt att följa dem! Allt gick så fort så jag hann inte kolla henne efter sista sprutningen så det ombesörjde fv och det visade sej att hon ff var dräktig.....fast bara ett föl kvar...!! De vill gärna ha henne kvar så det är nu bestämt att hon fölar där o så säljs hon förmodligen dit efter fölning. Fölet behåller jag om det blir ett sto,tror o hoppas att det kan bli ngt alldeles extra med den hingsten!

Hingsten är inte hingst längre,han mår numera bra efter en besvärlig kastrering.Han väntar bara på skjuts till Älgen.Tror hon kommer att få roligt med honom,han är mkt trevlig o en perfekt blandning mellan 7 åringen som är hans mor,o 5 åringen som är både moster o halvsyster(samma pappa) till honom.

Lilla fölungen är nu sex månader......o inte så liten längre! Där ska jag nu påbörja avvänjning o sen ska hennes mamma åka hem (lånesto) Jag är mkt nöjd med henne hittills,ska bli roligt att se vad det blir!

Så from början på mars kommer jag bara att ha tre hästar i stallet,kommer att kännas konstigt men ska bli skönt! Det har varit lite mkt de senaste åren.....och i sommar går fölis ut på ungstobete o kvar blir bara de två gamla fetknopparna!
För er som är nya så är det en gammal nordsvensk som funnits i min ägo i 15 år nu,han är 24,pigg o vital,trots sin väl runda kroppshydda och ett SF sto på 18 år,oxå pigg o kry,men ett matvrak o en aning.....hmmm....rund!

Ja det är väl i stora drag vad som hänt på hästfronten.

Ska man skriva lite om vädret så är här hårt o knaggligt som på de flesta andra ställen,dock inget som vi besväras nämnvärt av.

Ska oxå försöka ta mej till scandinavium den 23 för att möta upp några tanter,det ser jag fram emot!!

oxå lite dålig på att skriva här.

Efter en tuff helg, med mkt hopp o skutt och jag kände mig som en vante följde ett alldelles underbart pass i paddocken, vilket steg, vilken häst, härligt!!
Men jag måste ju kunna rida ut oxå utan hjärtat i halsgroppen, särskilt med tanke på min snea rygg alla alla lösa delar (!) så vill jag absolut inte ramla av.

Började med att bara använda dressyr sadeln, och upplevde det som bättre, red ut igår och testade med hackamore, mkt lugnare med huvudet, bet inte sällskaps hästarna en enda gång. Hela vägen fram till slingan skötte han sig exemplariskt, även i traven varje gång. men galopperna är rent hemska, han sparkar bakut, skjuter rygg o gör nått konstigt med huvudet, inte kul alls!!

På slutet ville de galoppera mer så vi skiljdes åt o jag promenerade hem och han var enormt mkt lugnare o mer harmonisk än han brukar då vi promenerar i skogen- kan ju höra alldelles för mkt konstiga ljud, eller se en massa jag inte kan se. Härligt.

På vägen hem från stallet ringde jag fodervärden o förvanade att jag kanske inte klarar ut det. Då föreslog hon en sak, som jag oxå har tänkt lite på, att jag istället lånar stoet som oxå går o skruttar o rids lite sporadiskt. Hoppas kunna åka o prova henne på Torsdag, och då har K sagt att hon kan följa med då hon ändå ska hem den vägen, TACK!!

Idag räknade jag med att han var trött från gårdagen så jag beslöt att inte rida, ställde honom lös på gången o borstade, och, skratta inte, men det tröttar ut honom jätte mkt!! Dels för att han vill bita o pilla på allt, inte kan vara still m.m. Så det krävs mkt av honom att koncentrera sig på att bara stå stilla- vilket han skötte galant! Behövde såklart korrigera några gånger, men kunde röra mig runt honom utan att han knatade iväg.

Han är så himla mysig, söt, gosig, attans att han ska vara ett sånt yrväder i galoppen (och även i traven ibland oxå)

Vad skönt att det faktiskt är lite ljusare redan! Idag hann jag ut på eftermiddagen, skrittade först bort till grannen och tillbaka, sen 25 minuter i paddocken. Det är lite djupt, så pålle tappar lite framåtbjudning, men han jobbade på, så det var riktigt trevligt:) T o m lite galopp blev det. Då frustar han och slänger lite med huvudet, men håller sig på mattan ändå...

Vad härligt för Tage att vara på gång igen :bump: Nu håller vi tummarna för att han inte ställer till det för sej igen!

Här började dagen strax efter 04 i morse, äldsta dottern skulle med tåget från Borlänge till hufvudstaden och hon behövde skjuts och eftersom hon skjutsat mej flera gånger till doktorn i Uppsala under året som gått så var det bara att ställa upp och se glad ut trots den arla morronstunden . Hon skulle till Synsams huvudkontor på kurs, hon jobbar som optikerassistent.

Det har snöat till o från här i dag, först i morse sen nu ikväll inga mängder alls men det har iaf kommit lite. Tog med mej Winnie ut på åkern på em för lite övningar på lina och tänkte att jag skulle filma lite men madamen var pigg som en liten mört och hade så mycket spring och hopp i benen så det var inte att tänka på att försöka filma men emellanåt samlade hon ihop sej och var sååååå duktig så :love:

Tant ja... ser mig inte som en tant trots att jag snart fyller 42 :crazy: känner mig mer som 22 :D Uppvuxen med hästar och tog ett break när barnen kom till världen och under tiden de var små. Har 2 underbara utflugna barn och ett barnbarn som snart fyller 4 år :love: Bor med en stor fet Norsk skogskatt, en Rottweiler och en toksnäll sambo och jobbar som lastbilschaufför :D

Jag har haft en salig blandning utav hästar men mest Isl.hästar. Sålde för ett par år sedan min sista Isl.h Edall för att istället ägna mig åt boskapsgrenar så det blev en Am.Paint och ekonomiskt och tidsmässigt blev det katastrof då han hade så mycket problem hela tiden med än det ena än det andra, ett jäkla farande till klinik mm, han blev förvisso frisk men då var lyckan över honom som bortblåst. Sålde Painten i senhöstas och skulle minsann inte köpa nån mer häst :(

Men så ringde tjejen som köpte Edall utav mig och frågade om jag ville ha honom tillbaka och naturligtvis ville jag det. Världens bästa häst ju, turbo med dumpventil :love: Nu ska jag ägna mig åt underbara ridturer i skog och mark istället :bow:

photo.php

Måste säga att du har jobbat på bra- 4-årigt barnbarn och är bara 42 ...! Själv var jag 48 när jag fick mitt första barnbarn som nu är 3 1/2. Tyckte jag var en ganska ung mormor ...:crazy:

Kul att höra om din "gamla" häst som kom tillbaka till dig! Ska bli spännande att höra om hur det går för er.:)

Ja, att bli mormor när man nyss fyllt 38 kändes ju onekligen lite konstigt då man helt plötsligt blev gammal ;) fast jag kan tänka mig att min mor som då blev gammelmormor vid 54 kände sig som att dödsbädden låg nära :angel: Men det är underbart roligt med barnbarn :love:

Kommer uppdatera om Edall, han står fortfarande kvar på Åland i väntan på stallplatsen den 1 Mars :D

Hej Thedall! Tant är ett tillstånd, inte en ålder;)

Min mamma var 39 när hon blev mormor, och då var vi fem generationer på "spinnsidan". Min gammelmormor var då 75! Tyvärr dog hon redan vid 78, men min mormor fyllde 90 nu i höstas, och äldsta tjejen är 32, så vi kan ju bli fem generationer igen, om de bara kommer igång...men mina barn verkar inte ha bråttom.

Tråkigt att det inte gick bra med painten, men kul att din "gamla" kommer tilbaka:)

God morgon...

Här händer inte mycket... Hästarna tas in på kvällen och släpps ut på morgonen. Så det är inte så mycket att rapportera om. Orsaken är ju att jag varit riktigt dålig.. Orken har alltså inte funnits till så mycket mer. Då är det sköna att man bara har "unghästar".. De kräver ju inte så mycket och om det blir ett oväntat avbrott i träningen så är det ingen katastrof.

Jag tror att jag börjar bli lite piggare och tycker att en del av de mest påfrestande symptomen börjar lägga sig. Har gott hopp om att piggna till ytterligare.

Min arbetslösa dotter har hastigt och lustigt fått ett jobb så hon har knyckt min bil... Så jag är strandsatt. Hon skulle gå introduktion i morgon först var det meningen... Men har redan klarat av den biten och är nu i full gång och jobbar. Arbetstiderna kräver att hon har en bil. Nu när jag varit sjukskriven så har hon ju kunnat ta min.. Men jag börjar jobba nästa vecka så nu kniper det lite att hitta ett eget åkdon till henne. Hon har lagt undan en del slantar själv... Men, skall det bli något vettigt åkdon så får jag nog skjuta till lite slantar.. Dessa får dessvärre tas av hästköparkontot.. Så eventuella nyinvesteringar på hästfronten får avvakta lite....

Idag jobbar hon förmiddag. Kommer hem framåt 12.00 tiden. Då Skall vi åka och kika på ett antal bilar som jag hittade på nätet i gårkväll. Vi får se om någon av dem är intressanta nog för att vi skall nappa på dem.

Senast ändrad:

HejThedall!Konstigt nog inte många islandsryttare här så det blir kul att höra vad du har för dig.
Syrran: Skönt att höra att du är på bättringvägen:).

Själv har jag jobbat fyra dagpass i rad och har inte orkat med något utöver jobb och dagligt underhåll av hus o djur.Har denna vecka också fått en elev som visserligen är jättebra,intresserad och hjälper till,men det är ju mycket att informera om i början så jag tycker jag har pratat hela tiden.Är också en omställning att ha någon brevid sig,jag jobbar ju oftast själv hos vårdtagarna.

Denna vecka har vi också börjat testa ett nytt rapportsystem som innebär att allt vi gör ska rapporteras in per telefon.Det är ett fasligt knappande både när man kommer hem till vårdtagarna och framförallt när man är klar.Sedan ska man efterjustera och godkänna sina rapporter på data i slutet av arbetspasset.Känns just nu som en extra arbetsbelastning men jag ska avvakta med omdömet,det kanske blir bra....

Idag har jag ridit igen och tog mig nu bort från dom stenhårda vägarna här hemma.Via småvägar genom skogen kom jag till en fin grusväg som har gräs i mitten så den var bra att rida.Den är ca 1 km och tyvärr får man vända men det gick att trava bitvis där det inte var för halt.

Redan innan hade jag räknat med problem på minst två ställen:först där vatten rinner över stigen och sedan att ta sig igenom grannens gårdsplan.Vid vattnet blev det som väntat stopp så efter en stund hoppade jag av och ledde henne över men hos grannen tog vi oss förbi direkt:).På hemvägen tog hon sig även över vattnet med ett skutt efter viss tvekan.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?