Sv: Tant & Gubbtråd Part 8
Hej hopp alla tanter o gubbar!!
Det var så längesedan jag skrev här att jag borde skämmas...å det gör jag oxå!
Hälsar alla nypåstigna välkommna,kul att ni är med!
Här har hänt en hel del sen jag skrev sist....
Mitt 7 åriga halvblodssto togs hem från dåvarande fodervärd,i ett bedrövligt skick,att hon presterat på tävlingsbanorna är ett under.....hon är nu ute hos ny,helt underbar, fodervärd o ser ut som en häst igen! De debuterar på tävling den 11/2,jättekul!
Min 5 åring var ju dräktig med tvillingar och sprutades,visade sej ff dräktig o sprutades igen,lämnades ut på foder då ovan nämnda fodervärd hade en syster som var intresserad.Det visade sej att hästen o hon passade varandra som hand i handske! Den omöjliga,obstinata lilla pållan,som ingen ville ha,fungerar nu utmärkt! Hon är inte rädd för nånting,den damen,de tolkar efter henne,rider barbacka i mörkret mm mm ja allt man kan komma på med en häst,hon bara hakar på o tycker att livet är toppen.Hon har varit med på hoppträningar o visat sej vara en verklig talang,ska bli roligt att följa dem! Allt gick så fort så jag hann inte kolla henne efter sista sprutningen så det ombesörjde fv och det visade sej att hon ff var dräktig.....fast bara ett föl kvar...!! De vill gärna ha henne kvar så det är nu bestämt att hon fölar där o så säljs hon förmodligen dit efter fölning. Fölet behåller jag om det blir ett sto,tror o hoppas att det kan bli ngt alldeles extra med den hingsten!
Hingsten är inte hingst längre,han mår numera bra efter en besvärlig kastrering.Han väntar bara på skjuts till Älgen.Tror hon kommer att få roligt med honom,han är mkt trevlig o en perfekt blandning mellan 7 åringen som är hans mor,o 5 åringen som är både moster o halvsyster(samma pappa) till honom.
Lilla fölungen är nu sex månader......o inte så liten längre! Där ska jag nu påbörja avvänjning o sen ska hennes mamma åka hem (lånesto) Jag är mkt nöjd med henne hittills,ska bli roligt att se vad det blir!
Så from början på mars kommer jag bara att ha tre hästar i stallet,kommer att kännas konstigt men ska bli skönt! Det har varit lite mkt de senaste åren.....och i sommar går fölis ut på ungstobete o kvar blir bara de två gamla fetknopparna!
För er som är nya så är det en gammal nordsvensk som funnits i min ägo i 15 år nu,han är 24,pigg o vital,trots sin väl runda kroppshydda och ett SF sto på 18 år,oxå pigg o kry,men ett matvrak o en aning.....hmmm....rund!
Ja det är väl i stora drag vad som hänt på hästfronten.
Ska man skriva lite om vädret så är här hårt o knaggligt som på de flesta andra ställen,dock inget som vi besväras nämnvärt av.
Ska oxå försöka ta mej till scandinavium den 23 för att möta upp några tanter,det ser jag fram emot!!