Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Samma här. Vi lät bak vara för att de sparkade den nya första veckan.
Nu sparkar de inte men gör inget annat heller. T o m så de halkar när vi tar in dem på gräset, men idag kommer hovis och sätter på bak så då finns inte mkt att skylla på sen :p

Jag lät min vara för att han inte har så bra hovkvalitet och hade vant sig under hösten vid att gå barfota. Men nu gör det riktigt ont att trampa på alla hårda knögglor. Fast idag var han glad, det har tinat och är riktigt mjukt och geggigt i hagen!!!

Hej och välkommen till den trevligaste tokroliga tråden! Benskörhet ja, om du läst dom andra trådarna så har du nog sett att jag trillade av förra hösten och bröt handleden, shit happens ;)

Solen skiner och igår var det -10 grader heeeela dan och idag är det +2 :mad: Helvetes skitvinter!

Ska jobba kväll igen men innan dess ska jag hinna ut och raspa lite hovar och innan dess få till nåt i matväg.

Hmmm, halkar era hästar? Det gör inte mina, dom letar väg själva om man låter dom vara och det funkar kanoners men då går vi ju iofs "bara" promenader. Har ju bootsen att slänga på om det behövs men så länge det är snöigt så går det bra utan.

Nej, nu måste jag sätta fart om jag ska hinna raspa innan jobbet. Ha en skön dag och njut av den!

Vad ä de för fel på den här vintern då....:laugh: Jädra gnölande på vädret , tror tanterna har blitt lite bekväma av sig ...:laugh:

Vädret eller väglaget är ingen ursäkt för att inte rida , bra kläder o full vinterskoning sen är de bara o vräka sig iväg ut i klorofyllen.....

Här är de mest barmark med en del isgator o isfläckar ppå skogsvägarna men galopperna går lika bra för de....

Nyssens hemkommen efter ett par timmar i sadeln med en svettig Springare som efter 2 dagars vila var på sitt mest bästa humör...nu är han ju sällan på dåligt humör bara han får jobba rejält varje dag , o de får han ju när inte arbetsgivaren har bestämt de är inställelsekontroll på jobbet.

Ett i mina ögon synnerligen irriterande drag hos arbetsgivaren vilket jag till dags dato ej har lyckats förändra. Till min stora förtrytelse hävdar arbetsgivaren att inställer jag mig inte vissa tider kommer han att dra in mitt matbidrag eller normalt kallat lön. Kan han gör ade...??

hå hå ja ja de är inte lätt o va torpare i denna jämmerdalen....:D Men efter att nu ha inmundigat ett par rejäla muggar av livets smörjmedel , hägrar ett work out pass med skitskottning o lite tr'äning av bicepsen med att hämta spånbalar o trava dem....ett slit o släp ....

Seså mina sköna damer , inga undanflykter nu utan hopp i ridbyxorna o kliv upp på pallen o kravla er ombord o dundra ut i moder naturs stora famn....

vi kanske ses bakom stora tallen till vänster om stenen som ligger bredvid enbusken.....tallyhoooooooo:D

Heja Gubben! Men visst var det en godkänd ursäkt att fara iväg och träffa två andra tanter?! Annars rids det här, vi har ju fina mjuka barvägar i det här bra vintervädret;) Är det mörkt blir det pannlampa, pålle gillar nog att inte se alla farliga tigrar, björnar och troll, för han är väldigt lugn om man rider i mörkret:)

Tycker jag absolut är godkänd orsak att inte rida :)
Klart att det är viktigt att träffas!
Själv ska jag till pinto hela helgen och rida :) Det var ju så längesedan att jag kommer väl inte kunna röra mig efter tre dagar i sadeln ;)
Sitter på jobbet och har lite rast men ska strax kasta mig ut och jobba igen!
Hoppas ni sover gott nu :)

Absolut Tajger....träffa " tanter " är ett fullt godkänt undantag.:) Överväger faktiskt om du inte ska ha ett " med beröm gödkänt " eftersom du till o med rider med pannlampa..:D

Idag har de varit ettt för att vara här ,synnerligen vidrigt väder. Blåst på tvären o ett isande kallt regn . Blev ingen långtur kan jag säga för efter en timma var jag blöt in på bara skinnet o kall som välkyld öl en het sommardag.

Fast tokskallen jag satt på bryr sig ju inte om de så regnar o stormar från helvetet....hmmm i helvetet regnar o blåser de kanske inte förstås ...nåja de glädjande med dagens tur var ju att han insåg att de var ingen ide att försöka undvika vattenpölarna så han klaffsade rätt igenom...:laugh:

De intressanta blir o se om de är besåene med vattenpölarna eller om de var ett undantag....nu ska jag leta reda på ett par torra o varma kallingar o få mig en rejäl mugg med smörjmedel.....kanske finns något at ha i för att höja temperaturen ytterligare....:banana:

kl
Även här har det varit ett oherrans väder idag. hoppades i min enfald att det skule bli lite bättre men, men. pållarna stod och mumsade frukost med regnet piskande utanför. MAN KUNDE TROTT ATT MAN STOD I FÖREN PÅ EN BÅT NÄR MAN ÖPPNADE DÖRREN.
tÄNKTE FINURLA MED LITE SNICKERIER OCH DET BLEV OM INTE VACKERT SÅ FUNKTIONELLT.
Hittade visst en extra knapp på tangentbordet också. Sorry, orkar inte ändra.

Efter divrse sysslor kunde jag vid middagstid hämta sonen på skolan och komma hem och vrida ur kläderna. Inte en torr fläck, kan jag lova. Nu har vi tröstat oss med att baka en sockerkaka, så bäst jag skyndar mig medans det finns något kvar;)

Efter middagen ska vi stuva iväg oss och gratta min far som fyller år idag.

Du är för go, Gubbe. "Blev ingen långtur, för efter en timme..." Nog inte så många som rider mycket mer än en timme för det mesta.

Och jag nog tänka mig att det regnar och blåser hela tiden i helvetet, för det vore väl för jävligt:devil:

Nyfiken - tog du de rosa;) ?

Här är också ett synnerligen trist väder, så jag tar och lastar in pållen i transporten och åker iväg til ridhus. Ingen pannlampa idag...Har förresten två, en med rejält ljus framåt och en röd bakåt:) + reflexväst, reflextäcke och benreflexer om jag rider när det är mörkt.

Kära gubbtjyv.... Det vädermässiga förhållandena som du beskriver här ovan.. Är precis den typ av vädermässiga förhållanden som är vardagsmat i min landsända. Idag ingen undantag...

Vattenpölar har vi inte lägre några problem med för vi lever i en enda stor vatten/lerpöl...

Nu är ju inte jag riktigt kry, och träna häst med en "planet" som snurrar så man måste hålla i sig i omgivningen mellan varven... då får hästträning avstå tills vidare. Damerna avvaktar ovädret i stallet som omväxling. Det har nämligen regnat in på lösdriften så där är mer än lovligt blött.

Nu förbereds en födelsedagsmiddag och sen skall jag gå ner och natta damerna. Vädergudarna verkar inte tänka om så hästarna blir nog inne i natt.

HA...försök få till en bra ridning här du. 40-50 cm snö med en tjock hård skare på det. Ingen väg att rida på heller med den tunga trafik som går här. Jag hoppas antingen på rejäla kallgrader så att skaren blir porös och går sönder eller så mer åt varmgraderna då så jag kan få upp stigarna igen ...mina pållar fick sig en extra semester plötsligt:cool:

Jadu, jag är allt lite avis på dem som kan vråla tallyhoo och sticka ut i periferin på dygnets ljusa del. Min otäcka arbetsgivare kräver min kroppsliga och mentala närvaro vareviga vardag mellan 8-17:eek: vilket betyder att jag har en mycket bra ursäkt till att inte nöta ut mina ridbyxor på vardagarna;) Skämt åsido, det är verkligen en skitvinter vädermässigt. Lite snö kan vi väl få så vi som inte har egna ridbanor kan ta sig ut i skogen

Ska iaf köra i helgen, och kanske kanske om jag törs och dottern är för lat så ska jag rida lille vild:)

40 -50 cm snö , skare...men perfekt ju , du bor ju norr öm Dalälven o där om någonstans finns de ju en himla massa snöskotrar. Be ungdomarna med skotrarna köra upp ett spår åt dig vet ja....de borde krossa skaren o blir bra o rida i....

Har du tillgång till en traktor eller dylikt eler kan be en sm har så gåtr de ju bra med....

om ovanstående inte är någon möjlighet så kan jag inte komma på någon annan råd än att fladdra med kjortelfållen o tindra med ygera o le förföriskt o köra ut gubben med snöslungan :angel:

Såg i en gammal bok om hovslageri en kul grej...de var kluriga förr ...var en bild på så kallade trugor....ett slags snöskor för hästar som man band fast på hovarna vid djup o besvärlig snö.....:D

något måste ju göras ...att inte kunna rida är inte bra för själen ju.....:laugh:

:eek:
Hujedamej..du tillhör alltså de där som jobbar normal vecka...huvvaligen

De skulle jag aldrig klara ..då kan man ju inte rida på hela veckan ju...själv jobbar jag nätter o några dagar så är för de mesta ledig o de dagar jag jobbar på hösten tar jag semester...:angel:

Ut o köra...hmm är de till att köra häst ...en mycket trevlig sysselsättning..som jag utövade väldigt mycket innan jag fick för mig att klättra upp på hästen istället för att vara bakom...tävlar du i körning kanske till o med...

Om du kör vill vi se en bild på ett väl förspänt ekipage...:laugh:

du får också med beröm godkänt...tillfällig sjukdom är förmildrande omständighet....o du har ju unghästar på in ridning o inkörning så du hinner ju ...de mår bara bra av lite pauser o du är snart på g igen......ont krut osv...:D

Nä, det är inte bra för själen att inte kunna rida, det håller jag med om! Även om jag alltid gör ett uppehåll med ridandet under den mörkaste tiden ... skyller inte på något annat än att jag inte riktigt känner för att ge mig ut med pannlampa i mörkret. Feg och usslig är jag!:crazy:

Meeen för mig är det minst lika viktigt att bara umgås med mina hästar som att rida dem. Jag älskar att tillbringa tid med dem, ta en promenad, rykta och pyssla, stå och snacka med dem i boxen- de har fått ta emot så många förtroenden genom åren att de skulle kunna skriva en bok om de slog sig ihop om det! Framförallt mitt gamla arabsto har fått samla upp många tårar i sin långa man under den tid jag levde i ett ytterst olyckligt äktenskap. Jag brukade sitta på en uppochner- vänd spann i hennes box och berätta hur det kändes medan tårarna skvalade. Hon stod där så lugn och trygg, nosade mig i håret ibland och bara fanns där med hela sitt milda väsen. Ytterligt älskade häst.

Vad kul med fart, fläkt o glada tongånger här inne!
Själv har jag hamnat i en svacka, har ju haft min ponny på foder i snart 5 månader och just nu känns det inte som om vi kommunicerar så bra, jag känner mig lite osäker på honom ute då han hoppar o skuttar så mkt. Red ut en sväng själv idag, gick inte så bra, han stannar, smpstegrar, låtsas/är rädd för en massa.
Men,men får ge det lite mer tid och ska få bra hjälp på Torsdag, tack!!

Ja, jag vet inte hur jag står ut med de tiderna, men det är bara att bita ihop. Jag gör lite som Cornelia, bara går ut och pysslar och njuter av hästsällskapet. Utan den stunden i stallet skulle jag nog vara sönderstressad. Så jag är ute och pysslar och borstar istället för att häcka i tvsoffan. Sen släpar jag med dem på långpromenader i mörkret:laugh:

Tävlingskör gör jag inte, utan det är mest för att lilla stumpan ska få motion, sen är det väldigt roligt. Hon är mysig att köra och gillar det. Vi har nyss kommit igång med det så smått efter ett par års uppehåll. Ska investera i lite bättre utrustning och sen kanske jag kan fota. Ska även se om jag kan slänga in en ridbild vid tillfälle...om nån finns kvar efter senaste datahaveriet vill säga. Det verkar som om jag har blivit en hårddsik fattigare:crazy:

Usch nu är ni inne på otrevliga ämnen tycker jag.... Jobbtider!!! Skall inte plåga er med hur jag jobbar.... Men kan ju säga så mycket att det är rena vansinnet i alla fall...

Vädermässigt har vi idag en väldigt trevlig morgon. Minusgrader, stjärnklart och vindstilla.. Det gillar jag. Ett par decimeter snö skulle inte sitta helt fel det heller.. Då skulle allt knöggel i backen försvinna, eller i alla fall täckas över så det blev lite jämnare underlag.

I går var det oväder minst sagt. Damerna plockades in tidigt på eftermiddagen och släpptes ut nu på¨morgonen först. De var lite morgontrötta när jag kom ner till stallet så jag fick lov att väcka dem. Men när de väl kommit på benen så var de pigga på att komma ut.

Serverade frukosten i ligghallen. Då vet jag att de även dricker ordentligt innan de tar sig över knögglet och ger sig i väg ut i hagen, Passade på att grooma lite där samtidigt som de stod och mumsade sitt hö... Så nu har jag två nygroomade damer.

Mockningen av stallet fick vara till lite senare i dag. Jag orkade inte nu. Och hela världen snurrar rätt bra mellan varven så det gäller att ta arbetet i små etapper. I stället gick jag in och sitter nu och häller i mig en balja java..

Funderar allvarligt på om jag skall krypa tillbaka till sängen någon timme.

Jobbat 1:a passet för dagen (kör skolbarn), tömkört en häst och mockat 4 boxar. 4 timmars "rast" på förmiddagen är guld värt!!!!
Igår fick hästen bakskor och hovslagare sa såhär; "...har han inte gått ner lite i vikt?! Smile!!!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama