Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det finns ett stall söder om Katrineholm som har en blåbärshoppning och en blåbärsdressyr om året, dessa tillfällen ser dem som övningar för unghästar, ringrostiga ryttare, de som vill prova att tävla, dvs egentligen som en övning för alla oerfarna :laugh:

De har också lite högre klasser så att det finns möjligheter även för mer erfarna. Höjderna startade på 30 cm och upp till 1 meter;) Jag hade 50 cm, tyckte jag var lagom för första gången på bana med prinsessan :D

Hoppning får vara för min del... Förra damen kunde "glömma" att fälla ner benen innan landning så det var helt uteslutet... Nuvarade unga dam är mycket skeptisk till alla bommar som inte ligger på marken... NOPE!! säger hon och slår på en tvärnit .... Men som sagt... det gör inget jag har inget behov av att hoppa... Vi krumelurar i stället...;)

Idag har unga damen fått sig en liten runda. 45 minuters skrittrunda i ett extremt friskt tempo... Men hon höll sig till rätt gångart hela tiden utan att jag behövde sitta och bromsa... Hon skrittade hela rundan på långa tyglar :banana: Ett stort steg i rätt riktning när det gäller den damen som för det mesta är tankad med raketbränsle... Faktum är att hon bitvis skrittade riktigt avslappnat även om tempot var gott.

Vi brydde oss inte om några krumelurer idag. Bara detta att skritta utan egna initiativ om andra gångarter var en seger i sig. Då behöver vi inte blanda in en massa signaler som bara eldar på ... Annars brukar jag passa på att krumelura även när jag rider ut... Med idag fick hon skritta på framåt bara.

Nu står det en nöjd dam i stallet och äter lite mat. Hon får stå där en liten stund till innan jag släpper ut i hagen igen. Själv sitter jag i soffan mycket nöjd med en kopp kaffe och sumerar...

WOW! Vilken HINGST!!!!! Ramlade nästan av stolen. Erkänner frankt att jag aldrig varit "arab-människa". På min gamla ridskola tog de in araber på 70-talet - och det var ganska exotiskt. De var betydligt med spektakulära än de mer maffiga ponnysar jag vurmade för.

Sedan har jag träffat på ett antal arber på ridskolor som jag heller aldrig fastnat för och ett par "uppvisningsaraber" - MEN - man är väl inte sämre än att man kan ändra sig!

Kika på Ville och välj bildvisning (hoppas länken funkar). http://www.allbreedpedigree.com/ind...red=Standard&x2=n&username=&password=&x=0&y=0

Han har många araber i stamtavlan och eftersom jag gillar att "forska" fick det mig intresserad. Nu på senare år har jag snubblat över fina exemplar "överallt". Jag tror att ögat måste ställa om sig en aning för att verkligen uppskatta det rastypiska.

Fast - min "drömhäst" är lusitano :d

Till alla ......

"Tyvärr" har jag börjat hänga här lite mer igen - vilket betyder att min fysik blivit lite sämre igen. Jag får leta mig tillbaka till er så snabbt jag kan. Jättebra med presentationerna! :)

Aktuellt:
För 2012 gäller att: Jag hoppas kunna åka till Portugal under året (men såg just ett reportage om ridresa till Slovakien - mer turridning än träning, men kanske passar det mig bättre nu). Det så vackert ut. Någon som varit där?
Sedan hoppas jag att Ellen Ofstad kommer till oss i mars. Det var ett tag sedan. När hon var här sist var Ville verkligen världens tråkmåns, kolla bara:

20942_1239331138282_1079388511_2263813_1445644_n.jpg

kl
Här har varit minusgrader och sol hela dagen.Precis som förra vintern frös det till när det var som mest översvämmning i hagen:mad:.Och resten är ju helt knagglig nu.

Har en liten avdelad hage intill den vanliga(tänkt att kunna rida i)där de inte fått vara på väldigt länge.Nu i kväll öppnade jag upp där,de hittade lite gräs att gnaga på och underlaget är förhållandevis bra.

Tog en skrittur på em.Grusvägen är inte något vidare just nu men prövade i skogen och där sjönk hon fortfarande igenom och gjorde spår så jag avstog.

Har en annan väg som jag gärna vill rida,gick den med hunden idag,tyvärr var där bitvis så blött så jag skulle få hoppa av och leda ideligen,hästen är besvärlig att få över om jag rider.Fryser det på lite mer kan jag använda den.

Blev visst mycket klagan,aldrig blir man nöjd:laugh:!

Gubbtjyv, du låter som en skojig sort!!:rofl: Tycker det är lite häftigt när man kan ta sig själv på inte så stort allvar, som du verkar göra!

Själv är jag numera rädd för den där närkontakten med marken som det kan bli vid alltför ystra språng ... Ska jag bedriva närgångna studier av markvegetationen vill jag krypa där av egen vilja, inte ditkastad av en häst ...:cool:

Håller mig helst till mina arabdamer som vet att de ska bära runt på matte utan att tappa henne!:bow:

Länken funkade och jag hittade många kända araber där. De används ju ofta i förädlande syfte och numera också i bl a tysk halvblodsavel för att få fram mer samarbetsvilja och ett fogligare temperament. Något som araberna besitter i hög grad fast de har ett rykte om motsatsen!

Ridponnyer gillar jag, är lite intresserad av sådan avel fast jag vet alldeles för lite om det. Bild på din häst?

Käre lille gubbtjuv ,nu ska du inte vara kinkig.
Var glad för att jag slutat kalla henne för fölis som du muttrat över så:angel:
För att påminna så här var hon 5 dagar gammal;)
IMGP1190.jpg

Ponnytant - brukar du åka ensam på dina resor? Vi är ju ett gäng som varit i Spanien och Frankrike hittills, på olika platser. Vart nästa resa bär har vi inte kommit överens om än, men det blir förmodligen våren 2013.

Och om du gillar Lusitano, gillar du PRE också? Det här är en granne i byn, hennes dotter, som föder upp PRE i Spanien. (Hoppas länken är ok...)

http://vikingapre.bloggplatsen.se/

Du kan söka dem på Facebook också om du vill se mer bilder:) Älskar Donoso, fast de andra är fina också...

Senast ändrad:

Alltså - om ni tar emot främlingar i ert gäng så........ Jag åker med dotter och de i Portugal känner jag (fast den jag kanske tänkt åka till denna gång har jag aldrig träffat IRL). Om ni kan överväga att åka till Slovakien 2013 - I am in! Jag har ingen att åka med. Jag ska leta reda på reportaget.....

Vi var faktiskt på väg att köpa en PRE innan vi hittade Ville. Men vid den tiden var dottern mest inne på hoppning och hade siktet inställt på fälttävlan. Jag ska plocka upp henne (grannens dotter) på FB!

Ridponnyer gillar jag, är lite intresserad av sådan avel fast jag vet alldeles för lite om det. Bild på din häst?

Du kan se honom i tidigare inlägg med Ellen O :D Men OK - här kommer ett par mer rättvisande bilder.

Jag kollade på din hemsida med det stod inget om hingsten. Du kanske har skrivit tidigare i tråden - men jag har varit "väck" ganska länge. Är det er "guldkalv"?

20942_1290773064298_1079388511_2414227_916787_n.jpg

24786_1339848291148_1079388511_2529720_7136907_n.jpg

Jag hittade stallet :) hade ingen aning om att det fanns sånt på så nära håll. Vi ska hålla ögonen öppna.

För övrigt är hästarna billiga idag, lille vild har lärt sig få upp karbinhakar och plundrar höförrådet titt som tätt. Måste sätta på hänglås istället. Bökigt värre om jag ska ha det så. Då äter han väl upp nyckeln för att hämnas.

Den feta lilla shettisen rymde idag:mad: Hon har haft hålväggar och ont av det men nu börjar det bli bättre och det är dags att sätta igång henne så smått. För halt på vägarna för att köra, så det fick bli en skogspromenad. För att det skulle ge nåt motionsmässigt begav vi oss ut i terrängen och klättrade runt bland stock och sten. Vi hade jättekul, men helt plötsligt befann vi oss på varsin sida om ett stort, vattenfyllt hjulspår. Hon hoppar till åt sidan och jag tappar grimskaftet. Normalt skulle väl inte det ha varit värre än att jag gick runt till hennes sida och tog upp det, men nu stack hon bara rakt uppför en bergknalle och försvann spårlöst:eek: Jäkla häst, inte kom hon på inkallning heller som hon brukar! Skyndade mig hem, men hon var inte där. Jaha bara att mobilisera barnen och sticka ut och leta. Snabbt eftersom det började mörkna och jag ver helt säker på att hon skulle riva av sig reflextäcket mot första gren. Som tur var kom hon knatande längs vägen precis när vi skulle ge oss iväg. Utan reflextäcke, men hel och levandes och totalt oberörd över att komma bort i skogen. Skithäst:love:

Ja, så är det nog. Mina egna är verkligen det, och de flesta hästar som mellanlandat här under åren har visat lite såna tendenser efter ett tag. Det är väl nåt i vattnet :angel:

Främlingar o främlingar, vi har ju träffats;) Jag har dessutom en favoritdevi som jag såg på ett vandrarhem i Australien - There are no strangers, just friends we haven't met" :)

Vad fin, gillar verkligen det där vakna uttrycket! :love:

Jag lade ner min gamla hemsida och den jag har påbörjat är just det, bara påbörjad.:angel:

Tänkte få ihop några bra bilder på honom, de jag har är rätt gamla, han blir fyra år nu och på den jag lade ut här är han två och ett halvt. Sen tänkte jag göra en egen flik åt honom.

Vi köpte honom som halvårsföl, som hingstämne, och hittills har det visat sig var en bra satsning. Nu ska han vara med på hingstvisningen i Vetlanda i mars, och förhoppningsvis kan vi delta i hingstcertifieringen i sommar.

Ytterligare en bild på honom som tvååring:
269680_222045991160305_100000647171720_734966_7889992_n.jpg

Främlingar o främlingar, vi har ju träffats;) Jag har dessutom en favoritdevi som jag såg på ett vandrarhem i Australien - There are no strangers, just friends we haven't met" :)

:) Vi får väl se om vi kan få ihop det. Hoppas det - kul att dela upplevelser. Ska du till Gbg? Kanske kan vi ses lite då? Jag ska inte på ngn tävling - men besöker EUROHORSE förstås. Ska samla på mig lite broschyrer där. Vet att det finns på nätet - men jag tycker om att sitta och bläddra i broschyrer med fina bilder.....

Jo - han är en toppenponny - och det där med samarbetsvilja och fogligt temperament som du skrev stämmer verkligen. Han är i stort sett exakt samma påbrå som Top Nordpol som är verksam i Sverige - fast lite annan kombination.

Hoppas det går bra i mars då.

Finns den gamla hemsidan kvar inaktiv, eller är den "nedsläckt"?

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama