Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Lobell:Jag har verkligen saknat dina inlägg!Tycker du skriver så bra om hur du kämpar på trots viss rädsla och den envisa hästen!

Därför ser jag mycket fram mot att följa dig och nya hästen på äventyr.
Hoppas du snart är igång:)!

Och Gubbtjyv:Från dig vill jag också höra fler skildringar av dina ritter på Ädle Springaren där ute i klorofyllen,man behöver ett skratt då och då:laugh:.

Cornelia: Dig och din vardag med hästarna läser jag också gärna mer om.

Glömde fråga dig Gubbtjyv,har du något förslag på vilken gren vi skulle kunna ställa upp i,jag och H.;)?

Jag har varit ute och rida en runde i skogen. Det håll torrt hela vägen, så det var ju bra. Men det var rätt blåsigt. Fallna träd att ta sig över eller runt, men rida måste man ju.:D

Ja, jag tycker det är jätteroligt att läsa om hur ni här stretar på i med- och motgång, det inspirerar och får en att vilja mer!

I går var jag ute en sväng på grannens anglo, eftersom stalltjejen var här och ville rida Yazz och Pralina innan det började storma. Jag låter henne rida de gånger hon är här eftersom hon är på internatskola i veckorna annars.

Nåväl, Clair är en urmysig dam som jag tycker väldigt mycket om. Hon har stor integritet och har också den där klokheten hos äldre ston som jag är så svag för. Grannen följde med på Clairs treåriga dotter, och det blev en dans vill jag lova!:eek: Treåringen kände förmodligen stormvarning i luften, och det blev ingen avslappnad tur direkt ... Jag var på helspänn för jag var dels livrädd för att grannen skulle åka av, dels orolig för att Clair skulle tycka att det vore kul att göra likadant som dottern ...:crazy:
Det blev kast hit och dit från treåringen, rusningar i galopp innan hon fick stopp på henne, studs upp och ner osv osv. Ett par gånger kände jag att Clair liksom laddade hon också, men jag satt tungt, pratade med henne och tog ett par rejäla tag i henne. Så det gick bra. Men både grannen och jag var rätt bleka när vi väl kom hem, och rundan blev inte i närheten så lång som vi tänkt!

Det är rätt gott när hästarna kommit över 20 års ålder, då har de inte riktigt samma glöd och längtan efter speed längre! Oftast inte i alla fall ...:rofl:

Vad kul att se den svarta sötnosen! Jag har missat om du ev presenterat Cherry tidigare. Vad är det för sorts "projekt"?

Det är rätt gott när hästarna kommit över 20 års ålder, då har de inte riktigt samma glöd och längtan efter speed längre! Oftast inte i alla fall ...:rofl:
Den där mening har jag provat att tala om för min ponny. Han är trots 32år fortfarande full av fart och galna påhitt.:love:

Kl
tar mig själv i örat och kikar in i tråden!
Här har inte hänt något speciellt spännande. Hästarna har haft vila och ska nu sättas igång igen:D

Eftersom Trullan är lite äldre nu och vi har haft våra fighter så kände jag att jag behöver ett nytändande och bestämde mej för att hitta nåt annat och yngre :) men Trullan ska vara kvar. Jag har inte gett upp om henne.

Letade först och främst efter ett kallblod på runt 15 år, men hittade väl inget som direkt lockade.
Så tänkte jag att jag kollar varmblod oxå. De är ju oftast bra att hantera och Lasse är ju genomsnäll och enkel.
Så hittade jag denna och erkänner att utseendet drog mest :)
Hon är 8 i år, inte travtränad eller inkörd, och inte så mkt riden, så kanske lite korkat, men tänkte att det kan vara bra att kunna forma lite själv.

Jag ville ha på foder och ägaren ville oxå ge ut på foder innan köp så det stämde ju bra.
Tyvärr så blev hon sparkad på insidan av låret efter nån vecka så hann bara provrida lite lätt på stallplan. Hon är ju ganska grön men tycker att det är kul iaf.
Så fick vi pilla med sår ett tag. Nu är hon helt bra igen.
Sen fick Lasse hovböld och då blev det inget rida av då jag vill ha med honom som sällskap när vi rider iväg.
Och nu är det isbana överallt och vi vågade bara brodda fram eftersom de sparkat varann.

Men men, släpper isen lite till så kan jag iaf ta en liten tur på stallplan och visa upp :)
Har nog en snutt jag visat på FB .

Kan du inte lägga in filmen här? Jag tycker det låter spännande och jag tycker att du är så modig som bygger upp ett hästliv FAST du kom igång sent och FAST du varit - ja - rädd.

Jag har sett dig skriva i "rädd-att-rida-ut-trådar". Du gör nytta på forumet!

Lite återblick och sånt...jag och dottern delar ju på mitt nu 10-åriga fullblod, och vi började ivåras märka att han gick inte riktigt rent. Behandling av ett framknä, under boxvilan klantade han till det, rullade fast i boxen och bröt griffelben, och fick operera det. Vila och igångsättning. Sommaren var ok, men vi tyckte han var lite snubblig och liksom tappade bakbenen. Red nån träning, både dressyr och hoppning, tränarna tyckte han såg fin ut, men vi var inte riktigt nöjda:( in på klinik igen, jo, det där framknäet spökade... Nu ville de göra en artroskopi på Framknäet, så det blev i september, plus behandling av bakknäna "för säkerhets skull, när han ändå var sövd..." Hela hösten sen har varit konvalescens och igångsättning. Man hittade förresten inget anmärkningsvärt i knäet..
Hösten har varit en utmaning, skritt för hand med ett laddat fullblod, sen skritt för ryttare i 6 veckor, och sen lite trav. Pålle har hittat på nya gångarter,skrav, tralopp, galstuds m fl. Jag har ibland tagit timeout och låtit dottern ta när han varit för tuff, men sen har jag kommit igen:)

Nu har vi precis varit på återbesökoch fått klartecken, så jag hoppas på ett friskt 2012!

Hejsan
Nu har jag följt er tråd mycket oregelbundet under en lång tid så jag tyckte det var bäst att hänga på. Har varit igång i forumet tidigare men det var så länge sen att jag inte ens kommer ihåg mitt gamla användarnamn, så nu börjar jag från scratch.
Jag är en ponnymorsa med två hemmavarande ponniesar: en shettis som jag kör och yngsta dotterns Dponny som jag har som mål att våga rida på. Han är "lite" vild. För övrigt rider jag på ridskola även där på ponny och har nyligen börjat hoppa för första gången på måååånga år. Skitkul, men vidare bra går det inte.
//ogres

Hej och välkommen...

I det här gänget behöver man inte vara en stjärna... Huvudsaken är att man har viljan...:D

Jag satte brodd på våra så fort första halkan kom. Det är jag glad att jag gjorde. Men snösulor är de fortfarande utan. Vår hovslagare hade förhinder där runt jul när jag tänkte ta hit honom, och eftersom det varken är fara med hovarna ännu och ingen snö så får de väl gå ett tag utan.

Hej och välkommen!
En liten presentation är väl på sin plats av mig oxå då. Har inte egen gård o stall som många andra utan inhyrd i härligt stall strax utanför stan. De flesta är fritids ryttare som jag, en salig blandning av hästar, ponnyer, varmblod, halvblod, Islänningar m.m stora hagar, mkt utevistelse, paddock och hyffsade ridvägar, men endel transport sträckor på asfalt oxå.

Jag har alltid varit ponny ryttare förutom ett varmblod, har haft ett Fullblod innan jag fick barn, efter det en D--ponny som jag fick ta bort Maj 2011, och bestämde mig för att ta en pause i häst ägandet och red några andras i stallet, en C-ponny och 2 Islänningar. Men efter ett kort tag insåg jag att jag inte kunde vara utan egen höst o sökte foder häst(ponny) i somras. Hade kontakt med många trevliga häst ägare.
Fastnade tillslut för en ponny som jag bara inte kunde få ur hjärtat, hjärnan sade att det är ju en stor chansning.
En D-ponny (fast över vuxen, vi kontroll mätte, 1.51) av tysk dressyr stam. Som tävlats endel i dressyr, vet ej hur högt han kom. Men tyvärr visade det sig att han hade pålagringar båda bak knän. Kan sen inte hela historien, men han kom iallafall tillbaka till en tidigare ägare som tyckte så mkt om honom och där hittade jag honom, då hade han vilat i 3 år. Liiite spännande att provrida kan jag säga, särskiljt att rida ut..... Men han var lugn som en filbunke. Tog hem honom 20 Augusti och håller som bäst på att lära känna varandra, rida försiktigt, men oxå övertala honom om vem som bestämmer, vad man får o inte får göra... Som alla känguru hopp vid ute ritt tex.
Oj vad långt det blev!

Hej ogres! Välkommen:) Det är inte "vår" tråd, utan alla får skriva, alla får vara med:)

Jag har ju hängt här ett tag, men snabbpresentationen är:

51 år, ridit sen 10-årsåldern, lektionsryttare i många år, första egna ponnyn när jag var 47;) Några ponnysar som barnen tävlade, och för tre år sen när de föll för åldersstrecket, flyttade var det äntligen min tur:) Så nu har jag en 10-årig fullblodsvallack, som jag med dödsförakt (ibland iaf) far runt på i skogarna utanför Halmstad. Tränar en del dressyr, och låter dottern sköta hoppningen. Bor på egen gård som vi byggde 2002. Finns bilder längre bak i tråden, eller i tidigare T&G-trådar.

Välkommen i vårt glada gäng.

Själv fyller jag 40 i år (fast det har jag nog inte fattat själv)
Ridit sedan späd ålder. första ponnyn fick jag när jag var tre. Lite våghalsig kanske:D
Tävlar främst hoppning, men lite dressyr och distans och annat smått och gott slinker också med. tror jag lyckats figurera i de flesta grenar på ett eller annat sätt. frivilligt eller ofrivillgt.:rofl:
Hästarna uppstallade hos mina föräldrar.

Äh, jag stinker på att presentera mig själv.:p

Snäll virrpanna med organiserat kaos kan man kanske sammanfatta mig?

Hej och välkommen!
Jag har inte varit så aktiv här på ett tag då det inte blivit så mycket häst det sista.

Jag är en ensamstående mamma till två barn som inte är barn längre :o Sonen är 20 och flyttade till sin första lägenhet nu i veckan, dottern är 18 och häst intresserad.

Jag och dottern bor på en liten gård med en D-ponny och en shettis! Finns även en katt och en hund på gården.
Vi fick avliva våran stora häst förra året efter en längre tids sjukdom och sen for dottern i backen på sin praktik i slutet av året och fick en fraktur i ryggen så nu kommer vi nog sälja dom sista hästarna också!
Så det året som varit har inte varit något bra år :(

Själv så har jag ridit en del hos pinto och kommer även att fortsätta med det, fast lite mer regelbundet :love:
Jag har med åren blivit en riktig fegis i ridningen och tappat mycket, men med pinto på hästen brevid så går det livat till och mina gränser för mod flyttas :D

Det var lite om den här tanten :)

Hej på dej och välkommen!

48 åring som skaffade första egna hästen, Vanilja Vilsekulla 2 årig haflinger, våren 09 men tyvärr fick vi bara 9 månader tillsammans innan hon sprang över regnbågsbron pga av en gigantisk cysta i bakknäet.

Köpte då en halvsyster till henne, Winnie då 1,5 år och när vi tog hem henne till den nybyggda lösdriften hemma här på gården så lånade vi ett haflingersto Ina 3 år som vi sedan köpte eftersom hon skulle säljas och där är vi fortfarande fast nu är dom.........ja jäklar dom är ju 4 och 5 åringar nu :eek: Det går fort när man har roligt!!

I övrigt är jag gift, 4 utflugna barn och 6 barnbarn, 2 schäfertikar som är kullsyskon. Jobbar som uska på ett äldreboende och gubben min är egen företagare i däckbranschen. Det var väl mitt liv i stora drag.

Hej på dig!

38-åring som bor i Uppsala. Jobbar 50% som lokalvårdare på Uppsala Garnison, halvtid pga reumatism och funktionshinder.
Bor hemma hos föräldrarna (pga ekonomin:(). Hemma har vi Selma, 5årig helsvart katt, uppfödd i ett stall, Olga 8årig (tror de...)gatuhund från Portugal, Lady 5årig papillon, som vi köpte i somras från Polisen (omhändertagen).

Min särbo sedan 25 december 1996 (15 år nu), Lyrik "Lyran", kblstravare, 31 år ung ;)(fyller 31, den 18 juni:love:). 158 hög, vägde i okt på Ultunavågen 601 kg. Har PPID och lite atroser här och var:(. Svårfödd hagpensionär som mest skrotar i hagen. Men då och då, när andan faller på:laugh:, tar vi en skogspromenad i snöre eller tömkörning i skritt. Då glömmer han bort att han är en gammal häst, och skuttar och studsar fram:laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama