Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Jag har en skön ledig dag! Hängt upp julgardiner, tvättat kläder och donat på. Ja jag tog ju en sovmorgon också så hästarna kom inte ut förrän vid 8 :o . Framåt eftermiddan gick jag ut och mockade vindskyddet, stallet och donade på. Hämtade in Rocket och jagade runt honom i longerlina i djupsnön. Sög bra i mina egna lår att trussa ut på åkern med honom, kan jag ju säga...Han fick jobba på där ute i ca 25 minuter, sen sadlade jag Lilly och så gav vi oss ut i mörkret med Rocket på släp. Tackar ödmjukast för att jag har en bra pannlampa så vi såg var vi styrde. Hit och dit på fältet nedanför hagarna, in i skogen, nerför och uppför en backe och sen styrde vi hemåt igen. Var ute en halvtimme ungefär.

Väl i stallet fick Rocket stå i boxen en stund och Lilly på stallgången. Borstade av dom och la på fleecefodrade täcken. Rocket var skittrött!!! och tyckte inte alls att han behövde gå ut igen men visst, när han fick en liten hötuss var han nöjd med det så nu står dom ute i hagen ett par timmar till. Har alltså haft en rätt bra dag :D

God Jul alla...

Hoppas ni får en underbar och trevlig helg.

Själv sitter jag och laddar inför en riktig arbetshelg.. Men det är delvis själv valt och det är inte synd om mig på något sätt. Jag gillar att jobba julen.

Var ledig torsdag fredag... Körde upp dottern till min syster som bor i Enköping. Dottern skall fira julen där och passa på att träffa sin pappa som i Kallhäll när hon ändå är uppe. Lite ansträngt läge mellan dem så det är ett tag sen de träffades. Själv fick jag möjlighet att träffa lillsyrran och hennes familj. Den familjen har lika mycket på gång som vi och det är sällan vi träffas. Men nu har jag fått julkrama hela högen och det känns bra.

Jag passade på att oanmäld dyka upp hos min far och titta till honom när jag ändå var uppe. Han är 76 år och vi träffas inte heller så ofta. Han är väl inte så rädd om sig själv som han borde vara så jag ville titta till honom så han att allt var bra och så... Pratade bort ett antal timmar med honom och försökte peppa honom att komma ner och bo lite i Småland en tid...

Han skulle nog kunna tänka sig det sa han... Men vi får väl se om han dyker upp. Skönt i alla fall att ha fått julkrama om honom också...

De andra två familjemedlemmarna hann jag inte med... Mamma bor i Dalarna och syster nr 2 som även kallas Piraja bor alldeles för lång bort för en snabbvisit... Dem får jag önska god jul på annat sätt.

Nu skall jag gå ut och stöka i stallet... Förbereda intag av hästar. Det regnar här och de vill nog in i natt när jag kommer hem från jobbet. Då är det skönt att ha allt klart och förberett...

God Jul alla tanter och gubbar! Här har varit en lugn dag, Mellandottern har ridit två dagar i streck när jag haft lite annat att pyssla med. Pålle blir fortfarande lite svullen i ena bak, det som han bröt griffelbenet i, när han står, men det blir bättre är han har rört på sig. Lite mugg på samma (vita) ben...
Önskar att ni alla får en skön helg!

Åh vilken fin dag det varit:),här har solen lyst hela dagen och temperaturen har fallit från några plusgrader på morgonen till 3,3 minus nu.

Har gått och varit ridsugen hela dagen så när jag slutade jobbet 14:30 körde jag mina två mil hem,hämtade upp hunden,släppte in katterna,bytte kläder och var i sadeln 15:15:).Inget finlir,borstade bara av ryggen och tog på bootsen men ändå hann solen försvinna.Det gjorde inte så mycket för ljuset var kvar till närmre halv fem.

Idag var en sån där magisk ridtur,naturen var så vacker i sista dagsljuset,hästen härlig,allt stämde!Det blev 40 minuter på mjuk fin grusväg,mycket trav idag.

Nu går jag här och pysslar medans jag inväntar särbon.Jag kokar risgrynsgröt till morgondagens efterätt,mitt bidrag tillsammans med ägghalvor till släktmiddagen i morgon.

Ja nu är julen över, iaf julafton :D Det har varit fullt hus här hemma i dag med alla barnen med sina familjer, min mamma och pappa, min äldste bror och hans 2 barn. Tomten kom på besök han med till barnens lycka :D

Synd nog blev det bara en fläckvis vit jul eftersom det spöregnade här i förrgår och i går men man kan ju som bekant inte göra nåt åt vädrets makter. Är iaf glad att isen oxå regnade bort så det går att röra sej utan att slå halvt ihjäl sej.

God fortsättning....

Julafton blev lugn på jobbet. Det var i och för sig väntat... Kom hem vid midnatt. Mina damer stod inne på lösdriften och hälsade mig med djupa brummanden... Vi vill in sa de.... och eftersom stallet var klart och i ordningställt så fick de sin vilja igenom.
Vädret var det i och för sig inte fel på. Stjärnklart och ganska kallt... Men eftersom jag hade gjort stallet klart så föll jag till föga.

När jag vaknade i morse hade det fina vädret försvunnit. Det regnade lite smått och plusgraderna hade återkommit... Väckte damerna som faktiskt låg och sov i boxarna. Sen pysslade jag några timmar där ute och har gjort allt klart.

I kväll är det dags för röj... förväntar mig motsatsen till julafton. Juldagen brukar av någon anledning vara stökig här i Växjö... Varför har jag aldrig förstått.. Jobbar i alla fall ett mastodontpass..17-04... Så jag skall straxt gå och vila mig några timmar..

God jul och Gott Nytt År!

Idag firar jag och Lyran 15 års jubleum som "särbor":laugh:. Köpte honom 25 december 1996.:love:

Halvmulet väder idag, +4 Skitigt och geggigt ute.
Har insläpp, så jag åker ut till stallet vid 15tiden. Mocka, byta vatten, blanda käk till gubben. Lägga in middagsmat till alla 3 hästar:o. Ta in alla 3 runt 17tiden.
Tvätta av gubbens fötter, är rejält lerigt i hagen nu:(, även om inte hans hage är värst... Ta av utetäcket, han har bara fleecetäcke inne. Ge honom hans medicin i munnen, löser upp den i en spruta vatten och sprutar i munnen. Får även Flexijointen i munnen, eftersom han vägrar äta den i maten...
Sätta på fläkten. Byta om och låsa stallet.

Dax att klippa pålle igen, pälsen är nästan utväxt sedan halvklippningen i okt;) Min kompis ska få klippa honom efter nyår. Hon gillar att klippa häst:laugh:

God jul alla!
Jag lyckades lasta en svårhanterat häst idag, så hon kom hem till jul.:banana::banana:

UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *GLAD*
:banana::banana::banana:

Och juldagen till ära har jag varit ute på en skön skogsritt i ca 6 minusgrader och SOOOOL :D ....Rocket fick hänga med på släp. Det absolut bästa sättet att fira jul på ;)

Tack för alla bananer!:)
Idag var jag ute och rida en låååång tur. Efter det slutade blåsa i förmiddags, blev vädret helt underbart. Sol och värme, som på sensommaren. Jag fick även en älglöss i ansiktet!

Ja det är varmt nu, vi hade en slö geting som kröp på golvet igår ....var nu den kom ifrån...:confused:

Häst nr två är halt :crazy:

Kanske hovböld, hoven är varm iaf. En vecka sen han skoddes.
Hoppas hovis kan komma imon, måste ju kollas iaf.

'Eh...jo det är varmt här med i våra mått mätt. Strax under nollan bara, ibland lite över. Dock har vi snö, fick ett par dm inatt. Inte några flygfän som kryper fram dock...har inte sett någon än annat än spindlarna i källaren ;)

...håller tummarna för att det inte är nåt allvarligt med hästen!!!

Här är vädret verkligen inte hästvänligt! Det blåser och regnar, blåser och regnar, blåser och regnar ....
Lera upp till knäna i hagarna, vilket nästan är det största bekymret, men det har vi ju redan diskuterat ...:crazy:

Blir inte mycket gjort nu med hästarna. Jag tar in dem omlott varje dag; lösdriftarna kommer in några timmar på em för kraftfoder och omvårdnad. Visserligen går det inte att göra något åt lerinpackningarna, men jag brukar kolla över dem och försöka befria fötterna från några lager....

Sen ut med dem, mockning och så in med nattgänget några timmar senare. Så det är fullt upp med hästarna, trots att jag knappt rider något alls just nu. Men så snart det slutar regna tänkte jag mig en barbackatur på gamla Yazz!

I dag har det regnat...........som alla andra dagar :mad: Inte ens hundarna ville vara ute och pållarna gick in och ställde sej i ligghallen och mumsade hö!!

Har pysslat med Inas hovar och det var inte helt lätt för damen att stå stilla när mattes handskar luktade godis och matte var vid bakhovarna och grejade ;) Men till slut så var det klart och då hade det hunnit bli mörkt så det var bara att hiva in henne i hagen igen. I morron ska vi ta en sväng i skogen, i dag hann vi inte. Då ska hon få prova sina nya boots till bakfötterna :)

*Känner mig nöjd*

Snöskottning har idag stått på schemat. Fallit ca 2 dm inatt...sen sadlade jag båda hästarna och hängde på tränsen. Rocket hade repgrimma under sitt träns, tyglarna fäste jag i sadeln och sen satt jag upp på Lilly och så tog jag Rocket på släp i longerlinan. Vi trussade oss genom den tunga snön...ner över täkterna och in i skogen. Gröna slingan igen, eftersom vi jobbar på att hålla den öppen i vinter...både fotfolk och ryttare. En underbar ridtur på ca 1 timme. Tar bra när snön är tung och jobbig att gå i + att backarna är branta bitvis. Båda var trötta och nöjda när vi kom hem. Rocket förvånade mig dock genom att inte vara svettig...men jag la på täcken ändå eftersom hans päls inte är lika tjock som Lillys. Lilly var lite svettig. Nu väntas en jobbhelg så ev. hinner jag med att göra någonting med hästarna annars blir det mest lugnt. Nyårsfirande har vi inte. Skålar väl i nåt enkelt innan vi kryper till sängs...;)

Passar på att önska alla kärringar och gubbar & 4-beningar ett gott nytt år. Håller på att packa en (imaginär) ryggsäck som jag ska kasta av mig vid midnatt (imorgon) för att sedan ta ett djupt andetag med FRISK luft.

Jag tycker att seden vid det Persiska nyåret är underbar: man hoppar över en eld och lämnar det man inte vill släpa med sig på andra sidan.

Peace, Love and Understanding brothers and sisters. Jo - jag är 60-talist :D

Kära Ponnytant, då tittade du väl på Hair som gick på tv i julhelgen?;) jag minns 2011 med glädje, jag har det oförskämt bra, men jag uppskattar det också, varje dag:) Idag red jag en härlig runda på 1,5 timme, pålle var pigg, men inte överladdad. Solen sken, nån plusgrad och vindstilla. Vi fick kliva förbi några nerfallna granar, men pålle gick lydigt ut i terrängen:) Ok, kanske lite överladdad på slutet med lite grav och tralopp;) Men hanterbart:)

Jag och pålle önskar alla tanter och gubbar ett gott slut och ett gott nytt 2012. Jag hoppas ni alla får ett riktigt bra år!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama