Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

kl
En härligt solig dag avslutade året här.Det var -7 på morgonen och jag tror det höll sig på minus hela dagen.

Har jobbat men kom hem i tid för en ridtur.Det fick bli vår vanliga sväng på grusvägarna som idag var stenhårda och dessutom knaggliga så det gick i skritt hela vägen,solen försvann och ersattes av dimma.

Dom tre kilometerna tog över en timme därför att halvkilometern från gården till ett torp där jag vänder gick i slowmotion.Det var en sådan dag när hon skulle speja in i skogen:grin:.

Vi tragglade i allafall på och jag fick min vilja igenom så vi vände där jag planerat.Hemvägen gick som väntat snabbare:)och som vanligt visade det sig att hon hade koll på att det var saker på gång i skogen som inte jag märkte för plötsligt avlossades två skott,jag trodde ingen var ute och jagade så sent,klockan var ju närmare fyra,men men..får nog ha reflexvästen på i fortsättningen även här hemma.

Och alla här önskas så klart Gott Nytt År från mig:)!

Ha alltid pannlampa på under jakten när du rider?
Jag har alltid pannlampa, röd lampa bak på hjälmen, reflexväst, reflex på alla hästens ben och reflex i stigbyglarna!:)
Jag vill inte riskera att bli skjuten eller påkört!
Det kostar inte så mycket, men jag känner mig mera säker.

Ställde mig på vågen nu på morgonen- HJÄÄÄÄÄÄÄLP!!:eek:

Nu väger jag så mycket att jag faktiskt inte vill sätta mig på min treåring förrän jag har gått ner sju- åtta kilo ... Hon är visserligen en ganska stor arab men väldigt nätt i typen.

Det får bli grannens storhäst tills jag har gått ner i vikt, och mina gamla bastanta arabston. Bra att ha ett mål, nämligen att kunna rida alla mina araber igen!

OK. Jag är på. Jag rider ju PONNY!

Jag har tryckt in vågen under ett skåp och blundar när jag går förbi speglar. Det löser ju en del - men alla kläder....... :crazy: Har "gått upp" två stl sedan maj.

Det är inte ett nyårslöfte (för det har då aldrig funkat för mig) utan ett "måste". Två stl mindre innan maj detta år........ Jag får acceptera att kroppen inte riktigt är med mig och hitta nya alternativ till träning & kost. Inte svårt - ska bara genomföras! :angel:

Ja, det är inte heller ett nyårslöfte för min del, utan något som har vuxit fram under hösten och som jag ställde mig själv inför när maken och sonen gemensamt beslöt att tävla om störst viktnedgång under våren.

Jag bet ihop, ställde mig på vågen och trodde inte mina ögon. 77,7 kg, en ökning med ca 8-10 kilo sen förra våren. Tyckte väl att ridbrallorna sitter tight som sjutton, och fjolårets stalljacka stramar över maggen .... :angel:

Nope, nu blir det GI kombinerat med motion för mig!!:bump:

God fortsättning... Hoppas det kommande året blir kanon för samtliga även om det börjat lite tveksamt vädermässigt.

Här är en som ständigt slåss med en överdimensionerad kroppshydda. Trist men sant. Sen semestern i oktober har jag ätit enligt LCHF... fungerar bra för mig och jag har tappat ett antal kg sen dess (känns på kläderna)... men exakt hur många är okänt.

Under jul och nyårshelgen har jag dock fuskat lite så det nya året innebär skärpning på det området. Motion måste också till nu. Men vädret har inte inbjudit till några utsvävningar där... Skärpning även med det således.

Inga löften dock... för då vet jag med säkerhet att jag inte kommer att hålla det :D

Gott nytt år på er! Hmm, här är en till som har levt för vidlyftigt en längre tid, det sätter sina spår. Så nu får det bli andra bullar. Vi få väl peppa varandra. Jag vet att det finns en viktminskningstråd, men vi är ju tanterna som håller ihop:) På tisdag väger jag in, sen får det bli ordning, minsann:mad:

Igår red dottern pållen, och han var alldeles uppe i varv. Men hon red rundan som går på travets träningsbana, och det var nyårstrav, så han hörde högtalare, musik mm och blev tydligen väldigt taggad:crazy: Idag har jag bara haft honom i paddocken en stund, i morgon får det bli en runda igen:) Håller tummarna att det iaf inte ösregnar...

God fortsättning på er alla :)

Jag har börjat året i stor stil. Jepp, Rocket har äntligen fått börja arbeta ordentligt. Dagen till ära, min första lediga dag detta året ;) ...longerades han först och sen red vi iväg över täkterna. Gick hur bra som helst även om han stannade vid ravinen, inte helt övertygad om att det var ok att gå där ensam. Men, med lite övertalning fortsatte han och när vi kom över till andra sidan vände vi och gick hemåt igen.

Lilly fick sig sen en vända hon med. Hakade på gröna stigen men var tvungen att ge upp efter halva sträckan. Jisses, jag var sjöblöt rätt igenom overallen:eek:...

Det hällregnar idag, har regnat hela dagen. Snön som kom igår liknar mest vattensörja även om snödjupet fortfarande är rätt skapligt...men det plaskar när man går i det. Blött...surt...suck...hoppas verkligen att minusgraderna kommer tillbaka fort så vi får behålla snön:cool:

Duktiga stalltjejen har varit här idag och ridit två överpigga gamla damer, Canpralina som är 22 och Yazz som är 21. Det hade de glömt, Prallan sidsteppade i galopp, slog bakut, småstegrade och betedde sig som en treåring, och Yazz tog bettet och drog en repa i skogen, något hon aldrig brukar göra!:eek:
Stalltjejen är en tuff sort och tycker mest det är kul, men jag får ju hjärtat i halsgropen ...:crazy:

Maken och jag har på två dagar gått 15 km, och jag cyklar dessutom ca 20 min. på motionscykeln, allt i viktminskningens tecken! Och på matsedeln står nu enbart GI!:D

Här har vi Canpralina, för dagen iförd väl inarbetad lera och i manen rester av oljan jag hällde i för ett par veckor sen för att få bort alla kardborrar ...
374971_319147778116792_100000647171720_1062585_1575968523_n.jpg

Kl

Nu var det verkligen längesedan jag skrev här! Jobbat mkt i Dec, bara ridit ngn gång i veckan, utöver det har jag haft hjälp som ibland bara pysslat om men ibland oxå ridit i paddocken.
När jag red i Lördags hade han inte varit i skogen på 1 1/2 vecka, bara jag som rider ut honom än sålänge. Han frustade o var glad att komma ut, lite trixig o kast med huvudet, men ändå rätt ok. När vi kom till ängen stannade vi o fotade å då började det krypa i honom..... När vi började gå kände jag hur han laddade, vi tog lite trav men då slår han över i galopp och skjuter rygg och krumbuktar så hälften kunde vart nog, och även nån bockning, man kan väl säga att jag satt löst! Sällskapet, 26 år, var lika pigg han. På väg hemåt tog vi en trav på grusvägen och då höll han sig i skinnet.

I Söndags gav vi oss ut på kvällsritt, med sällskap såklart, rider sällan ensam, och absolut inte i mörkret. I en backe i början lättar han med fram delen så jag trodde jag skulle slå huvudet i man kammen, men då sade jag till ordentligt. Mörker, älgar, bilar o allt vad vi såg är absolut inga problem. Skulle trava lite uppför en grusväg, sällskapet vänder sig om o undrar om vi kan galoppa, javisst, bara inte för fort säger jag. Men vår trav övergår i slängtrav och istället för att samla upp så fattar jag galopp utifrån den. Vips hoppar han upp och till vänster, nära diket, för att hoppa rätt upp igen, vrida sig lite i luften och landa till höger på vägen, MKT nära stenmuren. Då blev jag lite spak...

Efter råd o pepp från diverse vänner, tack ska ni ha, ni berörda! Så beslöt jag mig för att testa i paddocken igår. Började bra genom att ta 2 varv runt stubben innan jag kom upp. Sen skötte han sig exemplariskt, och jag var jätte noga med hur jag red o satt m.m när han höll på så i helgen ville jag nästan lämna tillbaka honom. Men när jag igår satt o bara njöt i traven när han gick på så bra så kände jag att detta är ju därför jag vill ha honom, att de få gånger jag rider i paddocken så har jag en häst som verkligen kan. Sen är han ju vansinnigt söt, snäll o charmig oxå, men ABSOLUT inte som andra hästar....

Go middag... Jobbat en snurra och är nu ledig några dagar. Hade tänkt ägna de dagarna åt lite hästträning.. Men får just nu avvakta lite bättre väder...
Jisses så det har stormat i snart ett dygn. Hästarna stod inne från 16.00 tiden i går och släpptes inte ut förrän vid 09.00 tiden i morse. Det stormar fortfarande men det kommer i alla fall ingen nederbörd.

Jag har precis kommit in från lite stallsysslor och mockning. Nu är stallet klart för intag.. Blir det brar en liten förbättring av vädret så skall jag jobba ena damen en stund i kväll är tanken. Ut i skogen är nog helt uteslutet idag.

KL*

Och nu dyker jag upp igen!
Har varit jättedålig på att skriva här, för jag har inte så mkt att skriva om :o
Just nu är det mest mockning och sånt som gäller. Vi har isbana på vägen och kan inte ens ta ut hästarna i stora hagen, så ridning vågar jag mej inte på heller.
men jag ska snart ta tag i det .

Jag kör en ny presentation för jag tror inte de "nya" som inte är så nya, utan mest för mej, vet nåt om mej :)

Jag är 43 år, bor i skogen i Sörmland med sambo, 2 sladdisar och bonusbarn. Har även 2 vuxna barn, en som bor med pappan i Gbg och den andre bor i lägenhet ca 1,2 mil från mej.

Sambon har ett varmblod, Lasse som är 14 år och som rids mest av bonusdottern nu, för sambon har inte haft tid att rida så mkt. Men nu kommer han vara ledig på helger så förhoppningsvis kommer han komma igång i vår.

32571891.jpg

Sen har jag Trullan. Kallblodstravare på 19 år som är en envis men söt häst

32467022.jpg

Har oxå ett varmblod hemma på foder för senare köp i vår om det stämmer.
Hon är 8 i år och heter Cherry

32814308.jpg

Jag har inte passat på att rida idag trots ledighet och sol,är lite feg att rida när det blåser,tycker hästen blir så oberäknelig:grin:.

I stället har jag haft hjälp att kolla över ett läckande tak men det var svårt att se var felet var så jag får hålla koll när nästa regn kommer och det dröjer väl inte så länge:)!I samma stund jag skriver detta ser jag hur det mörknar ute,kanske redan är dags?

Om jag gör en liten tillbakablick över året som gått(det är ju populärt i dessa tider)kan jag konstatera att jag kom igång med ridningen i mars-april och sedan har jag med några perioders undantag ridit i genomsnitt 3-4 gånger/vecka.

Jag är jättenöjd med det,har inte ridit så mycket tidigare på denna häst under de år jag haft henne.Har funderat lite över varför det går bättre nu:

*Jag har inte samma förväntningar att jag ska få till långa turer utan i stället nöjt mig med korta och därför lättare hunnit med.

*Ju mer jag ridit ju bättre har hon gått,jag har ju haft stora problem att få henne framåt tidigare.

*Att ha några(alltså ni:))att berätta för om hur det går med ridningen har sporrat många gånger när inte motivationen varit på topp,tack för det!

*Sedan så klart att vi fått vara friska både jag och hästen:).

:banana: tycker jag du skall ha för du är duktig med ridningen...

ajaust de där du skriver om att ta de man får är de rätta när de tjorvat ihop sig en period...släppa på förväntningar o måsten o börja juta av de lilla...o precis som du säger så blir de bättre o bättre ju mer man rider...men de där är svårt när de på ett längre tag inte blivit något...lätt man blir lite feg o hästen även så.....

De flesta har ju hästarna bara för vårt höga nöjes skull o för att vi mår bra av att rida o vara med dem....sen om vi rrider flera timmar eller en halv har ju mindre betydelse.....

Så hoppas de håller i sig för dig nu så är Havanna snart pålitligheten själv o du kan ställa upp i senior os...:D

nää Lobell....nu får du rycka upp dig ju....:D de där med isbana är ingen ursäkt ju o låta bli ...du har väl broddat runt om....eller....med brodd är de säkrare än utan brodd på halkigt gräs....

Kan jag fara omkring på min drummel på isen så kan du skritta på dina....annars kommer du ju inte upp på ryggen förrän framåt vårdagar ju...

Är bara o sadla upp o skutta iväg .....seså maaaaarsch....:D

Faktiskt så broddade vi bara fram då vi var rädd för att de skulle fortsätta sparka på varann ju ;)
Men det verkar lugnt nu så hovis ska komma ut så fort han kan, så sen finns inget att skylla på :)

Men jag är sugen, så snart.. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur