Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

hoppar in och säger välkommen oxå,har varit här länge men måste erkänna att jag varit dålig med att skriva här på väldigt länge:o
Nåväl är en tant med vuxna barn och det är jag och dottern som håller på med hästar.
Vi har varsin egen och sen en unghäst efter hennes sto ihop.
Tävlade mkt som ung men blev sedan "ponnymamma" och överlät tävlandet till dottern.
Min stolla är en D-ponny som jag trillade över (skulle inte ha ngn egen)
när dottern föll för åldersstrecket och inte fick tävla ponny så numera går hon bland stora hästar :D
Candys.jpg

Candy15juni-11.jpg

Sen har vi dotterns d-ponny som numera bara rids hemma,hennes tävlingskarriär är över.
DSC02154.jpg

YellowStone.jpg

DSC02366.jpg

Och slutligen unghästen.
DSC02675.jpg

DSC02686.jpg

Lite långt men detta är våra pållar:love:

KL.
Ja - somliga har en massa hästar :) *vinkar till Pinto*
Här kommer en purfärsk bild på bästaste Ville. Status är att mina ledproblem tyvärr återkommit det senaste året - men om jag känner efter så jag inte överanstränger så hoppas jag undvika fler inflammationer. Presentation av mig finns i början av tråden (där man också ser min dröm :))

377010_2601068580867_1079388511_4145255_1647193341_n.jpg

Välkommen hit! Det är alltid spännande med lite nya bekantskaper.

Jag är 49 år och bor med man, tre hemmavarande barn, liten vovve och diverse andra smådjur. Och så har vi våra hästar Leo och Rio. Leo är min arab, 13 år gammal och jag har haft honom i snart fyra år. Rio är dotterns KWPN, en svart skönhet som kom i somras. Vi skogsmullar mest här hemma, gör inget stort eller märkvärdigt. Jag har häst för att jag blir glad av det, och för att jag älskar att kramas med honom ... ;) Dottern, som är 16 år, har väl lite mer ambitioner, vi har en tränare här ibland och hon är duktig. Men är egentligen ingen tävlingsmänniska hon heller.

Tack för alla välkomnanden och presentationer. Jag kommer absolut att trivas här:laugh:

Jag ska väl berätta lite mer om mig: 48 år från norra östergötland. Gift, fyra barn (varav tre bor hemma) och bor på landet med eget litet stall. Till hushållet hör också tre hundar, fyra katter, två råttor och två chinchillor. Två av hundarna är de äldsta döttrarnas, så dem är jag bara mormor åt.

Tack för alla välkomnanden och presentationer. Jag kommer absolut att trivas här:laugh:

Jag ska väl berätta lite mer om mig: 48 år från norra östergötland. Gift, fyra barn (varav tre bor hemma) och bor på landet med eget litet stall. Till hushållet hör också tre hundar, fyra katter, två råttor och två chinchillor. Två av hundarna är de äldsta döttrarnas, så dem är jag bara mormor åt.
Mitt hästliv började i tonåren och har pågått av och till fram tills mina två äldsta började rida i dagisåldern. Då tog det fart och för 11 år sen blev vi med lilla shettisen. Det skulle ha varit en valack, dponny men det blev ett shettissto. En bestämd dam med mycket humör. Döttrarna vågade aldrig berätta hur jobbig hon var när inte jag var med (riktig ögontjänare) av rädsla för att jag skulle sälja henne.
Dponnyn köptes några år senare till näst äldsta dottern och året efter det skaffade äldsta dottern och jag en häst ihop. Den lilla damen är nu utlånad på långtidsfoder eftersom mina dygn har fått alldeles för få timmar:confused: Kvar har jag alltså valet att sluta rida eller våga mig upp på lille vild. Jag har ridit honom ett par gånger med hjärtat i halsgropen. Inte vill jag sluta rida så alltså tuffar jag till mig och tränar för fullt på snälla ridskoleponniesar samtidigt som yngsta dottern tränar lille vild till att bli lille tam:love:
Nu tänkte jag få lite stöd, peppning och framför allt inspiration av alla trevliga människor här:bump:

Slänger väl in en super kort presentation av mig också då...

Tant, använder pall vid uppsittning, närmar mig de 50 med stormsteg...
Sambo som jagar och en vuxen arbetslös dotter som bor hemma. (Hon är inte hästintresserad)

4 jakthundar, och för tillfället 2 hästar... Hästantalet varierar lite med årstiderna. De två hästarna jag har för tillfället är en 5 år gammal kallblodstravare. Hon har aldrig sett en travbana ens på vykort, och trots detta faktum har jag konstaterat att hon är het som en bakugn... Hon har bott här sen hon var 1 år. Hon är under inridning...

Sen har jag en 3 år gammal korsningsponny... Hon har också bott här sen hon var 1 år. Tanken är att hon antingen skall ridas in och säljas... Eller så kör jag in henne och använder henne som körponny. Har inte bestämt mig ännu..

I kväll har jag ridit 5 åringen på ridbanan i nordanvinden och regn på tvären. Just nu håller jag på och lägger grunderna i dressyrens krumelurande..(även om jag rider med inrikting på western) Öppna och sluta.. fram och bakdelsvändingar.... Pågrund av rådande väder så valde jag att hålla mig till skritt just idag.

Pall måste man ju ha - sparar både sadel och hästrygg (räcker ju med det eller hur?);)

Visst räcker det... gott och väl....

Men det är ingen hemlighet att just den här tanten dessutom sparar sin egen kropp... Samtliga ledband trasiga i uppsittningsbenet efter en MC-olycka för 6 år sen... Låtsas bara inte om det....

Uppsittning från andra hållet är inte aktuellt... Jag har artros i ryggen och klarar inte den rörelsen från det hållet... Så pall eller uppsittningsramp är ett måste.
Skall jag sitta upp ute i naturen så placerar jag unga damen i ett dike...:D

hej och välkommen Ogres :laugh:

Ja, pall är ett utmärkt redskap för att spara rygg och sadel, håller med om att det räcker med det ;)

Eftersom jag också varit mycket dålig med uppdateringar ett tag så :

Jag är 51 år (heter Eva), har hållit på med hästar av och till sedan 6 års ålder, ett långt uppehåll blev det medans jag fick barn och de var små. Sedan med en dotter som ville börja rida så var det kört, jag kom igång igen, fortfarande med vissa intervaller. Numer har jag dock fastnat kapitalt. Skaffade mig en Haflinger som var 3 år när jag fick henne, nu vet jag mer om rasen och dess egenskaper än jag gjorde då. Men det är härliga hästar, dock skall man vara beredd på mycket egen vilja.

Caramelle är snart 6, jag har kört och ridit in henne, faktiskt väldigt problem fritt trots den egna viljan, måste bara vara smartare ibland :p Hon har en förkärlek för hoppning, vilket inte är mig emot, jag gillar det också:d

Jag lullar mest i skogen för jag har inget annat ställe att hålla till på, dock har jag byggt upp lite hinder och en dressyrdel i hagen. Man tager vad man haver och det funkar.

Ett litet kort från vår debut på hoppbana, blåbärshoppning för tanter, unghästar, barn och ponnies (vi platsade bra i sammanhanget). Mina söner tyckte vi såg mongo ut så de lade till lite i bilden
GoinCrazy.jpg

Sen kunde vi faktiskt hoppa också :)
Blbrshoppning007.jpg

Tackar för välkomnandet. Var hittade du "tanttävlingar"? Bor inte så väldigt långt från dig verkar det som, så det vore kanske nåt att sikta på:)

Kan du inte lägga in filmen här? Jag tycker det låter spännande och jag tycker att du är så modig som bygger upp ett hästliv FAST du kom igång sent och FAST du varit - ja - rädd.

Jag har sett dig skriva i "rädd-att-rida-ut-trådar". Du gör nytta på forumet!

Jag ska ladda upp klippet på Youtube, tar en stund bara
Hade väl haft henne ett par dagar och det är första gången jag rider på henne. Hon ville inte stå stilla när jag tog fram stolen och jag fick ha hjälp med att hålla henne så jag kunde hoppa av :)
Bettet trivdes hon inte så bra med så jag testade bettlöst ett par dagar senare och det gick bra.
Hon är väldigt omusklad , men magen har dragit upp sig lite efter filmen har jag sett. Vi har ju kuperad hage så kanske lite det plus att gräset ju är borta nu :)

Och, jag vet att jag inte kan rida, men jag gör så gott jag kan :)

Hänger med i välkomnandet :D !!!

Snart 50 är jag :o ...bor i Västernorrland, gift och har vuxna barn och har begåvats med barnbarn:love:. Är westernryttare i själ och hjärta men drar in med lite dressyr/AR efter behov. Har 2 hästar, Welsh cob-04 och Paintkorsning-07 som är under inridning. I huset bor även en katt (som hade den osmakliga idén att hon skulle ut redan vid 04.00 idag men jag vägrade gå upp men fick ge mig strax före 05.00...skulle ju ändå upp och jobba:crazy: ) samt två hundar, varav den ena, jakthundsblandras, fyller 16 år i juni den andra, 95% bordercollie, är blott 8 år.

Vi har en mindre gård nära vildmarken med allt vad det innebär...nallar t.ex. men hittills har ingen av dom stört oss. Bara grannen som fått hembesök av honan med ungar förra hösten...

Lite krämpor finns det i kroppen, pall har jag och även små hästar ;) . Welshen är 148-150 cm och paintkorsningen är ca 155 cm. Funkar utmärkt även till en lång person som jag, 174 cm i strumlästen...

...nu i skrivande stund sitter jag på jobbet och har ytterligare 11 timmar kvar att tjänstgöra.:cool:

Å, vad kul med presentationer från er nya, jag vill också hälsa välkommen trots att jag också är ganska ny!:laugh:

Ogres, jag vill peppa dig jättemycket att fortsätta rida! Det ger så mycket, även om det är slitigt och man är rädd emellanåt. Själv har jag en treåring som jag har vågat mig upp på några gånger. Jag har sån tur att min granne och bästa vän är tuffare än jag och växlar med att rida sin egen treåring och min, så stumpan har blivit jätteduktig under hösten, helt utan min förskyllan! :angel:

Jag har ju ett helt gäng med hästar och kan inte tänka mig att vara utan dem, även om det är jobbigt ibland och jag inte hinner rida så mycket som jag vill. Men jag har ju uppfödning så jag tröstar mig med att tre av stona är dräktiga och alltså gravlediga och två är unghästar under utbildning, ett föl, en shettis som arbetar som fölfostrare och två ston som faktiskt varken är dräktiga eller unga och alltså rids. När jag hinner. Har en stalltjej som är guld värd!:bow:

Här en bild på treåriga Neva ox (Mirroh- Narinne) dräktig med vår egen hingst JB Ffenix (Emiliusz- Ffemme Ffatale), bilden under.
72451_162161917148713_100000647171720_361437_1909145_n.jpg

33607_157176630980575_100000647171720_336777_6216003_n.jpg

Jag hoppas också på fint väder även om jag skall jobba kommande dygnet.

Tittade på lite nederbördstatistik...
Från 1 dec fram till idag har vi fått mer än hälften av vår genomsnittliga årsnederbörd här.... Inte undra på att hela gården hotar att flyta iväg... Lite minusgrader och sol nu så kanske den fryser fast... så jag slipper byta adress..:D

precis som nicket säger är jag en gammal gubbtjyv..:D Bor på ett litet torp , eget stall , Har en liten varmblod rödfux som jag far omkring med i skogen o på byvägarna o klorofyllen , gör de osäkert för de flesta.

Turerna brukar även innehålla en del studier i naturens under av djur o växtliv på väldigt nära håll. Har även hänt att jag studerat amöbornas sexliv i något krondike väldigt intimt så att säga...:D

Dock förekom de nära studierna oftare förr än i dagsläget så något har hänt med antingen mig eller som han kallas i vanligt tal De n Ädle Springaren.

Har även en ljusfux shetties , en illvillig i mycket listig typ som införskaffades till Märren jag hade förut som toyboy. Damen i fråga hade väldigt pli på den lille något som den nuvarande valacken får äta upp för den lille basar väldeliga med den store numera...:D

Började rida nåja sitta på hästryggen för ca 10 år sedan innan dess körde jag enbart...kört enbet o par i mindre tävlignar men för mycket tävlingsinstinkt gjorde att jag slutade med det.....

Har kört häst i skogsbruket åt bolaget här några år men nu säger kroppen ifrån...i yngre dagar var de travhästar som gällde o kört en massa travare....

Numera tar Springaren o jag våra långturer allt som oftast , nästan varenda dag o alltid händer de något....så var de med det....:rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama