Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej svejs Thedall och välkommen in i detta klämkäcka tant o gubbgäng :laugh:

Visst är det skönt syrran att ha unghästar när sjukdom och orkeslöshet slår till helt oförhappandes. Tyckte samma jag med när jag blev sjukskriven i 7 mån med havererad handled. Hoppas ni hittar en bil åt jäntan och va kul att hon fick dra igång direkt :bump: Det är härligt när det går framåt för ungarna.

Här börjar yngsta jäntan på lärarhögskolan på måndag efter att ha hamnat som reserv första gången hon sökte 2010 och hamnade precis utanför när intagningen var klar. Sen gjordes intagningskraven om inför hösten 2011 så då hade hon helt plötsligt inte behörighet längre att söka så då ägnade hon hösten till att läsa in och läsa upp sina G-betyg och nu så kom hon in på en alldeles ny web-baserad lärarutbildning och hon är lycklig som få!! Det har varit hennes dröm sen hon var liten att få bli lärare så hon är helt klart värd ett gäng :banana: :banana: :banana:

Kallt och en väldigt härlig vinterdag har det varit men jag har suttit på ögon i Falun precis hela dan med gubben så i morron ska det bli hästmys för hela slanten fast då ska det bli snö men inte gör det nåt för jag älskar ju snö när det är vinter :D

Hej allihopa

Ska väl börja med att hälsa Thedall välkommen jag också! Alltid kul med nytt folk:) och jag instämmer i att tant nog mer är ett mentalt tillstånd...nja och kanske även en insikt man får framför spegeln då och då:angel:

Här händer inte heller så mycket så här års. Förra helgen ägnades åt att dra om all tråd i vinterhagen för att hålla rymmarna inne. Sista blev klart under måndagkvällens regn i sken av en pannlampa. Tisdag morgon gick de rätt igenom tråden igen, de stannade inte ens i hagen länge nog att äta upp frukosthöt:mad:
Nu har de fått gå i trädgården och noppra av det frusna gräset. Vi har sjötomt så det funkar så länge det inte är snö som döljer isen. Imorgon blir det hagförstärkning/reparation:crazy:

Annars hinns det inte mycket i ridväg, mörkt när vi åker och mörkt när vi kommer hem. Ena kvällen var vi ute och snodde makens fina handlampa i garaget och tejpade fast på en brösta. Det var som att möta en bil ute i skogen när dottern red omkring:D Den lampan får han inte tillbaka.

Ridlektionen i tisdags gick jättebra. Hade den tungridna oliksidiga och jobbade stenhårt för att få honom lite rakare. Nu har jag träningsvärk t o m i de där små musklerna på fingrarna :D

Hej och välkommen :)

Själv var jag 41+ när jag blev mormor, och det är ett antal år sen nu.

Igår var jag ute och red läääänge i härligt väder där t om solen visade sig :love:
Det är vi inte bortskämda med i Kronoberg.

D var på ett riktigt bushumör så han kände kanske oxå av högtrycket.
Jag är ju verkligen tant så jag uppskattar inte pip och skutt, har förresten aldrig gjort....när jag tänker efter.

Kan väl säg att mina biceps fick sig en duvning. Helst fullt ös tyckte han, och blev " rädd " för allt med diverse rusningar som följd.
Mycket att blåsa upp sig för i skogen oxå :eek:

Snökokorna släppte och kanske for upp på benen , vad vet jag. Han trodde nog :devil:´var honom i hasorna.
Vi kom hem tillsammans iallafall, D var rejält svettig.
Börjar likna sin mamma mer och mer.... hmmm

Hej allihopa!

Är ny här så det får bli en liten presentation. Jag är nyss fyllda 50 och köpte min första häst i somras. En islandshäst på 7 år som inte är mycket riden innan. Själv började jag rida 2007, ridskola en gång i veckan och ridläger på somrarna. Köpte hästen av gården som har ridskolan jag gick på och han är fortfarande inackorderad där. Målet med min ridning är att ha trevligt och uppleva saker tillsammans med min häst. En av dessa trevliga saker är att jag lär honom enkel dressyr och han lär mig att bli en bättre människa. Rider helst ute på skogsväg och i skogen och använder ridhuset mest till att hantera från marken.

Jag är gift med 3 barn varav 2 fortfarande bor hemma.

I dag tog vi en tur i skog och mark och avslutade med en kortis i ridhuset. Vi hade ridsällskap som draghjälp men rätt snart blir Djarfur fullständigt uttråkad. Först när han inser att vi är på väg ut igen blir det spänst i stegen och fram med öronen. Längtar till ljusare tider när det går att vara ute även vardagskvällar.

Ser fram mot att läsa mer om er alla och att få skriva av mig själv här i bland!

Välkommen till gänget! Jag är också ganska ny här, läser ofta i tråden och skriver små inlägg relativt regelbundet. Tycker det är så kul med likasinnade!

Idag har det bara varit tungt stalljobb, det snöar som attan och jag har lagt ut ny halm i lösdriften, haft hästarna inne i omgångar, bytt hästar i lösdriften så att de två ston som nu har gått in i högdräktigheten får stå i box nattetid fram till fölning.

Stackars Ffenix har varit ute hela dagen i snön i sin lilla hage, visserligen iförd täcke men han har ingenstans att skjula för väder och vind. Men vid byte av ston i hagarna vill han absolut vara ute och se vad som händer, snälla nån, det är ju hans fruar!!:D

Välkomna alla nya.
Jag har inte skrivit på ett tag här men hängt på ett tag i T&G trådarna.

Snart 46 årig Skåning med häst och två snart tre katter. En huskatt och två Maine Coon, hämtar hem min blivande avelshanne i slutet av februari. :love:

Tränar och tävlar dressyr, hoppning och förhoppningsvis lite fälttävlan i framtiden med min pålle.

Nääää, har du Maine Coon!!!!!!!!!! Nu blir jag avis! Min drömkatt ju ... Har en liten fyramånaders hona vars mamma är delvis MC, och hennes personlighet är så otroligt härlig.

Hmmm, det här är ju om hästar, ska inte drömma mig bort i katt- träsket- sorry!

Meeen om du ska ha ungar nån gång kan du ju alltid skicka ett pm ....:D:banana:

Vad roligt för din dotter , förresten. Jag hänger på med ett par:banana::banana::banana:

Duktiga studenter är verkligen värda lite extra uppmärksamhet.

Haha Jag väntar på att madam ska börja löpa då ska vi åka och hälsa på en kille i Arboga.
Optimus Love, mattes pälskling
1310636485_resized.jpg

Sen ska jag upp till Gnesta och hämta hem min nya prins om en månad.
Här är han 7 veckor.:love:
apache_7v_5.jpg

Hej Kallin och välkommen!

Fluffig, din nya stjärna ser ut att vara en riktig spjuver, så söt så :love: Saknar att ha katt men det får va så nu ett tag iaf.

Ogres, tack för bananerna till dottern! Hon är verkligen lycklig över att ha kommit in så nu håller vi tummarna för att det blir precis så bra som hon alltid trott.

Cornelia, man får faktiskt prata om annat än kusar :D

Nej nu började filmen igen..........

:)kl Se där ja....de börjar komma några med islänningar hit :laugh: Får väl torka av kardan o hälsa välkommna....

Min lille Ädle Springare klantskalle som han är har tydligen börjat ledsna på Lillemans regerande o försöker nu sätta honom på plats , något som cerkar gå så där..:D

Lilleman är ju en illbatting till shetties o ger gärna inte ifrån sig regerandet utan prtotesterar å de grövsta , något som ser rätt kul ut när han vänder o ska ge en spark men snabb som en iller är han...

Naturligtvis kunde inte Sringaren som inte är något under av vighet undvika att själv slå sit på en sena fram så de blev en blödning . Inget värre så men till min förtrytelse blir de inte någon ridning några dagar:(

Igår var ajg till en kompis som har sadelmakeri o sydde mig nya tyglar o ett huvudlag till , kan va bra o ha i reserv om inte annat o sen får jag ju de som jag vill ha de...Köpta tyglar är för korta o för smala , vill ha längre o bredare , har man frukostkorvar till fingrar får de vara någe o hålla i...:D

Huvudlag är ett elände o hitta som sitter bra o är i rätt storlek...så lika bra o göra själv...

Kallin...såg att du var Upplänning :D o Almungekrysset besöks rätt regelbundet ...:D

Nähä..kanske är dags o skyffla lite skit o elda lite skräp ....tallyhooooooooo

Jag som inte varit med så länge undrar vad din Ädle Springare är för sort?

Fluffig: Mums!:d Vill ha! Du får gärna förtälja hur det går med löp och ungar!!

Hej igen och tack för att att ni är så välkomnande! Valde att bli aktiv i tråden just för att det var så trevlig stämning men i alla fall :).

Bor mycket riktigt i Almunge men är skåning av födsel och ohejdad vana.

Är ägare till 2 sibiriska katter. Blev raskatt mest för att vi är lite allergiska så ingen avel och inga utställningar för vår del. Däremot en hel del pälsvård.

Hund står på önskelistan, men det dröjer nog några år till..

Kl

Dax för uppdatering. Jag förlorade min älskade D-ponny sen 11 år tillbaka i Maj. Letade hyrhästar o foder hästar under sommaren o fann, lustigt nog i samma stall där Nobel gått på sommar bete de 3 senaste åren, en härlig skimmel, Barbie, som jag tog hem o döpte till Darby. Har ju skrivit om honom innan så jag drar det inte igen. Har ju tvekat lite det sista, och i Söndags ringde jag ägaren om att jag kanske inte ville behålla honom. I Torsdags fick jag trevligt besök av K, som hjälpte mig med Darby, rätade ut enhel del fråge täcken bl.a. Men hon följde oxå med till hans ägare där jag tittade på en annan ponny hon behövde en fodervärd till.
Oj, vad mysig hon var, cool, men mkt, mkt motor- precis som Nobel.

Då jag handlar först o tänker sen så har jag redan bytt dem! Åkte ner med Darby och fick istället Lassie med mig hem, det känns jätte bra!!

KL

Tack för välkomnandet :)

I väntan på att Edall ska flytta hem igen från Åland så roade jag mig idag med att baka kaloribombs bullar, sambon lär väl gå upp det han gått ned i vikt... men men ;)

Det är ju värst vad tiden går långsamt när man väntar, men det är ju BARA 7 veckor kvar tills han kommer hem igen :crazy: Jaja man får väl roa sig så gott det går under tiden ;)

Hej och välkommen till ett kanongäng :D

Idag har jag varit ute och ridit en sväng med D igen.
Pigg men inte yberpigg som sist tack och lov.....
Härliga snögalopper på fina skogsvägar.
Mina biceps...känns.

Jag är ingen vintermänniska egentligen men just nu så föredrar jag -3, snö och sol. Hellre det än spöregn och lera.

Nöjda nu Brimmis, Syrran mfl ;) ?!
Passa på och njut denna veckan, den verkar bjuda på riktigt vinterväder, med kyla och sol. Snö har vi ju redan....

D är en varmblodsvalack för er som är nya, 9 år och egen uppfödning.
Skulle tjäna storkovan på travet men tji fick matte och husse, då D inte tyckte att det var kul alls, :cool::devil:
3000:- på kontot, men han kom iaf till start :laugh:

Det gjorde förresten både han och vårt lilla russ som föddes samtidigt.
Maken och jag hade nog mer tur än skicklighet för vi hade ingen susning om travträning, fick bara för oss att pröva ..... :idea:
Russet tränades av mig och såldes senare, och tävlar väl fortfarande med framgång.
Han är så snygg, snäll och en riktig liten kämpe :love: och har nu sprungit in tre gånger så mycket som "brorsan" varmblodet D.....

Idag går D med sin mamma S i hagen och bägge rids av mig, men för tillfället är tyvärr S skadad. Helt oförklarligt bara en dag på bägge bakbenens skensenor :confused:
Får inte ridas på minst 6 månader. Hon är 17 år nu så hon kanske blir pensionär men det hoppas och vill jag inte.
Hon har varit min ridhäst i 10 år, tävlade till hon var 6.

Ja du ser quse, du lär dej att tycka om vintern du med. Det tar sej, det tar sej :bump:

I dag ser det ut att bli ett fantastiskt vinterväder, -10,6 och solen håller på att sega sej upp på en blå himmel! Superhärligt! Hästarna låg och rullade i snön nere vid sjön i morse sen blev det hopp o skutt o lek :love:

Har just kommit in efter morronarbetet och snäll som jag är så tog jag med mej sågen och sågade ner några aspar till flickorna så dom har nåt gott att gnaga på. Nu blir det lite fix inne med dammsugning av hundhår som ligger utspritt på golven men nu är det bara ½ hund så dom fäller inte alls lika mycket längre och så har vi haft pedikyr på morronen oxå så det är väl en och annan klobit som ska undan.

I dag börjar allvaret för dottern på Högskolan Dalarna, som hon längtat efter den här dan :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Nej nu mina vänner åker piskan fram så jag hinner med allt jag tänkt göra innan det är dax för ett kvällspass på arbetslägret :angel:

Noble art - hoppas det går bättre med Lassie:)

Kul för er som gillar vinter, passa på och njut! Jag som då hellre har lite varmare tycker mest det är mörkt, kallt och hårt. Idag hoppar jag över ridningen, vägarna här är hårda och isiga. Har tyvärr inga fält att rida på, inte utan nån kilometer på grusvägen iaf. Saknar ridhuset...

Och för er som är nya kan jag berätta att jag har ett fullblod som nu är 10 år. Han gick 7 löp i sin barndom, men får fortfarande väldigt mycket spring i benen emellanåt. Dessutom har han varit konvalescent hela hösten och bara skrittat, så nu är det extra mycket spring. Vi är igång nu, men han är PIGG!Och ge sig ut på hala vägar då...inte idag, tack.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?