Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Oj, vad kul att du ska iväg och tävla!!:banana:

Ser det lite som en utmaning, att själv våga det nån gång .... Tävlade lite i ungdomsåren, men det är preskriberat och numera vågar jag möjligen hoppa en kryssbana ...:rofl:

Hala vägar ja. En bekant gick omkull med sin häst, trots välbroddat och lugn ridning, för några dagar sedan. Hon blev rätt mörbultad, men inga brutna ben. Hästen är också ok, men fy fasen så läskigt!

Jag välkomnar också alla nya! Så kul med nya bekantskaper att lära känna lite!! Jag är också mormor, blev det för första gången när jag var 44, och det var ju helt ok. Nu är jag 49 (i flera månader till) och nu har jag fem stycken, och två till är på väg!!!

Snabb presentation för er som är nya; Sexbarnsmamma (bara 2½ som bor hemma nu), gift med samtliga barns far. Har två hästar som båda är födda -98, min och dotterns. Liten Lhasa Apso, två bondkatter och två marsvin ingår i familjen. Jobbar som USK.

Hemma efter heldag i stallet. Först höll jag nybörjarlektion med en kompis som förberedelse inför Islandsresa med jobbet till sommaren. Sedan lunchfika och efter det en tur i naturen. Dagens aha-upplevelse var när min ridkompis frågade vad jag trodde klockan var och hon var 15.45 i stället för 15 som jag gissade.

Vi går mot ljusare tider :) :)!!!!!

Det var första gången jag höll "lektion" och det rekommenderas verkligen. Redan förberedelserna gör att man tänker mer på hur man gör och hur det ska kännas. Min elev (även hon tant) och jag fick sedan tillsammans reda ut varför t.ex halt inte fungerade och lösa det. Tilläggas bör att min elev verkligen känner efter hur hon gör och vill förstå och lära sig :love:.

Hoppas det går bra i morgon på P&R. Det klarar hästen galant så kan du hänga med.

I dag var det första hoppträningen för mig på över en månad. Min medryttare har hoppat de två sista veckorna men jag har förstått att det gått sådär och O blev väldigt osäker i och med att hennes balans inte är den bästa så det blev en hel del stopp och två avtrillningar. Men hon försöker verkligen.

Det första tränaren säger är att O nog är glad att få hoppa med mig igen.
Det gick riktigt bra med tanke på att jag i går låg med feberfrossa och i dag inte heller var bra.
Red ungefär halva lektionen och fick rikigt bra flyt på hoppningen och hästen var minst sagt fräsch. Lite gladbockningar i galoppen av glädje. :love:

Så nu går vi bara framåt! :banana:

Nämen hej Yrrol, det var ju en hel evighet sen du var med här :D Men jösses människa, ska du HOPPA :eek: Du är modig du!! Jag hoppas du får skojigt iaf men var rädd om dej ;)

Soffan, hur går det för gamlingen? Jag hoppas verkligen att dom får bukt med infektionen!

Själv jobbar jag helg så det blir inte mye gjort i hästväg. I dag när jag kom hem strax efter 16 så var det ff ljust ute så äntligen har ljuset återvänt :bump::banana::bump: Dock var dottern med familj här så det blev inte tid över för nåt i dag och i morron när jag slutar så blir det inkörning av halmbollar och sen är det nog mörkt. På måndag är jag ledig så då ska vi nog hitta på nåt skoj, pållarna och jag :love:

Tjenixen igen :D Japp, jag tänkte jag skulle hänga med i tråden ett tag till. Har skummat igenom och läst era bravader emellanåt, men nu var det dax å bli lite seriös igen nu när jag tänkte ta upp ridningen oxå.

Japp, imorgon blir det pay and jump. Ska ratta runt min vita lilla lurvboll på hela 60 cm bana, åtta hinder i ett svep! Jag var uppe i ridhuset nu på kvällen och tog några provsprång och lurvbollen var taggad och sprang på tvären. Ja ja, kör man lägre än 80 cm så rullar hon på själv, bara att styra och hålla om benen. *Jisses va kaxig jag låter nu, undrar hur det är i morgon kl 10.05??* Tackar för alla lyckönskningar medans jag ännu är i livet :grin:

Soffan Jag håller verkligen tummarna för din gamle man.

Tack!
Man får inte ringa Ultuna på helger:crazy:och de har besöksförbud oxå... Så man sitter hemma på nålar, hoppar till varje gång telefonen ringer. Men de brukar säga " Inga nyheter är bra nyheter". Så jag hoppas på at det stämmer.
Hade utsläpp + lunch idag, men stallägaren tog mitt utsläpp. Så jag åkte till stallet vid 10. Packade hösilagekorgar + blötte middagsbetfor (ingår i utsläppet) till de båda tanterna. Lunchade 11.

På vägen till stallet, ringde Ultuna. Jag trodde direkt att det var för att gubben var sämre. Men de ville bara veta om han fick vara ute lite:) Han tyckte det var tråkigt att stå inne. Är van att vara ute ca 9-17 i vanliga fall. Vetten sa att han mådde bättre. Äter bra, ingen feber.
Jag ska ringa Ultuna på mån fm, för att höra hur han mår och när han får komma hem.

Tack!
De hittade en lös tand i fre när de kollade tänderna, men de tror inte att det är den som är orsaken till den höga febern. Den drog de ut (P3).
Han hade sår bakom nästa tand (P4) och vassa kanter på den. Kanterna slipade de ner.
Ev böld där oxå, så de ska ev rgt och UL.
Står på rejäla doser antibiotika och smärtstillande.

Åhh va skönt att höra att han fick gå ut idag, hoppas det håller i sig och har vänt nu då för Gamle man.

Själv lyckades jag hålla reda på alla hinder :p och fick en felfri ritt på hela 60 cm!! Min älskade lilla ponny går som en klocka när hon får lattja runt på den höjden. Kompisen lånade sen ponnyn och hoppade CR på 70 cm och det gick oxå jättebra. Två stolta mammor ihop med alla småtjejer o killar på sina B och C ponnyer :D
Nu är jag helt slut, så nu blir det soffläge ett tag.:angel:

Va skönt att gamlingen mår bättre :bump: Hoppas verkligen att dom fått bukt med infektionen nu så han får komma hem.

Yrrol Din galning, dom här bananerna och bumlingarna är du absolut värd :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:!! Grattis :D

Vad härligt yrrol69, jag har oxå tävlat med barn ett par gånger, och visst är man precis lika fånigt glad?

Skönt att höra soffan74, att det verkar gå åt rätt håll.

Svårt det där, fluffig när medryttare inte klarar, eller rider hästen på rätt sätt. Ska du låta henne fortsätta hoppa O?

Idag har jag haft min lilla sötis en vecka, och red ut en längre runda igår. Hon går på jätte bra, säker, orädd, vägvinnande skritt och mkt försiktig med underlaget. Det blev både trav o galopp lite här o där- underbart!!!
Men hon vill gärna gå först, tränga sig förbi o gå på snedden, haha. Och när hon blir sådär yber pigg så känns det som om man kortar tyglarna o håller i bett ringarna.

Red en kortare runda idag, men eftercett tag kändes hon lite spänd obså började hon halta. Hon har inga skor än o e lite öm på grus o hård snö o is, så jag ledde hem. Får ju skor imorgon, med 4 brodd o sulor!

Hon kommer att få hoppa lite i framtiden också men kanske inte för tränaren för jag tror det blev för tufft för henne. Han vet ju vad Orkis klarar så han förväntade sig samma för min goa medryttare.

Kul när det märks så enorm skillnad på hästen när matte eller annan hoppar. :love:

Jag är jätteglad för min medis för hon är så himla snäll vid Orkan, rätt noga och framförallt så tror hon inte att hon kan allt. Dessutom är mina lösdriftskompisar glada för henne just för hennes sätt att vara och det betyder enormt mycket. :D

Vi delar en träningstid för vår dressyrtränare så vi rider med samma tankesätt. Men även där märks skillnad men det vore ju fan om man inte med min lite längre erfarenhet skulle få ihop ligisten lite lättare. Han är svårriden och så smart att han inte gör mer än han behöver. :o

Min kompis har honom för den ridande delen till sína Parelli prov och hon bara älskar honom och det gör mig ännu gladare när hon i sin blogg berömmer min guldpojke så mycket. Det är ju sånt alla hästägare vill höra. :love:

Själv lyckades jag hålla reda på alla hinder :p och fick en felfri ritt på hela 60 cm!! Min älskade lilla ponny går som en klocka när hon får lattja runt på den höjden. Kompisen lånade sen ponnyn och hoppade CR på 70 cm och det gick oxå jättebra. Två stolta mammor ihop med alla småtjejer o killar på sina B och C ponnyer :D
Nu är jag helt slut, så nu blir det soffläge ett tag.:angel:

GRATTIS GRATTIS GRATTIS :banana:
Du inspirerar mer än du tror :)

:pTack ALLA för era glada tillrop och lyckönskningar inför mina bravader.
Det var riktigt roligt att hoppa idag, jag som varit livrädd emellanåt för hoppningen. Och att jag skulle ställa upp på en "tävling" fanns inte på kartan. Tur att man får lite knasiga ideér emellanåt så det blir lite lattjo.:D

Ja, jag måste få sälla mig till gratulanterna!!:banana::banana:
Tycker det är så coolt när man vågar och gör något som utmanar både en själv och andra. Heja heja!!

Vi brukar ha en liten bya- tävling här varje höst, det är jag och grannen som ordnar och fixar med det. har blivit lite av en tradition här.

Hittills har jag bara varit arrangör, speaker och prisutdelare, men i år skulle jag kanske ta mig i kragen och vara med ... Vi har klasser från bommar på marken upp till 70 cm ungefär- kunde kanske ta mig runt en kryssbana?? Eller en 50- 60 cm??

Blev lite inspirerad nu faktiskt ...:rofl:

Jag har iaf som mål att rida en clear round-DRESSYR:) hoppning med den här pållen överlåter jag på dottern. Kanske om han lugnar ner sig om sju år eller nåt, men det är nog önsketänkande:)
Duktigt Yrrol, och Fluffig:)

Stoppar in huvudet och säger VOFF :) det var ett bra tag sen jag var här. Kram på er.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 084
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?