Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL
God kväll! Lång dag idag, gick upp 5.00 i morse. Började jobba 7-11.15
Sedan hem, äta lunch och hämta ner gubbens regntäcke från vinden. Åka till stallet, så jag var där vid 14tiden. Mocka, byta vattnet, fixa käk. La in lite av hans hösilagerester i hans hage, han går ju själv, än så länge:angel:
Ta in gubben. Han fick äta sin mellis (havre, korn, morötter) i boxen. Medan jag byte vintertäcke till ett fleecefodrat regntäcke i stället. Ge medicin, kolla skor och släppa ut i hagen igen, med lite morötter:d
Lägga in middagsmat och åka hem
Äta middag, och åka till Citygross för att köpa 4 spånbalar. De har sänkt priset på dem!:banana: Sen till Granngården för att köpa Avel Mineraler.
Sen till nya stallet för att spåna upp boxen där med 2 balar spån, resten av balarna + mineralerna ställde jag i ladan så länge.
Får bli spån där i början, tills jag har fått dit halmen.
Flyttar dit på lör em:bump:

Det där trista vädret hade vi här igår kväll,idag kunde vi glädja oss åt flera plusgrader och sol så snön smälte ihop rätt fort.

När jag lugnat ner mig efter apoteksbesöket tog jag in hästarna och gav mig ut på ridtur med H.Vissa delar av vägen var mjuk men det var också mycket hala partier bitvis.

Hon har inte varit så rolig att hanskas med en period men idag kändes hon väldigt stabil och det var skönt att rida.Blev en fin tur,inte så lång men den gjorde mig glad.Var så fint i solnedgången,krispig luft och helt vindstilla,det gillar vi:)!

Oj oj, är alla tanter (och Gubben) ute i vårsolen? Här är underbart väder, och isen bara försvinner:) Nackdelen är ju att skit blir synlig, hästskit, kattskit, torv"tofflor", höspill...Jaja, får väl ut och vårstäda så fort jag hinner:)

Idag är det dressyrlektion igen, måste se till att få igång pållen så jag kan ta med honom. Idag får det bli skolans hästar.

I morgon är det ledig dag, med whiskyprovning på kvällen, och på lördag är det Skandinavium:) Vet att några av tanterna är där idag, hoppas ni inte shoppar upp hela mässan:)

Nu ska jag ut i stallet:)

Först var jag ilsket förkyld i ett par veckor, sedan var jag frisk i några dagar och så blev jag MAGSJUK!!:mad:

Under dagen har jag legat med feber, huvudvärkt och illamående. Kul. Hästar, har jag några sådana?? Tur i alla fall att jag har en snäll make som håller dem vid liv!:bow:

Jepp... fullt med häst och hundpluttar överallt... Men detta strålande solsken gör att måste kisa med ögonen... och då ser man inte så bra....

Underbart väder här... Trots detta har jag unnat mig en liten lur på soffan. Nu skall jag gå ut och fånga det sista timmarna av sol.... fixa stallet och dona lite innan jag gör kväll....

Oj oj, är alla tanter (och Gubben) ute i vårsolen? Här är underbart väder, och isen bara försvinner:) Nackdelen är ju att skit blir synlig, hästskit, kattskit, torv"tofflor", höspill...Jaja, får väl ut och vårstäda så fort jag hinner:)

Idag är det dressyrlektion igen, måste se till att få igång pållen så jag kan ta med honom. Idag får det bli skolans hästar.

I morgon är det ledig dag, med whiskyprovning på kvällen, och på lördag är det Skandinavium:) Vet att några av tanterna är där idag, hoppas ni inte shoppar upp hela mässan:)

Nu ska jag ut i stallet:)

Skicka våren hit genast!!! En stackars skåning i förskingringen behöver det.;)

Igår var det isbana och man hämtade häst i hagen på egen risk. Tur att det finns ridhus och dumt att jag själv inte har broddar.

Inga problem med häst och hundlort här inte, än är det becksvart när jag landar hemma, men jag får väl en chock på lördag:eek: såg lite tecken på det imorse när jag släppte ut dem. Det var isgata utanför stallet innan och ingen sand hade jag så jag tömde galant två skottkärror gödsel och strödde ut. Funkade jättebra att gå på, men det kommer att bli mindre roligt att få bort på lördag. Fast hellre det än fläkskador!

Hektisk helg framför mig för övrigt. Ska hjälpa näst äldsta dottern att flytta till första egna lägenheten:D och sen måste jag hämta en ny vända hö. Hoppas det blir sista för säsongen.

Nu längtar jag till sommartid så jag hinner göra nåt utomhus på kvällarna!

Ha de' bra allihopa!

Tjenixen allihopa!
Igår var våren här, solsken och nästan all is bar borta. Fick en kort ridtur med vita lurvbollen, ljuvligt. Hon studsade fram, så jag fick träna på att göra halt varje gång hon taktade, så vi kom knappt fram :D Vägarna hade mjuknat så man kunde ta sig en liten galopp oxå.

På em blev det Euerohorsemässan i några timmar innan det var hoppning på GHS. Lilla dottern köpte en glittergrimma till gamla ponnyn och en t-shirt. Äldre dottern köpte ett hoppspö utan glitter :p I övrigt var det inget vi skulle ha, och "mäss-priser"..... Inte är det fyndigt direkt, tycker nästan det är dyrare än vanligt. Men jag bor i Gbg så utbudet av hästaffärer är stort med Börjes, Hööks, Svensk Ridsport, My One mfl så jag får tag på "allt" jämt. Förstår de som kommer inifrån landet där utbudet kanske inte är så stort.
Behöver nya shortshaps, men jag vill prov i lugn och ro, så det får vara :p

Nä, ridtur och sen GHS igen!
Ha en ljuvlig dag alla!

Jag ska dit på söndag. Inte för att jag tror att jag hittar det jag vill ha - men man kan ju kolla iaf. Ser du ngt som ser "retro ut" så PM:a :)

Galopptur på liten pigg connemara låter HÄRLIGT! Jag tror jag ska smita från jobbet i e m. :)

KL

Igår flyttade jag och gammelman till annat kollektivstall i Uppsala.
Flytten gick bra, men det tar nog någon innan jag och gubben har landat, framförallt för honom.
Han får nu gå i en mindre hage bredvid den han ska gå i senare, så de blivande hagkompisarna kan hälsa på honom.

Lycka till i nya stallet!:)

Igår började jag komma igång lite, det blev lite träning av Ffenix inför visningen, fixade i stallet och grävde fram alla hästpälsar ur leran som de har gnott in sig med nu när snön är borta och täckena också.

Ffenix var så DUKTIG, han visade verkligen vilket fint, stort steg han har och visade också hur kul han tyckte att det var att vi stod flera stycken runt honom och talade om för honom vilken fining han är!!;) Han gillar kvinnfolk, det visar han tydligt. Hade han kunnat lägga sig på rygg och vifta med svansen framför en hade han gjort det! (Ja, det kan han klart, men det blir inte riktigt samma effekt som när en valp gör det ...:rofl:)

Idag ska jag förbereda Kornelia för att åka till sin fodervärd. Det känns förstås, men samtidigt behöver hon komma igång och Khariad behöver klara sig själv utan mamma!

164181_177731875591717_100000647171720_454385_5989345_n.jpg

KL.
Vad roligt det är att ni lägger in bilder. Ni blir liksom mer verkliga då. Jag ska försöka bättra mig.

Statusen här är
  • Igår var jag på Eurohorse :). Träffade en massa bekanta - men inget Bukefolk denna gång.
  • Förra helgen hade jag Buke-besök i stallet (ingen från denna tråd dock). Vi har haft kontakt några år men aldrig tidigare träffats IRL. JÄTTEKUL verkligen.
  • Ellen O kommer till oss i början av mars. Det kommer att bli fokus på lång tygel eftersom nästan alla deltagande ekipage anmält sig för det. Dottern deltar med Ville och jag fotfolkar om vanligt (och övar sedan i smyg :angel:).

F ö har jag som mål att under våren träna (mig själv) betydligt mer, med målet att få bättre balans (i sadeln). Har haft ett bakslag med ledvärk ett par månader - men nu känns det bra igen.

Jag ska också välja ut några enkla dressyrprogram att jobba med. Kanske caprilli med ett litet skutt här och var :idea:. Ibland är det svårt att hitta på vad man ska göra när man rider själv.

Vad håller ni andra på att träna på?

KL.
Vad roligt det är att ni lägger in bilder. Ni blir liksom mer verkliga då. Jag ska försöka bättra mig.

F ö har jag som mål att under våren träna (mig själv) betydligt mer, med målet att få bättre balans (i sadeln). Har haft ett bakslag med ledvärk ett par månader - men nu känns det bra igen.

Jag ska också välja ut några enkla dressyrprogram att jobba med. Kanske caprilli med ett litet skutt här och var :idea:. Ibland är det svårt att hitta på vad man ska göra när man rider själv.

Vad håller ni andra på att träna på?

Tänkte glatt lägga in en bild men blev trött när jag inte självklart förstod hur jag skulle göra:confused:. Har världens bästa IT-support i familjen men det får bli en annan dag;).

När det gäller träning ha jag hur mycket som helst att lära. Just nu är det igångsättning och ledarskap från ryggen som gäller. Blir en del träning från marken också alltså.

Nästa vecka ska både jag och Djarfur på kurs. Först rider tränaren honom några gånger onsdag - fredag och sedan blir det tre ridlektioner för mig lördag - söndag. Mitt mål för säsongen är samspel/ledarskap + tölt. Han är 7 år och inte riden så mycket. Jag är 50 och lärde mig rida för fyra år sedan. Vi har mycket att lära oss tillsammans alltså.

Mitt mål förra våren var att på sommaren starta några clear round-dressyrer, men sen skadade ju pålle sig och det sket sig. Så jag återtar min målsättning och hoppas att han håller för träning. Jag tänker mig traditionella LC och LB-program, tror inte vi kommer att visa upp nåt LA, även om vi egentligen kan rörelserna...:) inte uppvisningsmässigt...

Så just nu handlar vår träning om att bygga upp styrkan igen.

Tjenixen alla....
Jaa, vad tränar vi på?
3 åringen är väl allmänt ledarskap från min sida, dottern har börjat rida in henne och sen ska hon iväg på "riktig" inridning hos en utbildad instruktör.
I dag ska vi iväg på löshoppning med henne + mamma som sällskap / draghjälp. Vi provade en gång i höstas och har nu 5 ggr inplanerade.
Vita lurvbollen jobbar vi med att hon ska bli kvickare för hjälperna och starkare i galoppen, hon bryter lätt av när det blir jobbigt på volt eller i kort galopp. Vita lurvbollen är även dotterns tävlingsponny, som hon hoppar LD och LC med. Målet är att starta LB i år ( D ponny = 1 meter). Och att även börja tävla i dressyr LC och LB.
Nä, dax o fixa sig inför jobbet, tråkigt men sant :crazy:

Ha en bra dag alla!

Jag är nog ganska mållös:),det jag kan komma på är väl i såfall att försöka hålla igång ridningen regelbundet och att vi kan komma iväg på någon ritt med kompisarna även denna sommar.

Har haft en vecka med dålig motivation och ork men idag kändes det bättre och jag har ridit efter jobbet:).

Här har varit underbart väder i em,10 grader,är det verkligen februari fortfarande?

Idag var jag inne i grannens paddock (lite omväxling;) ) och red dressyr en halvtimme. Det blev nog lite hafsigt och slarvigt, för pålle hade så bråttom, och det var så mycket nytt att titta på. Men visst, han gjorde som jag bad honom, om än lite spänd...

Sen var vi ju tvungna att prova att gå över grannens "bro" också. Han tyckte det var lite läskigt, men med lite lock och pock (och morot) kom han iaf upp med frambenen:) Vi tar mer en annan gång...

Tage.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama