Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

OT. Sa ar jag har for en minute.. har ju inte varit in pa lange och de som vet lever jag.. Madeira aker snart pa traning och sen ar det mirris tur.. vantar pa att is och sno skall forsvinna sa vi kan borja med sma promenader.. Valdomar ar sitt vanliga feta sjalv och hur go som helst.. harig, med hopp om slat hast nar det blir lite varmare.. plusgrader nu men inte sadar jattevarmt..
Jag kampar med hofter/rygg/glutus maxximus, och skall borja pa cortizon shots i hofterna, om det skall hjalpa vet jag inte men kanske gar inflammationerna bort.. vill ju borja rida ordentligt igen..
annrs inget nytt pa torpet.. en del bjorkar kommer att fallas i sommar, de vill plantera gran dar i stallet.. arrgghh.. marken ar itne lampad for granar... nu skall jag ut och njuta av isbanan mellan hus och stall och fa ut pallar, sen stor mockning.. ha en bra sondag..

moholmarabs:Hoppas kortisonet kommer att hjälpa dig.

Idag är det verkligen vårkänning trots att det fortfarande är fruset där solen inte kommer åt.Mina hästar har från en dag till en annan börjat fälla så där otroligt mycket så man får hår i munnen ,på kläder,ja överallt:).

Vinden verkar friska i idag igen men jag har redan varit ute och ridit så det gör mig inte så mycket.Efter alla skrittpass senaste tiden ökade vi på med lite trav idag när marken var mjuk och fin.

Idag var det för väl att Yazz var full av intorkad lera som inte gick att få bort helt och följaktligen rätt sträv i pälsen .... samt att jag hade ridbrallor med helskoning och dessutom hade "vridit om låren" när jag hoppat upp barbacka för att komma djupt ner och inte sitta i stolsits ....

Kom några hundra meter hemifrån, ser att en bil står parkerad utmed vägen. Hundarna sprang förstås fram och skulle titta, och då hörs ett VRÅL inifrån den lilla bilen- två eller tre shäfrar, hann inte se hur många, kastar sig mot rutorna och bara RYTER allt vad de har och vill MÖRDA våra småvovvar!:crazy:

Grannen och jag ropade till oss hundarna och fortsatte tveksamt förbi bilen, vars förare nu har startat motorn och stirrar surt på oss. Hundarna kastar sig mot bakrutan och krafsar vilt, och Yazz blir så rädd att hon skuttar framåt som en hare och jag sitter kvar tack vare nämnda lera och byxskoning ....

Vi fortsätter, Yazz är nu taggad men hanterbar. Efter någon km får vi se en man komma gående med en hund i koppel, och i samma sekund är det något djur som hoppar ut ur en buske bredvid oss. Yazz gör ytterligare ett jämfotahopp, och jag räddas igen av leran och de omvridna låren den här gången, tror jag.

Vi ropar till oss hundarna, vänder tvärt och rider hemåt lite snopet. Nu var Yazz så taggad som den lilla damen alls kan bli, så det blev passage hela vägen hem. Enda chansen att hålla henne på mattan var att rida henne snedställd som en banan och så låta henne gå i passage. Det kan hon inte men hon gör det ändå.
Grannens häst, som också är gammal men förståndig, joggade på i lugnt tempo på lång tygel. Blev bara liiiiiite avis ....:cool:

Väl i stallet tyckte Yazz att hon visst var värd den godisbit som brukar följa på varje ridtur, och när hon stod där och blänkte med sina svarta ögon under silverluggen tyckte jag att "jodå lilla hjärtat, klart att du ska ha ditt godis, matte älskar dig ALLTID!"

Du är galen och modig-rida barbacka:crazy:!(bara liite avundsjuk på er som vågar:))

Här går det upp och ner med hästeriet,eller kanske ska säja ner och upp,igår var hon hopplös och idag samarbetsvillig.

Igår tog hon mycket lång tid på sig innan hon klev in i stallet och då orkade jag inte rida men idag gick det så gott som direkt.Tog sedan vanliga rundan men nu utökad med en slinga jag gjorde i granskogen här brevid igår.Den fina rundan jag tyckte syntes så bra från marken igår såg helt annorlunda ut från hästryggen så jag hamnade ur spår direkt.Gör väl iofs inget men det är fullt med vassa kvistar som sticker ut från granarna som jag inte vill att varken jag eller hästen ska komma nära.Får väl sätta lite snitslar tills jag lärt mig vägen.

Haha, ja, ibland är det inte alls samma sak när man rider på en skogsväg som när man går där!

Jag har också en häst som är upp ibland och ner ibland .... Kämpar alltid med Yazz önskan att förflytta sig mycket snabbare än vad jag vill .... Så har det varit hela hennes nu 21- åriga liv, ja, eller sedan hon reds in som fyraåring. Ibland blir jag så trött på henne att jag hoppar av och leder henne i stället.:mad:

Jag har provat alla råd jag har fått- låtit henne springa, ridit volter så snart hon ökar farten, stannat så snart hon ökar farten, ställt henne och ridit öppna så snart hon ökar farten, bytt sadel, bytt bett, bytt ridstil, bytt allt utom hästen ...

Numera har jag accepterat att hon är som hon är. Det enda som har funkat någorlunda är akademisk ridning, vilket vi tränade ett tag. Så när hon är i form och avslappnad kan hon för en stund vara en dröm att rida, man kan rida henne med tanken, meeeeen det varar oftast inte så länge.

Hennes son ska i år gå internationell distans, så gå- viljan finns nog i generna där!:cool:

Tjenixen alla,
Nu har jag inte riktigt hängt med här mirameja, men varför vill inte pållan gå in i stallet?

Japp, Cornelia du är vansinnigt modig som rider barbacka :p Jag har nog gjort det två gånger, en gång fick min dotter leda mig :o Äsch, varför satsa på ett säkert kort att trilla av när man kan lyckas med det ändå ibland? he he....

Nu har jag o dottern börjat jobba mer med vår lilla 3 åring. Löshoppning - som hon tycker är gör-kul! Och hon fick mycket fint omdöme av tränaren som håller i det, han var lyrisk över hennes frambensteknik :D och då var jag stolt!
Vi har även ridit ut i skogen och på grusvägarna häromkring och DET är skrämmande men väldigt kul om man är 3 år och mest skrotat runt hemma och i paddocken med morsan som draghjälp.

I dag sken vårsolen så gott! Tog Vita lurvbollen och spände för vagnen så jag o lill-tösen fick åka vagn och stora dottern tog Gammelman med sadeln. Riktigt härligt med en sån tur, det är kvalitetstid det :love:

Ha en fortsatt bra dag alla :laugh:

Jag tycker du är modig och tuff som ger dig ut i skogen på treåringen .... Vågar inte jag, har en granne som har ridit mitt treåriga sto hela hösten och fram tills hon blev graviditetsledig (hästen alltså, inte grannen!) i januari. Själv har jag varit uppe på henne två gånger, i paddocken ....
I jämförelse är det ingenting att rida barbacka (tycker jag som alltid har gjort det ;)) eftersom det känns närmare till marken på nåt sätt och man inte kan fastna i något, vilket jag är livrädd för!:eek:

Nä, jag är värsta fegproppen, vågade mig på att hoppa några kryss i somras på grannens helyllehäst som är ursnäll .... Annars är det det säkra före det osäkra som gäller här, galopp bara på hästar som jag känner väl, sitter helst inte alls upp på unghästar, rider på ställen där jag vet att det oftast är lugnt och inga vidare utmaningar osv osv .... Urtråkig ryttare med andra ord!

Vad roligt att hitta en till som fegar på samma saker som jag. Jag kan också känna mig mycket tryggare i en trevlig paddock, där man inte fastnar i nåt (även om det ibland ploppar upp små tankar om det illvilliga staketet) Barbacka rider jag gärna, men unghästar - nänä. Jag vet inte när det blev så för jag har klara minnen av när jag red min kompis (oinridna) unghäst i bara grimma och grimskaft för att ingen annan vågade. Det var inte så himla länge sen, och nu - :confused:

Idag hade vi uteridning i ridskolegruppen. Jag trodde jag skulle frysa, men det gick snabbt att jobba sig varm. Min massör ville inte att jag skulle rida alls för nån fånig liten inflammation, men inte kan jag låta bli det. Ångrar mig säkert imorgon. Är det för illa får jag be om en mer lättriden häst till nästa vecka. Den här är som att rida ett ton.

Våra egna börjar ta sig nu. Lille vild ska skos i veckan och vi siktar på att vara igång till påsk. Lilla pluttran har vi börjat med och hon både körs och longeras och ibland kommer medryttarna och dressyrar lite. Förvandling från pälsklädd valross till muskelpaket har börjat:bump:

Skönt när det är vår iaf. Jag blir så glad av solen och alla vårtecken:)

Uj uj uj, nu får jag redigera snabbt... angående skogsturen....
JAG satt på Vita Lurvbollen och äldre dottern (13 år) satt på 3 åringen :p Det är oxå en ponny, så stackarna hade väl lagt sig ner om jag hoppat upp :devil:
Nä jisses, jag hade aldrig vågat rida in en unghäst!!! Men denna lilla underbara pärla vi har är född med ett klockrent psyke och är visserligen MYCKET envis, (två virvlar i pannan, javisst!) men en UNDERBAR individ :love:

Nä, ut o njut av solen som ska lysa i dag, kommande dagar ska det regna igen, stööön..... :grin:

Yrrol69 skrev:
Nu har jag inte riktigt hängt med här mirameja, men varför vill inte pållan gå in i stallet?

Tja,om jag det visste!Det är en speciell ingång som ger problem och det är precis samma mönster som när hon ska på transporten(där har jag aldrig fått på henne själv).Hon går obehindrat ut och in genom nämda ingång åtskilliga gånger om dagen eftersom den går till lösdriften,det är när jag ska bestämma som det kör ihop sig.Sen har hon en vilja utan dess like och jag är urtrött och förbannad på henne många gånger men ändå-jag gillar henne:).

KL

Okej....Voff ska försöka ta sig i kragen och komma igen i tråden. Ett års frånvaro är länge nog.

Om en timme ca sitter jag på hästryggen igen, för första gången sen Kelly åkte till fodervärden (numera ägare) i maj. Tänk att jag hade sån enorm tur så jag sprang på stallägaren där jag hade Kelly uppstallad och hon hade fått hem en liten pålla som hon ville ha motionerad :banana:

Det ska vara en äldre arab som ska vara ett piggt yrväder utan broms. Hon ska var 147 hög (perfekt, jag ville ju ha en ponny :) ) brun, gått distans och en del hopp och dressyr. Lite allround mao.

Hästen har hon lånat hem på lång tid för att hennes två döttrar ska ha något att följa med ut på ibland. De är dock inga direkta hästtjejer så hon ville ha hjälp så hästen blev lite mer regelbundet riden. Kunde inte bli bättre för mig. Då blir det inget krav från min sida mer än att göra "mitt" när jag lånar hästen.

Extra kul var det att det var jusst den här tjejen som frågade för jag trivdes så himla bra i hennes stall. Tycker hon är en kul och härlig människa med sunt hästtänk. Vi funkade väldigt bra ihop.

Så nu har jag hämtat in ridgrejerna från förrådet. Hjälmen låg visst kvar i stallet så den är redan på plats :D

Så....då är det dax att klättra/klämma sig i ridbrallorna igen då. Misstänker att de krymt en hel del :confused:

KL
Så nu har jag hämtat in ridgrejerna från förrådet. Hjälmen låg visst kvar i stallet så den är redan på plats :D

Så....då är det dax att klättra/klämma sig i ridbrallorna igen då. Misstänker att de krymt en hel del :confused:

Liten tår....... glad blir jag av detta!

Härligt Voff... Nu håller jag en tumme för att den lilla arabdamen passar dig som handen i handsken. Och är ridbyxorna för stela så går det lika bra med stretchjeans..;)

Skall väl uppdatera lite jag också...

Hankar mig fram med en havererad mage.. Skall inte plåga er med detaljer men sjukskriven och behöver vara nära en toalett hela tiden.. Resten får ni själva använda fantasin till..

Ingen ridning med andra ord.. Ja skall jag vara ärlig så finns in den fysiska orken till det heller. Men jag orkar stå på ridbanan en stund så jag har jobbat damen lite på lina ett par gånger.

Damerna går i skogshage och den är rätt knagglig.. Den inbjuder inte till tokgalopper eller andra utsvävningar i högre hastighet.. Så jag har låtit damen får jobba lite i galopp på ridbanan istället...

Den lilla Loppan har också fått stifta bekantskap med ridbana och longerlinan. På ponnyvis är det lite jippikayey och hopp och studs och lite allmänt bus.. Men hon fattar i alla fall grundtanken... att hon skall springa runt mig och inte försöka bogsera mig av ridbanan... Det kommer bli bra om några gånger. Hon blir 3 år i år så det är dags att börja fundera på hennes utbildning... Jag har lite olika tankar kring det.. Vi får se vad det blir av det..

Nu skall jag äta lite middag... och sen är det dags att gå ut och natta damerna.

Syrran, skönt att du orkar jobba lite från marken iaf.

Voff, :banana::bump::banana:

Yrrol, tur att du rätatde, jag blev förskräckt där ett tag;)

Cornelia, din Jazz låter rolig:)

En rapport från djupa Halmstadskogarna:)

Idag har vi ett skönt vårväder, inte riktigt soligt, lite dis, men varmt och relativt vindstilla. Jag och pållen har varit ute 1½ timme i skogen, han fick galoppera uppför en lååång backe, det gick ganska fort:) Tyckte iaf jag, han tyckte nog bara det var mesigt...Det är lite jobbigt när vi galopperar, han liksom tar tag i bettet och slänger med huvudet så man dras framåt, och då passar han på att springa fortare:D Men då måste jag ta tillbaka, och då blir det lite tjurigt...Men han brallar inte eller nåt sånt, utan bara ligger på så in i Norden. Men jag lyckades njuta lite av naturen och vädret också:)

Senast ändrad:

Jahapp....redogörelse från gårdagens provridning. Jag han sammanfatta den med tre bokstäver: KÄR :love:

Lilla pållan var ju såå roligt. Precis min typ av häst. Hon skulle ju gå mycket upp med huvudet och sakna broms men det märkte jag inget av. Mycket trevlig i munnen och känslig för hjälperna. Men oj vilken piggelinis!!! Gångarten skritt var ju skitlöjlig så den användes inte. jag kämpade tappert med halter och halvhalter, hon stannade snällt och stod så stilla ch fint, men två skrittsteg senare så var det tripp, tripp igen ;) Gjorde mitt bästa för att ge henne en uppvärmning i skritt men, men..

Provade henne i paddocken bara och i traven var hon superhärlig och hittade formen lätt. Hon har stått hela vintern så i galoppen orkade hon inte bära upp sig och blev fort trött. Hon är omusklad och hon kommer att behöva att sättas igång så nu "provkörde" jag bara.

Kanonmysig liten pålla i all hantering som inte visade ett uns av surhet eller liknande under hela skötseln och påklädningen. Lugn och fin att ta till och från hagen med de andra hästarna kvar ute. Kändes okomplicerad och positiv. Ägaren var väldigt nöjd med provridningen och tyckte att jag hade hittat knapparna bättre än hennes döttrar, vilket var ett kul betyg att få :laugh:

Så nu ska jag rida lilla fröken två dagar i veckan och får jag ridsug någon dag utöver mina så behöver jag bara smsa ägaren så hör hon med döttrarna om det är ok.

Tjohoo...jag är med häst igen :banana: :banana: :bump:

....BTW så var ridbyxorna smärtsamt små. Sicken usel kvalité!! Tydligen måste de brukas nästan dagligen för att hålla formen. 9 månaders vila klarade de inte av :mad:

Misstänker att det som inte fick plats i byxorna blev till en puckel på ryggen för när jag såg mig i spelgel såg jag normal ut på framsidan :confused:

Skitkul Voff! Härligt att "höra dig skriva" på detta vis!

Krympande ridbyxor känner jag väl till. Din teori stämmer till 100% - de måste användas regelbundet.

KL.
Igår var det dags för vaccination och idag har kotknackaren varit på besök (pålles) så det blir ingen ridning på ett par dagar.

Och jag som har haft sån't flyt! Trots att lederna inte är OK :( har jag kunnat rida hyfsat - dessutom är det ju så gôtt ute. Att rida i en upplyst paddock under stjärnhimmel utan att frysa är ju bara SÅ underbart! Det känns som man är med i en film.

Men - håller tummarna att vädret nästa vecka är OK. Någon som vet?

Härligt Voff :)!Låter ju som en perfekt häst för dig.

Angående byxor som trängs,om vi spekulerar i att man tar på sig samma byxor varje dag samtidigt som man går upp i vikt,vad händer?Kommer man plötsligt en dag att inte kunna dra ihop dom fast man kunde igår:confused:?

kl
Själv har jag haft en underbar ledig dag:).Vaknade pigg och for iväg och handlade stolpar,elrep och isolatorer,alltså det jag behövde till min skogshage som jag gått och funderat på ett tag.

Några timmar senare var det dags för hästarna att kliva in,dom såg ut att gilla den men till och från blev det race tillbaka till trygga gamla hagen utanför stallet igen :).
32909998.jpg

Jag var rätt så trött efter att ha spettat och bonkat ner stolpar men ville inte missa en ridtur när vädret var så underbart som det var.Idag kan jag inte klaga på något,hon gick in direkt,gick utan att stanna när jag red och stog still när jag skulle av:).

Sorry, Ponnytant, ser ut som att det kan bli lite regn nästa vecka:(

Det är regn NU. Men det är ganska skönt ute. Var och gick en runda i stadens park med maken i morse och det var helt OK - även om man fick hänga upp kläderna att torka efteråt.

KL.
Jag har just anmält mig till en "24-timmars-aktivitet" - western på Jultorp Ranch ca 7 mil norr om Gbg 16-17/6. Det vore jättekul om någon annan tant ville följa med. Jag är nästan 100% blåbär i branschen och det är många år sedan jag var inne på den typen av ridning. Det ska blir så spännande!

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama