Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det ser ut som att jag kommer:) 98% ;) Tar isf med mig en trevlig tantkompis från mitt ridgäng här hemma. Jag har ingen erfarenhet av westernridning, jag har tittat när grannen föser kor, det är nog det närmaste;)

Så fort jag vet hur sommarens schema kommer att se ut så vet jag om jag kan komma med eller inte. Vi planerar normalt 6 veckor i stöten.. och nuvarande schema sträcker sig till första helgen i maj...

Men som sagt... Är jag ledig den helgen så kommer jag med.

Tajger och Syrran. Jättekul!!! Hoppas - hoppas - hoppas ni kan komma. Det vora så skojigt att träffas IRL :) Håller tummarna!

Hallååå??? Vad det ekar tomt här:( Nu var vi på andra sidan, det vill vi inte;)

Jag har haft lite häst-lat helg, det blev en halvtimmes dressyr i paddocken i lördags,. Pållen skötte sig väl, har lite svårt för övergångar "neråt". Att byta gångart uppåt är inga problem, men få stopp på galoppen...

Igår fick det bli vilodag, för jag hann inte nåt annat, men själv red jag dressyrträning på kvällen. Gick ganska bra, jobbar på med min sits, men det blir bättre. "Ner i sadeln, NER i sadeln"...har en förmåga att spänna mig i låren, och då åker man ju ofelbart lite upp i sitsen. Måste slappna av och komma ner ordentligt.

Kan det vara för att jag ofta rider min kanonkula i skogen, och liksom sitter och är beredd hela tiden? På ett hopp framåt, eller åt sidan...

Nåja, idag blev det lösrastning i paddocken, jä...lar vad han kan bocka o bralla:crazy: Tur att han inte gör det när man sitter på! Det gnistrade emellanåt när han slår i sko...han lugnade ner sig efter en stund och vi kunde löslongera lite på slutet:)

Vad gör ni där ute?

Har haft min jättegoa fd stalltjej här på besök hela helgen, hon red både Yazz och Pralina. Yazz, som så sakta börjar komma igång efter vintervilan, fick ett par härliga skogsrundor, och enligt stalltjejen var hon en ångvält som vanligt, omväxlande med härligt mjuka, finstämda stunder när hon bara gungade fram i mjuuuuuuk trav .....

Själv har jag inte ridit men ägnat mig åt att borsta lera och borsta lera och borsta lera och borsta lera ..... Att de kan bli så fruktansvärt leriga! Skimlar är inte roliga så här års, har sex stycken ...

Nu ger jag ju upp efter x antal borstningar, och så får de se ut som vandrande gyttjepölar några dagar, men man skäms förstås om någon kommer på besök .... Ffenix är bara fyra år och fortfarande ganska mörk i färgen, så det syns inte så mycket på honom. Men Plannja, som är VIT .....:eek: Obeskrivligt!

Kul med skimlar...NOT. Heltäckande sparkdräkter, kanske?;) Ibland är det skönt med en vanlig brun häst, visst, han blir lite grådassig i pälsen, men annars är han ju bara...brun:)

Bork, eller gulbrun som det heter nu för tiden är en perfekt färg kan jag meddela... Inget syns på den färgen.. I alla fall inte den nyansen Bäcka har.. Lera, torvfläckar, kissfläckar, bajsfläckar... inget syns.... En perfekt färg för den som är pedantisk... Snygg och ren häst med liten arbetsinsatts. Jag tror jag bara skall ha gulbruna hästar fortsättningsvis... :D

I söndags red jag en sväng för första gången på 14 dagar.. Det fungerade och framför allt .. jag orkade.. och magen höll sig lugn.. Damen har ju fått jobba lite på lina under min sjukdom så hon har inte stått helt. Men nu var det dags att göra något annat så jag sadlade upp.. chekade av att signalerna satt där de skulle... och sen skrittade vi ut i klorofyllen en knapp timme.. Gott att vara uppsutten igen... Damen var pigg och vill gärna bestämma tempo själv men fann sig i att jag lade in min vetorätt... Skritt var på programmet och så fick det bli...

Nu är jag trots att jag inte är återställd i magen tillbaka på jobbet och skall strax åka iväg för ett kvällspass. Slutar 24:00 så det blir sent intag för damerna.

KL

Go´eftermiddag!;)
Har jobbat 7-11.15 Sedan ätit och handlat lite på IKEA ihop med morsan. Ska vila lite nu innan det är dax att åka till stallet och gubben vid 16tiden. Det tar 45-60 min dit med 2 bussar...:o
Blöta middagsmat. Mocka boxen, håller på att slänga ut ALL spån eftersom gubben ej tål det. Ska bara ha halm i fortsättningen.
Byta vatten i hinkarna. Lägga in middagsmat + lusern i boxen. Väga upp hö till "innemat" (har fri tillgång inne i sin höbalja, lägger in 6 kg där varje dag) + lunch och frukost. Göra frukostmat. Mäta upp ny middagsmat + lusern till i morgon.
Ta in gubben vid 18tiden. Borsta av. Tvätta av rötan i bakhovarna:(, ha på rötsprejen.
Ge Flexijoint och Prascend i munnen. Klä på pyjamasen och stoppa in gubbe i boxen:)
Byta om och åka hem.

Ujj, det låter inge kul med 2 bussar o 60 min resväg....:crazy:

Kl*
Idag åker jag på att rida.... Stora dottern har feber igen, tredje gången i år som hon är hemma från skolan med feber och ont i halsen.:eek:
Hon missade hopplektionen förra veckan, så nu måste vi iväg o träna för vår instruktör. Idag är det galoppombyte på schemat. Det kan varken jag eller vita lurvbollen :p så det kan ju bli kul.
Jag rider lektion ungefär 5-6 gånger om året, så man ligger ju liiiite efter. Flänga runt som en galen indian i skogen det fungerar bättre :devil:

Ha en bra kväll alla!

Håller med dig, Syrran! Döttrarna har haft varsin isabell, de var också mycket enklare att hålla rena, eller rättare sagt, skiten syntes inte på samma sätt:)

Yrrol, kul att rida lektion! Jag rider en gång i veckan, men just nu på lånad häst. Dressyr för en tränare som också är domare, det är jätteroligt. Snart ska pålle få följa med, han ska bara komma lite mer i form:) Det är ganska tuffa lektioner...om vi pustar 3 minuter på en entimmeslektion är det bra:crazy:

Idag blev det bara jobb, ingen tid till ridning:( Me i morgon ska jag försöka komma ut en runda.

Nä. Som minst tar det 40 min dörr till dörr. Ibland på helgerna (då går bussarna sämre) 1½ timme enkel resa...:(

546143_275737512500422_100001925268643_647816_1487115125_n.jpg

Från idag...jag släppte ut hästarna på vallen på eftermiddan. Skaren var porös och isen mjuk så jag chansade. Behövde dock hjälpa dom först så dom fattade att snön gick att gå i men sen bar det av. Haft en rätt bra dag idag :D

Ja huvvaligen vad snö ni har kvar där uppe :eek: Men det var roligt attt se dina kusar igen, fast du hade ju kunnat lägga in en närbild på min stora kärlek Lilly :love: Raketen är jättefin han oxå men Lilly.........det är nåt visst med den tjejen!

Här har det varit en absolut underbar vårdag med strålande sol mest hela dan och som mest +16 grader :banana: Och varmare ska det bli i morron, det är inte klokt på en fläck! Förra året den här tiden hade vi full vinter. Konstigt det där med väder.

Jag och gubben har varit iväg på em och handlat present till vårt äldsta barnbarn Theodore som fyller 11 år i morron. Jösses vad tiden går fort! Tycker han var nyfödd alldeles nyss!

Kusarna är nattade och ompysslade, det var åtsilligt med lera och päls som skulle undan och vi hade en mysstund efter dom ätit kvällsmaten. Det är ff varmt och skönt, det var 9,3 nere vid ligghallen och jag hoppas innerligt att det får fortsätta vara varmt och skönt resten av våren :bump: :banana: :bump:

Hästarna ser ut att trivas, men tur att jag bor här i södern:) Idag blev det kanon framåt eftermiddagen, så när jag slutade kl 17 skyndade jag mig hem för att hinna rida en tur. Då satt maken i uterumemt med ett glas vin, så jag fick ju göra honom sällskap en liten stund;)

Vi kom dock ut på vår lilla skogsrunda, och med mycket galopp, pållen nöjd och frustig, så hann vi hem innan det var mörkt. Han var glad och pigg, men fullt hanterbar. Det har han inte alltid varit i vinter:crazy: Kanske jag var extra lugn och avslappnad av vinet? Och att han blev lugn också...
Njae, det är nog dumt att dricka vin varenda gång man ska ut och rida, kan ju sluta illa;)

Ännu mer säker på varför jag bor i södra Sverige när jag ser din bild!:eek: Iiiiiiihh vad mycket snö .....!
Har säkert sin charm, men är inget för mig.

Härlig bild å andra sidan, har alltid älskat att se hästar dåna fram i snö, det ser så mäktigt ut på nåt vis.:laugh:

Ja,Piraja man får en påminnelse om att landet är avlångt när man ser din bild.Vackert men nu när vi börjar komma över värsta lersäsongen här är jag nöjd att bo där jag bor:).

kl
Idag har tempen stigit över 15 grader och vinden är måttlig och det är så otroligt skönt ute.Började denna lediga dag med promenad med hunden som vanligt.Är ett bra sätt att få igång kroppen.

Har tvättat av köldridån till lösdriften som var helt igengrodd av smuts och även rödfärg sedan ladugården spraymålades.Det var flera år sedan så ni kan ana att man såg skillnad:grin:.

Tog sedan ut H.på en tur.Vi lämnade grusvägen här hemma och tog oss åt andra hållet.Där fick jag som vanligt hoppa av och leda vid en surhåla som hon inte skulle över,ett kliv hade räckt men jag bråkade inte om det.Lite tid tog det att ta sig förbi hos grannen där vägen går rakt genom tomten,alltså saker på bägge sidor och mycket att kolla på men det gick hyfsat.(som vanligt inga problem med något av detta hemåt:))

Efter att vi tagit oss på en stig genom skogen var vi ute på vår fina travväg.Hon gick i fin kort trav men var inte helt avslappnad utan gick med högt huvud men det blir bättre när vi varit där några gånger och hon känner igen sig.Det är skog på båda sidor och det finns mycket djur där.Idag stack ett rådjur över vägen precis framför oss men hon tog det med ro.

Hon var lite svettig när vi kom hem men det är väl mest att hon inte fällt helt än.Själv hade jag klätt mig helt lagom för en gångs skull,rider med säkerhetsväst och då behövs ingen jacka en sån här dag:).

Hon har också slutat(nästan)helt med att inte stå still vid avsittning som tur är.Just idag kom jag åt med foten på korset och då rörde hon på sig och jag hann inte ner i sadeln igen.Blev därför en extra uppsittning och sedan av direkt igen och då gick det bra:).

Heja Mirameja! Du får iaf bra motion när du får sitta av och på några gånger. Visst är de lite fåniga med det där att vara "rädda" ena gången och inte andra...

*kl*
Jisses, Piraja va snö ni har... jag som är så glad att jag sett en fjäril och en fluga :p idag när jag var ute och red i vårsolen på älskade Vita Lurvbollen.
Dottern låg sjuk (igen!) så hennes kompis fick följa med på Gamle Man. Tog lite galopp i backarna och sen in i skogen på en traktorväg. Lite geggigt här o var och några läskiga rotvältor efter vinterns stormar. En av dem va riktigt läskig o det tyckte även min lilla pålla, för hon gick som en slingrig orm förbi och blängde på rötterna :devil:

Tajger, ett glas vin verkar toppen för att få tanter att slappna av, kanske något inför nästa hopplektion?? he he....

På söndag ska vi skicka iväg 3 åringen på inridning. Ska bli gott att få iväg henne, dels för att hon ska få se mer av världen och framför allt lära sig att man kan gå utan mamma eller Gamle man i sällskap.
Jo, hon har varit på sommarbete själv i 2 år och varit på löshoppning etc i ridhus, men det kan nog vara bra att tränas i annan miljö. Och av någon som kan unghästar. Vi har fått lära oss efter hand, även om det gått ganska bra tack vare att hon är en trevlig pålle, om än så jä**a envis!
Trimning för 3 års test och sen försäljning :cry: Vill inte sälja, men jag kan inte heller samla på "för små" ponnyer som vi ej kan rida på.

Nä, nu är jag verkligen göör-trött som vi säger i Göteborg. Go natt!

kl
Har varit och tittat på hingstvisning.Idag var det nordsvenskar och russ som visades.Härliga att titta på allihop:).Det visades även skogskörning med både ardenner,nordsvensk,fjord och russ.Lilla russet visade verkligen att den rasen också funkar fint att köra i skogen med:).

32926649.jpg

Åh va kul! Min gubbe skulle nu kunna tänka sig en egen häst, skogskörd kallblodsvariant, fast kanske inte så stor som en ardenner. Men russ blir nog lite litet :D Kul att se fotot.

Är det någon här i tråden som provat att köra i skogen?

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama