Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Cornelia, ni ser jättefina ut:)

Och Brimmis, den är för härlig, med fåglarna:)

Idag är det dotterns tur att rida, så jag fick ta mig fram för egen maskin. Tog en powerwalk på 40 minuter. Första backen upp i skogen är mördande...Kan inte andas på 10 minuter. Bara att bita ihop och trampa på. Tur att ingen gör som vi gör med hästarna, på med sporren och säger hallå, gå inte där och slöa! ;)

Mina är inte inkörda :eek: ...men jag håller med dig, egentligen hade det varit perfekt om dom vore det. Dock anser jag mig inte ha den kunskapen att köra in häst, har dock jobbat dom på töm. Det fick räcka så:D.

Men Piraja, kan jag, kan du, garanterat :) Vi frågade de gamla hästgubbarna om råd och sen gjorde vi, men med mycket folk i början :) Kan inte annat än hålla med gubbtjuv, inkörning före inridning underlättar jättemycket. Och att sen min donna älskar att vara ute och springa med vagn bakom underlättar också så klart :idea:

Dock, hon är ju Haflinger:eek: Så vi har varit ute på en åker baklänges med vagn :grin: Men det var i början, nu är det lugna gatan, kanske mest beror på att hon tycker att det är kul :rofl: för då gör man ju som matte säger:rofl:

Vad kul att se er!!!!!!!!! vink-vink-vink. Jag har nästan inga bilder på mig när jag rider, men endera dagen så......

KL.
F n är lille Ville halt. Har fått en spark på benet och nu är det tvätt & prommenader som gäller. Tråkigt när det varit så underbart väder! Dessutom är dottern fullt upptagen med prov och inlämningsuppgifter (sista året på gymn) så jag min hästtillgång är i stort sett obegränsad. Men - det är helt OK att vara vårdarinna till en sådan trevlig "man". Vi har riktigt kul på våra prommenader.

Märker att "1:a hjälpenväskan behöver fyllas på" - grejorna börjar ta slut eller bli out-dated. Vad har ni för grejor i era väskor/hinkar/skåp? Tänkte först försöka hitta ett färdigt "set", men efter att ha nät-kollat har jag bestämt mig för att köpa "lösa enheter". Nu har jag inte så bra på nyare grejor - så jag tar gärna tips om ni har egna bra erfarenheter från något.

Bilden med fåglarna hade jag faktiskt på mitt skrivbord ett tag. Fast jag är inte helt säker på att de var exakt just den - kanske du har en liknande? Stackars! Ngt med alkohol & riktigt varmt bad + en kopp te på det låter rätt för dig :-) Kryis....

Vore kul att se ridbilder på dig också!:)

Jag är rätt dålig på att ha all "första hjälpen" på samma ställe, så jag brukar få springa runt och leta efter grejerna vilket är väldigt dumt ...Ska göra i ordning en riktig sadelkammare nu och då ska det bli ordning på det torpet också!

Ja, vad har man?? Termometer, som jag aldrig hittar när jag behöver den, bomull, bomull med "väv" på (jättedyr!), självhäftande bandage, silvertejp (!), jodopax, utspädd jodopax i sprutflaska, helosansalva och silonsalva, kompresser, sax, liten kniv .... Det är nog vad jag kan plocka ihop inom fem minuter. Tar också gärna emot tips på vad som är bra att ha utöver det!

Finns ridbilder på mig i början av tråden (andra inlägget) och lite här och var i de andra tant&gubbtrådarna. Fast inga helt nytagna.

Det är just en "1:a hjälpen väska" jag vill fylla på. Jag har "stallapotek" hemma (i garaget, fast det är 2,5 mil till pållen) och det finns ett gemensamt i stallet, men jag vill ha ett mindre sortiment som är så "allround" som möjligt som snabbt kan plockas fram - utan att behöva leta runt i det gemensamma. Vi har ju inte förmånen att ha ett eget ställe (avis!!!!). Men några av mina gamla favoriter finns inte kvar och jag kan inte de nya varumärkena. Ex vis använder "alla" aloe vera, vad ska det kuna ersätta? Hästsalva? Helosan?..........?

Ibland är det skönt att ha en dotter som gått hästskötarutbildning och jobbat 10 år på ridskola. I korgen med sjukvårdsartiklar finns det alltid det som behövs. Den inventeras emellanåt och fylls på vid behov:)

Igår fick pålle prova på att trava lite bommar, och t o m hoppa några små kryss (och då menar jag små!) Han tyckte det var jätteroligt, och fräste iväg så det stod härliga till för de här 30-centimetrarna:)

Idag blir det uteritt. Men vart tog solen vägen? Den var här när jag släppte ut o fixade stallet...

Min förbandslåda gjordes iordning i maj-10 då hästarna flyttade hem hit till gården och den har tack o lov fått stå orörd ända till nu i början på mars då Kira schäfer slet ur en klokapsel och det var ett blodbad värre än nåt annat!

I dag är det gråmulet och kyligt, burr! I dag ska det pysslas med en hel massa som inte blev gjorda igår då jag och maken låg i varsitt soffhörn totalt genomförkylda och småfebriga men nu mår vi mycket bättre! Var nog barnbarnet Mirandas elaka baciller som slog ut oss.

Nej nu är morronkaffet urdrucket så nu blir det till att bylta på sej lite kläder och bege sej ut i kylan!

Ha en superskön söndag!

Även här har förbandslådan fått stå orörd för det mesta... Den värsta sårskadan jag haft är när min gamla Morsan rullade under staketet och lyckades "bränna bort" huden från bogspets till bogspets och ca dm brett... Stort öppet vätskande sår mitt i sommaren....

Fick tips av en "gammal hästgubbe" att måla äkta trätjära över hela såret.. Sagt och gjort .... Såret läkte jättefint och inga flugor var intresserade av att härja med det...

Här rullar livet på.... Magen ställer fortfarande till det och kosten måste skötas noggrant både när det gäller tider och vad som äts.... Orken börjar i alla fall komma tillbaka hyfsat... Idag skall jag hämta hem 90 balar med hö... sen skall hästarna vänjas över från hösilage till hö.... Det är ett dyrt hö... men rackarns så fin kvalitet...

Jag hade gärna köpt det hela vintern men fick inte eftersom jag inte förbetställt och säljaren vill garantera sina "bokningskunder" i första hand. Nu har hon gjort beräkningar att jag kan köpa 90 balar och sen eventuellt lite till. Blir inte slinnet tomt innan sommaren så rear hon ut det sista och då får jag ta så mycket jag behöver så hon får bort fjolårets innan årets skörd skall in.

Senast ändrad:

Och här har det inte blivit någon ridning senaste veckan.H.stog tvärhalt i onsdags morse.Misstanken var hovböld men nu vet jag inte riktigt.Hältan har gett med sig till stor del men någon sprucken böld har jag inte märkt av.Får se om hovslagaren kan se något,han kommer för att slå på skon idag.Även den andra hästen måste få på en sko,där var det en tappsko igår:(.

Jämmer och skrik, vi var på sida 2 :eek:

Sitter en sväng här vid datorn innan jag ska bege mej till arbetet för ett kvällspass. Har ingen större lust men det bryr sej inte arbetsgivaren ett dugg om, det är bara att pallra sej iväg och se glad ut.

Solen skiner och det är faktiskt runt 7 grader varmt ute, det flyger både flugor och nässelfjärilar så det är nog varmare än så i solen.

Förkylningen häller i sej även om jag blivit betydligt bättre så vill det inte släppa helt och hållet, blää!

Ska ta och gå ner till hästarna en sväng innan det är dax att dra.

Så trevligt att se att tråden lever. Jag erkänner att jag inte har varit här inne på ett bra tag :o

Brimmis, jag älskar din bild med fåglarna , den är verkligen härlig!

Bra Brimmis, keep it up!

Pållen hade en lös sko igår, men hovis hade vägarna förbi, så den är fastslagen redan idag. Är det många här som slår på en tappsko själv? Funderade på att köpa hem verktyg, dottern har tappskokompetens från ridgymnasiet hon gick på, så vid ett sånt här tillfälle kanske hon hade kunnat dra i nån söm.

Igår blev det så klart ingen ridning, men idag tog vi oss till klubbens ridbana och dressyrade en del. Pålle tyckte det var jobbigt, och knarrade med bettet, som han brukar när det blir jobbigt:) Tränade en del förvänd galopp, och det gick hyfsat bra efter några försök. Jag har en dålig ovana i galoppen, och spänner mig i låren, vilket gör att rumpan inte riktigt är nere i sadeln, vilket kan tyckas märkligt med tanke på den tyngd jag änå har;)

Men jag jobbar på det. Hör min tränare hela tiden - ner med rumpan i sadeln!!!

Om vädret är ok i morgon blir det en uteritt:)

Go middag. Håll i hatten mina vänner... det börjar blåsa... Se till att ha vindsäkrade kvastar om ni tänker er en tur till blåkulla i kväll.

Idag har jag frångått principen att inte rida två dagar i rad på unga damen. Jag red ett pass igår och hon var mycket het... Tanken var att hon skulle få stå idag för att jag skulle ta ut henne på en skogspromenad i morgon.. Men väderleksrapporten för i morgon kändes inte så lockande... med stormbyar och snöfall. Så jag sadlade upp damen i dag i stället och gav mig iväg.

Men vindarna hade redan börjat tillta och damen eldade upp i spisen tack vare det... Så jag kortade ner den tänkta rundan eftersom det faktiskt var rätt otrevligt i skogen i byarna.. Så dryga timmen kortades ner till 45 minuter..

Hem kom vi i ett stycke... och damen skötte sig riktigt bra trots att det kokade över lite mellan varven..

Nu har jag förberett för att ta in i stallet i kväll om vädret försämras.. Blir nog några nätter på stall för damerna.

Nu är H:s hälta borta sedan några dagar så det har blivit promenad,skrittur och så promenad idag igen.Eftersom vädret väntas bli dåligt kommande dagar lär det väl inte bli så mycket ridning men det återstår att se.Nu har man ju lite fler ljusa timmar på sig om man vill göra något,visst när det härligt:)!

Heja syrran, friskt vågat...Tråkigt med sån blåst, här har inte varit så farligt.

Mirameja, vad skönt att det bättrade sig snabbt:) Nä, nu ska det visst vara skitväder ett par dagar.

Dressyr igår, och idag blev det en timme i skogen, rätt raskt. Fick ett par härliga galopper, nu är ju pållen hanterbar:crazy: Men har lagt sig till med att bita sig fast i vänstertygeln och dra järnet...Sem får jag trycka till honom så han går rakt, men då blir han sur för att jag tar i lite för mycket och får sånt där "stoppsprång". Kan man säga så? Ett sånt där som är mer upp än fram, ni vet...

Får se om det blir nån ridning i morgon, de lovar snöstorm o drivis...

Har också varit aktiv idag och för andra gången i rad ridit Yazz MED sadel :cool:!
Min Frank Baines dressyrsadel ligger riktigt bra på henne och är så skön att rida i, så jag får väl försöka bete mig lite mer civiliserat ett tag nu ....

Det blåste- och det vet man ju hur bra det funkar ihop med araber .... Så det var en evig kamp att hålla henne inom råmärkena så att säga ....

Och nu har jag NÄSTAN bestämt mig för att åka på AR- träning med henne i maj ....! Tränade lite sådant för flera år sedan, och har inte glömt hur mycket både hon och jag trivdes med det. Så har en önskan att komma igång med det igen.

Jag har också en Frank Baines, en gammal Excel. Hade tur, lånade en av en kompis när jag köpte pållen, gillade den och den låg bra, men sen behövde hon ha tillbaka den, så jag kollade Blocket, och voilà, det fanns en bara 4 mil hemifrån för en billig peng. Åkte och kollade, den var välvårdad, sa jag köpte den och den har varit jättebra:) Stoppade om den för ett litet tag sen, för den tryckte lite på manken, 700 kronor, helt ok:)

Glad påsk på er allihopa! Hoppas de flesta av er kommer att få njuta av några härliga dagar med mängder av påskgodis. Själv ska jag njuta för fullt av 4 härliga lediga dagar, men både påsk och födelsedagsfirande. Äldsta dottern imorgon, följt av liten shettis lördag och sen käre bror på måndag.
För övrigt är jag lite mallig idag! Jag har äntligen tagit mig i kragen och vågat mig ut på lille vild:) första gången för i år. Han var jättepigg, men lyssnade hyfsat så jag överlevde. Jag ska nog "boka" in mig själv på regelbundna dagar så jag kommer över det här tramset med att vara feg.

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama