Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Hej Svejs, tittar in lite.

Glad Påsk önskar jag er alla.
Hoppas inte att ni ska blåsa bort eller förfrysa :cool:

Jag är fortfarande dåligt igång med min ridning, min stackars uttråkade häst undrar vad som står på... :o

Har haft dessa dippar förr, men det går över. Jag är otroligt väderberoende.
Blåst och regnande är inget för mig, och när det finaste vädret är, ja då jobbar man ju.
Nu är jag ledig till må eftermiddag när jag vaknar och ja, vilket väder ska det nu bjudas på :cry:
Täcke av, täcke på, ute på natten, inne på natten...

Men det blir bättre och då tar vi tag i det igen :)

*kl*
Påskdagen då ´rå... helgen går fort :mad:
Uppe med påsktuppen, här ska tävlas idag. Dottern ska hoppa LD och LC med vita Lurvbollen. Hoppas hon går runt idag. Sist nollade hon LD och vägrade ut sig på LC - på ett hinder de hoppade i tidigare klass!
Starten var framflyttad till kl 10, pga nattfrost, får se om det har tinat tills dess, här var nästan -8 i morse kl 6.40. Och vi ska inte så långt, gott.
Hur långt bort brukar ni ha som maxgräns om ni ska iväg o träna eller tävla? Jag känner att 10 mil är min gräns. Nu bor vi utanför Göteborg, så här finns ju en del klubbar runtomkring, värre blir det ju norröver i landet. Man läser om 45 mil enkel väg för en tävling! :eek:
Själv har jag inte ridit på säkerr 2 veckor, bara bär, kör o betalar :D
Ha en fortsatt underbar dag!

God morgon alihopa!

Hoppas det går bra för dottern och vita Lurvbollen på tävlingen idag!
Själva har vi inte kommit in i tävlingsköret än efter vinterns bravader, men räknar med att starta första gången med lille vild i slutet av april. Vi börjar om på p&j på lägre höjd. Planerna hade varit att komma igång med LC, men vi backar lite.
Eftersom de ponnysar dottern ridit varit orutinerade hästar eller såna som av många klassats som "hopplösa" eller oridbara, så har vi hållit oss i närområdet, max 1 timmes restid i vardera riktningen. Vi har resonerat så att det ska vara en rakt igenom positiv upplevelse för hästen för att de ska prestera bra och gilla hoppandet. Vi får se hur långt vi kommer med lille vild innan dottern blir för gammal.

Lycka till på tävling!

När döttrarna tävlade utökades det där efterhand som de blev duktigare. Då valde man ju tävlingar efter domare:angel: (dressyr) status, lokal, regional mm. Annars var nog uppåt 15 mil det längsta vi åkte. Har ju tur att bo i södra Sverige, oftast bara att välja och vraka, det är ofta tävlingar inom en 8-10 mils-gräns:)

Idag har vi superfint väder, och nu blir det en skritt-tur för att känna på pållen, som lyckades ställa till med ett balltramp igår när han brallade i hagen.

Igår hade vi syskonbarn (de är inte syskon, utan olika syskons barn) här som fick rida i paddocken. De är 13 o 15 år och den ena har uttrycken önskan om att få "hjälpa" oss med pållen i sommar när ridskolan är stängd. Men jag har varit lite skeptisk, ett fullblod är inte riktigt att jämföra med ridskoleponnyerna...

Det insåg tösen själv efter en stund i paddocken;) Han skötte sig väl, men det är en helt annan känsla att sitta på min pålle, som är snabb i reaktionerna, tittar till på diverse saker, större än vad de är vana vid.

Nä, hade han varit en lugnare typ, så visst, men mycket hjälp blir det väl inte ändå, man måste ju ha koll:crazy:

Dessutom undrar jag ibland avd de lär sig om hästskötsel på ridskolan...Men det handlar kanske om att ha föräldrar som är med och lär hela tiden, samt ett eget intresse. 13-åringen hänger en del i stallet, och hade väl lite mer koll med stallarbetet, men 15-åringen...nää...

Vi får se om jag vågar låta henne ta en runda i sommar, när pålle gått in i "Sommar-läge"...Tyvärr har vi ju inte fler ridbara hästar i stallet, annars kunde man ju gjort sällskap.

TACK Ogres och Tajger, här kommer en rapport:

Första rundan var katastrof, ponnyn var inte framme för skänkel någonting, hon lullade runt på banan och tråcklade sig över 80 cm, så de fick en CR rosett, fast jag förstod inte hur???
Stallkompisen undrade om Vita Lurvbollen var sjuk, hon har aldrig sett henne så slö och att hon backade av inför varje hinder. :crazy:. Vi klämde o kände på benen, inget där... Hon såg ändå normal ut. Vi avvaktar inför nästa klass så får dottern känna på framridning hur pållan var då.
Framridningen till LC kändes bättre och ekipaget Dubbelnollade :bump: för första gången någonsin på 90 cm! Yes yes! Placerade sig på en 4:e plats! :bow: Så roligt, det var väl inget fel på ponnyn, förutom farten :rofl:
Så idag är jag stolt moder och ponnyägare.

JÄTTEGRATTIS!

Jag vet hur glad och stolt man blir när barn och häst presterar bra.

Mina ungar brukar reta mig när jag säger att "vi" tävlar - men herregud, jag är ju den som kämpar mest. Iaf mentalt (och med all service till ekipaget:angel:)

Hi, hi, ja det är VI som tävlar, jag håller med...

Och idag har JAG ridit barbacka, dottern tyckte det var längen sen jag trillade av, så hon ville vi skulle rida ut barbacka. Jag har nog ridit barbacka högst 4 gånger på 43 år.... travat 5 meter med ledare....
Så idag körde vi på, Vita Lurvbollen ville ge morsan en match, hon studsade fram så fort jag kortade tygeln det minsta så galopperade hon :devil: Inte så jättesnällt tycker jag.
Två små galopper blev det och nu behöver jag inte gå till gymmet och träna insida lår denna veckan :p
Himla stolt över våra prestationer i helgen, både min och dotterns :D hi hi....

Nä, nu ska jag fortsätta se på Alcatraz, spännande.

Jag säger också GRATTIS!!!! Det var flera år sedan "vi" slutade tävla - men det var många goa stunder - särskilt när hon var mindre, red "sturig" B-ponny (den jag har på min profilbild faktiskt) och det var mest på kul.

Ville har blivit stormagad och dottern har åkt bort två veckor, så du får jag försöka hinna ut till stallet så ofta jag kan. Han var tyvärr halt efter "lömskt överfall" i hagen när vi hade det fina vädret - och NU är det skitväder :cry:

Hur är det med era pållar - har de "svällt" något? Det är mycket smått-smått grönt i hagarna.

Kom just hem och laddar för hockeykväll. Maken är från Gävle och jag har en släkting som spelar i Skellefteå - så det blir kul :-)
Hade en härlig - härlig e m i stallet. Gick med pållen i backarna och långtyglade en bra stund. Det är SÅ kul!

Nu börjar matchen. Ha det!

Jotack min lilla shettis blir rundare och rundare. Inte lyckat:( I år kommer hon inte att få gå på sommarbetet. Jag orkar bara inte!! Först iväg och hämta henne(att släpa dryga 200 kg motspänstig shettis är kämpigt) varje kväll så hon vilar från ätandet, sen full fräs upp med henne på mornarna innan jobbet, ägna minst en timme/dag åt att leta upp avskalad munkorg - nej tack! Drömmen vore shettiskompis hemma åt henne och trevlig beteskompis åt lille vild, vi får se om vi kan lösa det...
annars är jag glad och nöjd. Hemkommen från dagens ridskolelektion. Hade en mycket trevlig liten ponny jag trivs med. Hade hon varit 2 dm högre hade jag kidnappat henne:love:

snart ska lille vild få börja vara med igen...får se om jag törs rida honom då eller om dottern får kämpa ett tag till.

Vad betyder "långtygla"? Intressant ord som jag inte hört tidigare!:)

Har fölvakat hela natten, inget föl. Sov lite på morgonen, är fortfarande rätt groggy, Plannaj står där med droppande juver och tydliga förvärkar. Mamma mia vad det tär på en detta, och det blir två gånger till i sommar!!:eek:

Hej på er!
Knallar bara in o hugger en knapp........

Fy för den lede vad usel jag blivit på att skriva här.......Usch! Skärpning......

Lite har väl hänt.....men var ska jag börja??

Ok,börjar med min 5-åring.....dräktig,UL, tvillingar,sprutades.Ny koll,bara en kvar! För otroligt för att vara sant....kollade efter ett par veckor igen,jodå bara en.....
Tiden går allt ser bra ut,men vad tjock hon är....kan det verkligen bara vara en....??!
Den 25/3 "fölade" (kastade) hon,på dag 270,och det var tvillingar...den ena död och den andra dog strax efter födsel.Så sorgligt....
Vet ringdes ut,allt såg dock bra ut med stoet tillatt börja med.Tjatade dock om antibiotika i förebyggande,livmodersammandragande,mm.mm,men nejdå sa vet,det skulle absolut inte behövas. Den 26 står stoet med 41 i feber på morgonen....vet rings ut igen,samma procedur igen,tjat o tjat...får iallafall en spruta med livmodersammandragande och Hippotrim,samt en injektion antibiotika av vet.På em har hon fortf feber,ca 40 och vet rings igen...Vänta till imorgon å se var svaret. På morgonen står hon med 41 i feber fortf,väldigt spänd i juvren,som med stor möda mjölkas ur o vet rings igen,nu är jag arg.....Han skriver ut penovet som hon ska ha i injektion. På em hänger det hinnor ur henne,de sitter fast,ringer vet igen (!) och kräver livmodersammandragande,han kommer ut och konstaterar att,ja det behövs nog.Får utskrivet och ger i tre dagar....... Stoet är förstås mkt medtaget och ser verkligen trött o hängig ut. Men det vänder iallafall och nu skrittas hon lite försiktigt medan livsandarna återvänder så sakta.

Min 7 åring tävlas för fullt och tog sin första placering härom helgen,jättekul!

Hennes 3 årige son tränas för fullt o ska visas på treårs i Trollhättan i maj,det ska bli spännande!

Min lilla ettåring har precis skillts från mamma,som åkt hem (lånesto)
hon går med de två gamla och verkar ha funnit sej i att vara utan mjölkbar.

Tre hästar i stallet,rena semestern.....! Så få hästar har jag inte haft på flera år. Skönt,faktiskt!

Roligt,spännande och läskigt att ha fölston kan man konstatera.Vi hade föl jämnt när jag var mindre,vad jag minns gick det alltid bra.

Här har jag äntligen kommit ut på en ridtur igen.Inte bra för min ridrädsla,som alltid finns där slumrande nånstans,om det drar iväg för länge utan ridning.Det gick bra och hästen var lagom pigg,inget krånglande men det blev inget i skogen p.g.a allt regnande.Markerna häromkring är åter vattensjuka.

Hade även hovslagaren här på fm och D.skoddes runt om.

Skönt Cho att det rättade till sig med fölstoet, men tråkigt med fölen:(

Kul att det går bra med de andra:)

Jag har varit på dressyrlektion idag med pållen, första efter operationer, konvalescens hela vintern mm...

Det gick kanonbra. Det är iofs en bra tränare också;) men vi jobbade på bra. Han var lite spänd och busade till lite i galoppen, sparkade i sargen så det small ordentligt, men annars riktigt bra.

Tränaren sa att pålle hade en riktigt fin bakdel, men vi måste akta så han inte hänger sig fram för mycket, vilket han gärna gör:crazy: Så jobba uppåt fram är läxan. Hellre lite för öppen form och att han jobbar på framåt än att låta honom bli tung i handen. Och det vet man ju, men av nån anledning är det enklare att jobba på om nån står och kollar en hela tiden:angel:

Hoppas vi är på G nu!

Åh va tråkigt att läsa om ditt sto och fölningen. :cry:
Jag är ju livrädd att sådant ska hända, men skönt för dig att stoet verkar ha hämtat sig.
Lycka till med resten av hästarna.

Vad betyder "långtygla"? Intressant ord som jag inte hört tidigare!:)

Googla på long reining eller lång tygel så hittar du. Väldans kul och mycket praktiskt när hästen vältrat sig i dyn :D Tyvärr kan jag inte länka eftersom de flesta sidor jag hittar är till tränare och då blir det reklam.

Fölisar :love: Men jag blev glansögd när jag läste ditt inlägg Cho.

Har också haft hovis ute idag och plockat bort snösulor och broddar. Villes hälta är bra (=borta) så nu ska här ridas så mycket det går (matte är utrikes ett par veckor). Den kära ponnyn behöver krympas ett par nummer.

Kl

Här var det länge sen som vanligt. Vad har hänt? Jo, vi hade ju kalaset för varmblodet som fyllde 28. Började med löshoppning, och Lassie tyckte det var jätte roligt, Hoppade ca 70 som max, vill ju absolut inte pressa henne utan bara ha henne glad och avslappnad. Sen blev det fika!!
Har haft sadel makaren ute för andra gången, hade köpt och lånat sadlar så totalt hade jag 7st. Då hon är liksom klotrund över ryggen, sadeln glider lätt bak, samtidigt som jag måste ha rätt sadel för min ryggs skull så är det ju inte lätt att hitta rätt.... Det blev en Kingston dressyr som jag ska låta stoppa om och en Stubben. Har betällt en dyr, men förhoppnings full bra dressyr gjord- hon gillar inte när man spänner bla så denna Wintec air hoppas jag bli bra.

Idag var vi ute en runda ensamma, har ju inte varit det så mkt än så det behöver tränas. Traven gick bra, skritten sämre, bara taktande, små trippande men hon var iallfall positiv men såklart lite tittig och snabb på att vända ibland, hihi.

Go kväll kära vänner... Idag har den här gamla tanten haft markkänning... Jepp unghästen skickade mig i backen vid uteritten i dag.. Tur i oturen var det på ett fält och jag landade mjukt i alla fall.... Inga ben brutna och i stora drag är kroppen hel... men stel i en del muskler kommer jag att bli känner jag...

Om jag skall vara ärlig så var det inte unga damens fel.. Hon blev rädd och gjorde en blixtsnabb undanmanöver ... jag var inte alls med på noterna och föll som en fura.

Hon blev alldeles förstörd när jag damp i backen... det var hon inte alls beredd på... Om en häst kan skämmas så gjorde hon nog det då... Har aldrig varit med om en att en häst kommer och kör in huvudet i famnen på mig precis som om hon bad om förlåtelse... Lilla hästen var så söt....

Hur som helst så kom jag på något vis upp i sadeln igen utan hjälp av pall, uppsittningsramp eller dyligt... och så fortsatte vi som om inget hänt.. Men nog tyckte jag att hon gick lite mer försiktigt efteråt...:D

Nu hoppas jag att jag inte får för ont i kroppen efter den markkänningen.. I morgon får jag nog änga någon timme åt mjukgörande gymnastik.

Iiiiisch då, tur att det gick som det gjorde, och vilken underbar häst som bad om förlåtelse ....! Vet nog hur mör man blir i kroppen numera när man ramlar av, det är inte bara att hoppa upp och glömma bort alltihop som man gjorde förr ...

Vi har fått föl här. Vår vackra Plannja fick ett stoföl i går kväll, ett stort fint föl som troligtvis blir skimmel men som nu är mörkbrun. Med en liten vit stjärn och en vit fot. Söt, eller .....!:love:

Hennes namn blir KE Pasja, om inte registraturen säger något annat.

392425_385724808125755_100000647171720_1242813_1009117661_n.jpg

Men jesus vilken liten söt skranglebening... Grattis till den lilla får man väl lov att säga... :D

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?