Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

KL.
Kan man få lite goda råd?

Jag har de senaste veckorna ridit ganska mycket (betydligt mer än vanligt). Hästen behöver röra på sig (han väger för mycket) och dottern är bortrest så jag "har" alla dagar nu. Inte mig emot, men..... min "onda höft" har givit sig till känna lite grann och de senaste dagarna har jag haft problem med galoppen på så sätt att min dumma kropp spänner sig för att det inte ska göra ont - och då gör det ju det av just av den anledningen - att jag spänner mig. Galopparbetet blir ju kass också förstås.

Är det någon av er som har ngt bra tips på "sätt att tänka" för att kunna slappna av och komma ner i sadeln igen? Att andas, sitta djupt, följa med i rörelsen och så'nt funkar inte nu - jag skulle behöva något annat - som inte direkt har med sitsen/problemet att göra - för att "blockera tanken". Eller kanske någon bra övning med galoppinslag som gör att jag koncentrerar mig på något annat än själv galoppen så att den liksom kommer med ändå?

Någon sa till mig en gång att jag alltid skulle försöka känna det som om jag var "ett ägg som knäcktes uppe på sadeln och så rann ut över hästens bägge sidor" för att jag skulle komma riktigt nära hästen med sitsen och sitta riktigt följsamt.

Låter ju skumt, men för mig har det funkat, jag brukar tänka att jag är det där ägget som flyter ut över hästen, och jag har använt liknelsen när jag har undervisat ridelever också.:p

Le:) Det är nästan omöjligt att spänna sig när man ler. De gånger jag har så roligt att jag ler när jag rider sitter jag alltid mycket bättre och allt flyter på på ett annat sätt. Låter larvigt, men jag fick tipset av en ridlärare för länge sen och jag tycker faktiskt det funkar.

Har inget direkt tips om jag skall vara ärlig... Jag har själv problem med en stel och värkande kropp som jag hela tiden försöker vara avslappnad i... Tipset skulle väl i så fall vara att lämna galopparbetet åt sidan och koncentrera dig på övriga gångarter... Eller träna på att galoppera i fältsits. Stela kroppar lösgörs nog bäst genom träning och stretching på marken först.

Själv är jag mer än lovligt stel just nu.. Sitter på jobbet och känner hur jag blir stelare och stelare... Var ute på en långrunda med unga damen i dag och jag hade en ofrivillig markkänning i dag igen.... Jisses... jag som inte åkt i backen på åratal tittar närmre på vegetationen två gånger på en vecka...

Inga ben brutna dock... bara muskler som fått sig en rejäl körare idag. Unga damen är inte heller i onåd då jag faktiskt inte tror att det är med mening.. Hon är bara så förbaskat het, snabb i tanken och blixtsnabb i reaktionen.. Jag som inte ridit ordentligt på snart tre år (sen min Morsan gick bort) är ringrostig och kroppen hänger inte med i svängarna...

Nu blir det till att mjuka upp stela muskler innan det är dags att kravla upp på damen igen... Nu jobbar jag intensivt till onsdag eftermiddag och då får damen lite vila..

Rundan i dag var nästan en och en halv timme lång... Och hon blev nog lite öm i fötterna på slutet. Hovis skall kontaktas för nu när vi börjar komma upp i lite tid så inser jag att barfota inte fungerar i längden....

Hmmm, svårt med galoppen ibland, förstår precis vad du menar.
Min tränare säger man ska vara som en sprattelgubbe med snöre i ryggen. Stadig mellandel, dvs spänna magen och rak i ryggen, sen ska benen rinna som smält glass ner längs med sadeln och vara avslappnade. Trampa inte ner i stigbygeln utan låt foten bara gunga med så inte underskänkeln blir spänd.
Jag har en tendens till att spänna både rumpa o lår och trycker upp mig ur sadeln, helt värdelöst :p himla dumt sätt att rida på.

Igår var jag o dottern ute en tur. Jag red Vita Lurvbollen (jisses vad hon fäller nu) och dottern red på ungstoet. Tog en sväng i skogen med bra galoppbackar, jättekul. Nu var det inget fel på framåtbjudningen på ungstoet minsann, jisses vad det gick :bump: Hon hade inga problem med att gå först heller.

Idag blir det löshoppning för ungstoet, vi trimmar inför 3 års testet. Hon ska åka iväg själv på löshoppning för första gången. :eek: Under veckan har vi tränat på att köra henne själv i transporten o det har gått bra, tack och lov. Hon är lite envis vår lilla ponny.

Ha en underbar dag alla!

Oki doki. Sammanfattningsvis - le och tänk på ägg och glass som rinner nerför hästen sidor....... :D Jag testar ikväll.

Off till jobbet. Ha en finnemang dag - här skiner solen så vackert, fast det har varit lite snöflingor i luften.

När pållen (inte jag förstås:angel: ) var som mest spänd i vintras satt jag och sjöng hela ridturen. Vet inte om det hjälper på ditt "problem" men man får nåt annat att tänka på:)

Hejsan hoppsan. Jag lägger till sången då: Sjung och le, sorgerna göm och glöm en värld så triiiiiist.

Passar bra, den går i tretakt.

Gaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhh. Skit skit skit..............

Jomänvisst. Galoppen gick hyfsat bra idag Jag gnolade faktiskt högt (på riktigt) fast inte den sången (se ovan) utan champangegaloppen. Faktum är att hela passet gick över förväntan - Ville var pigg och glad och hjälpte mig så att min egna tillkortakommanden inte störde så mycket. Efter arbetet red vi ut en runda i kvällssolen. So far so good. MEN......

...när jag skulle sitta av högg det till i höften som "låste sig" och jag var redan på väg. Jag dunsade i med bröstkorgen i sadeln och fick hänga där när jag fick fatt på högerbenet och gled sedan ner. AJ! Tappade andan och det gjorde/gör helvetiskt ont. Ev knäckt revben :cry: Är nu preparerad med smärtstillande, tigerbalsam, varmt underställ och morgonrock. Håller tummarna att jag vaknar med bara blåmärken imorgon. Hjälp mig gärna med det. God natt......

Fast världens bäste Ville, DET har vi :love:

Senast ändrad:

Nja - inte brutet - men lite "knäckt" är det tyvärr. J-a korkat - om jag använt pallen så hade det inte hänt!

Kul att sången hjälpte;) och att det gick bra med galoppen, men skit också med avsittningen:( Du får ju ta det lite lugnt så du är ok till kobojsareridningen;) Då ska vi ju ut i vildmarken och lära oss krossa floder...

Hoppas det stannar vid blåmärken så du snart är ok igen. *Blåser på det onda* Och kom ihåg - tanter ska använda pall!

Gott att det gick bra på ridningen för er idag.
Värre med avsíttningen din stackare :crazy: Hoppas på god bättring.

Och just det, Tajger, tanter använder pall :bow: det har vi ju "sagt" förr här i tråden.

Idag var jag o barnen i Ullared. Lite magert utbud på hästavd tycker jag. Dottern provade 6 helskodda ridbyxor och inga satt bra. Hon fick några piké tröjor på hästavd, men sen vart det mest glucosamin, spänner etc. Inget jättekul, tyvärr.
Fast 3400 kr fattigare blev jag. :eek:

Har mina tanter och gubbe krupit in i idet igen efter den här kalla våren? Bara lugn, det kommer värme nästa helg, har jag hört:)

Gekås har jag inte varit på ett tag, kanske är dags snart? Fast har egentligen inget jag behöver, trots det brukar jag aldrig komma under 2000...

Pållen har haft en tappsko, så det har inte hänt nåt på två dagar på hästfronten. Igår var hovis här och slog på den, och då red dottern. Idag ska jag ut en liten skogsrunda, regnar, så den blir nog inte så lång.

Kanske skulle slänga in en maskin tvätt först? Sen siste av barnen flyttade hemifrån tvättar jag nog bara var 14:e dag, det känns helt ok:) Och mjölk! Köper hem en liter i veckan, den står och blir gammal:crazy: Vilken skillnad mot de 10 liter i veckan man bar hem tidigare...

kl
Här rullar det på,rider H.tre-fyra gånger i veckan.Ska försöka ta mod till mig och börja rida lite på landsväg för att komma åt några andra ridvägar än dom gamla vanliga.Är feg med det när jag är ensam för hon är inte helt trafiksäker för lastbilar och andra större fordon.Egentligen är det bara en kort sträcka,ca 100 meter,som är riktigt besvärlig med stängsel vid sidan så man inte kommer undan men hon är ju som hon är när något är nytt så det är inte så kul att bli stående just där.Går iofs att hoppa av och leda.

Har även börjat sätta igång D.lite smått,honom tömkör jag.Det är perfekt med honom som är lite jobbig att promenera eftersom jag ständigt hamnar i farlig närhet av hans framhovar på något sätt:grin:.

Kl

Dålig på att skriva som vanligt....
Har haft några härliga turer ensamma, har ju inte ridit så mkt själv än. Ibland är hon extra tittig och lite spänd och då funkar det bra att sjunga, hihi. Lugnar ju mig om inte annat.... Igår red jag över vägen för första gången ensamma, lite läskigt då de kör så fort och hon inte gillar att stå stilla. Sen blev det lite trav här och där- funkade jätte bra med vikt och röst hjälper och behövde inte ta jätte mkt i henne. 2 galopper, liiiite mer krut kan man väl säga, och studsande, slingrande liksom. Sen efter det blir hon ju lite laddad och vill gärna takta. Men igår kunde jag skritta hemåt förbi husen hela vägen på långa tyglar, härligt.
Hon är så mysig min lilla höna!

Ja jag har nog gått i ide :o
Har ju inget kul att berätta inom hästeriet.
Och inget annat kul händer heller, utan just nu är livet fruktansvärt tråkigt och långsamt.

Men jag tänkte att någon gång i framtiden då jag inte behöver jobba skift och får någon krona över så ska jag försöka att börja rida lektion igen, har blivit riktigt sugen på att komma igång med att träna lite lätt :D

För övrigt så är det gråmulet ute och regnet hänger i luften.
Hoppas snart på lite sol, då brukar humöret och orken komma tillbaka :laugh:

Så nu har jag gnällt av mig lite och tycker ni är duktiga som kämpar på med era hästar. Ni får ge mig lite energi och mod :laugh:

Ha det bra och jag hoppas att jag har något mer intressant att berätta nästa gång jag tittar in.....

Ibland har man sådana perioder. Inget händer och inget känns vidare kul. Men man kommer igen!:idea: Helt plötsligt är det kul igen!

Jag förbereder mig/oss för att ta emot ena halvan av ett träningscenter här på gården under sommaren. En bekant till mig tränar araber för utställning professionellt under sommaren, tillsammans med en annan bekant, och nu ska jag ha bekanting nr ett här med sina hästar. Hela sommaren. Det blir spännande!

Så vi ska dela vinterhagarna i flera mindre hagar, förstora paddocken och gräva fram ytterligare en box i stallet som har använts som "sopstation" hela vintern ...:eek:

Vår egen Ffenix får del av kakan genom att bli tränad och visad, och jag kommer förhoppningsvis att lära mig ett och annat. Visserligen är jag ingen utställningsmänniska, men jag har sett att den förberedande träningen är allsidig och bra och hästarna får en massa miljöträning på kuppen.

Go middag...

Här har det inte blivit så mycket ridning sen senaste markkänningen... Dels för att kroppen tog lite väl mycket stryk vid det tillfället... och dels för att tiden inte funnits... Dock har damen fått jobba lite på lina i stället... Det är bra på ett sätt för jag kan låta henne få ur sig lite av all uppdämd energi... Galopp på stor volt uppskattar hon och det blir rätt mycket yippikayey....

Sjukgymnasten var inte så imponerad när jag kom dit leabruten och stelare än när hon började jobba med min gamla lekamen... 10 steg tillbaka alltså... Men det är bara att bita ihop och fortsätta jobba...

Cornelia, vad spännande att jobba med utställningsträning:)

Och Syrran, det kan inte vara enkelt att vara sjukgymnast åt hästtanter;) Envetna är vi, och går inte till doktorn förrän det är katastrof, sen har vi inte tid att följa deras scheman heller:crazy:

Idag har jag bara skrittat en runda, eftersom det var dressyrträning igår. Här är skiftande väder idag, mörkgråa moln och skurar mixas med strålande vårväder. Jaja, det är april...

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama