Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

kl
När det värsta regnandet upphört fick båda hästarna lite motion,D.tömkördes och H.kom ut på ridtur.Det duggregnade lite men vädret är milt och disigt och mycket behagligt:).Vi stötte på två rådjur men hon kastade bara en kort blick på dom och skrittade vidare.Lite förvånad var hon att inte få trava på bästa travvägen men det kändes lite för halt där idag.

sa en kort hallo fran torpet. dar det regnar (resten av sverige har sol sager klart.se) och det ar massor av mud i paddocks och hagar.. for dagen ar madeira inne med mirri i hagen medans stackars valdomar ar alldeles ensam i sin paddock. han star i ett horn och tittar pa dem med ledsna ogon.. MEN, det ar ju babies tillverkning pa gang sa da far det blir sa for en eller tva dagar.. han far tillbaka sin madeira snart..
Listan med planer hanger har, inte mkt blir gjort tyvarr. Vadret har varit sa daligt i hela maj att man inte kan vara ute. Och med mina krampor ar det jobbigt nar tempen sjunker.. Men far val hoppas pa battring snart.. Nasta vecka skall det vara sol hela veckan... jag tror det nar jag ser det...
En trip till Orebro trakten i nasta vecka, dels for att kolla och rida den ev. nya gulingen som kommer till hosten, dels for 2 dagar pa sjukhuset somnlabbet. Yep, skall fa sova over pa sjukan, och sen bli testad hela dagen. Jatteskoj med elektroder hangandes fran hela kroppen.. Jag ser fram emot hast besoket mer tror jag..
Kristi Himmelsfard kommer kompis hit och vi skall satta upp skivor i sadelkammaren sa alla hastsaker kommer ut fran huset. Jag borjar bli trott att ha trans och grimmor hangandes pa badrumsdorren.. Skall ocksa forsoka ga igenom alla tacken jag har och ev tvatta, impregnera och sen salja. Jag vill kopa nya tacken, blir ungefar 1500 per hast och det ar ju inte farligt.. da har de garderob for alla tillrfallen.. Som det ar nu sa ligger det tacken overallt i huset. Koks soffan ar full.
Planer for sommaren finns, men vantar besked om ngt sa allting hanger pa det.. vi far se senare i veckan har..
Hoppas alla har det bra och kan njuta av sina pallar dar solen skiner.. eller de som har ridhus haha.. Jag vagrar att rida i vatt kallt vader...

Jaså,en fjording till:)!Spännande med provridning.

Igår var det ett förfärligt oväder här,samma som i resten av södra Sverige antar jag och inget kul att göra något ute.Fick ändå bortkört en hoper mögliga höbalar som blivit liggande,skönt när dom kom bort.

Idag var det fint väder igen,kom till slut iväg på en kvällstur med hästen.Var så trött efter jobbet idag så jag trodde inte jag skulle orka men efter några timmars göra ingenting fick jag lite ny ork:).Ledig i morgon så jag ser fram emot sovmorgon.

Kl

Nu har jag äntligen fått hem nystoppad sadel och min nyinköpta gjord, ska prova ikväll- om ryggen tillåter....
Härom dagen var jag ute på ett riktigt galopp pass och döpte om henne till gummibollen för att hon studsade så- jisses vad pigg!
Staketen börjar komma upp kring sommar hagarna så snart kan vi ha dem ute för natten, dock ingen brådska då det fortfarande är sånt skit väder.

lille valdomar ar halt igen. det ar vader atkomma och jag kan inte ga och inte fa rida nar jag verkligen vill.. madeira blir ridbar i augusti hoppas jag men det kommer att ta lite tid for mig att vaga rida ut sjalv har i skogen med henne.. vi haller oss nog till paddocken tror jag. eller ridhuset..
sa valdomar far hanga kvar som sallskaphast och en ny guling (ett sto) kommer kanske, vi far se. hon ar liten 133cm endast sa ja, vi far se vad som hander..

I em.tog jag en skön ridtur i fint väder.Visst blåste det fortfarande en del men solen sken och jag red mest i skogen där det var lä.För en tid sedan röjde jag en stig genom en annars nästan ogenomtränglig dunge av björksly på ett hygge.Det hade jag nytta av idag,det gick lätt att ta sig fram även om det fortfarande är lite sankt på ett ställe.

Skönt att komma över där för sen finns en riktigt härlig väg som man kan trava eller galoppera på,i mitt fall blir det då trav eftersom jag inte riktigt vågar släppa fram henne i galopp,det går för fort:crazy:.

Har också blivit dags att plocka fram nosnätet märkte jag.Hon stannar ideligen för att gnugga mulen och förra året hjälpte nätet bra.

Nu är det mycket hästeri här! Även hysteri ibland ....:eek:

Träningscentret har flyttat in, och gården med tillhörande och lånade betesmarker är full med hästar. I dagarna kommer en grävmaskin hit för att gräva ut så att vi kan förstora paddocken, och den senaste veckan har vi rullat gammal taggtråd på ett stort naturbete som vi ska få ha till ston och föl hela sommaren.

Ffenix tränas inför att visas både på Blommerödsutställningen och Riksutställningen med tillhörande hingstcertifiering. Hade helst sett att han visades riden, men vi får se om vi hinner få honom så färdig.

Fyra föl väntar inom några veckor, två är våra egna och två tillhör träningscentret.

Rida? Hinner jag inte! Gamla Yazz går och tittar uppfordrande på mig och tycker att jag BORDE ta mig tid med henne, vi som hade kommit så bra igång! Hmmm, skäms lite, hon är 21 år och behöver hållas igång och verkligen älskar när matte engagerar sig och hon får hänga med.

Har helgpasset:(, så jag var i stallet redan 7.30 . La ut morgonhöet i hagarna och släppte ut alla 7 hästarna. Fyllde på vatten ute.
Gammelman fick vara naken ute idag, eftersom det verkar bli en varm dag idag:bow: Annars har han ett fleecefodrat regntäcke ute, naken inne. Har en känslig rygg och leder + är frusen på gamla dar.
Mockade boxen, la in mer halm. Bytte vatten i båda hinkarna. Städade ur krubban.
Packade hö till lunch och frukost + 2 stora nät till boxen. Han har fri tillgång på hö i boxen, 2 nät med 5 kg i varje.
La in lusernpellets, Avel och Miner i hinken i boxen. La in middagsmat i krubban. Blandade iordning ny middagsmat + frukosthavre.
Gammelman fick äta sin mellis (havre, korn, betfor, kli, avel, lusern) i hagen medan jag snabbt borstade av honom. Gav sedan hans flexijoint och Prascend innan han fick lite morötter.
Blandade ny mellis till morgon. Sopade stallgången och bytte om.
Är nu hemma ett tag innan det är dax att åka dit igen, för att ta in alla runt 19-20tiden. Samma sak i morgon: Utsläpp + Insläpp.:(
Träligt att åka dit 2 gg per dag, när man har 1½ timmes resväg tur och retur:( Men nu dröjer det 5 veckor innan nästa helgpass.:banana:

Cornelia, vad spännande det låter. Undrar om jag inte måste komma och hälsa på i sommar:) Visst bor du inte så långt från Halmstad?

Se där:) Då kanske jag kommer förbi, och tar en annan tant med mig;)

Här är det annars härlig värme:) Jag älskar det, men det blir ridning på morgon eller kväll, för min pålle blir så slö av värmen. Så nu ska jag snart ut, vid 20-tiden tänkte jag ta en lugn skrittrunda tillsammans med en kompis. Fördelen med att ha två hästar hemma nu, man kan få sällskap ibland. Mysigt!

Oj vilket sommarväder det blev bara så där helt plötsligt!! Helt underbart är det efter kylan och rusket som varit i 1,5 månad nu. Det har varit kanonvarmt och kvalmigt i dag och det kom en rejäl regnskur på sena em, jag trodde det skulle bli åska men det blev bara en skur och när den var över blev det precis lika varmt igen.

Här har jag äntligen kommit igång med Inas inridning och det känns kanon! I går sadlade vi (gamla stallisen och jag) på Ina och gick ut i skogen på en tur och stallis red och jag höll i grimmskaftet. Det blev rätt mycket stopp på stigen, undrar om det blev för vingligt och ostabilt för henne, men när vi kom fram till grusvägen gick hon på som bara den så vi ska hålla oss till släta vägar ett tag framöver, hon är sååå duktig! Hon är ju insutten och lite riden sen förut men hon är inte riden sen i november förra året men det gick galant.

Nu ikväll har vi varit ute på en superhärlig skogspromenad och Winnie härjade runt i hagen som vanligt men hon kommer till ro efter en stund.

Se där:) Då kanske jag kommer förbi, och tar en annan tant med mig;)
!

.............eller två! Jag har också bestämt "date" med Cornelia - men jag har inte kommit iväg på "släktresa" denna vår (släkten är från kullabygden och jag tänkte ta en extra dag och svänga förbi). :-)

..//Idag träffade vi equiterapeuten eller vad han ni har för titel, och det var en sned rygg som spökade :p Lite massage, sträckning och böjning av diverse ben så blev hon som ny :D //..

Vi har också en period med behandlingar (massör och kiropraktor). Ponnyhästen blev "som ny" förra gången och det har stått sig bra - men nu är det dags igen. Han är stel och verkar ha fått tillbaka låsningar :cry: - även om det inte är riktigt lika illa som förra gången.

Det får bli arbete från marken och prommenader en tid framöver. TUR att vi står på ett ställe med tillgång till diverse "behandlare" och härlig skog omkring! Men man blir ju lite bekymrad....

Väntar på att sonen ska tjura färdigt så han går till skolan och jag kan sticka ut och rida.

2012-05-23_20_00_203836578.jpg

.............eller två! Jag har också bestämt "date" med Cornelia - men jag har inte kommit iväg på "släktresa" denna vår (släkten är från kullabygden och jag tänkte ta en extra dag och svänga förbi). :-)

Låter ju kanon!

Annars har jag det oförskämt bra, nu ska jag ut och rida i den här fantastiska morgonen:) "Ledig" från lönearbete idag, ikväll ska jag träffa mitt ridresegäng:) Däremellan ska jag till klubben för att sätta dressyrstaket, tävling nästa helg. Som arrangör, då:)

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix