Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Det där ser ju så trevligt och mysigt ut! Jag tycker att hästar borde användas mycket mer i skogsarbetet, det blir ju en gigantisk skillnad på skador på naturen om man jämför en skogsmaskin och en häst .....

Själv har jag haft en härlig dag i vårsolen; har "vårat" i trädgården och räfsat högavis med pinnar och löv, har fikat på trappan i solskenet med hundarna, har borstat bort massor med vinterpäls från nästan alla hästarna, har haft barnbarnen här och låtit dem rida på en vårpigg Lillan och avslutade dagen med en härlig ridtur på grannens Clair tillsammans med grannen själv på sin unghäst.

Nu är jag så där skönt trött som man blir efter en dag utomhus på våren, och jag känner att solen har tagit i ansiktet. Så nu blir det mat tillsammans med gubben, en dusch och så ett glas vin i soffan!

Hahahaha! Ja, verkligen!! Nä, ska nog försöka hälla vinet i munnen medan jag sitter i soffan ....

Räcker upp handen:) Började ju inte rida förrän på senare år utan körde bara häst .

Har kört Fjording , Nordsvensk , i skogen . Körde åt skogsbolaget hemma 2 vintrar med att köra ut en massa vindfällen efter några höststormar . tex...

Har kört förutom ovanstående raser även shetties , halvblod , o en jädra massa travare..:D

Höll ett tag på o tävlade lite med parhästar o enbet i dressyr o maraton mest...hade en del projekt åt bekanta o andra på in o tillkörningar men sa ifrån för de blev för mycket till sist...

Kör hem min egen ved o timmer från skogen med nordsvensk som jag lånar av en kompis ....så lite körning med häst har jag syssslat med....

Ett projekt rörande körning med häst är att en gång få tag på en bra islänning o köra in den....:angel:

Alla unghästar oberoende ras skulle köras in innan de rids in i mitt tycke....

Mina är inte inkörda :eek: ...men jag håller med dig, egentligen hade det varit perfekt om dom vore det. Dock anser jag mig inte ha den kunskapen att köra in häst, har dock jobbat dom på töm. Det fick räcka så:D.

Har en plan att styra in på någon av våra inhemska raser. Nordsvensk brukshäst eller Russ och ha dom som körhästar. Kommer att klura lite till på det...

Vaknat till en strålande morgon, klockorna var omställda redan igår som skulle ställas manuellt och mobiltelefonerna skötte saken själv. Min dator fick visst lite spunk och lyckades inte få till det riktigt men med lite hjälp från min sida så ser det ut som om tiden stämmer även på den ;) .

Igår tog jag en rask promenad med Agnes. Ställde in Endomondo på "promenad" men insåg sen att den kanske skulle stått på "power walk" för tempot var raskt och självklart gör man det inte så enkelt för sig utan jag drog iväg in på vägen till Härnösand...och den går uppför i över 1 km...segt uppför...brände bra i lår och vader :o . Startade lätt upp med 5,33 km, ungefär samma tempo/km, tog 55 minuter och jag var duktigt mör när jag kom hem. Agnes var måttligt road för hon fick inte gå och nosa som hon ville alls utan vackert hänga med vid sidan men sen var hon helt slut i hjärnkontoret resten av dagen och kvällen :D.

Hästarna har nu blivit av med vinterhagen och vindskyddet. Stängde bort den delen nu då vallen går att gå på överallt utom där det är sjöslag men det finns bra och torra ytor också. Dom såg lite snopna ut när jag vandrade med dom ut genom gamla hagen och ut på vallen. Lilly drog besviket åt vindskyddet till för där brukar hon ju få frukost men den är utlagd på foderbordet i hagen...upptäckte hon sen till sin glädje. Hon fräste till och med till och Rocket så han fick smyga sig fram och äta lite försiktigt för att inte reta fröken. Mockade sen stallet och hämtade hundarna och gick ut på en "fimppromenad" vilket innebär att det är Fimp-tempo och Fimp-sträcka...tror det blev någonstans mellan 0,5-1 km...MAX.

Planen i övrigt är väl att söka hitta energi för att mocka ur vindskyddet...:crazy:...hela den bädden är rätt massiv och då vattnet börjar läcka in utifrån så är det attan så tungt också...återkommer med rapport om hur det går:cool:

Åh va synd att vi bor så långt bort från dig, annars hade jag anlitat dig till att köra in min 3 åriga ponny :D Jag har inga kunskaper om inkörning, så vi fick tyvärr hoppa över den delen på henne.
Vita Lurvbollen däremot är inkörd så hon får dra vår rockard emellanåt och det älskar hon!

Minns särskilt ett moment där en av hästarna imponerade mycket igår.Den drog en jättestock med linor och visade hur man backar med en sån.Hästen vändes helt om och gick tillbaka längst med stocken som då kanade med längst sidan på hästen.Kanske svårt att fatta hur jag menar men det var väldigt mäktigt att se.

Gubbtjyv, håller med helt. Hade jag haft egna kunskaper i körning hade jag kört in mina araber. Dock vet jag att det är många som faktiskt kör sina araber, och också tävlar med dem i körning.

Det gjordes ett projekt i stan där jag inte bor men så att säga tillhör, det finns en skog inom stadsgränsen där man har anlagt motionsspår, och när området skulle röjas använde man häst i stället för skogsmaskin. Det blev förstås så jättefint, inga stora sår i naturen, inga "nya" stigar som man ändå inte kan använda för de är helt sönderkörda.

Jag bor i ett skogslän, och jag är ju mycket ute i skog och mark och ser vilka hemska skador skogsmaskinerna gör. Så fram för mer häst och vagn i skogsbruket!

Ovanligt o höra en ridmänniska som jag uppfatar dig som Cornelia säga som du gör...:D

För de mesta säger ridmänniskor att min häst ska ju hoppas dressyras ridas etc o inte köras...som om att köra in den skulle förstöra den som ridhäst.:o

Tvärtom skulle jag vilja påstå...kör du in din unghäst ordentligt o på rätt sätt har du minst 80% av jobbet gjort när de är dags att rida in o har en häst som är musklad o i kondis o fin i psyket.....

Nordisen jag lånar va min kompis o som jag kör när andan faller på jobbar varje sommar i 4 månader med att klippa de stora gräsytorna på ett av slotten häromkring....är statliga fastghetsförvaltningen som hyr in för jobbet...

Uppsala kommun sköter all skogsvård inom statsgränserna med häst med motiveringen just att de inte blir förstört o inga avgaser o människorna särskilt barnen är förtjusta....japp de de ingår i kontraktet att låta barn klappa o kika så mycket de vill...:D

Förvaltningen på Djurgården i stockholm sköter en stor el av gräsklippningen o skogsvården med häst sedan något år tillbaka.....

Faktiskt är de rätt vanligt o finns mer jobb än ekipage häromkring ....

Tyvarr får jag väl säga verkar körningen så sakteliga dö ut , vilket är rätt synd för de är en konstart som vore väl värd att bevara för framtiden....

Men har du inte kört in dina...:D

Du har ju en utmärkt ras för körning även i skogen...:idea:

Går att köra med de flesta raser i skogen...kan ju inte dra lika mycket som en Nordis men som hobby handlar de ju inte om de...

En uppfödare av Morgan hästar kör sna i skogen o tar hem sin ved o timmer med dem....de är starkare än man tror o är ju en allround ras liksom Welshen o många många andra....

araben är utmärkt som körhäst o starka rackare fast de ser ju inte så ut precis...o ett 4 spann med araber är inte fy skam.....:idea:

Om du inte ska köra så mycket i skogen utan mer för eget behov o nöje. så varför inte en Nordis travare...perfekt allround häst fint rörelsemönster o mycket omtyckt tex i dressyr ...:idea:

väljer man en med bra pappa o undviker vissa linjer är de fina o coola hästar.....eller varför inte en Welsh till :bump:

Ja, tanken är ju att om jag tar hem en nordsvensk brukshäst eller ett russ så ska den få dra hem veden, absolut! Lämnar inkörning åt dom som hanterar det sen kan jag ju köra dom och få lite mer körrutin innan jag provar att köra in själv :o ...

...ärligt så tror jag att Lilly är en bra körhäst men som sagt, jag ger mig inte in på den biten ;)...och Rocket ??? ...ack ja...jo, han skulle nog bli helt ok :angel:

Ja du, Gubbe...vad tror du om fullblod framför vagnen?;) Hade planer ett tag, men lade ner det igen, det får bli med nästa häst:)

Men jag tror annars absolut att alla hästar kan köras (om inget hänt så de är rädda) Min kompis skulel köra in sin haflinger, och det gick bra till en början, men vid nåt tillfälle blev hon skrämd och satte av i sken med vagn efter hem till gården över diken och staket (inte mycket som stoppar en haflinger...) och sen har hon inte vågat sig på det.

Jag brukade köra en släktings ponny förr. Det är trevligt som omväxling.

Men nu blir det en ridtur, vi har underbart vårväder idag! Ingen dimma:banana:

Ovanligt o höra en ridmänniska som jag uppfatar dig som Cornelia säga som du gör...:D"

Haha, jag skulle vilja kalla mig en "allt som går att göra med hästar- människa"!;)

Är intresserad av allt, funderar på trickträning, tömkörning, körning, arbete vid hand osv osv.

Tyvärr sätter tiden upp begränsningar. Grannen körde in sin anglo innan hon red in henne i somras, och jag var väldigt på där ett tag och ville börja köra in min hingst Ffenix med hennes hjälp. Sen kom en massa "men" i vägen, och nu snart ett år senare är projektet djupt sovande.

Jag har ju ett mindre stuteri att ta hand om, så det finns väldigt mycket att göra på hästsidan om man säger så. Dessutom ett heltidsarbete .... Högsta önskan är att inte behöva arbeta utan få hålla på med hästarna på heltid, men det lär vara en utopi ....

Håller med till 100 %! alla våra unghästar har blivit inkörda på hösten som åringar, allt från shettis till halvblod. Sen har det bara varit att " kasta sig " i sadeln och sticka tills skogs......eller vart man nu far:D. Och det är ju så lätt att lära dem när dom är små och inte har så mycket kraft och egen vilja.

Körde lilla gubben tidigare idag och det var första gången han gick först hela vägen ( 2 vbl- ston var med). Det kom bilar .vuxna med och utan barnvagn , hund m.m. Enda farliga var vattenpölarna, dem ska man nog akta sig för att sätta tassarna hrm ursäkta, hovarna i. Tänk om man försvinner:eek:

kl
Idag har H.blivit skodd,bara i fram som vanligt.Använder boots på bakhovarna när jag rider.

Jag har varit i skogen och röjt en stig genom småbjörkarna som växer tätt,tätt på ett hygge som jag gärna vill kunna rida över.Till sommaren när djuren släpps är det enda vägen för att ta sig åt det hållet,nu kan man även rida genom en hage.

Sen var jag ju tvungen att provrida,det gick bra att hitta stigen nu,senast vimsade vi lite planlöst hit och dit:).Det blåste rätt friskt,vet inte om det var det som påverkade men hon var rätt het ett tag.Inte blev det bättre av att jag då inte vågade släppa tyglarna så mycket som hon ville,jag kände tendenser till att hon skulle sticka.När vi kom ut på slätare mark fick hon trava av sig men sista skritten hem gick ändå med ganska god fart:grin:.

Kl

Nu var det länge sedan. Mannen är hemma igen efter 3veckor på Sahlgrenska. Första tiden hade jag inte så mkt ro att skriva här, men läste allt ändå. Sen har väl det bara liksom fallit bort, det blir ju lite omprioriteringar. Men nu börjar det rulla på igen, en ny sorts vardag pga hans sjukskrivning men dock ändå.

Vill börja med att skriva att mitt hästintresse föddes på en bondgård i Bohuslän, där de hade Ardenner. De använde dem i jordbruket, så den gamle fick jag köra. Först vanlig vagn, sen har jag vänt hö och fårat potatis åkrar. De ni!!!

Min nya stolla har lugnat ner sig så enormt så att jag undrade om allt var bra, men sen kom jag ju på att det är ju säkert pga fällningen.
Imorgon har vi kalas för gammelmannen, varmblodet som fyller 27!!!! Det blir fika och löshoppning! Tyvärr många halta hästar så det blir kanske bara våra 2. Har försökt få tag på gamla stallisar oxå- kul å träffa alla!

Vad roligt att ni ordnar kalas för hästarna:)!

Här är halvt sommar idag,17,5 visar termometern.Har varit ute med hästen i en timme bl.a "nya" stigen idag igen.Det blev jobbigt på ett ställe när hon blev stående och sjönk ner lite med bakbenen,det som verkar helt ok när jag provgår visar sig vara ganska sankt när den ändå inte supertunga H.ska fram:crazy:.Har hon fart går det bättre men nu blev hon som sagt lite tveksam och rädd.Nå,vi kom vidare och hon är trött men verkar annars vara ok.

Idag fastnade jag och min älskade Yazz på bild! Det har knappt aldrig hänt innan tror jag, brukar alltid vara jag som fotar när andra rider!:D

557068_376183259079910_100000647171720_1214159_106873178_n.jpg

Åhhh va fina ni är, du och Yazz!!

Snorar och har börjat nysa och när jag nyser gör det ont i halsen :crazy: Fy för den lede, känner mej som ett lass skit just nu men jag hoppas att det går över. Har varit förkyld ordentligt, så jag fick lov att sjukskriva mej, 1 gång på 16 år!!

Har inga dagsfärska bilder på mina flickor men jag slänger in en favorit i repris från förra våren :laugh:

32362085.jpg

Dom har inte varit här i år än men dom kommer väl kanske. Dom har väl inte börjat bygga bon än ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 082
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?