Sv: Tankar om gravididet - dela med dig.
Vårat barn var halvplanerat. En "kommer det som kommer det med glädje"-unge.
Jag hade fått byta från p-piller till minipiller och pillrena ville bara inte funka på mig. Jag hade mellanblödningar, fick finnar, mådde psykiskt dåligt (inte bara pillrenas fel) och käkade antidepp. Misstrivdes på jobbet och ville göra nåt annat.
Till sist blev jag bara så leds på min situation och bestämde mig för att göra nåt åt den. Jag slutade med mina mediciner, slutade proppa i mig en massa hormoner. Jag och sambon skaffade oss jobb i Norge, sa upp oss från våra fasta anställningar här hemma och till sist flyttade vi.
Vi visste ju att jag kunde bli gravid men mångas erfarenhet var att det tar ett tag innan man blev gravid efter att man slutat med sina piller så vi tog den risken och sa att skulle jag bli gravid så är det en glad nyhet och räknade väl kallt med att det skulle ta några månader eftersom att vi inte ens försökte.
Vi kom till Norge, veckorna gick och jag började fundera om inte jag borde ha haft min mens. (ja, ni hör hur planerade vi var som inte ens höll koll på en sån sak
). Så jag ringde min kompis som har koll på allt och frågade om hon kanske visste när jag hade mens sist, men hon konstaterade som jag att nae, några veckor sen kanske? Så jag tänkte inte mer på det.
Men så började jag rasa i vikt. Fast mina bröst blev bara större. Lite lustigt men jag tänkte inte så mycket på saken. Jag hade "mensvärk" och tänkte att ja men då kommer väl mensen snart då. Mina bröstvårtor började ömma som tusan och jag kunde knappt röra i mina bröst så jag tänkte att jag säkert förfrusit brösten, det var ju så sabla kallt där i Norge. Jag som aldrig haft nåt direkt sömnbehov började sova 12 timmar varje natt och åt som en häst - men jobbet var ju ganska påfrestande.
Ni hör hur jag höll på.
Till sist slog mig bara tanken, herrejävlar, jag kanske är gravid!! Så efter jobbet sprang jag in på konsum och köpte ett test bara för att försäkra mig om att jag bara svamlade, körde de 4 milen hem men stannade på vägen och köpte cigg. (vaddå inte fatta att du är på smällen). Sambon var iväg och hämtade en ny båt den dagen och skulle inte komma hem förrän sent så jag skulle vara själv ute i huset i många timmar. Drack lite cola för att bli törstig så att jag skulle kunna göra det där sabla testet.
Det tog ungefär en sekund, sen lyste där världens starkaste blå sträck.
Jag höll på att svimma, och börja gråta. Och helt plötsligt fick jag för mig att jag inte alls ville ha barn. Sambon gick inte att nå eftersom att han var ute på havet. Jag visste inte alls vad jag skulle ta mig till. Jag rökte en sista cigg med darrande händer innan jag beslutade mig för att nu var jag klar med den biten. Sen öppnade jag en stor påse chips och låg på soffan och vräkte chips, cola och kollade på film tills jag slocknade. Vaklnade några timmar senare av att sambon kom hem glad i hågen. Så jag fick kläcka nyheten att jag var gravid, han blev alldeles vit i ansiktet och var tvungen att sätta sig ner ute på bron och jag höll på att börja gråta.
Vi bytte några ord och konstaterade att självklart ska vi behålla barnet, men sen pratade vi knappt om det på flera dagar.
Men när vi smält det hela började allt kännas roligt igen och för varje dag som gick kändes det bara bättre. Nu längtar vi massor!
Vi har varit tillsammans i ca 2,5 år. Jag är 21, sambon 23 och vi kommer båda att fylla år i nära anslutning till när bebis kommer. Vi är hemma i Sverige igen och har båda jobb. Vi bor i våran bostadsrätt, har våran bil och är väldigt stabila ihop. Det känns verkligen toppen!
Enda nackdelen var väl att vi sa upp oss från våra fasta tjänster, men vi har ju ordnat jobb igen så det känns inte som någon större fara. Jag kommer att börja studera om ungefär 1 år om jag kommer in på den linje jag vill.