Det är ju alls inte säkert. TS, eller någon annan "inflyttare" kanske länge har drömt om den standardhöjningen men har kanske inte råd att själv investera.
Passar inte galoscherna så är det ju bara att fortsätta bo på varsitt håll.
Jag blev sambo och iom det skulle jag få dyrare boende än det jag hade. Standard annars lik.
Under en tid delade vi på det löpande som el, sopor, VA, mat, fiber, ja det vanliga. Men jag betalade inget utöver det. Fick ju dyrare el, eftersom jag själv eldade med ved, sambon jordvärme + direktverkande el och värmde upp flera hundra kvadrat pga intressen. Sambon stod för räntor, lån och underhåll av gården.
Därefter gjorde jag mig av med mitt och gick in i halva, så ska något lagas, fixas eller investeras, så är det inget snack.
Gården har ökat i värde med ett par miljoner under den här tiden, så jag är glad att vi gjorde som vi gjorde.
För att underlätta juridiken, passade det bäst för oss, att vi passade på att gifta oss (särkullsbarn osv).
Nu finns inget mitt eller ditt, det är bara vårt och vid separation eller dödsfall delas allt lika.
Nu är ju inte planen att vi ska separera, eller någon av oss dö, men det kan ju hända vem som helst. Och det händer, i alla fall runt mig. Då vill man inte stå där med sorg, plus ingenstans att bo?
Annars hade jag glatt bott kvar i mitt. Och haft min egen investering.
Jag kan väl vara bränd av tidigare misstag vid sammanboende.
Men är det något jag har lärt mig, är det att det är bara jag som bryr mig om mig, och bara jag som tar hand om mig och ansvar för min ekonomi.