Viktigt att notera, som @iNHALE skriver ovan, att bostad och bohag ENDAST utgör samboegendom OM de har förvärvats för gemensamt bruk. Dvs en bostad som en person har köpt innan förhållandet/för eget bruk, ingår inte i samboegendom och delas därmed inte upp mellan paret vid en separation.Ha allting på papper, ta hjälp av en jurist. När man står mitt uppe i en separation är det försent att börja skriva papper, då är man redan förbannade på varandra och båda parter vill ha så mycket som möjligt. Juridiska avtal ska skrivas när man är sams och inte planerar att separera.
Ett samboavtal är ett avtal som reglerar hur tillgångar ska fördelas vid en separation om man inte vill att sambolagens bodelningsregler ska gälla. Enligt sambolagen då ska alla tillgångar som införskaffats för gemensamt bruk delas lika på vid en separation, tex bostaden och möbler. Ibland vill man ha en annan uppdelning eftersom man kanske gått in med olika mycket ekonomiska tillgångar där den ena kanske lagt ut mer pengar än den andra på att köpa bostad, möbler osv och då vill man inte gå miste om att få igen det vid en separation.
Jag och min sambo har ett samboavtal som säger att den dagen vi separerar så ska jag betala 50% av handpenningen för vårt hus till min sambo eftersom han "lånade" mig den summan (aka han betalade hela handpenningen) när vi köpte huset. Hade vi inte haft det avtalet så hade jag fått 50% av huset trots att han har betalt mer för det än jag gjort vid inköpet och jag hade således fått mer pengar än jag egentligen ska ha om det ska vara rättvist fördelat.
Beroende på hur ens familjesituation ser ut så kan detta vara lite överkurs för en del men vi valde också att skriva ett testamente när vi skrev samboavtalet där vi ärver varandra vid ett eventuellt dödsfall (den delen av arvet som går att testamentera) istället för att hela arvet automatiskt ska gå till våra respektive föräldrar (vi har inga barn).
Sambolagen gäller bara för gemensam bostad och gemensam bohag som paret införskaffat för gemensam användning. Vill man ha en annan uppdelning vid separation bör man ha samboavtal. Enligt mig bör man alltid ha samboavtal. Bohag är begränsad typ av egendom och däri ingår ex intr bil.
Här finns mer info: https://www.bjornlunden.se/juridik/samboegendom--vad-gäller__182