Ta två hästar samtidigt!

C

Chappe_

Jag undrar vad ni tycker om att ta två hästar samtidigt? Oansvarigt eller helt okej?!

Jag menar alltså när amn tar n hästarna från hagen, en häst i varje hand

Sv: Ta två hästar samtidigt!

Det är väl helt okej! Om man har koll på hästarna och klarar av det kan man väl ta två samtidigt....

På skolan tar vi in och släpper ut hästarna 2st på en gång, dvs en i varje hand.. Men dock leds ju hästarna med kedja också så..

Om jag ska ha in mina två tar jag alltid dom samtidigt. Jag ser inga problem att göra så, under förutsättning att det är lugna väluppfostrade hästar som högst troligt inte kommer ställa till besvär.

Jag tar oftast in mina två samtidigt, en i varje hand alltså. Men, det är ju hästar som jag tycker att jag känner väl och klarar av att hantera. De fungerar också bra tillsammans, dvs de slåss inte med varandra e dyl.

Jag är mer tveksam till att hantera andras hästar så... dem leder jag alltid en och en, eftersom jag inte tycker att jag känner dem tillräckligt väl. (och så kanske inte ägaren vill att jag leder deras häst tillsammans med någon annans häst.)

Jag gör det med hästar jag känner. Mina hingstar tar jag samtidigt och det är inga problem.

Jag tar alltid mina hästar två och två...

Att ta två väluppfostrade hästar samtidigt är inte mer oansvarigt än att ta endast en som man inte klarar av att leda.

Jag "känner en som känner en osv." Som helt enkelt knyter fast grimskaftet i svansen på hästen framför, så att de bildar led, och sedan leder h*n den första. Lite udda kanske, men om h*n känner att h*n har kontroll på hästarna är det väl okej, antar jag.

Själv kan jag absolut tänka mig att ta "en i varje hand", eler att leda tre åt gången, men det är lugna och timida B-ponnyer, som ska ledas 50 meter från hage till stall, och jag känner dem mycket bra.

Det här med att leda två kan ibland vara mer ansvarsfullt än en, beroende på hästarnas karaktär, håller jag med om!

Det enda jag tycker är jobbigt när jag ska leda två av nämnda ponnyer samtidigt är om den ena har mer bråttom än den andra...

Jag tar alltid 2 hästar i taget. Skulle ta evigheter annars i större stall som jag jobbat i.

Sen när jag var liten och inte hade så mycket vett i skallen kunde jag ta 4-5 på en gång. :angel: Shettisar och russ dock men endå... Tur att dom var snälla... :D

tycker de är helt okej att ta dom två o två sålänge dom är väluppfostrade..annars kan de ju bli lite jobbigt..tar även 3 och 4 på en gång då o då..men känner ju hästarna.

Jag har, när vi hade 3 hästar, tagit alla 3 samtidigt in/ut från hagen. Jag tycker det är helt okej att ta två hästar samtidigt bara man har kontroll och känner hästarna någorlunda väl. :)

Jag har till och med tagit tre vid tillfälle. Inga problem om man har ledarskapet över dem och de är med på att sköta sig.

Mina egna tar jag tillsammans för det mesta.

Jag undrar vad ni tycker om att ta två hästar samtidigt? Oansvarigt eller helt okej?!

Jag menar alltså när amn tar n hästarna från hagen, en häst i varje hand

Huruvida det är oansvarigt eller ej kan ju bara den som leder hästarna bestämma : ) Har man koll och kan reda ut en ev. situation som trots allt kan uppstå, så är det väl helt ok. Annars inte.

Om man fixar det så ser jag inga problem.
Jag har tagit 3 hästar samtidigt också (in från hage) varav jag inte ens kände den ena. De andra två är dock mycket väluppfostrade så jag behövde bara hålla koll på den jag inte kände.

Jag kan ta fler hästar än så, det beror på hur de fungerar som flock etc.

När jag hade häst uppstallad på Lovön så tog jag islänningarna "flockvis", dsv 6-8st/gång. Det var aldrig några problem. Lite pussal i början att få in dem i stallet men det löste sig fort.

Sen finns det andra hästar jag ALDRIG skulle hantera mer än en och en.

Känner man att man har koll så är det väl lugnt.

Vi tar nästan alltid våra hästar två och två, det är möjligt att det skulle gå att ta alla fyra samtidigt men de kan gruffa en del så det gör vi inte.
Är det pissigt väder (ordentlig blåst mm.) så tar vi dom en och en. Är jag själv att ta in hästarna vid dåligt väder så tar jag in två av hästarna en och en, min häst och syrrans ponny tar jag in tillsammans sist vid såna tillfällen.

Beror så på, men är det snälla hästar så går det ju bra med flera. De egna tar jag alltid i par, mest för att de går så i hagarna. Värre var det när man var liten och red på ridskola med islänningar. Då satt man barbacka på en kuse, med grimma och grimskaftet som tygel. Sedan två handhästar på varje sida. Full sprutt ner till sommarhagarna var det. Fullständigt livsfarligt!

Jag tar in mina samtidigt ibland..en i varje hand, men jag känner dom väl och har koll.

Om man bara lärt hästen lite vett och etikett är det ingen konst att hämta flera hästar samtidigt. bara de förstår ledarskapet och har respekt för dig och de andra hästarna är det ingen fara. Men självklart är det ju smart att kolla upp hur de fungerar tillsammans och inte råka ta två hästar som är ovänner på samma gång.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 920
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka