Ta två hästar samtidigt!

Sv: Ta två hästar samtidigt!

Har tre hästar hos mig och jag tar alla tre,utan problemhästarna är ju lugna välhanterade och vana att gå i sin flock. ;)
När de ä rtil bete rider jag en å har två på släp inga problem de heller. Vane sak tror jag. Jag rider ju ofta med hand häst så :D

*kl*
Hos mig regerar latmasken, jag leder tre samtidigt. Alla fyra när jag hade en till.

Inte smart men ganska praktiskt, hagarna kan ligga några hundra meter bort på somrarna och jag ids aldrig gå flera gånger.

KL

jag är inget bra praktexempel för skolboken men mina egna hästar 3 stycken gör jag som så att tar "ledarhästen i grimman öppnar hagen och går in med henne och dom två andra följer snällt och lydigt med shettisen kan eventuellt stanna och ta några nypor av det gooa gröna gräset men ropar man på honom så kommer han snällt.

när jag stod uppstallad på ridskolan så tog jag in mina två hästar samtidigt men ridskolans hästar ledde men 1och1 ljust för säkerheten

Jag har till och med tagit tre vid tillfälle. Inga problem om man har ledarskapet över dem och de är med på att sköta sig.

Mina egna tar jag tillsammans för det mesta.

Precis..ledarskapet är det viktiga..jag leder mina 3 tillsammans om inte gammel hästen går lös.

Nej så länge du kan kontrolera de så är det ok tycker jag.
Jag brukar rider en och har 2-3 på linje när vi byter hagar och resten är lös.
Svårt att ser men här jag har 6 hästar med mig, 2 på grimskaft (en direkt bakom mig syns inte, the trouble makers are always on line:crazy::rofl:) 3 lös. 2 andra som brukar vara med var på en annan bete denna dagen.
Juni27049.jpg

Jag försöker undvika att lämna en häst ensam i hagen vilket gör att jag går ut med två samtidigt och tar in dom sista två samtidigt.
I vissa av våra flockkonstellationer blir det även lugnare i hagen om man börjar med att ta bort två av hästarna först när det är dags för intag.

I övrigt försöker jag undvika att ta flera hästar samtidigt, mest pga att jag inte vill dela min uppmärksamhet mellan flera hästar. Dom är i regel så "dassigt" hanterade av sina ägare, läs; vana att flytta på folk, vilket gör det enklare för mig att visa att jag inte är "flyttbar" om jag bara har en häst att tampas med åt gången.
Det går förstås att göra med fler hästar samtidigt också, det kräver bara lite mer energi från min sida.

Oansvarigt att leda två samtidigt? Nej, inte så länge man vet vad man håller på med. Dom hästägare jag känner rekommenderar jag dock inte att leda flera hästar samtidigt...
;)

Absolut. Om det sker kontrollerat. Jag har tagit runt 5 st på samma gång när jag gick på ridskolan och när jag hade hästen uppstallad tog jag ibland 4 stycken, varav ett föl/åring.

Där jag står nu tar jag ibland 2-3 hästar i grimma/lina plus min egen häst lös.

Det beror ju på hur gården ser ut, vad det är för hästar och vilken kontroll man har på "flocken".

Känner man hästarna o de känner varandra så är det väl inget konstigt att leda två? Det är ju inte så att man kan hålla en häst sämre för att de är två, vill en häst slita sig så gör den det oavsett man håller en eller två. Det handlar om uppfostran!

Jag leder oftast mina två samtidigt, ibland har bara den ena grimman o den andra får grimskaftet runt halsen (när jag valt en men ångrat o tatt bägge, bedjande ögon kan man inte säga nej till!) Jag promenerar ofta med dem bägge, det kan bli lite jobbigt om man möter en bil på våra smala vägar, men det brukar gå finfint.

Jag tycker det beror helt på vilka hästar man leder.
Känner man hästarna och vet att de är lugna så är det väl helt ok.

beror ju helt på vad det är för hästar. Men ofta går det ju ganska bra att leda flera samtidigt, men man ska ju veta vilka hästar man hanterar. En del hästar man har stött när man jobbat i stall skulle man ju aldrig ta tillsammans med en annan. Andra är det inga problem att ta flera, även 3-4 åt gången brukar funka.

kl

Jag har tagit sex hästar ihop utan några problem. Ibland får någon gå lös efter också, det fungerar också bra. Men då gäller det ju att det är en "säker miljö".

Tycker inte att det är några problem att ta flera hästar åt gången om man känner dem väl och vet att det fungerar.

//Julia

Jag har inte tagit två stycken, men de e väl helt okej OM MAN KLARAR AV DET...

Tycker inte det är några konstigheter bara man känner att man har kontroll över situationen. Tar alltid mina två hästar + skottkärranmed mat i på morgonen och knatar iväg, men de är ju vana vid det. Men man får ju känna av lite, bättre att ta en i taget om man är osäker.

Säger som flera andra här, jag tycker det är ok så länge man har kontroll på hästarna.

Leder mina hästar samtidigt och det går alldeles utmärkt :)

Det gör jag med hästar jag känner. Har även tagit fler än två, men det har varit med hästar jag känner väl och vet vad de är vana med. Framförallt att de hästarna kände varann väl.
Hästar jag inte känner tar jag en och en.

Det är nog inga större problem att ta 2 hästar samtidigt så länge dom går bra ihop och man känner att man klarar av att hålla koll på båda samtidigt...

Jag har faktiskt t.o.m tagit 3 hästar samtidigt även en gång 4 det går så länge man har koll...

I stallet där min Foderhäst står står det 2 hästar å dom tar jag alltid tillsammans då jag inte har ork att gå flera gånger...

Ibland får även ponnyn gå lös bakom så leder jag bara min Foderhäst det går oxå bra då hon gärna inte lämnar honom :)

Det gör jag i princip varje dag !

Hästarna är vana och jag vill inte lämna någon ensam kvar i hagen.

Helt OKEJ, om man känner att man har kontroll.
Jag har även tagit tre hästar och funkat hur bra som helst. Gäller bara att när man kommer till stallet att de vet var de bor eller att någon tar emot en. Har man två hästar som också går i hagen tillsammans kan man oftast rida dem samtidigt ut i terräng. Dvs en går som ledhäst men är inspänd osv så att de jobbar ordentligt.

Senast ändrad:

När jag jobbade i Canada var det väldigt vanligt att flytta hästar på samma sätt. Det kunde då röra sig om ritt på flera timmar med 10-15 lösa hästar.

Det hände också att man knöt ihop dom på ett visst sätt så att dom gick på linje. Man hade då ett rep runt halsen varifrån det gick ett rep - som löp igenom en ögla i ett rep i svansen - tillbaka till nästa häst.

Hemma är det faktisk sällan jag har behov av att leda mer än en häst i taget och som många andra skriver, skulle jag bara göra det med hästar jag känner väl.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 920
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka