Ta två hästar samtidigt!

Sv: Ta två hästar samtidigt!

Ja, det är OK om man har kontroll över hästarna.

Jag brukar ibland ta in båda isisarna samtidigt och de sköter sig trots att de 2 andra galopperar omkring och busar en hel del. Dock går jag mestadels i hagen så om jag skulle råka tappa någon så skulle de inte komma så långt, sedan är det ca 10m från hagen till stalldörren.

ja men varför skulle inte det vara ok? på jobbet tar vi ofta fyra samtidigt.
Travhästar är väluppfostrade:bow:

Jag tycker inte det är självklart att ta två hästar. Möjligtvis om det är 5 meter till stallet/hagen och jag inte behöver lämna gården men tillochmed då är jag tveksam. Någon skrev att det inte är svårare att hålla två hästar när den ena börjar tjaffsa, men ofta tjaffsar ju båda om det finns anledning till tjaffs och då är det ju dubbla hästar att hålla! Om jag tillexempel möter en timmerbil på vägen till betet (eller något annat som dyker upp och skrämmer hästarna) räcker det mycket väl att hålla en häst! Då vill iallafall inte jag riskera att klämmas emellan... Det jag vill säga är att det inte alltid handlar om hur väluppfostrade hästarna är, de kan fortfarande bli skrämda.

Jag tar antingen 2,3 eller 4 det beror på situationen.
Att bara hålla en häst som blir rädd är inte heller lätt, men man kan ju inte hela tiden gå runt och vara rädd för att hästen ska bli rädd för något. Jag litar till hundra på mina hästar och de vet vem som bestämmer, och de skulle heller aldrig med vilje göra någon illa.
Som Golden Heart säger så ska man ju alltid (om det går) se till att något vet om att man är ute och hämtar 3-4 hästar. När det gäller 1-2 hästar så är jag soppas säker på att det fungerar att jag inte behöver säga till någon.
Man ska inte behöva vara orolig för att hästen blir rädd för något, då borde man ju vara orolig jämt och ständigt. Blir den rädd så blir den, inte mycket att göra åt.
Men det är bara vad JAG tycker:grin:

Jag undrar vad ni tycker om att ta två hästar samtidigt? Oansvarigt eller helt okej?!

Jag menar alltså när amn tar n hästarna från hagen, en häst i varje hand

ja har inte fått nån uppfattning om de där. förr tyckte ja de va okej. Men de var fram tills att min kompis blev kickad av en av sina hästar. hon tog in bägge samtidigt... hästarna var inte nya för varann eller nåt sånt. men polaren blev kickad i käken och fick nog åka akut in till sjukan. (jag måste tillägga att hon haft bägge hästarna åtminstone 5 år, å hade 15 års erfarenhet av EGEN häst.. )

mitt "rekord" e 7 hästar samtidigt. NH-tränade hästar som var vana med det, så ja litade på ägarna att de gick. och visst de gick, även om de va lite krångligt när en sku in först å en av dom inte alls hade bråttomt :rofl: ..

tycker det är helt okej om man har koll :) på ridskolan innan tog jag upp till 6-8 hästar (dvs. 3-4 i varje hand..) de var uppfostrade och vana vid det så jag som 12 åring kunde göra det :D

Beror mycket på hästarna. Mitt 19 åriga sto går alltid lös för hon följer ledarstoet som en skugga.

Jag tar alltid in och ut mina två samtidigt (om jag inte bara ska ut och rida den ena förståss). Dessa två går dock tillsammans i hagen och sköter sig hela vägen. Däremot skulle jag inte vilja ta in andras hästar som jag inte känner utan och innan samtidigt.

Beror helt på hästarna och vem som leder dem. Jag leder alla mina (2 ibland är det 3 här hemma) samtidigt. Men om det är en ovan person så är det en i taget som gäller för den personen.

Nemas problemas, känner man hästarna så! Här hemma tas de tre samtidigt...(nä jag har ALDRIG brottom till jobbet)

De större stallen gör så, tar flera hästar samtidigt för att det sparar mkt tid.Ser inget fel i det.

Jag tycker att det är helt okej!
Om man känner hästarna och om det är snälla hästar så är det ok.
Oftast så vet hästarna vart dom "bor" så att man kan släppa dem när man kommer till stallet.

Det är dessvärre inte så kul om det är ett stall med typ 13 hästar som springer in till varandra och man inte har någon koll alls.
Då bör man inte göra så tycker jag.
Detta beror ju helt på hur hästarna är :)

Vi tar ofta flera hästar samtidigt till och från hagen.Jag kan ha två åsnor i grimskaft plus två åsnor och en shettis lös. Jag rider också mycket min nordsvensk med en av ponnierna som handhäst.Praktiskt sätt att träna flera hästar samtidigt.

ur ren säkerhets synpunkt är det kanske inte jätte bra...men om man har hästar som är vana så tycker jag att det är helt okej. tar alla våra hästar hemma två och två...även hingstarna :angel:. gåt jätte bra :)

Jag tycker inte det är självklart att ta två hästar. Möjligtvis om det är 5 meter till stallet/hagen och jag inte behöver lämna gården men tillochmed då är jag tveksam. Någon skrev att det inte är svårare att hålla två hästar när den ena börjar tjaffsa, men ofta tjaffsar ju båda om det finns anledning till tjaffs och då är det ju dubbla hästar att hålla! Om jag tillexempel möter en timmerbil på vägen till betet (eller något annat som dyker upp och skrämmer hästarna) räcker det mycket väl att hålla en häst! Då vill iallafall inte jag riskera att klämmas emellan... Det jag vill säga är att det inte alltid handlar om hur väluppfostrade hästarna är, de kan fortfarande bli skrämda.

Jag håller med! Det är absolut en säkerhets fråga, blir hästen skrämd av något t ex eltråden, plastpåse, fordon m.m. är det mycket lättare att lugna en hästen än två-sjust.
men det beror även på läget! Lugnt läge med ett riktigt bra häst par okej, då blir hästarna en tryghet för varandra.
men tror det är dåligt ur säkerhets perspektivet och mer en lathet från våran sida.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 920
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka