Ta reda på kön?

Sv: Ta reda på kön?

Vad vill du ha sagt med allt detta? Att jag inte ska ta reda på könet därför att vi kommer få massa saker av barnets mor och farföräldrar?

Inte för att det är relevant, men det finns en morförälder och that's it. Våran familj/släkt är inte så enorm som du tycks tro, och varför du antar det är en mycket bra fråga.
Oavsett hur mycket presenter och gåvor denna ensamma morförälder tänker ge oss, så behöver vi köpa saker själva. Hon kommer absolut inte stå för färg och tapeter till barnkammaren t ex.

Saken är den att jag faktiskt vill köpa sakerna själv. Och då vill jag, som jag sagt femtioelva gånger tidigare, slippa köpa könsneutrala saker.

Varför stör det dig så enormt att jag vill veta könet? Och tror du allvarligt att jag ska sluta vilja det på grund av dina argument?

Jag tänker inte tvinga dig att ta reda på könet, du får göra precis som du vill. Och det får även jag.

Jag startade inte denna tråd för att få allas godkännande om hurvida jag ska ta reda på könet eller ej. Om du läser mitt allra första inlägg ser du vad tråden egentligen handlar om.

Nej du får ju göra som du vill, men jag har gjort 2 Ul och var runt v. 17-18 grymt nyfiken på könet och nu i v.23 så otroligt j*vla glad att jag inte frågade. Därför tycker jag du ska lugna ner dig lite med just könet för att se hur det känns efter ultraljudet.

I princip alla jag känner frågar vad det är för kön och vissa tror t.om att jag ljuger när jag säger att vi inte vill veta :eek: Hallå det är ett friskt barn där inne, ingen snopp/snippa.

Och visst får du shoppa om du vill, men så mycket som vi fått och så fort som en bebis växer och så dyrt som barnkläder är :eek: Ska man nog akta sig för att shoppa för mycket.

Läste på familjeliv om en som hade sån ångest för de handlat prylat för över 10.000kr, konstigt när de köpte allt nytt :eek: Visst vill man köpa nya saker, men inte allt, De är ju inte direkt bara 1cm/månad de växer ;)

Och idag finns det faktiskt unisex även på barnkläder. Och så som barn rör sig och leker. Är nog inte kjol/klänning det absolut bästa i alla lägen.

Har aldrig sagt att det handlar om kjol eller klänning. Men får jag en son kommer jag inte att klä honom i rosa.

Du är inte jag, jag är inte du. Tyck inte så mycket du, jag vet vad jag vill.

Han kanske är jätte fin i rosa (min lillebror hade rosa skjorta på sin bal nu när han slutade 9an för att matcha tjejen han gick med ;) )

Och jag tror inte man kan bestämma nu vad som ska passa. Det är ingen sak som kommer ut, utan en individ.

Du verkar inte förstå vad jag försöker säga. Att jag var stensäker på att jag ville veta könet, just för kläder osv för tyvärr är ju allt antingen babyblått eller rosa. Med bilar eller söta nallebjörnar. Lika så färgen på vagn, bilbarnstol ect.
Jag frågade inte på mitt UL, det gick 10 min och jag kände verkligen "Vilken tur att jag inte frågade" idag har det gått några veckor och det känns bara bättre å bättre, såklart blir jag asnyfiken när någon berättar vad de väntar. Men det går över ganska snabbt. Jag gick på kanske 2 dagar från att verkligen verkligen vilja veta könet till att kolla könet själv vid förlossningen (Dvs BM får inte säga "Det blev en pojke/flicka" utan det vill vi se själva.)

Skulle jag ångra mig så är det bara att boka in ett köns UL, svårare att ångra sig om man redan vet könet.

Vi byggde ett helt nytt hus medans jag var gravid. Och inredde "barnkammaren", det gick jättebra utan att veta vad det är för kön :), eller har snopppar och snippor olika krav?

Nej, absolut inte. Jag vill inte ha ett blått rum med bilar på väggarna om det skulle bli en pojk, till sambons förtret :crazy:. Men jag vill absolut inte ha ett rum i rosa och tyll heller. Så det spelar ändå ingen roll med tanke på färg eller tapetval. Men alla är vi olika, och jag ville veta könet av bl.a. den anledningen.

När vi har möjlighet att göra ett barnrum precis som vi vill ha det så ville vi ändå göra klart det innan barnet kommer, när vi är så nära att få det helt färdigt. Hade könet visat sig vara annorlunda hade vi kanske valt detaljer och prylar annorlunda, det är inget jag vet. Sedan är det ingen katastrof om ultraljudet skulle visa fel, för rummet blir ändå i gräddgult/beige/ljusbrunt som bas.

Dock ska jag inte sticka under stol med att jag tycker att vissa saker kan vara gullligt att ha i rosa/blått när de är små, även om jag inte håller med trådskaparen och vill ha nästan allt i blått/rosa. Men olika detaljer som sänglampor, gardiner och bäddset kan vara fint.

Senast ändrad:

Han kanske är jätte fin i rosa (min lillebror hade rosa skjorta på sin bal nu när han slutade 9an för att matcha tjejen han gick med ;) )

Och jag tror inte man kan bestämma nu vad som ska passa. Det är ingen sak som kommer ut, utan en individ.

Du verkar inte förstå vad jag försöker säga. Att jag var stensäker på att jag ville veta könet, just för kläder osv för tyvärr är ju allt antingen babyblått eller rosa. Med bilar eller söta nallebjörnar. Lika så färgen på vagn, bilbarnstol ect.
Jag frågade inte på mitt UL, det gick 10 min och jag kände verkligen "Vilken tur att jag inte frågade" idag har det gått några veckor och det känns bara bättre å bättre, såklart blir jag asnyfiken när någon berättar vad de väntar. Men det går över ganska snabbt. Jag gick på kanske 2 dagar från att verkligen verkligen vilja veta könet till att kolla könet själv vid förlossningen (Dvs BM får inte säga "Det blev en pojke/flicka" utan det vill vi se själva.)

Skulle jag ångra mig så är det bara att boka in ett köns UL, svårare att ångra sig om man redan vet könet.

Dock tror jag faktiskt att om du hade tagit reda på vilket kön det var, så hade du inte ångrat dig. Det går att vela fram och tillbaka när man väl har valmöjligheten, men jag tror faktiskt att det är ganska få som ångrar sig när man själv valt att ta reda på det. Oavsett om det är vid det första ultraljudet eller vid ett speciellt.

Dock kan man säkert ångra sig om bebisen som kommer ut inte är det sagda.

Vi ville inte veta med första bebisen, dock med denna som är på gång nu. Med tredje kanske vi inte vill veta, och med fjärde vill vi det igen. Vem vet hur man känner längre fram. Jag tycker inte att (blivande) föräldrar ska ifrågasättas varje sig man vill eller inte vill veta, det är en sak upp till var och en. Vi har ju tagit reda på vad det blir, men håller det mellan oss två då det bara angår oss.

Kan även lägga till: min ettåriga son kläs gärna i rosa. Men f*n vad svårt det är att få tag i rosa saker som inte är spetsbeklädda eller där det står något om "cute girl" på :mad: Nu med allt sitt sommarblonda hår och bruna färg i ansiktet och på armar är han skitfin i rosa! :love:

Jag förstår precis vad du menar, men det spelar ingen roll. Jag vill veta könet och kommer försöka ta reda på vad det är !

Dina personliga upplevelser har ingenting med mig att göra.

Och jag väljer att inte klä min son i rosa. Han får vara hur fin han vill i det, men han kommer inte ha på sig rosa. Jag vill inte att han ska ha rosa.

Jag tycker inte att (blivande) föräldrar ska ifrågasättas varje sig man vill eller inte vill veta, det är en sak upp till var och en.

Mycket bra sagt!

KL

Nu har jag läst igenom hela tråden. Jag kan inte utläsa att någon ska ha gjort några påhopp på trådskaparen eller uttalat sig om att trådskaparens åsikter/tankar skulle vara felaktiga/konstiga. Inte heller kan jag se att någon ska ha försökt bestämma över trådskaparens val. Jag tror att den lite upprörda tonen i denna tråd har uppkommit av något missförstånd eller någon feltolkning.

Ibland kan det vara bra att inte hugga direkt. Det kanske är bättre att läsa inläggen med inställningen att alla menar väl, istället för att redan i förväg ha bestämt sig för motsatsen.

Bara ett litet inlägg i all välmening.

//Julia

:bow::bow:
precis, det är ju en tolkningsfråga.
det beror ju faktiskt på hur man läser det och betonar det.
den som skrev kanske ville betona på ett sätt som läsaren inte gjorde.
det är det som gör det så svårt att bedöma en skriven text.
undrar varför det är krig i världen....:p
men som sagt alla tolkar olika och så beror det säkert på hur man läser och vilket sinne man är i just då och om man tar det personligt osv.
man kan ju skriva en sak som andra kanske tycker låter som skäll eller annant men som jag menade bara var en info i välmening.;)

vi väntar med spänning på att ta ett första gravid-test och vi har bestäm oss för att veta denna gång.
och här har vi planerat snitt åxå!
får se om det blir en debatt av detta då :eek:
planering och förberedelser är pga handikappande sjukdom.

Men tänk om du får reda på att det är en flicka och så kommer en pojke ut. Jag hoppas att de BARA talar om när de är 100% säkra särskilt till såna där det har någon praktiskt betydelse. För då känns det som om det verkligen kan bli fel.

Personligen tycker jag att det är otroligt tråkigt med folk (både före och efter att barnet finns) vilja cementera flickor i rosa och pojkar i blått.

Och jag väljer att inte klä min son i rosa. Han får vara hur fin han vill i det, men han kommer inte ha på sig rosa. Jag vill inte att han ska ha rosa.

En dag växer din son upp. Och kanske har han en egen vilja då. Och kanske kanske kommer han vilja ha rosa. Men sannolikheten är väl rätt stor att han inte kommer våga säga det till mamma..... eller OM han säger det så lär han sig snabbt av din reaktion att det är en olämplig färg för pojkar.

Du gör naturligtvis som du vill med din uppfostran, det är inget som jag eller någon annan kan påverka. Men när du skriver härinne om din (enligt min uppfattning) rigida och rätt inskränkta inställning så får du räkna med att folk opponerar sig.

Jag tycker uppriktigt synd om barn som från början blir instöpta i en könsroll som de kanske sen någon gång önskar frångå.... det blir mycket svårt och jobbigt för ett barn att frångå den rollen om föräldern är såpass stenhård om en så simpel sak som färgval på kläder.

Ens barn kan till och med växa upp och välja otypiska intressen för sitt kön; de kan till och med bli bi- eller homosexuella. Jag personligen tycker synd om barn som har föräldrar som tar avstånd från sina barn pga sådana saker. Jag säger inte att den saken gäller dig, men det låter farligt nära; när du är såpass bestämd om en så simpel sak som en färg. Och jag känner tyvärr såna föräldrar IRL - som hellre "avsäger sig" föräldraskapet än accepterar att deras barn är homosexuella.. :crazy:

KL
Dagens i-lands problem:se kön vid u-ljud.

Efter att ha varit med om att upptäcka att
bebisarna var döda vid u-ljud så blir man väldigt
tacksam bara man ser ett friskt levande foster.
Jag struntar blankt i om man ser vilket kön det
är bara det lever och är friskt.

Fast egentligen är jag kanske bara avundsjuk och
önskar att mitt största problem vid nästa u-ljud
vore om jag får veta vilket kön det är eller inte.

Som tur är så hör det ju inte till vanligheterna. Och man kan inte leva sitt liv på det sättet, det låter otroligt pessimistiskt även om jag inte vet vad du har gått igenom själv. Man måste väl ändå anta att barnet lever när man går på ultraljud?

För övrigt tycker jag att det är helt upp till föräldrarna om de vill veta eller inte, jag kommer definitivt att göra det om det går (om han inte kniper då).

Det är helt sjukt att de inte ska kunna berätta vilket kön det är för att "vissa" personer väljer att göra abort om det är fel kön. För det är det jag tror är den underliggande anledningen. Ett barn är i v 17 relativt stort, inte som att få missfall i vecka 6 lixom.

Jag har alltid trott att den frivilliga aborten låg på v 12, och den vid medicinska problem låg på v 22 men att de skulle flytta ner den för att det nu går att rädda barn i v 22. Men v 18 är ju skrämmande att man kan få göra abort om man bara känner för det lixom. Fast jag har nog ändrat mej efter att ha fått missfall i v 6, där man faktiskt ser redan då att det ska bli ett barn.

Förlåt TS om det blev halvt OT men jag blev lite upprörd. Hoppas allt går toppen på ditt UL, när ska du dit?

Det var ju precis detta som var grejen när jag startade upp tråden. Jag ville veta HUR säker barnmorskan kan vara, när jag går med mina funderingar..

Ja, jag har bestämt mig för att inte klä min son i rosa. Om han nu själv klär på sig rosa eller ber om att få en rosa tröja t ex när han blir tillräckligt gammal för att göra det, så är det en helt annan sak.

Alla har vi värderingar som mer eller mindre smittar av sig på våra barn. Att jag anser att homosexualitet grundar sig i total förvirring kommer med största sannolikhet att påverka mina barn. (Och om mitt barn nu blir förvirrad så kommer jag älska och respektera honom eller henne precis lika mycket som om läget varit annorlunda)

Men åter igen, åsikter kring sexuell läggning eller hurvida könet och personligheten har med varandra att göra är ingenting som jag tänker diskutera vidare i denna tråd. Ingen behöver egentligen bry sig om varför jag inte tänker klä min son i rosa, det är inte relevant.

Var på Ultraljudet idag, men ska få komma på ett till om två veckor. Var i vecka 16+4, så BM tyckte att det var lite för tidigt.. Allt ser bra ut iallafall :love:

Jag fick inte veta vilket kön det är, barnmorskan sa att vi väntar tills efter vecka 22 för att kunna ge ett så säkert svar som möjligt! :D

----

Många har ju sagt att dom inte får titta efter kön, men BM sa iallafall att man inte koncentrerar sig på att titta efter könet på detta UL (v. 17 -18) men att man brukar kunna se vid ett senare ultraljud..

Var på Ultraljudet idag, men ska få komma på ett till om två veckor. Var i vecka 16+4, så BM tyckte att det var lite för tidigt.. Allt ser bra ut iallafall :love:

Jag fick inte veta vilket kön det är, barnmorskan sa att vi väntar tills efter vecka 22 för att kunna ge ett så säkert svar som möjligt! :D

----

Många har ju sagt att dom inte får titta efter kön, men BM sa iallafall att man inte koncentrerar sig på att titta efter könet på detta UL (v. 17 -18) men att man brukar kunna se vid ett senare ultraljud..

Visst är det otroligt häftigt :love: Jag var på UL i v.14 och jag trodde aldrig att man så tydligt skulle se att det verkligen är en människa där inne! Sen väl på UL i v.19 så var h*n så himla mkt större, de växer så himla fort :)

Fick du ett X eller Y på bilden? Enligt min frisör så betyder Y-flicka (har stämt på henne och alla hon känner och klippt som vart gravida)
Det roliga är att hon även sa att jag har alla andra typiska tecken på kille, med bra hårkvalité, hur magen ser ut, hur jag mår...Ska bli spännande och se sen ;)

Och som jag skrivit några gånger i tråden, så "får" inte BM aktivt leta efter könet vid rutin UL utan ska koncentrera sig mer på att h*n är frisk.
Fick ni något prel. datum?

Vad skönt att det ser bra ut!

På det första ultraljudet blir man ju helst fashinerad över livet inne i magen. Men jag har båda gångerna gjort UL senare, denna gång i v. 34. Och att få se sin lille knodd gapa och greja, det är så obeskrivligt stort.

(Här finns en bild på min lille i v. 34 http://www.lunarstorm.se/BananaBambi/galleri/553 hittade ingen bild ute på photobucket så jag kan lägga den direkt här.)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 894
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 502
Senast: Enya
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 495
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar