Tuggummi till barn / ungdomar mar?

95johsv

Trådstartare
Det är bara att inse, jag måste hitta ett tuggummi som är OK för barn/ungdommar… Men vad finns på ICA, COOP, Willys, City Gross mm som inte är med en massa olika sötningsmeldel och helst även OK för tänderna samt magen?

V6 har jag alltid blivit lärd är bäst men ser den innehåller maltiol numera samt då flour som inte rekomenderas till barn men är OK till ungdomar.

Extra har olika sötningsmedel och beroende på sort även tex titandioxid som är förbjudet numera men finns kvar ännu.

Hubbabubba etc går helt bort. Finns det något som är helst plastfritt, men även endast sötat med xylitol eller stevia?

Skulle säga att alla sockeralkoholer, inkl. xylitol och inte enbart sorbitol/laktitol/mannitol, bidrar till att hålla kvar vatten i tarmen. Så "bra för magen" är nog svårt när det gäller tuggummi.

De vanliga matvarubutikerna brukar ha True Gum som är sötat med stevia och xylitol samt platsfritt.
Annars vet jag att Chewsy tuggummi finns som är sötat med xylitol och plastfritt men det måste köpas på nätet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka