Ta med hund på lång vandring

Fagelnos

Trådstartare
Jag och min man har planer på att köra hiking genom Sverige och vill så gärna då ha hunden med oss.

Min fråga är nu, skulle hunden klara att hänga på oss på en sådan hiking? Tänkte på tassarna och eventuella leder osv, det är trots allt en lång hiking och bör vi ha längre stopp än enbart övernattningar? (obs hon är alaskan husky och draghund om det är till någon nytta).

Senast ändrad:
Sv: Ta med hund på lång vandring

Spontant skulle jag tippa på att det en människa orkar gå orkar även en hund :idea: skillnad om det ska cyklas/dras släde/springa och dra en massa, men att jogga bredvid en långsam människa kan inte vara några problem?
Om man inte typ är mops kanske, eller hemskt otränad men det är man väl inte om man har ägare som är så hurtiga :p

Den behöver ju tränas för uppgiften precis som ni och den har väl hängt med förut?

Min JRT skulle inte banga för en vandring så en draghund som är ordentligt motionerad sedan tidigare borde verkligen inte ha några problem :)

Även jag tänkte gå en vandring med hundarna. Det krångligaste tycker jag är mat till hundarna. Att de inte orkar har jag inte ens reflekterat över, orkar jag orkar dom:D

Sen är det ju skillnad som någon annan sa om de ska dra, bära eller springa bredvid cykel. Men vanlig vandring är knappast några problem för en vuxen frisk hund. Och du har dessutom en hund som är gjord för att arbeta fysiskt, så du behöver inte oroa dig!

Jag har en schäfer och en liten blandning lhasa apso/yorkshire terrier :)

Med reservation för om mitt minne är i trim så har jag för mig att vi fick rådet att några veckor före fjällvandring pensla trampdynorna på hundarna med Tanninolja - syftet skulle vara att det gör trampdynorna mer tåliga och härdade.

Tips nr 2 som vi fick var att ha med en burk av Försvarets hudsalva att smörja ev sprickor med. Tassbandage om olyckan skulle vara framme samt tasskydd att användas vid behov - märket kan ha varit Hurtta el liknande.

Att hunden orkar är nog inget större bekymmer men utslitna trampdynor beroende på underlaget ni ska gå på kan bli ett problem. Vet inte om Huskyn är bättre rustad med tåliga tassar rent genetiskt dock?

Alaskan Husky är ju avlade för att rent av dra långdistanser och i vissa korsningar även kortdistanser och hon är väldigt mycket med och drar både i snö och på barmark. Det krävs, för att en alaskan husky ska vara bra draghund, att den har bra fysik, bra aptit, tåliga tassar och bra päls mm.

Hon är ofta med oss i skogen för övrigt och kartar över stock och sten dock en sådan lång vandring som genom sverige har hon ännu att pröva på.

Vi hade tänkt ta oss genom skogsmarker och så gott som försöka undvika asfalt och grusvägar.

Salvor osv har vi redan både försvarets hudsalva och andra tass salvor för hund, just för att vi smörjer hennes tassar även innan hon ska dra, speciellt vintertid när kylan ligger bortåt -25 grader.

Vi hade tänkt ha klövjeväska på henne där hon kan bära sin favorit leksak som tyvärr måste med överallt enligt henne samt en liten mängd av sin egen mat resten, så som liggunderlag, mat, tält mm, bär vi i ryggsäckarna.

Förstahjälpen kit till både oss och hund är alltid en självklarhet att ha med vid vandring.

Vandringen är inte tänkt att bli av denna sommar utan mot nästa då det kräver en hel del planering och till dess kan också hon tränas mer fysiskt för den uppgiften om det skulle behövas.

Men då tror jag nog att ni har bra koll redan på vad som behövs göras och tas med. Bara att önska lycka till och att ni får en härlig tur - jag är avundsjuk!:)

Jo. Min största tanke var mer eller mindre om en hund rent fysiskt skulle klara den distansen. Vill inte riskera slitage på leder eller dylikt och jag vill helst inte komma och bära henne hela vägen (25 kg hund).

Det är fullt förståeligt, skulle inte själv vilja få den extra bördan! :D

Men som andra redan skrivit, hunden borde inte ha några problem så länge ni håller er till fots och undviker asfalt/grusvägar :P Hunden är trots allt en ganska nära släkting till vargen som ju är en långdistansare. Och så mycket hoppas jag inte vi har avlat sönder iaf de fysikt aktiva raserna att de inte ens orkar hänga med i människornas tempo ;)

Bara du tänker på att inte bara ni utan även hunden bör vara vältränade. Man ger sig inte ut och springer maraton utan träning.
Tar ni det i vanlig takt och hunden är frisk i övrigt tror jag absolut inte det är nåt problem.

Sånt där har jag också haft stora planer för, har i framtiden tänkt vandra eller cykla med hund genom Sverige och även fara utomlands och korsa andra länder! Är drömmen för mig!..:) Och som föregående talare säger, så är nog det viktigaste med en god grundkondition på både en själv och hunden!..:)

Alltså - om en husky inte fixar det så finns det nog ingen ras som klarar det - dom är gjorda för att gå långt dag ut och dag in.
Jag tycker det är märkligt att ens frågan kommer upp. Förlåt.

Varför skulle det vara en märklig fråga? Långt för dig är? För genom sverige, från söder till norr, är enorm skillnad jämfört med sträckan i ett draghundsspår. Säga att en "ras" är gjord att gå långt dag ut och dag in är ett farligt påstående, oavsett slädhund eller inte innebär det alltid en viss påfrestning att gå så pass långt som vi tänkt oss.

Om människan orkar så orkar hunden - och hunden orkar dessutom lite till. Historiskt så används draghundarna just för långfärder - i arktiskt klimat - ingen sträcka där är kort.
Det var ju inte så att det var racetävlingshundar utan just arbetande långfärdskamrater - dom inte bara färdades långa sträckor - dom drog både människor och packning.
Det kan vara en påfrestning att gå 1 mil om man är otränad - eller inte.

Visst skulle en hund orka men frågan var om den klarar det fysiskt utan slitage. Och historiskt innebär inte att alla draghundar i hela världen kan hantera en sådan lång sträcka som att vandra genom Sverige. Det är skillnad på draghund och draghund. Alla draghundar är inte avlade för att dra långa distanser, finns de avlade för korta distanser också som inte skulle kunna hantera långdistans färder, observera att jag längre upp skrev "och i vissa korsningar även kortdistanser".

Min hund drar inte långdistansfärder, enbart kortdistans och mest barmark under vår/höst. Hon har allt en Alaskan Husky ska ha utom tålig päls därav kortdistanser. Vintertid måste hon ha kläder på sig annars fryser hon ihjäl men hon drar även i snö under korta sträckor och när temperaturen är behaglig för henne.

Senast ändrad:

Hur lång tid räknar ni att vandringen ska ta? *nyfiken*
Jag tror inte heller det är några som helst problem.

2 veckor ungefär har vi väll räknat med att vara ute. Vi lägger hela vår semestertid på vandringen.

2 VECKOR?
En bekant cyklade sträckan Ystad - Haparanda på drygt en MÅNAD, 5 veckor nästan. Då pausade de iofs nu och då, och kunde stanna en extra dag på nåt ställe, men cykel går ju ändå bra mycket fortare än att gå.

Om du menade att verkligen gå från norr till söder så blir det nog lite tight kanske?
Jag har själv inte gått några längre vandringar, så jag har egentligen ingen koll. :)
Rolig grej i vilket fall!

Hihi ni hinner ju inte genom Sverige från ena änden till den andra men det var väl kanske ine tanken eller?

2v vandring är inga problem för en sund vältränad hund.
En vandring genom hela Sverige kan säkerligen dock vara slitsamt för en hund, de berättelser jag sett så har det tagit kring 4månader, men vet att det finns nån som gått genom Norge med hund.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 644
Senast: zassoo
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 827
Senast: Amaranthe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka