Har aldrig sett mig själv som direkt ordningsam, men den här tråden har fått mig att tänka om. Det är nog främst i förhållande till min familj jag är stökig.
Vårt vardagsrum är helt tomt. På köksbordet står fem ljus och en blombukett. Vi har en ständig posthög på diskbänken, där hamnar även telefoner och laddare. Annars plockar vi undan efter oss. Mellan hemkomst från förskolan och barnets sänggående kan det bli grejer fulla golvet och diskbänken, men det röjer vi undan lagom tills barnet lägger sig. Sedan kan vi sitta i vårt piffiga vardagsrum och njuta av ordning och inredning.
På dagen kan tvååringen sitta själv en timme i soffan och titta på film utan att pilla i öppna spisen, på prydnadssaker eller annat. Vårt hem är barnanpassat på tre sätt; vi har trappgrindar monterade, barnspärrar på kökslådor och toaborsten står inte på golvet. I övrigt har vi inte haft något behov av varken flytta på grejer eller hålla överdriven uppsikt.
Jag är väl medveten om att mitt barn inte är som tvååringar är mest, men det är just det som är grejen. Alla är olika, såväl barn som föräldrar.