Alltså som lite mer allmänt svar i tråden; klart att folk är olika pedanta och själv tror jag inte att man får det varesig bättre eller sämre som varken barn eller vuxen om man bor i en familj som har det stökigt emellanåt (eller, som hos oss, säkert jämt - även när vi tycker det är shysst skick-enligt de mest pedanta ) eller om man bor i en familj där föräldrarna plockar mer och man i stort sett alltid håller ”besöksskick” i hemmet med bäddade sängar och undanplockat och där man förväntas plocka undan ev leksaker i vardagsrummet när leken är slut etc. Bara familjen själv är nöjd så är det väl bra- givet att det inte handlar om sanitära olägenheter, men trots allt så är ju steget från lite kläder och leksaker på fel ställe och till det ganska stort.
Däremot tror jag inte det är så kul att vara barn i ett hem där man i princip måste smyga runt och inte får röra några saker utom dem i lekrummet, ett hem där högljutt skratt och skoj eller dans inte är tillåtet, ett hem där mamma blir arg för att man råkar spilla eller ett hem som man får höra minsann inte är ens eget hem utan ens föräldrars (det exemplet har ju kommit upp i tråden) ...
Däremot tror jag inte det är så kul att vara barn i ett hem där man i princip måste smyga runt och inte får röra några saker utom dem i lekrummet, ett hem där högljutt skratt och skoj eller dans inte är tillåtet, ett hem där mamma blir arg för att man råkar spilla eller ett hem som man får höra minsann inte är ens eget hem utan ens föräldrars (det exemplet har ju kommit upp i tråden) ...
Senast ändrad: