Ta bort rasterna som straff?

ainasoja

Trådstartare
Min son har tillsammans med 3 andra pojkar i sin klass kastat ekollon på bilar.

Dessa barn går i andra klass och har som straff fått sina raster indragna i en vecka, när läraren ringde och berättade detta satt jag mycket olämpligt till i ett möte ang arbetsmiljölagarna.

Som jag förstått av det jag tagit del av arbetsmiljölagarna så råder även skolbarnen under detta. Det straff som dessa barn fått strider mot arbetsmiljölagen eftersom barnen under rasterna ska arbeta med att läsa och skriva en bok, dvs dom får ingen rast alls eftersom även rasterna kommer att innebära skolarbete.

Jag tycker givetvis att barnen ska få ett straff men att dra in rasterna i en vecka och ge barnen arbete att utföra under rasterna innebär att dom kommer att ha skolarbete 8-14.30 vissa dagar och jag tycker inte att det är lämpligt eftersom dom kommer att få problem att ta in det dom ska lära sig på rasterna.

I skollagen står det dessutom att skolan ska se till att skolbarnen har fysisk aktivitet under skoldagen vilket dessa barn inte kommer att få.

Vad anser ni om detta? Jag tycker att det är helt ärligt helt åt helvete fel att ta bort rasterna för barnen, det borde finnas andra straff att tilldela dom istället men fråga är då vad?

Sv: Ta bort rasterna som straff?

Jag hade som förälder tyckt att matrasten kunde offrats - det är den roligaste och längsta rasten. Då får dom ändå komma ifrån den stund det tar att ta sig till matseln och äta - förhoppningsvis får dom en nypa frisk luft på vägen och sen traska in och jobba när alla andra slöar.

men vad är det som dom ska lära sig på rasten som är problem att komma i kapp med - har dom lektioner på rasterna?

Smyger mig in från ÄU som icke-förälder :p

Jag vet inte vad som står i arbetsmiljölagen, men helt klart behöver barn både rast och frisk luft. Både för att kunna koncentrera sig och för att må bra.

Alternativ kan kanske vara att göra samma arbete som hemläxa? (beroende på hur mycket de har där). Att ha raster tillsammans med en lärare (=viss begränsning i vad de får/kan göra, och under mer direkt uppsikt) kanske är en annan idé?

Hitta på straff är jag inte så bra på, men jag håller helt klart med dig om att det verkar som helt fel sätt att dra in på rasterna.

Dom äter inte ens lunch i matsalen utan i lektions salen så dom kommer inte att få komma ut alls.

Det är inget skolarbete som dom ligger efter med utan deras straff är att sitta inne under alla raster och göra ett arbete som läraren deras anser att dom ska göra. Jag tycker inte att det är lämpligt att ge 8 åringar skolarbete under rasterna som straff, det ska vara roligt att lära sig inte ett straff.

Hade någon kastat ekollon (eller något annat) på min bil hade jag uppskattat en uppriktig ursäkt samt att föräldrarna betalar min självrisk för att få bilen återställd.

Hade min egen unge kastat ekollon (eller något annat) på någons bil hade jag betalat självrisken och sedan dragit av motsvarande summa på eventuell vecko-/månadspeng (eller Traderat lite prylar). Samt att ungen hade fått be om ursäkt.

Konsekvens är bättre - och lärorikare - än straff.

jag reagerar mest på att de låter skolarbete vara ett straff :O
Ska man inte uppmuntra inlärning och kunskap i skolan!?
Självklart skall killarna ha rast, man kunde låtit dem samtalat ett antal gånger enskilt med lärare och med föräldrar så att de förstår rätt och fel osv (kanske udner EN rast eller efter skolan, men inte alla raster).

Jag blev avbruten men råkade skicka iväg ändå, och besvarade bara den sista delen av frågan. :o

Med det ovan sagt: Jag tycker inte att skolarbete ska bli ett straff. Och vad är meningen med att göra en straffuppgift "bara för att"? Meningen är ju att man ska lära sig något av de uppgifter man gör i skolan. Bara-för-att-uppgifter lär man sig oftast inte av. Att dra in raster gör ju inte från eller till heller, egentligen. Det blir just bara ett straff som egentligen inte har något att göra med vad de gjort.

Oups - är dom åtta år och ska stanna inne i en vecka OCH skolarbeta - det låter som läraren är lite ute och flaxar.
Jag vidhåller dock att indragning av rast kan vara en konsekvens - det är på rasten dom hittat på tokigheter.
Men med tanke på åldern så är skolarbete på raster i den utsträckningen overkill.

En indragen mindre rast om dagen i en vecka med valfri läxläsning som aktivitet är mer lagomt.

Det har inte blivit några skador på bilarna som tur är.

Jag håller med om att det hade varit bra att be dom vars bilar dom kastade på fick en ursäkt av barnen som gjorde det för att visa att man får ta konsekvenserna av sitt eget handlande, att straffa dom på detta sätt är bara fel.

Det första sonen frågade när jag hämtade honom från fritids var om fröken fick tag på mig och han hoppades att hon inte pratat med mig.

Han är så ångefull över detta och hade full förståelse för att att han inte fick cykla idag, det är nämligen hans favoritsysselsättning och jag ansåg att det var något som var lämpligt att dra in för hans del.

Den här månaden har dom läsläxa 10 min dag och varje fredag har dom matteläxa, att sätta dom på att göra dom läxorna på en rast om dagen hade jag inte invänt så mycket mot men att hitta på något bara för att dom ska ha något att göra är inte rätt.

Nej, det tycker jag inte är ett lämpligt straff. Hur sjutton har läraren tänkt sig att de ska orka genomföra skoldagarna om de inte får ta rast? Mycket märkligt tycker jag. Och att som pedagog själv anse att skolarbete är ett straff är ju rätt märkligt.
Nä, jag tycker att det hade varit bättre om de hade fått be bilägarna om ursäkt (om de nu går att identifiera) och att läraren hade varit lite mer "kreativ" i sin bestraffning.

Läraren kanske inte själv har barn? Mina barn har haft en del problem med en lärare som inte hade barn själv, men jag hör av folk att den läraren är annorlunda nu när h*n själv är förälder.
Jag håller med dem som skrev att ett bättre straff hade varit att träffa bilägaren och be om ursäkt!

Oups, nu går jag mot strömmen.

Jag tycker det är ett superbra straff. Läraren har satt ner foten och ger dessa tre pojkar ett mycket kännbart straff. Helt ärligt så visste killarna exakt att de inte fick kasta ekollon på bilarna. Ett helt uppenbart busstreck som ska bestraffas. Snart kommer snön och jag är mer än glad om lärarna i andra skolor var som din sons och spärrade in barn som inte kan sköta sig.

Sen har lärarna fått det tuffare. Det finns inte så mycket att straffa med. Att ta bort något som barnen tycker är bäst är väll kännbarast. Sen kan man ju se det som att de tre "busiga" killarna faktiskt lär sig något mer. Att de inte skulle få gå upp och röra på sig är nonsens. När alla andra barn kommer in från rast är jag övertygad om att sonen och hans två vänner inte sitter som små ljus på sina platser och väntar på att lektionen ska börja.

Tyvärr blir jag så trött på päron som inte tycker att det är rätt att ens egna barn får straffas. Mina barn och andras ungar? Ge läraren stöd och befogenheter? Förklara för barn varför de får straff av andra vuxna?

Lessen om jag gör någon upprörd nu.

Mvh Miks

Tycker det är fel att de ska få indragna raster då det, vad jag kan tänka mig (spekulationer), kan leda till skoltrötthet. Någon gång måste man få vila från alla lektioner, att de skulle få en uppgift låter mer lämpligt än att dra in rasterna en vecka.

Inte riktigt ok straff i mina ögon.
Som tidigare skrivits så är det ju inte så bra att ge skolarbete som straff..

Däremot att barnen få be bilägaren/ägarna om ursäkt, DET är ju ett riktigt kännbart straff!!

På vilket sätt är det är ett bra straff att få sitta innomhus och göra skolarbete på varendra rast?

Hur tror du att dessa 4 barn ska kunna hålla koncentrationen uppe under en hel skoldag? Deras inlärning kommer inte att vara på topp efter att ha suttit inne en hel dag, det lovar jag dig och nä deras lärare kommer inte att tillåta barnen att gå upp och röra sig när dom andra barnen kommer in om jag känner henne rätt.

Efter det jag läst om både skollagen och arbetsmiljölagen så bryter hon mot båda två, har du som förälder rätt att ge barnen straff som bryter mot lagen som tex aga? Jag som förälder har dessutom inte befogenheter att ge läraren rätt att bryta mot lagen i detta fall vilket hon faktiskt gör.

Sonen har fått prata om detta hemma och är fullt medveten om att han gjort fel och är ångerfull och har som sagt var fått cykelförbud hemma.

Men det är väl bara att ringa lärare eller rektor och säga att du inte godtar detta som ett straff och att det ska upphöra omedelbart.
De är ju bara barn för guds skull, busat har alla ungar gjort och jag antar att ingen större skada är skedd. Detta ska ju klart uppmärksammas och markeras att det inte är ok, men sen får det ju vara bra.

Jag har pratat med rektorn igår på väg från jobbet och väntar på att läraren ska ringa upp mig när hon får tid.

Synd att jag inte kunde ta det med henne igår direkt när hon ringde men det är inte så lämpligt att sitta och diskutera sånt när man sitter upptagen i möte med en inhyrd konsult.

Hoppas det löser sig nu istället. Ibland måste man även tänka lite på vad man egentligen tycker innan man reagerar. Inte alls konstigt, då du antagligen inte var beredd på detta samtal.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt