Ta bort rasterna som straff?

Sv: Ta bort rasterna som straff?

Jag var inte det minsta beredd på ett sånt samtal även om jag inte tror att sonen är någon ängel, jag satte snarare hjärtat i halsgropen och bad om ursäkt för att jag var tvungen att ta det samtalet eftersom jag såg att det var skolan. Jag förväntade mig att han gjort illa sig ( igen ) istället för något sånt här så jag blev verkligen tagen på pottan om man säger så.

Hoppas att läraren ringer upp mig nrä dom har 9.30 rasten så jag har möjlighet att ta upp detta med henne.

Tyvärr blir jag så trött på päron som inte tycker att det är rätt att ens egna barn får straffas.
Det är jag också, men jag är ganska säker på att så inte är fallet här.

Jag anser att konsekvenser - eller straff, om du vill se det så - som har anknytning till vad som gjorts är mer kännbart och mer lärorikt än just rena straff utan anknytning. Att ta bort rasterna och tvinga ungarna till extra skolarbete verkar mest bara vara maktmissbruk som dessutom kan ha andra, mer långtgående, konsekvenser, som definitivt inte är gynnsamma för barnens fortsatta skolgång.

En kompromiss hade ju varit att EN rast dras in på vilken barnen får skriva ett brev till bilägarna där de ber om ursäkt och förklarar varför de kastade ekollon på deras bil, vilket sedan överlämnas personligen, förslagsvis på nästkommande längre rast.

straffa för att visa vad som är rätt och fel är bra och helt korrekt men att plocka bort rasterna bäddar ju bara för stökigare lektioner och det är ju ganska sannolikt att de istället stör sina kompisar, alla barn har rätt till raster o pauser.
hade nog vart mer effektivt om pojkarna själva fått be om ursäkt för vad de gjort, tror de ger en mer eftertanke och effekt.

jag hade inte som förälder motsatt mig straff däremot hade jag nog ifrågasatt hur de i detta fallet gått tillväga för var lär de sig på att sitta o läsa o räkna på rasterna?? inte låta bli att kasta ekollon på bilar iaf...

Hade någon kastat ekollon (eller något annat) på min bil hade jag uppskattat en uppriktig ursäkt samt att föräldrarna betalar min självrisk för att få bilen återställd.

Hade min egen unge kastat ekollon (eller något annat) på någons bil hade jag betalat självrisken och sedan dragit av motsvarande summa på eventuell vecko-/månadspeng (eller Traderat lite prylar). Samt att ungen hade fått be om ursäkt.

Konsekvens är bättre - och lärorikare - än straff.

:bow::bow:
Som "barn" (15år) kan jag säga att detta bore funka!

Dom äter inte ens lunch i matsalen utan i lektions salen så dom kommer inte att få komma ut alls.

Det är inget skolarbete som dom ligger efter med utan deras straff är att sitta inne under alla raster och göra ett arbete som läraren deras anser att dom ska göra. Jag tycker inte att det är lämpligt att ge 8 åringar skolarbete under rasterna som straff, det ska vara roligt att lära sig inte ett straff.

:confused:

Inte skolarbete eller skolarbete?

I övrigt så visst kan det vara en god idé att dra in rasterna, men inte en hel vecka. hade räckt med 2 dagars indragning + att de personligen skulle få framföra en ursäkt till bilägaren.

:confused:

Inte skolarbete eller skolarbete?

I övrigt så visst kan det vara en god idé att dra in rasterna, men inte en hel vecka. hade räckt med 2 dagars indragning + att de personligen skulle få framföra en ursäkt till bilägaren.

Men om skolan inte behöver följa lagar, ska de få börja aga barnen i skolan också?

Och även om de indragna rasterna enbart är under två dagar - hur påverkar det deras prestation i skolan? Om de inte får röra på sig och få en paus under hela dagen? Har du ett stillasittande arbete kan du försöka att sitta stilla på din plats hela dagen, ta en lunch som du inte behöver gå från din plats och ät där och sedan kan du fundera igen om det är lämpligt att utsätta en åttaåring för det. Klart att barn måste på pauser i sitt arbete!

en stilla undran, vad hade varit lämpligt istället ?
lagligt och lämpligt ?
Kvarsittning kanske ?

Jag är lite trött på daltande med barn som kliver över gränserna. Det ska svida lite.

lagligt och lämpligt ?
Kvarsittning kanske ?

Jag är lite trött på daltande med barn som kliver över gränserna. Det ska svida lite.

Som någon tidigare föreslog, en indragen rast där barnen fick skriva ett brev till bilägarna och sedan överlämna till ägarna med en ursäkt. Har anknytning till vad de gjort och i mina ögon betydligt mer effektivt.

"Kvarsittning" men istället för att straffa med skolarbete så låt barnen stanna kvar en timme och låt dem städa undan de ekollon som ligger på gärden så att det inte finns att kasta med.

Men att dra in raster (som dessutom är olagligt, varför ska det bara finns en dräglig arbetsmiljö för vuxna som kan välja vart de vill vara och inte för barn som inte kan välja om de vill gå i skolan eller inte) och straffa med skolarbete? Vad händer med glädjen att lära om man lär sig att de arbetsuppgifter man i allmänhet håller på med är ett straff?

Det där tycker jag var en massa bra förslag !
KOnsekvenser som är kopplade till "brottet".

Jag tycker att TS skall ta med sig dem till skolan och föreslå !

En sak som jag dessutom kom på som är kopplad till min åsikt att det är fel att låta indragna raster och skoluppgifter vara straff - om man vill signalera att man ska sköta sig och följa regler - hur motiverar man då ett brott mot arbetsmiljölagen och skollagen? Om inte läraren/skolan måste följa reglerna i samhället - varför ska då barnen göra det?

(Och detta var mer en allmän reflektion, inte riktad mot dig personligen.)

KL

Vad hände med kvarsittning? Finns det inte längre? Det fick alltid vi om man inte skötte sig.

Vem ska då stå för skolskjuts hem för de som får kvarsittning hade du tänkt :confused:

Kvarsittning är ju vad de har nu inbakad i dagen och att ha indragna raster under så pass kort period lär inte inverka menligt på deras skolarbete i stort.

Och som någon sagt; Barnen lär inte sitta stilla och orörligt på ändan exakt hela dagen ändå.

Ps: Vad jag vet får skolan heller inte ge läxor över helgen och det görs ju i parti och minut utan märkbart gnäll från föräldrahåll (förutom möjligen från mig då) :confused:

*kl*

Dessa barn får uppgifter från sin lärare som dom ska göra under rasterna, MEN dom ligger inte efter med något skolarbete.

Jag har pratat med läraren idag och hon berättade att hon dragit in dom gemensamma rasterna men dom här barnen får rast under den ordinarie lektionstiden istället för att dom ska få röra sig iallafall. När jag undrade om det fanns en vuxen närvarande när dom pojkarna är ute så svarade hon att det inte var så. Dom andra barnen har rastvakt och det krävde jag att dom här 4 pojkarna också ska ha när dom är ute.

Så jag är rätt så nöjd med straffet nu, hon har själv insett efter att ha pratat med rektorn att hon inte hade rätt att ta bort rasterna helt för pojkarna och har istället flyttat deras raster och så länge det är någon vuxen närvarande när killarna är ute så är det helt ok för mig.

Kvarsittning är ju vad de har nu inbakad i dagen och att ha indragna raster under så pass kort period lär inte inverka menligt på deras skolarbete i stort.

Att ta bort rasterna helt för eleverna är olagligt både enligt skollagen och arbetsmiljölagen oavsett hur kort tid det handlar om.

Rent allmänt så har vi hemma funderat på att byta skola för sonen pga att det är en orolig klass han går i och jag har senast idag pratat med fritidspersonalen om vad som händer där pga att sonen i parti och minut gråtande berättar vad som händer där. Saker som i våra ögon är så nära mobbing man kan komma och såna saker ska inte ske på en skola.

Jag har överlåtit åt sambon att ta detta med sonens lärare eftersom jag känner att jag inte når fram till henne.

lagligt och lämpligt ?
Kvarsittning kanske ?

Jag kopierar mitt inlägg #5:

Hade någon kastat ekollon (eller något annat) på min bil hade jag uppskattat en uppriktig ursäkt samt att föräldrarna betalar min självrisk för att få bilen återställd.

Hade min egen unge kastat ekollon (eller något annat) på någons bil hade jag betalat självrisken och sedan dragit av motsvarande summa på eventuell vecko-/månadspeng (eller Traderat lite prylar). Samt att ungen hade fått be om ursäkt.

Det fetstilta kan jag tänka mig svider, för det svider definitivt i förälderns plånbok. En vagnskadesjälvrisk kan gå på 3000 kr., det är många indragna månadspengar och avsålda saker.

Att behöva skriva det där brevet innebär att de måste reflektera över varför de gör vissa saker, och att sedan behöva möta bilägaren och be om ursäkt kan nog också svida duktigt. De har nått den åldern då skamkänslorna ligger nära till hands.

(Min make, den blivande läraren, håller inte alls med mig på förslag ett, men tycker att förslag två absolut är lagom och tillräckligt svidande konsekvenser för en åttaåring.)

Att flytta rasterna låter som en väldigt bra idé, då har de ju rasterna kvar men får inte leka med resten av sina vänner. Bra att det löst sig så pass bra för er! :)

(Min make, den blivande läraren, håller inte alls med mig på förslag ett, men tycker att förslag två absolut är lagom och tillräckligt svidande konsekvenser för en åttaåring.)
Brevet är alltså förslag två. Förslag ett är indragna veckopengar.

Såg att mitt inlägg kunde misstolkas.

Nu får vi bara hoppas på att hon håller sitt ord ang vuxennärvaro när barnen är ute så att dom inte får för sig att tex dra från skolgården, man vet ju aldrig vad dom små liven kan hitta på där ute på skolgården själva ;)

Ps: Vad jag vet får skolan heller inte ge läxor över helgen och det görs ju i parti och minut utan märkbart gnäll från föräldrahåll (förutom möjligen från mig då) :confused:

skolorna får ge läxor över helgen MEN inte fredag till måndag(undantag för gymnasiet)

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV