Ta bort rasterna som straff?

Sv: Ta bort rasterna som straff?

Det är ju just därför det är så viktigt med konsekvenser, att det verkligen blir de konsekvenser som det varnats för.
Trial and error är en del av lärprocessen (handling- konsekvens), uteblir det "utlovade" straffet så är det en indirekt signal att det är okej.

Ska detta gälla även om det utlovade straffet bryter mot både skollagen och arbetsmiljölagen?

tack för den :mad:

Utanför min skola finns parkering som vi delar med andra. En gång hade en bil rullat bakåt (glömt handbromsen?) och givetvis kollade vi upp vems det var, ringde och denne kom. En annan gång var det några elever som släppt ut luft ur en bil. Samma sak hände (dvs ägaren söktes upp). (resten vet jag inte, inte mina elever som tur är)

Ähh vet inte du att lärare är lata jävlar ;)

Nej då, i mina ögon är det ett av dom viktigaste personerna som finns i barnens liv och det är dom man kommer att komma ihåg och även färga ens framtida vuxenliv.

Kämpa på, ni behövs!!!

Ja är det något konstigt i det eller? Barn är barn.

Barn är barn, barn gör misstag, och barn lär sig på så sätt att felaktigt agerande får konsekvenser. Att göra något som man redan innan vet kommer få konsekvenser är ett sätt att testa gränserna, och då är det viktigt att gränserna står kvar, dvs att agerandet inte i efterhand "slätas över" och ges ett mindre kännbart straff. Borttagna raster tycker jag är ett alldeles utmärkt straff (i den meningen att borttagen = inte gemensam med övriga elever)

Ska detta gälla även om det utlovade straffet bryter mot både skollagen och arbetsmiljölagen?

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag skrivit "inom lagliga gränser".:grin:

Ja inte fasen vet jag vad du dillar om men hysset är avklarat och straffet reda avtjänat jag skiter i vilket just nu...

Känns bara som att jag har andra allvarligare saker att att tänka på just nu och det är inte menat som något personligt mot dig utan jag kanske bara missförstod det du skrev.

Jag tycker inte ett endaste dugg synd om lärarna, dom har själva valt sitt yrke och klarar dom inte av det är det barnen som drabbas. Läraren i detta fall tycks inte besitta särskilt stor social och pedagogisk kompetens enligt min förmening och hade det varit mitt barn hade jag gått till skolan och sett till att mitt barn fick sina rättmätiga raster. Tycker för övrigt att "uppfostrare"i hög grad är en självpåtagen roll som många lärare tar på sig därför att det förmodligen är enklare att ge sig på barnen än att prata med deras föräldrarna. Det kan ju, gud bevars, hända att föräldrarna är av annan åsikt än läraren. Tycker ff att några ekollon kastade av 8-åriga pojkar är ett busstreck som tagit sig alldeles för stora proportioner därmed inte sagt att man inte skall prata med pojkarna. Men en åttaåring måste mötas på en åttaårings nivå och inte på en vuxens för det blir per automatik obegripligt för dem. :confused:

Med lapp på vindrutan krävs det ju även att aktuella bilägare tar kontakt. Det anser jag att de ska slippa.

Men det är ju ett vanligt förfarande om jag som bilförare t.ex. backar på någon eller liknande och den bilen är parkerad, så det funkar ju i andra sammanhang lika bra. Man sätter ju en lapp med tel.nr. för att vederbörande ska kunna kontakta en så man får reda ut skadebiten, inget konstigt alls.

Kicki :laugh:

. Tycker ff att några ekollon kastade av 8-åriga pojkar är ett busstreck som tagit sig alldeles för stora proportioner därmed inte sagt att man inte skall prata med pojkarna. Men en åttaåring måste mötas på en åttaårings nivå och inte på en vuxens för det blir per automatik obegripligt för dem. :confused:

Och om några år så kan samma killar kasta sten mot pendeltåg om man inte får dem att förstå allvaret i vad de gör (vet att t.ex öresundstågen har stora problem med ungdomar som kastar sten mot tågen). En 8-åring ska mötas på lämplig pedagogisk nivå, men många gånger är barn överlag mer mogna än vad omgivningen vill erkänna, dvs klarar av mer "vuxna" resonemang än vad man förväntar sig. Många gånger daltas det för mkt med barn för att de "är ju bara barn..." och helt plötsligt är de tonåringar....

(mitt inlägg har ingenting med TS barn att göra öht, utan bara ett rent allmänt inlägg)

Det står i skollagen att skolan ska fostra. Det är en uppgift som många läarre skulle vilja slippa så attd e kan ägna sig primärt åt undervisning, men eftersom många föräldrar gör ett riktigt dåligt jobb är det omöjligt. Jag hade inte sett det som ett busstreck om någon kastat saker på min bil och är tacksam att det då finns skolpersonal som kan ta tag i saken om föräldrarna är för slappa.

Han har ju fått sina raster fast på annan tidpunkt än sina klasskompisar och det är väl ändå ett ganska lämpligt straff ändå? Dom har dessutom haft en vuxen närvarande under rasten då dom fått ha den samtidigt som 6 åringarna.

Det är ett sätt att bemöta ett barn på deras nivå? Att få vara ute på rasten och få leka med sina klasskompisar på rasten är ganska viktigt i deras ålder och jag är nöjd med straffet dom fick och som sagt var så länge sonen är nöjd med sin lärare och dom lär sig det dom ska så spelar det inte mig någon roll hur hon är som person i övrigt, jag litar på att hon gör sitt jobb och dessutom ringer hon om det hänt något på skolan den dagen vilket hon ska ha ett stort plus för.

Och om några år så kan samma killar kasta sten mot pendeltåg om man inte får dem att förstå allvaret i vad de gör (vet att t.ex öresundstågen har stora problem med ungdomar som kastar sten mot tågen). En 8-åring ska mötas på lämplig pedagogisk nivå, men många gånger är barn överlag mer mogna än vad omgivningen vill erkänna, dvs klarar av mer "vuxna" resonemang än vad man förväntar sig. Många gånger daltas det för mkt med barn för att de "är ju bara barn..." och helt plötsligt är de tonåringar....

(mitt inlägg har ingenting med TS barn att göra öht, utan bara ett rent allmänt inlägg)

Jag uttrycker också en generell åsikt. Barn har i alla tider hittat på bus utan att för den skull bli kriminella som vuxna. Min åsikt är att barn mår bäst av att få vara just barn och inte vuxna. Dalt är i mina ögon något helt annat och som handlar om att man inte ställer några krav utan låter livet styras på barnens villkor.:bow:
PS. Det vi gjorde mot slutet av 60-, början av 70-talet långt ute på landsbygden får några ekollon att förblekna, o tänka sig, ingen av oss har blivit kriminell el fastnat i missbruk. Kanske var det nåt allvarligt fel på just den kohort jag tillhör:confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat