Ta bort rasterna som straff?

Sv: Ta bort rasterna som straff?

Där är 2 problem.
Ett att barnen måste hållas under uppsikt så att de inte fortsätter kasta ekollon på bilar.
Ett annat att där bör finnas en lämplig konsekvens.

Jag hade föredragit kontrollerad uteverksamhet.
Typ en promenad under kontrollerade former.

Jag hade inte som förälder accepterat detta straff.:devil: Herregud 2:a klass o några ekollon. Skolan ska inte straffa, bättre att samla dom små syndarna o tala om att "tanterna o farbröderna som äger bilarna blir ledsna och dra nån parallell till killarnas egna saker o fråga vad dom själva hade känt om nån förstörde/lortade ned /lekte med dem:bow:.

Några ekollon kan orsaka en stor olycka. Det är ingen liten skitsak de här ungarna gjort. De flesta människor reagerar instinktivt med undanmanöver när något kommer farande med en smäll mot vindrutan och får man då möte kan det smälla rejält.

Allmänt:
Det är inte lätt att vara lärare idag och problemet är sällan barnen utan snarare föräldrarna. Jag har väl aldrig varit med om ett yrke där så många utomstående lägger sig i hur det ska utövas. Det finns ingen respekt för utbildningen och går något fel så skylls det på lärarna och skolan. Lärarna är numera inte bara lärare utan också uppfostrare, men försök själv att tillmötesgå 30 föräldrapar som alla har lite olika uppfattningar om hur det ska göras.

För egen del hade jag också dragit in raster om jag varit barnens lärare. Inte i en vecka och inte med extra skolarbete utan barnen hade fått i uppdrag att göra ett arbete om trafiksäkerhet och vad som kan hända om man slänger saker på bilar. Några raster hade gått åt för att förklara och förbereda detta arbete, men resten hade de fått göra hemma. Det ger en direkt konsekvens samtidigt som det ger förståelse och insikt.

Men jag tycker nog att ska man ringa och klaga på lärarens arbete, då ska man ha ett bra alternativ att lägga fram istället.

Jag hade inte som förälder accepterat detta straff.:devil: Herregud 2:a klass o några ekollon. Skolan ska inte straffa, bättre att samla dom små syndarna o tala om att "tanterna o farbröderna som äger bilarna blir ledsna och dra nån parallell till killarnas egna saker o fråga vad dom själva hade känt om nån förstörde/lortade ned /lekte med dem:bow:.

Det handlar inte om "några ekollon" utan om det faktum att det är livsfarligt att kasta saker på fordon! Vet inte hur många städer det sker stenkastning mot bussar i och där ungdomar kastar saker från vägbroar ner på trafiken. Visst är en sten farligare än ett ekollon men även ett ekollon kan skrämma slag på en förare så att den väjer och träffar en trottoar med folk på eller en bil i motsatt riktning...:crazy: Man kanske inte förstår konsekvensen av sitt handlande i tvåan men man är stor nog att få detta förklarat för sig med ett straff. Annars kanske man går över till att kasta på fordon i full karriär någonstans. De som kastar på mina pendeltåg är då inte mycket äldre än tio och detta sker så ofta att det nu sitter klisterlappar med telefonnummer passagerarna ombeds ringa vid stenkastning.

Däremot kan inte skolan bryta mot arbetsmiljölagen nej, och raster är raster och hjälper barnen att koncentrera sig. Bättre då att låta dem skriva brev till bilägarna om det är stillastående bilar det var frågan om så att man vet vilka det är. Men överhuvudtaget låter ju den här skolan trist. Bara det att man äter i lektionssalen skulle få mig att byta. Skolan är barnens arbetsplats och man behöver komma ifrån lite under maten. Det är bara engelsmän som är galna nog att äta lunch vid sina skrivbord.

jag är lärare och håller på kimzors förslag och resonemang. Det svåra i det är väl att skolan inte kan bestämma att föräldrarna ska betala självrisken (vilket nu inte blir aktuellt eftersom inga skador uppkom) vad jag vet i alla fall. Tycker indragna raster låter väldigt skumt. Förstår att vi inte har rätt att gra det som TS har kollat upp.

Jag har haft elever som hittat på mycket bus på rasterna och de kan man tex försöka punktmarkera (försöka, skolan kryllar inte av folk, visst har vi rastvakter men ofta är min lagstadgade rast också under elevernas rast och jag blir ingen bra lärare om jag tar på mig fler och fler uppgifter hela tiden så det är inte så enkelt som det låter att bara plocka fram en person för dem som stökar).

På tal om att äta lunch i klassrummet så gör vi det på min skol. Vi har ingen matsal. Inte helt ovanligt faktiskt och i vissa grupper har det funkat jättebra i andra hade man önskat sig en matsal. Det är ibland lite ofräscht att hitta ris lite överallt tex men samtidigt betydligt lugnare än i de flesta skolmatsalar.

Nu verkar det ju som att pojkarna i fråga visst har rast, men inte med de övriga barnen..

Alltså gör skolan inget olagligt alls!

Några ekollon kan orsaka en stor olycka. Det är ingen liten skitsak de här ungarna gjort. De flesta människor reagerar instinktivt med undanmanöver när något kommer farande med en smäll mot vindrutan och får man då möte kan det smälla rejält.

Det var parkerade bilar som dom kastade på dvs dom hade i detta läget inte kunnat orsaka någon olycka genom att kasta dessa ekollon.

På tal om att äta lunch i klassrummet så gör vi det på min skol. Vi har ingen matsal. Inte helt ovanligt faktiskt och i vissa grupper har det funkat jättebra i andra hade man önskat sig en matsal. Det är ibland lite ofräscht att hitta ris lite överallt tex men samtidigt betydligt lugnare än i de flesta skolmatsalar.

Alla andra klasser äter i matsalen, lärarens motvidering till varför dom äter i klassrummet är att det är så högljutt i matsalen så därför äter dom lunch i klassrummet.

Läraren har till och med ringt en förälder och påtalat henne att hennes son pratade när dom åt lunch en dag. Dom får nämligen inte prata alls när dom äter lunch....

Inte prata alls under lunchen??:eek:
Va fasen, är det nån religiös friskola under scientologerna eller nåt??

Jösses amalia...

Vad är den där läraren för en människa????

Jag tycker inte att det är lämpligt att ge 8 åringar skolarbete under rasterna som straff, det ska vara roligt att lära sig inte ett straff.

Håller helt med! :bow: Att få gå i skolan och lära sig saker och jobba med det ska ju ses som en favör och inte ett straff. Så den här läraren är helt ute och sneseglar enligt mig! Samt att man behöver en paus med frisk luft även om man har gjort något dumt.

Kicki :laugh:

Tja *harkel* hon är lite udda ;)

Men så länge det funkar att ha henne som lärare och barnen tycker om henne och dom lär sig det dom ska så har inget att invända mot.

Knapplånar mig själv.

Det finns ju betydligt bättre metoder att ta till för någon som nu t.ex. gjort det dessa pojkar gjort. Och det inom skolans ramar eftersom det var där de stod och kastade, men även att dra in vecko/månadspeng och försakelse av något annat roligt som var inplanerat.

Alla andra klasser äter i matsalen, lärarens motvidering till varför dom äter i klassrummet är att det är så högljutt i matsalen så därför äter dom lunch i klassrummet.

Läraren har till och med ringt en förälder och påtalat henne att hennes son pratade när dom åt lunch en dag. Dom får nämligen inte prata alls när dom äter lunch....

Vad är det här för en knepig människa!? Tror hon att hon driver ett arbetsläger!? :crazy:

Det var parkerade bilar som dom kastade på dvs dom hade i detta läget inte kunnat orsaka någon olycka genom att kasta dessa ekollon.

Iom. att bilarna var parkerade så måste det ju vara väldigt lätt att ta reda på vilka ägarna är. Så att personligen kunna be om ursäkt samt kanske få polera lite är ju ypperligt! ;)

.

Jag tycker det är ett superbra straff. Läraren har satt ner foten och ger dessa tre pojkar ett mycket kännbart straff. Helt ärligt så visste killarna exakt att de inte fick kasta ekollon på bilarna. Ett helt uppenbart busstreck som ska bestraffas. Snart kommer snön och jag är mer än glad om lärarna i andra skolor var som din sons och spärrade in barn som inte kan sköta sig.

Tyvärr blir jag så trött på päron som inte tycker att det är rätt att ens egna barn får straffas. Mina barn och andras ungar? Ge läraren stöd och befogenheter? Förklara för barn varför de får straff av andra vuxna?

Kan inte se att någon inte tycker att de ska få känna på konsekvenser av sitt handlande! Frågan är väl mest hur lämpligt just det här var! Ett sånt här straff är väl knepigt att förklara? "Var glad att du får gå i skolan och lära dig för livet, det är ett privilegium" kontra "fröken ger dig skolarbete som straff för att du har...." :crazy:

Nu är det bara en dag kvar på skolveckan och det är snart slut på det straffet hon tilldelade dom :D

Men jag tycker som du och dom övriga som skrivit det att det hade varit mer lämpligt att be om ursäkt för detta men hon hade innan denna händelse sagt till klassen att detta var det straff man skulle få OM man kastade ekollon på bilarna. Jag är glad att hon ändrade sig och lät barnen få rast ändå fast på andra tider än sina klasskompisar för annars hade det kunnat resultera i en anmälan till arbetsmiljönämnden från oss föräldrar och jag är tacksam över att jag slipper den processen.

Hon har ju själv insett att hon gjort fel iallafall och det har även barnen.

Så om det hade varit DIN bil som fick saker kastade på sig när den stod parkerad så hade det varit helt okej?? (själv hade jag blivit skogstokig ifall någon hade gjort så med min bil, oavsett ålder på förövaren)

Är bilarnas ägare informerade så de vet vart de kan vända sig med skadeståndsanspråk?(för jag antar att ni/skolpersonalen inte synade varenda kvadratcentimeter av bilarna för att se ifall det hade blivit några skador på dem)

Dessutom VISSTE ju barnen att det skulle få konsekvenser att kasta ekollon på bilarna, och visste således att det inte var okej att göra så men gör det iaf... Självklart ska barnen få ta konsekvenserna av sin bristande respekt för annans egendom (men inom lagliga gränser)

Fast det ainasoja svarade på här var ju Jadzias inlägg om att det kan orsaka en trafikolycka genom att förarna gör undanmanöver och krockar. Jag tror inte att hon menar att det inte gör något för att bilarna var parkerade.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt