Ta bort rasterna som straff?

Sv: Ta bort rasterna som straff?

Men likförb***at kvarstår frågan: "ÄR BILARNAS ÄGARE INFORMERADE om vart de kan vända sig med skadeståndsanspråk?"
Tycker inte att det ska anses vara en förmildrande omständighet att bilarna var parkerade, MAN GÖR INTE SÅ oavsett!!! (och såpass mkt vett har även 8-åringar, iaf de jag känner, att de vet skillnaden mellan rätt och fel).
Självklart måste även skolan ha rätt att vidta diciplinära åtgärder när eleverna bryter mot så tydligt uppsatta regler.

Men vem har sagt att det är en förmildrande omständighet? Inte TS iaf. Det hon sa var att det inte förelåg någon fara för trafikolyckor.

Självklart har skolan rätt att vidta diciplinära åtgärder. De har dock inte rätt att bryta mot lagar. Och de bör använda sitt sunda förnuft när de sätter straffen. Att dra in rasterna är enligt mig inte ett bra straff. Ett bättre straff är att gå till bilägarna och be om ursäkt. Och hoppas på att inte bilägarna får raseriutbrott på barnen, vilket inte lär hjälpa.

Självklart ska straffen vara inom lagliga gränser (vilket jag skrev).

Rastindragning (dvs rasterna TILLSAMMANS med kompisarna) tycker jag faktiskt är ett mkt bra straff, men däremot inte i en hel veckas tid, och de måste självklart få ta rast under dagen, fast ENSAMMA (dvs ett barn och en vuxen, thats it)

Svårt att be om ursäkt till bilägarna om man inte vet vilka dessa är, men jag hoppas iaf att samtliga bilägare är informeradeom vad som hänt samt vart de kan vända sig ifall de hittar skador på sina bilar...

Svårt att be om ursäkt till bilägarna om man inte vet vilka dessa är, men jag hoppas iaf att samtliga bilägare är informeradeom vad som hänt samt vart de kan vända sig ifall de hittar skador på sina bilar...

Iom. att bilarna var parkerade så borde det ju inte vara så svårt att få reda på vem ägaren till respektive bilar var. Och i det läget så är det ju det absolut bästa att få knalla runt och be om ursäkt.

Kicki :laugh:

Beror ju på hur länge man orkar stå och vänta på att bilarnas ägare ska komma. ;) Vet inte hur den aktuella skolan är lokaliserad, kan ju vara så att vissa bilar står där läääänge, och ärligt talat så tror jag inte att lärare orkar bemöda sig med att kolla alla bilarnas ägare mot vägverkets register för att på så sätt komma i kontakt med dem. Återstår då en lapp på vindrutan som säger något i stil med "några elever kastade ekollon på er bil, vänligen meddela oss vem ni är så de kan be om ursäkt"...

Men skrivs aktuella reg.nr. upp så kan man ju som förälder fixa detta för att barnet öga mot öga ska ta konsekvenserna av sitt handlande.

Lapp på vindrutan är ju ett mycket bra och praktiskt sätt att få kontakt med ägarna.

Kicki :laugh:

Skriker gör jag med feta bokstäver, med versaler så betonar jag bara ;) mao skriker jag inte på dig.

Med lapp på vindrutan krävs det ju även att aktuella bilägare tar kontakt. Det anser jag att de ska slippa. Om reg.nr antecknades på samtliga bilar och barnens föräldrar verkligen tar kontakt så anser jag det vara en mkt bra lösning, men då vill det verkligen till att föräldrarna ser till att ta tag i det (vilket jag inte tvivlar en sekund på att TS skulle göra), men tyvärr så tenderar sådant kontakttagande ibland att rinna ut i sanden.

Du kan tagga ner dig nu.

Bilarna som dom kastade på är skolpersonalens så dom är självklart informerade om det som hände och av den anledningen så vet jag även att bilarna är oskadda trots att inte jag personligen synat varje centimeter av dom bilar som var parkerade vid det tillfället.

Vad anser ni om detta? Jag tycker att det är helt ärligt helt åt helvete fel att ta bort rasterna för barnen, det borde finnas andra straff att tilldela dom istället men fråga är då vad?

Nu är ju straffet mm över, men om en lärare skulle utdela ett olämpligt men icke katastrofalt straff så skulle jag nog ha pratat med läraren om det olämpliga i att göra så framöver. Däremot hade jag inte sagt någonting inför barnet eller krävt att läraren ändrade straffet eftersom jag tror att ett sådant förfarande underminerar lärarens auktoritet.

Nu är ju straffet mm över, men om en lärare skulle utdela ett olämpligt men icke katastrofalt straff så skulle jag nog ha pratat med läraren om det olämpliga i att göra så framöver. Däremot hade jag inte sagt någonting inför barnet eller krävt att läraren ändrade straffet eftersom jag tror att ett sådant förfarande underminerar lärarens auktoritet.

Nu var det här straffet direkt olämpligt i den formen hon skulle ge det i från början pga att det bryter mot arbetsmiljölagen men när hon ändrade det till att låta pojkarna få rast på annan tid än sina klasskompisar så blev jag nöjd.

Sonen har inte hört när jag pratat med varken hans lärare eller rektorn eftersom jag gjort det på dagtid. Jag har inte ens sagt till honom att jag pratat med dom utan det har dom själva gjort.

Jag blev ganska paff när sonen berättade att rektorn varit hos dom och sagt att jag rint henne :eek:

Du kan tagga ner dig nu.

Bilarna som dom kastade på är skolpersonalens så dom är självklart informerade om det som hände och av den anledningen så vet jag även att bilarna är oskadda trots att inte jag personligen synat varje centimeter av dom bilar som var parkerade vid det tillfället.

Jag ÄR nertaggad. Har alltid varit (iaf i denna tråd)
Vems bilarna var framkom aldrig tidigare i tråden (eller så har jag missat det inlägget), därför ställde jag frågorna.

Så mycket vett har min 8 åring också.....

och trots det gör han tvärtom?? Trots att barnen redan innan informerats om att det skulle få konsekvenser...

och trots det gör han tvärtom?? Trots att barnen redan innan informerats om att det skulle få konsekvenser...

De är barn. Klart att en åttaåring kan göra tvärtemot vad hen får göra, trots att hen vet mycket väl vad som är fel att göra och trots att hen är medveten om konsekvenser. Detta lär varken vara första eller sista gången den här gossen gör tvärtemot vad han blivit tillsagd, men det är så det är att ha barn dessvärre.

De är barn. Klart att en åttaåring kan göra tvärtemot vad hen får göra, trots att hen vet mycket väl vad som är fel att göra och trots att hen är medveten om konsekvenser. Detta lär varken vara första eller sista gången den här gossen gör tvärtemot vad han blivit tillsagd, men det är så det är att ha barn dessvärre.

Det är ju just därför det är så viktigt med konsekvenser, att det verkligen blir de konsekvenser som det varnats för.
Trial and error är en del av lärprocessen (handling- konsekvens), uteblir det "utlovade" straffet så är det en indirekt signal att det är okej.

och ärligt talat så tror jag inte att lärare orkar bemöda sig med att kolla alla bilarnas ägare mot vägverkets register för att på så sätt komma i kontakt med dem.

tack för den :mad:

Utanför min skola finns parkering som vi delar med andra. En gång hade en bil rullat bakåt (glömt handbromsen?) och givetvis kollade vi upp vems det var, ringde och denne kom. En annan gång var det några elever som släppt ut luft ur en bil. Samma sak hände (dvs ägaren söktes upp). (resten vet jag inte, inte mina elever som tur är)

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25