Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

Jag tar ju inte ut hästen för att den just skall gå på toaletten.
Vilket man ju gör med en hund.

Hästen bajsar ju mest i sin box eller hage.
Bajsande utanför är ju mera av varianten "sådant som blir" och en mindre del av hästens dagliga bajs.

När jag rider på ridbanan och i min egen skog så gör jag ju som jag vill med bajset.

.

Fast alla hundar promeneras inte för de ska bajsa. Utan man kan promenera sin hund för regelrätt motion. Precis som med en häst alltså. Men ibland uppstår behovet av att lätta på trycket även under motionspasset.

Jag har inte bajsfobi.
Faktiskt.
Även om det kan tyckas så i denna tråden.

Utan jag har bara blivit promenadstråk för litet väl många ouppfostrade hundägare.
Numera så har några av hundarna flyttat och resten motats härifrån.
Bort från min tomt.

Hundägarna har just haft den där attityden att "I skogen behöver man väl inte plocka upp skiten!".
Och min tomt har misstagits för skog.
Tomter på landet är ju betydligt mycket större än i stan så för mig räcker det inte att de respekterar kanske 500kvm runt mitt hus utan jag vill att kanske 1-2 ha runt hus och stall är bajsfria samt mina vägar där jag går mellan hagarna.
Och där så plockar jag även upp hästskiten.

Fast 1 - 2 ha kan du inte benämna tomt. Däremot din mark, men inte tomt. Finns rätt väl reglerat i allemansrätten vad som räknas som tomt, och du kan inte hindra folk från att promenera med sina (kopplade) hundar på din mark, utanför det som anses som tomt. Dvs du kan inte räkna 1 - 2 ha som tomt.

Om du kan kräva de ska plocka upp i den skog/ute på din mark är en slamkrypare, om det är till olägenhet måste de plocka upp. Dock så är ju frågan var gränsen för olägenhet går rent juridiskt, om det räcker med att DU tycker 2 bajshögar på 2 ha är en olägenhet t ex, eller går genom någon mer allmängiltig norm.

Men 1 - 2 ha är inte tomt, och du kan inte hindra folk att knalla runt på dina marker utanför det som verkligen är att betrakta som tomtmark.

Men 1 - 2 ha är inte tomt, och du kan inte hindra folk att knalla runt på dina marker utanför det som verkligen är att betrakta som tomtmark.

Jo faktiskt.
Det är flera hus utspridda på den ytan och om man tar all mark som ligger så att det stör något av husen att knalla runt där så blir det ungefär så mycket.
Stallet, 3 bostadshus och en kontorsbod med kanske 3000kvm runt vardera.
Mellan husen så ligger ridbanan och gårdsplanen.
Bara gårdsplanen är på 1000kvm.

Vi talar jordbruk här om än ett litet sådant.

Min mark är på 14 ha.

Hundägarna kan ju dessutom se till att låta hundarna bajsa där det inte är en massa andra människor som måste titta på eländet.
Små gräsplättar mellan husen i något Centrum fullt med folk är ju en väldigt dålig plats.

Fast det kanske inte alla gånger är så lätt att säga åt sin jätte bajsnödiga hund att den ska hålla sig tills man tagit sig till en "lämplig plats". Nu vet jag inte heller hur gott om hundrastningsplater det är i centrum då jag själv bor på landet men behöver mina hundar så sätter de sig oavsett var de är utomhus, valpen kan till och med sätta sig "i farten" om han skulle behöva.

Fast alla hundar promeneras inte för de ska bajsa.

Men här så bemötte jag att man tog ut hunden för att ta den till sin "naturliga toalett".

Man kan väl plocka upp bajset även på motionsrundan?
Men jag antar att mängden bajs på motionsrundan blir betydligt mindre totalt än på den "naturliga hundtoaletten".

Naturvårdsverket:

Huvudtanken bakom regeln i 12 kap. 4 § är ganska klar. I stort sett blir det utslagsgivande, hur
långt markägarens hemfridsintresse rimligen kan anses gå. På det området är han skyddad. En tomt i
lagens mening är alltså vidsträckt omkring bostadshus, men betydligt mindre runt ekonomibyggnader,
båthus och badhus.

---

Hur långt skyddet når från byggnaderna varierar med hänsyn till omständigheterna i det enskilda
fallet, särskilt terrängförhållandena. Träd, buskar och bergknallar som hindrar insyn mot bostadshus
medför att man kan passera ganska nära huset – sällan dock närmare än 10–15 meter, om man
inte följer vägar som tydligen används också av grannar och andra utomstående. Är insynen fri, får
man hålla sig på längre avstånd. Men den som går förbi en villa på 60–70 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.

---

Men här så bemötte jag att man tog ut hunden för att ta den till sin "naturliga toalett".

Man kan väl plocka upp bajset även på motionsrundan?
Men jag antar att mängden bajs på motionsrundan blir betydligt mindre totalt än på den "naturliga hundtoaletten".

Absolut - OM den skiter i bebyggt område, mitt på väg eller stig. Men är det på sidan av stig i skogen, då kan det ligga.

Men ingen hundägare i tråden har väl motsatt sig minsta lilla att ta bort/undan bajs från stig/väg ens i skog. Men inte kravla ut i terräng för att städa.

Fast det kanske inte alla gånger är så lätt att säga åt sin jätte bajsnödiga hund att den ska hålla sig tills man tagit sig till en "lämplig plats".

Men går inte sådant att planera alls med en hund?
Den bajsar ju inte inne vad jag vet.

De Centrum som jag tänker på är inte i direkt anslutning till bostäder så man kan väl ta och gå iväg till en lämplig plats för att låta hunden bajsa INNAN man går till Centrum?
Och om man har hund så kanske man skall välja någon annan plats att bo på än mitt i Centrum bland affärer och så.

Men den som går förbi en villa på 60–70 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.

Om man drar en gräns på 60-70m utanför alla mina byggnader så blir det mellan 1-2 ha litet beroende på hur man räknar.
Mellan 2 av bostadshusen är det 120m och litet snett däremellan ligger ridbanan.

Jag har kollat det där.

Men går inte sådant att planera alls med en hund?
Den bajsar ju inte inne vad jag vet.

De Centrum som jag tänker på är inte i direkt anslutning till bostäder så man kan väl ta och gå iväg till en lämplig plats för att låta hunden bajsa INNAN man går till Centrum?
Och om man har hund så kanske man skall välja någon annan plats att bo på än mitt i Centrum bland affärer och så.

När en hund blir tillräckligt nödig bajsar den där den kan.

Men vad gör det om hundarna bajsar i centrum sålänge husse/matte har en bajspåse i fickan och plockar upp?

Men ingen hundägare i tråden har väl motsatt sig minsta lilla att ta bort/undan bajs från stig/väg ens i skog.

Jo det är just det som de har.
Vilket gör mig litet gramse.

På landet, däremot… Där plockar jag inte upp, mest för att det inte finns några soptunnor, och det är kanske inte så trevligt att gå och bära på bajspåse i x antal km.

Inte på landet alltså. Där jag bor.
För man vill inte bära påsen.....

Däremot plockar jag inte upp när vi går i skogen, även om hon bajsar vid sidan av motionsspåret, jag tycker kanske att man får acceptera att det finns bajs i skogen, kunde lika gärna varit en räv.
Inte vid sidan av motionsspåret heller.
Ett motionsspår är ju använt av massor av människor och dessutom anlagt.

jag tar alltid bort förutom då vi är i stallet på stallbacken edet så mycket skit ändå ;) eller skogen i byn...

Och stallbacken är det tydligen okej att bajsa på utan att ta upp efter det.
Inte på min då i alla fall.

Tar alltid upp efter hunden. Är vi dock inne i en skog så tas det inte upp. Finns inga skräppåsar i skogen.
Och finns det inga skräppåsar såstruntar man i det.

Eller om det är någon meter bort.
Jag ska vara helt ärlig och säga, ibland! Oftast bajsar min hund 2-3m ifrån gångstigen och nej, dit går jag inte och plockar upp.

Det är litet av "Visst plockar jag upp - men inte då eller då eller på det viset".
En massa dåliga ursäkter på något vis.

När en hund blir tillräckligt nödig bajsar den där den kan.
Men kan man inte planera så att den blir nödig på "rätt ställe"?
Någon skrev ju om att motionen satte igång magen.
Så om man åker/går till hundrastgården innan man går på Centrum så borde väl det fungera?
Och om den inte hinner dit så kan den val bajsa i den egna trädgården?

Men vad gör det om hundarna bajsar i centrum sålänge husse/matte har en bajspåse i fickan och plockar upp?

Men då så blir det ju att den bajsar bland en massa människor som då ofrivilligt blir tvingade att vara med på hundens toalett.
Bajsande hundar är äckligt tycker jag och många med mig.

Offentligt bajsande på något vis.
Hundar står ju så nära människor att det känns fel.
Luktar skunk gör det också.

Den första.
Tar inte upp alls på landet.
För där finns inga soptunnor.

Nummer 4 tar inte heller upp i skogen.
För där finns inga skräppåsar.

Men kan man inte planera så att den blir nödig på "rätt ställe"?
Någon skrev ju om att motionen satte igång magen.
Så om man åker/går till hundrastgården innan man går på Centrum så borde väl det fungera?
Och om den inte hinner dit så kan den val bajsa i den egna trädgården?

Alla hundägare har inte trädgård.

Man kan till viss del styra det, men inte in absurdum. Jag svarade på ditt 'hundar bajsar väl inte inne'. Jo, om de blir tillräckligt nödiga, då sätter de sig där de kan.

Många hundar VILL bajsa i högt gräs/buskage, dvs de drar sig för att bajsa på gator/vägar. Men när nöden blir för stor så. Vilket kan vara svårt att vet exakt när. Än värre är det på valpar och unghundar.

Men då så blir det ju att den bajsar bland en massa människor som då ofrivilligt blir tvingade att vara med på hundens toalett.
Bajsande hundar är äckligt tycker jag och många med mig.

Offentligt bajsande på något vis.
Hundar står ju så nära människor att det känns fel.
Luktar skunk gör det också

Säger samma sak som i debatten om offentlig amning - titta bort för sjutton. Vrid huvudet åt andra hållet.

Du måste inte stå och glo på hundens ända när den skiter! På samma sätt som jag som i mitt yrke måste studera folks toalettförehavanden inte behöver stå och dumglo på snoppen/ändan på dem när de är på toaletten.

Var säger de att de inte tar upp/undan mitt på väg/stig?

Jag tar heller inte upp i skogen. Däremot tar jag upp eller undan från stig/väg, även i skogen. Men inte om de sätter sig bredvid vägen i skogen, eller inne i skogen. Så återigen - var hittar du någon som sagt de låter korven ligga där mitt på stigen/vägen?

Men om man inte tar upp alls ute på landet så tar man ju inte upp på några stigar eller vägar heller.

Det samma gäller ju med skog, om man inte tar upp alls INNE I skogen så gör man det ju inte på några stigar heller.

Men de kan väl få förklara sig?
Hur är det Hannahbal och Carat - tar ni upp hundbajset på stigar i skogen?

Beror ju på hur bokstavligt de menar. Jag citat 'tar inte upp i skogen'. Men för mig är skogen liksom det där bredvis stig/väg, där man får gå runt mellan träd, över rötter och stenar osv. Dessutom, jag tar inte UPP på skogsstig heller, jag tar UNDAN. Men mina hundar lämnar således inte något bajs på stigar/vägar, oavsett omd e går genom skog eller bebyggelse.

Men, skribenterna själva kan få förtydliga.

Svar:Ja jag tar plockar upp hundbajs efter min hund,har alltid ca 4påsar i fickorna,i alla jackor...

träffade två äldre damer förra veckan med en varsin stor hund, modell som lägger "koblaffor"
ser den ena damens hund stannar för att uträtta sina behov och hör henne efteråt säga att:Nej,jag tänker inte plocka upp det!det är så långt mellan latrintunnorna här:mad: jag vänder mig om och säger det finns en tunna 20meter bort och pekar,men det struntar hon i och fortsätter sin promenad:eek::crazy:

jag tycker det är vidrigt att se allt hundskit som ligger precis överallt!!! säger inget om man är ute i skogen med sin hund men när man rastar dom precis vid gångvägar och i bebyggelse är det en styggelse *USCH*

tycker att det är ens plikt att plocka upp efter hunden och hålla fräscht efter sig.men det är ju jag det:grin:

Alla hundägare har inte trädgård.
Men de som har.
Och så tycker nog jag att man måste anpassa sitt boende i alla fall litet om man skall ha hund.

Alla bostäder passar inte för hund.

Säger samma sak som i debatten om offentlig amning - titta bort för sjutton. Vrid huvudet åt andra hållet.
Då spinner jag vidare på det spåret.

Men man måste ju inte göra det mitt bland alla människor utan man kan ju gå undan och vara litet diskret.

Dessutom så luktar inte amning illa.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 041
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 956
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka