Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

Men du, de där JAKTHUNDARNA, jag hoppas då sannerligen att de har blöja eller något, så de inte skiter i MIN skog liksom. För de får ju givetvis inte skita där.
De får ju inte jaga där utan tillstånd så det är inget som du behöver oroa dig för.

Ser du inte själv, det tangerar nivån för det löjliga snart ditt resonemang.

Men kan du inte se skillnaden på mitt och ditt när det kommer till skogsmark?

Om det inte är din skog så får du inte göra som du vill i den.
Inte jaga med hund heller.

Jag skulle gärna vilja se den dom/det beslut där man konstaterat att hundbajs i skog är nedskräpning.

De får ju inte jaga där utan tillstånd så det är inget som du behöver oroa dig för.

Men kan du inte se skillnaden på mitt och ditt när det kommer till skogsmark?

Om det inte är din skog så får du inte göra som du vill i den.
Inte jaga med hund heller.

Men snälla rara, har du varit med om en jakt någongång, hundarna vet inte var jaktgränsen går, de passerar över med jämna mellanrum. Naturligtvis får jägarna inte skjuta vilt där, och hunden bör på lämpligt vis förpassas över på rätt sida gränsen.

Men hunden har ingen aning att bortom den där granen, där är det annans mark. Men inte fan kan någon komma och tycka 'en jakthund BAJSADE faktiskt på min mark, fy fy'

Så, tala gärna om hur du garanterar att hunden håller sig på uppmätt jaktområde, eller man kanske borde börja stängsla in? ;)

Jag skulle gärna vilja se den dom/det beslut där man konstaterat att hundbajs i skog är nedskräpning.

Det tror jag inte finns någon.
Men rent definitionsmässigt så är det ju så.

Om någon tar för vana att jåta sin hund bajsa på något ställe som markägaren inte gillar så kan det nog bli sanitär olägenhet utav det.
Man får inte tömma sin skit-tunna på annans mark heller.
Men jag har aldrig hört om någon sådan om heller.
Däremot om förelägganden av miljöhänsyn.

Avlopp, hur man får göra sig av med bajs och så.

Kom på en liknande sak.
Det finns en dom om hästbajs på privat väg någonstans.
Den brukar komma upp med jämna mellanrum när hästbajs på fel ställe kommer upp.

Så, tala gärna om hur du garanterar att hunden håller sig på uppmätt jaktområde, eller man kanske borde börja stängsla in? ;)

Det får du fråga mina grannar om.
De har på något vis tränat sina hundar i var gränserna går.
Så det händer ytterst sällan att de kommer in på fel ställe.

Så jag trodde att även andra gjorde så.

Nu förutsätter du att markägaren jagar på egen mark.

Att lära en hund var TOMTGRÄNSEN går är piece of cake.

Att ta en hund, stoppa in den i bilen, åka X sträcka, slänga ut den i skogen och tycka 'jaga åt husse nu' och inbilla sig att hunden vet att det är inom ett exakt område den får jaga, det är en helt annan sak, och inget du kan lära hunden om du inte i år efter år jagar hunden på samma mark, och även mellan jaktsäsong ser till att träna hunden i var gränserna går.

Om det gick så lätt skulle alla jägare som jagar i närheten av väg INTE köra med 'kör sakta, jakt med lös hund' utan lära vovvarna att inte springa på vägen..

Har man en jakthund som klafsar i hundskit så har man antingen ohygglig otur eller en dålig jakthund som är mer intresserad av skit än av vilt. Känner till en glad liten tax som avbröt ett pågående drev för att rulla sig i grävlingsskit, ägaren till den var inte det minsta irriterad över skitens existens, hundens beteende däremot...

Att lära en hund var TOMTGRÄNSEN går är piece of cake.

Ja det var väl det som jag trodde.

Att ta en hund, stoppa in den i bilen, åka X sträcka, slänga ut den i skogen och tycka 'jaga åt husse nu' och inbilla sig att hunden vet att det är inom ett exakt område den får jaga
Jag känner inga som jagar så.
Och jag känner oerhört många jägare.

, det är en helt annan sak, och inget du kan lära hunden om du inte i år efter år jagar hunden på samma mark, och även mellan jaktsäsong ser till att träna hunden i var gränserna går.
De jag känner tillbringar mycket tid på sina jaktmarker med viltvård och inventering av viltet mellan jaktsäsongerna.
Så de hinner nog lära sina hundar "tomt"-gränserna.

Är det inte så som man skall göra?
Det andra låter mera som Vilda Wästern.

Vet du, alla jägare har inte egna vidsträckta gårdar. Det är vanligare med jägare som jagar på annans mark än på egen mark.

Så du kanske skulle kika lite längre än till grannarna t ex innan du antar, för för de flesta så är det gästjakt på annans mark som är realiteten, dvs hundarna släpps där.

Varför tror du det står drivor med bilar som inhyst jägare (och hundar) efter vägkanterna vid jaktsäsong för. Det är INTE för att de har så extremt stora jaktmarker att de inte orkar gå ut..

Sen vad gäller inventeringar etc, de får inte ha sina hundar springa lösa då.

Men som sagt, många, många jagar på annan mark än sin egen.

Väg är en sak, Skog en annan.

Det är också skillnad på om man låter hunden bajsa på exakt samma ställe samma gång så det bildas en hög eller om man sprider ut det på några hektar med en hög här och där då och då.

Och innan någon myndighet fastslagit att hundbajs är skräp så köper jag inte din definition. Kattskit räknas nämligen inte som skräp, så hundskit kan undkomma det också.

Hos min mamma, som bor på landet är det ingen som plockar upp efter sin hund(utom möjligen jag när jag kommer på besök då) och trots att det finns gott om hundar i området lyser drivorna med hundbajs med sin frånvaro. Visst kan man se någon hög ibland längs vägar eller stigar men att en jakthund skulle råka trampa i en sån vore som sagt maximal otur inte minst eftersom de flesta högarna ligger så pass nära bebyggelse att det inte är mycket jakt att tala om som bedrivs där. Längre in i skogen har jag aldrig sett något annat än älglortar, trots att t o m jag låter min hund förorena fritt där.

Spelar ingen roll hur mycket tid du tillbringar på markerna. Det är för stor yta för att man ska hinna med att lära hunden exakt var gränsen går, om man inte har extremt lite mark eller tillbringar all tid i skogen.

Att lära hund att inte passera tomtgräns är enkelt för att det oftast finns någon synligt som markerar tomtens slut. Antingen väg, dike, staket, häck, oklippt gräs eller vad som helst som tar vid där gräsmatta och gårdsplan slutar. Det har också att göra med närheten till bostaden. Det blir ett revir på ett helt annat sätt än en skog som man bara vistas i då och då. För att få jaktmarken att bli revir på samma sätt som tomten så behöver hela jaktmarken patrulleras dagligen.

Vet du, alla jägare har inte egna vidsträckta gårdar. Det är vanligare med jägare som jagar på annans mark än på egen mark.
Men en arrenderad jaktmark sköter man väl också om?

Så du kanske skulle kika lite längre än till grannarna t ex innan du antar, för för de flesta så är det gästjakt på annans mark som är realiteten, dvs hundarna släpps där.
Men så kan man väl inte göra?
Släppa hundarna där de inte hittar?
Himmel är jakt så dum bland vissa.
Inte underligt att det kommer bort hundar.

Jo de jag känner har stor egna marker ägda eller arrenderade och det skulle då rakt inte tillåta den typen av jakt med främmande hund.
Apporterade fågelhundar och så visst.
Men inte fara runt okontrollerat över allt.

Och det är inte bara grannar utan folk som jag känner på många ställen i Sverige.

Sen vad gäller inventeringar etc, de får inte ha sina hundar springa lösa då.
Kan man inte lära hundar "tomt"-gränsen i koppel?

Apropå drivor av bajs. Jag har två stora hundar, som dessutom av olika orsaker skitit som små elefanter hela vintern, inte normala 1 -2 högar/dag utan betydligt mer.

De har (jag kommer införa en annan lösning from snart dock) so far fått skita fritt på gården, och så städar jag (mockar) med jämna mellanrum. Dock har det nu i vinter pga knasigt väder blivit VÄLDIGT långa mellanrum, läs 'inte städat sen sensommaren'.

Och ja, det är massor med hundbajs, det lär bli ett par små skottkärror innan jag är klar. Ja de har sina små 'toaställen' på flera ställen där de gärna sätter sig.

Och TROTS detta, så har jag inte lyckats få ihop en enda driva. TROTS att hundarna glatt leker och busar och springer kors och tvärs över gården så trampar de i princip ALDRIG i hundbajs (det är värre om människa med större fötter).

Så risken en jakthund ska hitta en bajsdriva är minimal ens om det är ett stråk där tre - fyra hundägare dagligen rastar sina hundar utan att plocka upp och har så gjort i flera år.

Det är för stor yta för att man ska hinna med att lära hunden exakt var gränsen går, om man inte har extremt lite mark eller tillbringar all tid i skogen.
En av dem tillbringar all tid i skogen.
Så det förklarar ju saken där.
Men är marken så stor så blir det ju å andra sidan inget större hundbajstryck på den så då spelar det nog ingen roll i alla fall.

För att få jaktmarken att bli revir på samma sätt som tomten så behöver hela jaktmarken patrulleras dagligen.
Okej det görs av vissa hur otroligt det än må verka.
Och förklarar varför denne alltid är i skogen.

Det är inte direkt så att hemmahörande hundar hittar i sin skog heller. Den där myten om att hundar alltid hittar hem är inte direkt sann. Min schäfer skulle inte hitta till rätt port eller ens hus om jag släpper honom på fältet här utanför och då går vi ändå där dagligen. Han har nog ingen aning om var han bor.

Familjens hundar på landet hittade i den väldigt närliggande skogen, men kom de en halvmil ut så var de helt lost för de gick där för sällan. En och annan frispårade dock hem istället. Den enda vi haft som hittat på mils radie var en Pyrenee som utsett det hela till sitt revir, men då också gjorde regelbundna rymningsförsök för att kontrollera det reviret.

Men en arrenderad jaktmark sköter man väl också om?

Beror på, ofta arrenderar man inte hela marken, utan man har jakträtt på den. T ex vår mark finns det jakträtt på. Vi jagar inte själva, men jaktlaget som jagar på angränsande mark får jaga på vår mark med, mot ett rådjur/år. DE gör inte ett jota med marken, mer än jagar på den några veckor.

Och det är det vanliga, du har jakträtt på annans mark.

Men så kan man väl inte göra?
Släppa hundarna där de inte hittar?
Himmel är jakt så dum bland vissa.
Inte underligt att det kommer bort hundar.

VARFÖR tror du att jakthundarna har PEJL för? Jo just för att man ska kunna få rätt på hunden igen och veta var den tar vägen, spec om de förvirrar sig.

Det är VANLIGARE att släppa jakthunden på okänd mark än hemmamark.

Jo de jag känner har stor egna marker ägda eller arrenderade och det skulle då rakt inte tillåta den typen av jakt med främmande hund.
Apporterade fågelhundar och så visst.
Men inte fara runt okontrollerat över allt.

Då jagar de inte med drevhundar alltså?

Kan man inte lära hundar "tomt"-gränsen i koppel?

Jo TOMTgränsen. Inte markgränsen. Men som sagt, de flesta hundar jagar inte på hemmamark. Om alla hundar jagade på hemmamark skulle stooora områden inte jagas på. Det finns många markägare som är helt ointresserade av att själv jaga på sin mark. Dessutom kan det vara marksnuttar kors och tvärs så skulle bli ogörligt bara jaga på egen mark.

Och de stora skogsbolagen, de har inte ett eget koppel små jakthundar de jagar med, utan de hyr ut marken för jakt/jakträtten.

Den marken jagar ALLA hundarna på bortamark på. Och det är STORA områden.

Sedan får man ju lägga till det här med jaktlusten, viltintresset och träningen också. Jakthundar tränas i att förfölja vilt och inte släppa det. Borttappat vilt är ett misslyckande. Då kan den driften gå in och helt slå ut inlärningen av tomtgränsen.

Samma som att de flesta hundar vet att de inte får bita i händerna, men en del är så bolltokiga att de helt glömmer detta i jakten på bollen.

Det är också skillnad på om man låter hunden bajsa på exakt samma ställe samma gång så det bildas en hög eller om man sprider ut det på några hektar med en hög här och där då och då.
Ja det gör det verkligen.
Trycket spelar ju också en stor roll.

En liten skog på 2 ha alldeles full av hundbajs är ju på ett annat sätt än 50 ha där det går 3 hundar på promenad.

Jag var promenadstråk under en period och irriterade mig på att få hundbajs i mitt omedelbara närområde till hus och stall.
Det blev liksom att alla skulle bajsa på samma ställe som någon sorts revirmarkering vilket skapade högar.

Det hade nog gått att komma åt som en sanitär olägenhet tror jag.
Eller genom att definiera så nära som det var som tomt.

Kattskit räknas nämligen inte som skräp,
Gör det inte?
Jag trodde att det blev så efter en del debatt om katter som bajsar i sandlådor.

..så hundskit kan undkomma det också.
Det verkar ju rimligt.

Vad gäller kattbajset så tror jag det var det denna del i lagen:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Där biten "förebygga att de orsakar ....... avsevärda olägenheter" skulle användas för att stoppa bajsandet.
Drivor av hundbajs är ju en olägenhet medan 5 korvar på en yta av flera ha knappast går att hitta.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 960
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 378
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka