Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

Man känner väl skillnad på bajsdoft och vegetabilisk förutnelse.
Lära mig lite grann? vem var det som inte visste att det fanns nedbrytbara hundpåsar?

Men har ni några tips på hur man kan säga till hundägaren som inte plockar bort efter sig utan att låta otrevlig?

Ja du, den ständiga frågan :crazy:. Låter man otrevlig så skiter väl folk i att plocka upp bara för att jävlas (ja, det finns såna typer). Fast jag brukar inte se hundar skita när jag är ute. De man ser plockar upp (kanske för att dom blir just sedda :D) eller så bajsar hunden där det inte behöver plockas. Dock var det en liten tjej en gång som var ute med en stor Labbe, hunden sket på gångvägen och hon bara gick sen. Jag vet inte ens om det var hennes hund, hon hade kanske inga påsar ens... Så jag sa inget.

Men det är väl bara att säga som det är? Ursäkta men skulle ni vilja plocka upp efter hunden? Det samlas fort mycket skit och det är väldigt otrevligt.

Det spelar nog ingen roll hur man säger det eller vilka ord som formar meningen, det finns alltid dom som tar illa vid sig eller blir sura. Fast det kanske man inte ska bry sig om så länge man gör det så snyggt man kan.

Ett fenomen jag sett mycket där jag bor är hundar som skiter MITT på elljusspår/gångstig och ägarna gömmer bajset med löv:crazy::mad:

Skulle min hund skita olämpligt tar jag upp det, om det är i stan eller folktätt område tar jag upp det oavsett (förutom en gång när min hund fick rännskita vid en allé, jag kunde inte göra mycket åt det var bara att konstatera!)

Nu bor jag dock på landet, Min hund skiter där ingen människa nånsin kommer sätta sin fot:D Dessutom FINNS det inga soptunnor

Jag trivs med bo på landet eftersom jag avskyr att ta upp efter hundar:angel: Men jag avskyr lika mycket hundskit där folk ska sätta sina fötter eller på annat sätt störa.

Jag brukar sträcka fram en av mina egna bajspåsar och medlidande fråga om det är så att de har glömt..
De flesta tar lite generat emot påsen och plockar upp.

Fast det HAR även hänt att någon har svarat lite snäsigt att "Om du tycker det är så viktigt, så varsågod att plocka".

Men som Indil säger, det spelar nog ingen roll hur man gör. Somliga lär ta illa upp i alla fall.

Sen kan man ju alltid skriva insändare i lokaltidningen om man känner för det.

Tar alltid upp efter hunden. Är vi dock inne i en skog så tas det inte upp. Finns inga skräppåsar i skogen. Skulle de däremot skita längst vägen i skogen så plockar jag upp det, trots att det innebär en runda på 6 km utan några skräppåsar.

Vilken utmärkt idé! Förmodar att de flesta förstår piken fast den var fin. (Eller kanske inte så fin men välbehövlig).

Välkommen till buke :) (läste för ett tag sen i en annan tråd att du var ny och nu passar det att välkomna)

Det var en väldigt bra ide. Jag har faktiskt inte ens tänkt så :o. Hade jag sagt ifrån och dom svarat att dom inte hade påse så hade jag garanterat gett dem en av mina. Jag kan dock tänka mig att det kan bli som det du beskriver händer ibland "Du kan plocka själv" :crazy:. Men då får man väl ta det.

Hmm.. nu när du säger det.. man kanske helt enkelt ska räcka dem en bajspåse om man ser att dom börjar gå från skiten och erbjuda sig på en gång för att se om dom börjar bortförklara att dom inte plockar upp? Det skulle ju kunna bli intressant :idea:

Hehe, det får mig att tänka på ett kåseri av Ursula Willby i Hundsport :D.
Hon hade stoppat en använd bajspåse i sin hundjacka för att slippa bära på den. Hon glömde dock att plocka ur den och någon dag hade hon bråttom till affären och hade just den jackan på. När hon stod i kassakön så tyckte hon att det luktade mycket illa från damen framför. Hon stod och i tankarna beklagade sig över att kvinnan luktade så illa och att hon inte skämdes etc etc. Sen kom hon på att doften kom från hennes jacka och då blev det annat ljud i skällan :D.

I alla fall.. en eloge till dig för att du är en så ordentlig människa som bär påsarna så långt :bow:

varför skulle jag?
Där vi bor så går jag på ställen som i stort sätt ingen annan frekventerar, om jag går på andra ställen plockar jag naturligtvis bort.
Har alltid fickorna o bilen full med bajspåsar som jag gärna erbjuder andra.

*läst hela hit*

Vad hundägare verkar äckliga av sig.
För andra då.

Inte_Ung som är heligt leds på hundskit på hästarnas hovar.
Gör inget i skogen - nähä?
Jag får det på händerna när jag skall kolla av och brodda om hästarnas hovar efter ridtur.

Fy fan så äckligt säger jag.

Oavsett hur jag går så finns det inte en enda ynklig liten soptunna, jag vet inte vad man tänkt med här. Inte en enda! Det är riktigt dålig stil tycker jag, det finns en massa hundar men alla måste alltså bära med sig sina påsar hem, så skall det inte behöva vara.

Varför inte det?
Din hund - ditt bajs - ditt ansvar.

Det är väl bara att ta med det som man skitar ner hem till sig själv igen.
Ansvaret är inte någon annans som skall ordna det för dig och din hund.

När jag hade blöjbarn så inte fasen kastade jag bajsiga blöjor omkring mig när det saknades soptunnor.
Utan jag tog med det hem för att kasta.

Jag sätter mig f.ö. inte och skiter mitt i vägen där andra skall gå heller.

KL

Plockar alltid upp i stan och där folk går. Aldrig i skogen om det inte skulle vara mitt på en stig, men mina söker sig till buskage/högt gräs/etc och skiter, dvs inte mitt på en stig. Och jo jag skulle kunna få det på hästarnas hovar, men skulle knappast kunna skilja det från rävskiten.

Jag har en rulle påsar i bilen, och stoppar i alla jackor. Så sällan jag är utan påse, stoppar i 5 -6 st per hund, just för de ibland får för sig de ska skita fyra gånger bara för att man är i civilisationen typ ;)

Och jo jag skulle kunna få det på hästarnas hovar, men skulle knappast kunna skilja det från rävskiten.

Men de är ju ganska så olika ju.

Rävskiten är liksom torrare och ligger ofta uppe på stenar och stubbar.
Den kletar inte fast lika mycket som hundskiten.

Jag tror att det är hundmatens fel att hundskit är så äckligt.
Hundar är nog egentligen inte gjorda för att äta en massa spannmål även om den är processad.

(Jag kan se skillnad på muslortar och lortar från fladdermus också.)

Jag har fickorna fulla av bajspåsar. I alla jackor märker jag, det brukar visa sig när jag har "finjackan" till arbetet, festen eller på middag - tar upp passerkortet, plånboken eller mobilen och ut hoppar det x antal svarta hundbajspåsar. Kollegorna, vännerna och släkten har ganska roligt åt det. Men, det blir så när man har många hundar och far ut med dem x antal timmar om i löpet av en dag.

Givetvis plockar man upp efter sina hundar. Men, jag ser problematiken av att inte göra det i vår norska kommun. Här ligger det bajs bajs bajs överallt. Det finns heller inga soptunnor på km avstånd, så kommunen verkar inte ha uppdagat problemet heller. Har en längre tid klurat på att faktiskt ringa till kommunhuset och klaga. Jag bär dessa 4-5 påsar långa sträckor. Jag vet också med mig att min sambo ibland faktiskt "glömmer" att ta med sig nog med påsar. Vet inte om han har dåligt minne eller om det beror på avståndet mellan tunnorna. :angel:

Här finns det inte miljöpåsar, vilket jag avskyr. Jag brukar köpa med mig en bunt när jag är och hälsar på "hemma", men de räcker liksom aldrig. De svarta är ju i miljöns mening värre än hundbajs. Om man utesluter hur äckligt det är att behöva trampa eller råkar TA i hundbajs. *yeak*

Sedan har inte jag några stora tankar på just bakteriespridning. Om mina hundar äter bajs (vilket några av dem gör) så kan jag inte lasta ägarna till andra hundar för det. På landet eller i stallet så kommer mina hundar åt det i all fall.

*läst hela hit*

Vad hundägare verkar äckliga av sig.
För andra då.

Inte_Ung som är heligt leds på hundskit på hästarnas hovar.
Gör inget i skogen - nähä?
Jag får det på händerna när jag skall kolla av och brodda om hästarnas hovar efter ridtur.

Fy fan så äckligt säger jag.

Nu är det ju väldigt sällsynt att hundar bajsar mitt på stigen. De brukar gå åt sidan om de ges möjlighet. Däremot händer det ganska ofta att det inte går att komma fram på gångstigarna i "mina" skogar. Vill man slippa kliva i tjocka lager av färsk hästskit, så får man vackert kliva av stigen och in i snåren.

Dessutom tycker mina hundar, tyvärr, att hästskit är en riktig delikatess. :d Så det blir alltid en viss "diskussion" mellan dem och mig angående vad som är ok att äta och inte:angel:

Nu kan jag gott tolerera att det ligger hästskit i skogen. tycker vi kanske skulle kunna jämka ihop oss om skogen, vi hund- och hästägare emellan.

Däremot stör det mig faktiskt att hitta enorma högar av hästskit på asfalterade gångvägar, i ett bostadsområde där barn springer och leker.

Det kanske låter som om jag vill kasta paj, men det är absolut inte min avsikt. Däremot kände jag för att påminna om att det finns alltid minst två sidor av ett problem :D

*kl*

Jag ska vara helt ärlig och säga, ibland! Oftast bajsar min hund 2-3m ifrån gångstigen och nej, dit går jag inte och plockar upp. Av 2 anledningar, på sommaren är det djupa diken med vatten i och på vintern är det iaf 1 m snö jag måste plumsa i. Men för mig är det en SJÄLVKLARHET att alltid bära med mig bajspåsar om han skulle bajsa på gångstigar eller typ 1 m ifrån.

Inte ung, jag måste bara fråga dig då, Plockar du upp efter din häst? Vi hade nämligen en intressant diskussion för någon månad sedan med hundmänniskor och hästmänniskor, Dom flesta hundägarna plockade upp efter sina hundar (framför allt dom som bodde i större städer), men det var bara 1 av dom 20 hästmänniskor som hade med sig en plastpåse och skopa med sig på ridturen. Jag blev glatt överaskad över denna människa kan jag ju säga;)

Måste ju också lägga till att det inte är meningen att "läxa upp" dig utan bara en helt vanligt fundering ;)

Det är stor skillnad på skit från grovfoderomvandlare och skit från allätare.
Vänta några regn och skiten från en häst ser ut som en hög pulvriserat gräs.
Trampar man i det så ramlar det dessutom av skorna.
Koblajor är väl å andra sidan inte så trevliga att hamna i.
Men inget av dessa sprider några av de sjukdomar som gör att man vill röta bajset från människor.

Om bajs inte var något problem för miljön så skulle man ju inte begöva alla dessa avloppsanläggningar eller reningsverk.
Vi kunde ju alla gå ut och bara sätta oss i skogen.
Eller hur.

Men vet ni vad?
Så är det förbjudet att lösa sina toalettproblem på det viset för permanent bruk.
Varför skall då hundarnas toalettbestyr vara okej att lösa så?

Hästar bajsar ju vart efter nästan hela tiden, så de bajsar ju i alla fall mest hemma.
Om ni har häst på box så vet ni ju det när ni mockar.

Medan hunden - den tar man ut särskilt för att den skall få bajsa någon annanstans än hemma.

Kan man inte uppfinna toaletter till dem med?
Så att man kan spola ner skiten i avloppet.
Och så kan de låta bli att bajsa ute bland folk.

Inte ung, jag måste bara fråga dig då, Plockar du upp efter din häst?

Det bär mig emot att erkänna att JA det gör jag.
I alla fall på ställen där folk bor eller vill gå.

Jag tar bilen och en hink med en liten plastgrep utan skaft och åker och hämtar hem skiten.
Jag mockar min egen gårdsplan och runt stallet samt på ridbanan också.
Och blir ganska så gramse på ryttare som inte tar upp efter hästen när den lägger en stor hög på min tomt/gårdsplan.
För där vill jag ju inte ha det.
Så då måste jag ju ta bort det.

Så jag vill ju gärna att även hundägarna tar upp efter sina hundar på samma ställen.

Det är stor skillnad på skit från grovfoderomvandlare och skit från allätare.
Vänta några regn och skiten från en häst ser ut som en hög pulvriserat gräs.
Trampar man i det så ramlar det dessutom av skorna.
Koblajor är väl å andra sidan inte så trevliga att hamna i.
Men inget av dessa sprider några av de sjukdomar som gör att man vill röta bajset från människor.

Om bajs inte var något problem för miljön så skulle man ju inte begöva alla dessa avloppsanläggningar eller reningsverk.
Vi kunde ju alla gå ut och bara sätta oss i skogen.
Eller hur.

Men vet ni vad?
Så är det förbjudet att lösa sina toalettproblem på det viset för permanent bruk.
Varför skall då hundarnas toalettbestyr vara okej att lösa så?

Hästar bajsar ju vart efter nästan hela tiden, så de bajsar ju i alla fall mest hemma.
Om ni har häst på box så vet ni ju det när ni mockar.

Medan hunden - den tar man ut särskilt för att den skall få bajsa någon annanstans än hemma.

Kan man inte uppfinna toaletter till dem med?
Så att man kan spola ner skiten i avloppet.
Och så kan de låta bli att bajsa ute bland folk.

Du kan inte vara allvarlig :eek:
orkar inte ens försöka kommentera detta.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 041
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 956
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka