Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

Men det är skillnad.
Inne i ett fordon så sitter man ju liksom fast och där tycker jag nog att det är fordonsägaren som ansvarar för sådant.
Vi har papperkorgar i bussarna.
Annars så skulle det ju inte fungera.

Och kastar fulla blöjor på parkeringsplatser.

Så visst är det så.

Om du bara visste hur mycket människoskit det brukar finnas runt motionspår:eek:
På ett ställe jag bodde var det någon bulimiker som hade ett visst buskage som tillhåll, det låg alltid färska spyor där...

Om du bara visste hur mycket människoskit det brukar finnas runt motionspår ...

Det där är jag inte säker på att jag ville veta.

Det placerar ju mitt tidigare påstående om att jag inte sätter mig och bajsar mitt på en stig i ett annat ljus.

Vilken tur att jag har ätit för ett tag sedan.....

Men varför ska jag vara mer beredd på häst/koskit än från hund (om det inte är på nåns mark i hage etc)?

Jag säger inte att man ska låta allt hundbajs ligga, absolut inte.

Jag brukar lyckas undvika rätt bra att trampa i skiten, men det blir jobbigt att gå och kolla efter den. Det är mer hundar än hästar häromkring, men ändå.

Vems ansvar det är rent juridiskt vet jag inte, jag utgår från att det är ägaren till skräpet (vare sig det är bajspåsar, godispapper eller annat. I skogen såväl som inne i stan) som ansvarar det samtidigt som kommunen har renhållningsansvar och ansvarar för soptunnor. Att sätta upp tunnor längs ett motionsspår eller liknande borde inte vara omöjligt. Skadar ju aldrig att kolla.

Oki.
Det använder inte jag så jag vet inte hur jag skulle göra med det.

(Visst har jag haft tur?)

Du har säkert fått häst sederad någon gång. Eller en penicillinkur.

Det blir liksom ogörligt om man ska plocka upp allt bajs efter häst som behandlats med minsta lilla utöver typ vitaminer.

Absolut man ska försöka hålla undan efter avmaskning och liknande. Och inte låta Switch-ade hästar bada i sjön osv. Men ska man skydda de vilda djuren från all 'kemikaliepåverkan' via hästbajs blir det lätt ogörligt i många situationer.

Men om jag nu rider i egen eller lånad skog så måste jag ju få låta hästen skita där hur mycket som jag vill, eller?
Om du då kommer och går där så måste ju du räkna med att vi använder våra egna skogar till att rida i.

Men att gå ut med hunden i annans skog och låta den bajsa som den vill är ju på ett annat sätt.
och att gå ut med hunden i egen skog och låta den bajsa där är ju också något som man måste få göra som man vill med.

Den lokala "hemmahunden" är ju inte heller på långa vägar lika smittfarlig som hunden på genomresa som varit både här och där och tuggat i sig saker.
Dessutom så får man ju ta själva konsekvenserna i den egna skogen medan det är någon annan som får ta konsekvenserna när man går i andra människors skog.

Vet ni vilka som äger skogarna där ni låter era hundar bajsa?

Du har säkert fått häst sederad någon gång. Eller en penicillinkur.

Men det har jag inte fått några varningar för.

Metakam vet jag.
Pleg har jag hört.

Men sådant som ges med spruta (penicillin, domosedan) har jag inte fått några instruktioner om.

Jag förstår utan vidare det där.
Men jag tycker i alla fall att det är äckligt både med bajsande hundar och hundbajs.
Som att följa med någon in på toaletten när den skall bajsa.
Och det brukar man ju inte göra.

Men sitta UPPEPÅ den som skiter, det kan du göra??
Fattar liksom inte riktigt resonemanget.

Det är väl inte konstigare att jag tar mina hundar till DERAS naturliga toalett än att man tar sina barn till den mänskliga toaletten - eller att hästägare står i skit upp till fotknölarna och skottar ut SINA älsklingars stinkbomber.

Personligen tycker jag att hästskit både luktar mer, syns mer och är mer i vägen på MINA promenader än hundskit.

De tidigare nämnda svarta påsarna, som kastas MED sitt innehåll, runt omkring i naturen de irriterar även mig däremot.
Apropå det, någon skrev tidigare skrev att h*n bunkrade biologiskt nedbrytbara pås,ar för att det inte fanns att köpa på hemorten. Man kan ju alltid köpa dem online, om man vill.

Det är väl inte konstigare att jag tar mina hundar till DERAS naturliga toalett .....

Frågan är ju om dina hundar har rätten att använda den toaletten som du tar dem till?
Är det din skog?
Om det är det så javisst då så är det ju fritt fram där gör du som du vill.
Men om skogen tillhör någon annan så är det inte så.
Där så får du inte göra som du vill.

Jag tror inte att de jägare som äger skogen som jag rider i gillar att ha en massa främmande hundars bajs som deras jakthundar sedan skall gå och kleta i.

Men sitta UPPEPÅ den som skiter, det kan du göra??
Fattar liksom inte riktigt resonemanget.

Men det är ju min häst som skiter då.

Jag förstår att du är med din hund.
Men jag vill inte vara med när DIN hund skiter.

Det är din hund - inte min.
Jag ansåg inte att andra skulle utsättas för mina barns bajsblöjor heller.
Mina barn mitt problem liksom.

Jag vet precis vem som äger skogarna jag går i. Det är antingen kommunen eller pappa. Den sistnämnda kunde nog inte bry sig mindre om var hunden skiter och den förstnämnda kräver bara att skiten ska plockas upp inom tättbebyggt område.

I skogen får man räkna med skit, vare sig det är från hund, häst, ko eller älg. Får hunden rätt foder är inte de kottarna mer kletiga än en hares.

Och är man orolig för sin hund så kan man lära den att inte äta allt bajs den hittar

Haha, det gjorde jag. Med följden att jag nu har en hund som LÅTSAS att han ska äta hästbajs för att kanske få beröm eller godis när han låter bli - eller i sämsta fall åtmistone lite uppmärksamhet av matte när jag ber honom lägga av. Jag vet inte om jag ska tycka att han är klok eller inte riktigt klok. Fast jag får väl vara tacksam att han inte försöker äta hästbajset på riktigt.

Det finns inget förbud mot att låta hundar skita i skogen och det kan knappast vara att anse som att störa eller förstöra, om det inte handlar om stora mängder. Den markägare som vill förbjuda hundbajs stöter nog på problem.

Jag vet precis vem som äger skogarna jag går i.
Vet du att det tycker jag spelar en jättestor roll.
Jag vill inte hundbajs i min skog och definitivt inte på den delen utav av min mark där jag rör mig mycket för att sköta hästar.
Där vill jag i.o.f.s. inte ha hästbajs heller för den delen.

Får hunden rätt foder är inte de kottarna mer kletiga än en hares.
Så det är på det viset.
Det var det som jag trodde.
Se ett tidigare inlägg.

Hundbajs som inte stör - den stör ju inte.

Det finns inget förbud mot att låta hundar skita i skogen och det kan knappast vara att anse som att störa eller förstöra, om det inte handlar om stora mängder.
Det faller under nedskräpning.
Precis som att man egentligen inte heller får sätta sig och skita själv i skogen.

Sanitär olägenhet kan det också bli om det blir mycket.

Men som sagt den hundskit som inte stör - den stör ju inte.

Den markägare som vill förbjuda hundbajs stöter nog på problem.

Det behövs inte förbjudas.
Det är redan förbjudet att sprida bajs och skräpa ner.

Men det har jag inte fått några varningar för.

Metakam vet jag.
Pleg har jag hört.

Men sådant som ges med spruta (penicillin, domosedan) har jag inte fått några instruktioner om.

Finns inga varningar på metacam eller pleg heller. Det jag for efter var att ska man få bort allt som kan vara en risk för vilda djur ska man rensa efter ALL medicinering oavsett typ.

Man kan väl börja med att rensa efter det som man med säkerhet vet är farligt tycker jag då.

Frågan är ju om dina hundar har rätten att använda den toaletten som du tar dem till?
Är det din skog?
Om det är det så javisst då så är det ju fritt fram där gör du som du vill.
Men om skogen tillhör någon annan så är det inte så.
Där så får du inte göra som du vill.

Jag tror inte att de jägare som äger skogen som jag rider i gillar att ha en massa främmande hundars bajs som deras jakthundar sedan skall gå och kleta i.

Den här tråden är det roligaste på länge.

Men du, de där JAKTHUNDARNA, jag hoppas då sannerligen att de har blöja eller något, så de inte skiter i MIN skog liksom. För de får ju givetvis inte skita där..

Ser du inte själv, det tangerar nivån för det löjliga snart ditt resonemang.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 960
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 378
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka