Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

Så risken en jakthund ska hitta en bajsdriva är minimal ens om det är ett stråk där tre - fyra hundägare dagligen rastar sina hundar utan att plocka upp och har så gjort i flera år.

Tre-fyra hundägare är litet.
Det blir inga drivor.

Men säg att det blir uppåt kanske 20 hundägare så så börjar det att likna något.

Trycket är ju väldigt avgörande.
När jag fick hundbajs på hästhovarna så var det en familj som använde min ridstig som sin hundtoalett.
Och där blev det en redig hög med tiden.
Det var inte roligt.

Men de har flyttat nu....

Tar alltid upp efter hunden. Är vi dock inne i en skog så tas det inte upp. Finns inga skräppåsar i skogen. Skulle de däremot skita längst vägen i skogen så plockar jag upp det, trots att det innebär en runda på 6 km utan några skräppåsar.

Måste förtydliga mig lite, känns som om det blev lite virrigt:
skiter hundarna långt från vägen i skogen så låter jag det vara kvar. (typ när vi är inne i skälva skogen o inte går längst skogsvägarna) Men skiter dom mer än 50cm från spåren så plockas det upp.

Går jag vid trottoarer o.s.v så plockas det också upp, har även med mig en hel del påsar så ser jag någon som inte plockar upp så brukar jag mer än gärna ge en av påsarna till den personen. I ett syfte att den ska plocka upp efter sin hund.

Då jagar de inte med drevhundar alltså?
Jo egna.
Inte andras.

Och de stora skogsbolagen, de har inte ett eget koppel små jakthundar de jagar med, utan de hyr ut marken för jakt/jakträtten.

Den marken jagar ALLA hundarna på bortamark på. Och det är STORA områden.

Här så har det varit samma arrendator på skogsbolagets mark hur länge som helst.
Och han sköter viltet och jakten som om det vore hans eget.
Vi har gått ihop med området för älgen så min mark hör ihop med det litet.

Här så har det varit samma arrendator på skogsbolagets mark hur länge som helst.
Och han sköter viltet och jakten som om det vore hans eget.
Vi har gått ihop med området för älgen så min mark hör ihop med det litet.

Och här så ett av de stora (det största här) skogsbolaget arrenderar inte ut sin mark så alls. De sköter den, inkl skötsel, gallring och avverkning själv. Det är (var tills för nåt år sen iaf, inte kollat i år) dock de anställda som jagar på den. Dvs, det är alltid bortamark för hundarna.

Jag förstår utan vidare det där.
Men jag tycker i alla fall att det är äckligt både med bajsande hundar och hundbajs.
Som att följa med någon in på toaletten när den skall bajsa.
Och det brukar man ju inte göra.

Ibland är du bara så himla löjlig.

Till er andra: Inte_Ung älskar att provocera, bara så ni vet.

Jag rider inte runt planlöst i skogen i flera timmar utan jag har mina rundor.

.

Har jag aldrig sagt. Men antar dina hästar skiter på dina rundor också.

Fast hur var det nu, du red ju väldigt sällan om jag inte minns helt fel. Då är det lätt att sitta här och säga att man är så duktig och åker ut med bilen och hämtar skit.

Men antar dina hästar skiter på dina rundor också.

Jo men där så behöver ju inte andra gå.
De kan ta andra rundor som då är garanterat hästbajsfria.
Om de då tar med sina hundar på dessa andra rundor så slipper jag ju även hundbajset.

Skogen här är ganska så stor och väldigt privat.
Men ändå så envisas hundägarna med att gå just på mina ridstigar - för där så är det ju en stig.
Vilket det ju blir när jag rider där (och ja, jag har markägarens tillstånd).

Fast hur var det nu, du red ju väldigt sällan om jag inte minns helt fel. Då är det lätt att sitta här och säga att man är så duktig och åker ut med bilen och hämtar skit.

Det går i perioder det där.
Just nu så är det inte så mycket men ibland så är det 2 hästar om dagen.
Och då så blir det en del att plocka upp.
Jag rider då samma runda med båda och plockar bajs när jag är klar.
Och jag plockar även bajs när jag skickar ut andra att rida mina hästar.

Jag bor mitt ute i skogen, så mina hundar bajsar oftast långt in i skogen, och då plockar jag då definitivt inte upp.. Om dom någon gång skulle bajsa på stigen så skulle jag ta en pinne eller dyligt och skicka in det i skogen. Inte för att det är jobbigt med påsar, utan för att bajs ändå är en naturlig del av naturen.
Skulle dom bajsa i stan så skulle jag självklart plocka upp detta.

Men 'där behöver ju inte andra gå'-argumentet går ju att vända på. Andra behöver inte hålla på och gå här i skogen. De kan ta en annan väg. Det är FÅ skogar där andra 'behöver gå just där', utan kan ta andra stigar/vägar/skogar.

Jag tycker du börjar kasta sten i glashus nu, du rider i någon ANNANS skog, men benämner den som 'din' och ridstigarna som 'dina'. Det är de inte, även om du har tillåtelse av markägaren att rida där. Och du BEHÖVER faktiskt inte rida på de ställen där dina hästar kan råka få hundbajs på hovarna, du kan välja en annan väg eller att inte rida i skogen.

På samma sätt som jag kan rida/släppa hundar i annan skog än grannens, där jag riskerar att trampa i koblajor eller hundarna rullar i koblajor. Även fast jag har tillstånd att rida/rasta hundar där så är det inte MIN skog, och jag BEHÖVER inte rida just där. Jag BEHÖVER inte gå i andra grannens skog/mark bland fårbajset heller. Visst, det blir lite ont om ridvägar men jag BEHÖVER inte rida på annans mark alls, jag kan bygga en paddock på min egen mark, hålla den kliniskt bajsfri och uggla där.

Men 'där behöver ju inte andra gå'-argumentet går ju att vända på.
Men det skrev jag ju också i ett tidigare inlägg.
Se några inlägg upp.

Jag tycker du börjar kasta sten i glashus nu, du rider i någon ANNANS skog, men benämner den som 'din' och ridstigarna som 'dina'.

Det blev kanske litet otydligt där.
Dels så gäller det ju min egen skog alldeles runt hus och stall - det ÄR min skog.

Och sedan så är det mina ridstigar i grannens skog.
Vi har en överenskommelse om dem.

Det är de inte, även om du har tillåtelse av markägaren att rida där. Och du BEHÖVER faktiskt inte rida på de ställen där dina hästar kan råka få hundbajs på hovarna, ...
Så jag och andra ryttare skall inte kunna få ha ridstigar som är fredade från hundbajs då?
Varför?

du kan välja en annan väg eller att inte rida i skogen.
I skogen så är överenskommelsen att jag skall hålla mig till just på dessa stigar och inte rida runt och trampa sönder trädens rötter överallt, så nej jag kan inte välja någon annan väg genom skogen.

Att medels hundbajs hänvisa mig bort från mina ridstigar tycker jag är ganska så taskigt faktiskt.

Varför kan inte hundägarna som inte trampar sönder några trädrötter och inte har någon överenskommelse gå någon annan väg eller plocka upp sitt bajs på ridstigen?

Jag bor i ett hundtättområde nära skogen. Problemen med hundbajs märks bara brevid gångvägarna i bostadsområdet(där kan det å andra sidan vara MYCKET) , de som inte plockar upp där är samma personer som kastar sina mcdonaldspåsar ut genom bilfönstret eller krossar flaskor på trottoarer utan att ta upp. Ut i skogen märks sällan hundbajs trots att trycket i skogsdelarna närmast bostadsområdet borde vara rätt stort.

Då bör man undvika tex slottskogen efter löparfester och jippon som musikfestivaler,midsommar och skolavslutningen, de högar man får kryssa förbi om man inte går precis på asfalten kommer inte från hundar, enligt hundägande vänner som bor i närheten. Jag och andra hundägare hade i allafall haft en påse med mig i den händelse att jag skulle behöva göra ifrån mig...

Frågan är ju om dina hundar har rätten att använda den toaletten som du tar dem till?
Är det din skog?
Om det är det så javisst då så är det ju fritt fram där gör du som du vill.
Men om skogen tillhör någon annan så är det inte så.
Där så får du inte göra som du vill.

Jag tror inte att de jägare som äger skogen som jag rider i gillar att ha en massa främmande hundars bajs som deras jakthundar sedan skall gå och kleta i.

Ursäkta, det här inlägget var inte menat till mig, men jag sitter och ser nästan ut så här: :rofl: , tycker de flesta inlägg i den här tråden är helt otroligt löjliga.

Ska vi vända på det?:

"Frågan är ju om din häst har rätten att använda den toaletten som du tar den till?
Är det din skog?
Om det är det så javisst då så är det ju fritt fram där gör du som du vill.

Jag tror inte att de jägare som äger skogen som jag rider i gillar att ha en massa hästars bajs som deras jakthundar sedan skall gå och kleta i." (+ få diarré av att äta)

;)

Jag tycker att alla tar ansvar för sitt och så himla mycket hundskit ser i allafall inte jag i skogen trots att det verkar vara den plats där flest människor låter bli att plocka upp??, ändå har jag plockat en hel del lingon och blåbär under åren men aldrig trampat i en hundbajs. Det som stör mig är däremot dom som inte plockar upp i bostadsområden. Folk som rider i villaområden osv. bör också kliva av sin häst och sparka ner skiten i diket. Alla föräldrar gillar inte att få hem sina barn täckta i hästbajs och av de erfarenheter jag har av småbarn och bajs så ser en stor hög hästspillning mitt på vägen mer inbjudande ut än en liten hundlort i vägkanten.
Nåja, går säkert debattera hundbajs vs. hästbajs hur länge som helst men det är ändå så att vi har samma "problem" med båda. Långtifrån alla ryttare/kuskar tänker på att plocka upp efter sina hästar eller ens kliva av och sparka det åt sidan. Många hundägare gör detsamma, alltså väljer att inte plocka upp. Hundbajs stör säkert många människor och det finns garanterat de som irriterar sig över högar med hästspillning både i skogen och efter vanliga byavägar. Jag som hundägare (som även har hållt på med hästar större delen av mitt liv) är inte så imponerad över hästbajset som ligger lite här och där, mina hundar tycker det är väldigt smaskigt och blir rejält dåliga i magen av det om jag inte hinner stoppa dem från att äta.

"Frågan är ju om din häst har rätten att använda den toaletten som du tar den till?
Är det din skog?

Jag tar ju inte ut hästen för att den just skall gå på toaletten.
Vilket man ju gör med en hund.

Hästen bajsar ju mest i sin box eller hage.
Bajsande utanför är ju mera av varianten "sådant som blir" och en mindre del av hästens dagliga bajs.

När jag rider på ridbanan och i min egen skog så gör jag ju som jag vill med bajset.

Nej precis.
Så därför så har jag kommit överens med ägaren om var jag kan rida och tar upp efter hästen på ställen där det spelar någon roll för andra.

Hur många hundägare har kommit överens med skogsägaren om var hunden får bajsa?

Jag tror inte att de jägare som äger skogen som jag rider i gillar att ha en massa hästars bajs som deras jakthundar sedan skall gå och kleta i." (+ få diarré av att äta)

Enligt tidigare inlägg från hundägare så skulle visst inte jakthundar ha tid att bry sig om bajs när de jagar, så det borde ju även gälla hästbajs då.
Men jag håller mig ju som skrivet var på överenskomna stigar så jägarna vet ju vart bajset ligger och kan gå runt.

Vet du, jag tror att din totala fixering och bajsfobi leder till att du ser skit som inte finns. :rofl:

Jag har inte bajsfobi.
Faktiskt.
Även om det kan tyckas så i denna tråden.

Utan jag har bara blivit promenadstråk för litet väl många ouppfostrade hundägare.
Numera så har några av hundarna flyttat och resten motats härifrån.
Bort från min tomt.

Hundägarna har just haft den där attityden att "I skogen behöver man väl inte plocka upp skiten!".
Och min tomt har misstagits för skog.
Tomter på landet är ju betydligt mycket större än i stan så för mig räcker det inte att de respekterar kanske 500kvm runt mitt hus utan jag vill att kanske 1-2 ha runt hus och stall är bajsfria samt mina vägar där jag går mellan hagarna.
Och där så plockar jag även upp hästskiten.

Jag tar ju inte ut hästen för att den just skall gå på toaletten.
Vilket man ju gör med en hund.

Hästen bajsar ju mest i sin box eller hage.
Bajsande utanför är ju mera av varianten "sådant som blir" och en mindre del av hästens dagliga bajs.

Nä precis men har du då en lösning på bajsproblemet? hundarna måste ju få göra sina behov oavsett, de har det ju inte så enkelt som hästarna som är instängda i hage eller box större delen av dagen och inte har nåt annat val än att göra sina behov där. Väldigt många hundägare försöker ju ändå eliminera bajsproblemet för andra genom att plocka upp efter sina hundar på ställen där det kan störa andra.
Om man ser det såhär: hästägare mockar sin hästs box och hage, hundägare använder bajspåse och plockar upp efter sina hundar. Hästägare kanske inte alltid tänker på att plocka upp alt. sparka hästbajset åt sidan när de är ute och rider/kör (är nog ännu ovanligare när man kör), hundägare kanske struntar i att plocka upp bajset i skogen när hunden springer in under en gran, eller en bit ut i riset där vanligtvis ingen promenerar eller joggar, fastän de alltid plockar upp inne i bostadsområden osv.

Nä precis men har du då en lösning på bajsproblemet?

Javisst!
Det är jättelätt.
Alla hundägare tar upp bajset efter sina hundar i en påse och slänger sedan denna där den skall vara.
Om inte annat finns så hemma hos sig själv.

Om man tycker att påse är dumt för miljön så kan man väl använda en burk och sedan spola ner bajset i toaletten.
Dock är en påse som bränns i fjärrvärmeanläggning för sopor ju inte sämre än bensin till bilen.
Bajset lägger dessutom till energi så där ser inte jag något problem.

Hundägarna kan ju dessutom se till att låta hundarna bajsa där det inte är en massa andra människor som måste titta på eländet.
Små gräsplättar mellan husen i något Centrum fullt med folk är ju en väldigt dålig plats.

Sedan så var ju bajsets äcklighetsgrad enligt Jadzia tydligen foderberoende.
Så att ge hunden rätt mat för att minimera kladdet är väl också bra?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 960
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 378
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka