Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

När en hund blir tillräckligt nödig bajsar den där den kan.

Men vad gör det om hundarna bajsar i centrum sålänge husse/matte har en bajspåse i fickan och plockar upp?

jag har en för mig pinsam incident som hände på T-centralen i Stockholm,skulle åka och hälsa på min mor med 2barn och 2Schäferhundar,den ena hunden (unghund) blev nervös och skiter lööööst mitt på centralen:o:o:o jag ville bara sjunka under jorden,torka upp var inte det lättaste,tog det värsta och bad sedan om hjälp av anställda eftersom mitt tåg skulle avgå näsomhelst...

Men det var ju en olycka.

Det är stor skillnad på det och att medvetet låta hundarna bajsa i Centrum på väg till affären för att det är enklast så.

Men om man inte tar upp alls ute på landet så tar man ju inte upp på några stigar eller vägar heller.

Det samma gäller ju med skog, om man inte tar upp alls INNE I skogen så gör man det ju inte på några stigar heller.

Men de kan väl få förklara sig?
Hur är det Hannahbal och Carat - tar ni upp hundbajset på stigar i skogen?

Jag tar uppe eller gör som alexandra om det skulle hamna på en stig, hitills kan jag inte minnas att mina hundar någonsin skitit på en stig. Men skiter de I skogen så gör jag det inte.

Det är stor skillnad på det och att medvetet låta hundarna bajsa i Centrum på väg till affären för att det är enklast så.

Personligen tycker jag att folk som lämnar sina hundar obevakade utanför affärer är ansvarslösa idioter oavsett vad de gör med skiten.
Få saker gör mig så irriterad faktiskt.

jag vet;) jag hade varit på långpromis innan avfärd mot stan för att hundarna skulle åka tåg i några timmar,men det blev för mkt för unghunden när vi kom in till stan,hon kände säkert av min stress oxå...så det blev som det blev.

Men då så blir det ju att den bajsar bland en massa människor som då ofrivilligt blir tvingade att vara med på hundens toalett.
Bajsande hundar är äckligt tycker jag och många med mig

Fast det är faktiskt ert problem. Är ni så jäkla känsliga så bör ni kanske inte vistas utanför er egen tomt alls?

Fast det är faktiskt ert problem. Är ni så jäkla känsliga så bör ni kanske inte vistas utanför er egen tomt alls?

Vi har en massa regler för hur vi skall förhålla oss till varandra.
Bla.a. så får vi inte kissa eller bajsa offentligt.
Det är straffbart under rubriken "förargelseväckande beteende".

Varför är det då okej när hundar kissar och bajsar offentligt?
De står ju människan så väldigt nära och är ju inga "djur i skogen på landet" direkt.

Lukten är också foderrelaterad. Man får väl aldrig kottarna att lukta hallon direkt, men mina hundar skit har aldrig luktat direkt skunk heller.

Då så tycker jag att något som hundägare ju faktiskt kan göra är att försöka ge det bästa möjliga foder till sina hundar.

För mindre kladd och mindre illalukt gör ju det hela mycket mindre äckligt.

Vi har en massa regler för hur vi skall förhålla oss till varandra.
Bla.a. så får vi inte kissa eller bajsa offentligt.
Det är straffbart under rubriken "förargelseväckande beteende".
Varför är det då okej när hundar kissar och bajsar offentligt?

Men herregud, säger inte det sig själv?
Det går väl att jämföra med att barn springer nakna på stranden men vuxna inte får göra det?

Då så tycker jag att något som hundägare ju faktiskt kan göra är att försöka ge det bästa möjliga foder till sina hundar.

Det hoppas jag också att hundägare gör. Och alla som äger ett djur faktiskt. Men kanske inte nödvändigtvis av samma anledningar i första hand.

Jag tar heller aldrig bort skiten när jag är på landet, men jag låter det inte ligga på stigar/vägar heller. Det kan ju låta som en omöjlig ekvation men är fullt genomförbart då hundarna själmant kliver ut i lämplig buske när det är bajsdags.

Angående att katter skit inte är skräp så prövades det av en kommun efter klagomål om lösspringande katter som bajsade i sandlådor. Det konstaterades att kattskit kan räknas som sanitär olägenhet om den befann sig i just sandlådor eller på tomt. Kattägaren kan dock inte ställas till svars för nedskräpning då skiten inte var att betrakta som skräp.

Kommunernas stadgar anger allt som oftast var man måste plocka upp efter sin hund och anger att det på de platserna räknas som sanitär olägenhet. Det innefattar oftast tättbebyggt område, badstränder och liknande. Skog har däremot aldrig stått med så vitt jag vet.

Jag har därför svårt att tro att en markägare skulle lyckas få utspridda högar med hundbajs i skogen klassade som sanitär olägenhet. Denne skulle få svårt att motivera varför just hundbajs är värre sanitär olägenhet än rådjursskit. Eller kattskit för den delen.

Ett problem med att låta hunden skita i den egna trädgården är att grannarna kan klaga och kommunen kan då klassa det som sanitär olägenhet om mängden blir för stor. Så det är inte så enkelt att man bara kan låta hunden skita hemma.

Det räknas som hundens naturliga beteende och är inte förargelseväckande. Vi har inget naturligt behov av att märka träd och inte att lukta på dem heller. Du kan omöjligen jämföra människor och djur Även stadshundar behöver få utföra sina naturliga beteenden som till stor del styrs av dofter. Urin från hund har fler funktioner än att bara vara en restprodukt.

Men herregud, säger inte det sig själv?

Tydligen inte eftersom att det behövs en lag för det.
Den är ganska så ny.
Du har väl också sett dessa män som pissar litet varstans längs vägar och i städer?
Det är numera förbjudet.

Det går väl att jämföra med att barn springer nakna på stranden men vuxna inte får göra det?

Men det gör det väl inte?
Det är ju på stranden och inte i Centrum.

Jag kan gå med på att en bajsande hund i skogen/på landet är att jämföra med nakna barn på stranden.

Men inte med en bajsande hund i Centrum.
Det känns mer som en pissande man i tätbebyggt område.

Jag tar heller aldrig bort skiten när jag är på landet, men jag låter det inte ligga på stigar/vägar heller. Det kan ju låta som en omöjlig ekvation men är fullt genomförbart då hundarna själmant kliver ut i lämplig buske när det är bajsdags.
Det räcker ju för att jag skall slippa att få det på hästarnas hovar när jag riden PÅ stigen, vilket jag ju gör.
Eller på skorna när jag går på stigen.

Angående att katter skit inte är skräp så prövades det av en kommun efter klagomål om lösspringande katter som bajsade i sandlådor. Det konstaterades att kattskit kan räknas som sanitär olägenhet om den befann sig i just sandlådor eller på tomt. Kattägaren kan dock inte ställas till svars för nedskräpning då skiten inte var att betrakta som skräp.
Jasså var det så som det gick i det fallet.
Jag minns att det togs upp till prövning men missade hur det gick sedan.

Kommunernas stadgar anger allt som oftast var man måste plocka upp efter sin hund och anger att det på de platserna räknas som sanitär olägenhet. Det innefattar oftast tättbebyggt område, badstränder och liknande. Skog har däremot aldrig stått med så vitt jag vet.
Man får ju inte använda skogen hur som helst för att göra sig av med sitt eget bajs så någon typ av restriktioner finns det ju.
Bajstunnan från .ex. fritidshusets utedass får man ju inte hälla ut hur som helst ens på egen mark.

Jag har därför svårt att tro att en markägare skulle lyckas få utspridda högar med hundbajs i skogen klassade som sanitär olägenhet. Denne skulle få svårt att motivera varför just hundbajs är värre sanitär olägenhet än rådjursskit. Eller kattskit för den delen.
Det har jag också svårt att tro.
Om inte annat är det ju stört omöjligt att veta vem som har lagt dit bajset.
Kattskit är ju lika illa.
Men rådjuren äter inte kött så de går liksom hästarna i en annan division vad gäller sjukdomar och så.

Däremot så undrar jag hur det skulle dömas om en (eller flera) hundägare använder någon annans mark som hundlatrin regelbundet så till den milda grad att där blir drivor av hundbajs?
Det borde hamna som sanitär olägenhet.

Eller vad tror du?

Ett problem med att låta hunden skita i den egna trädgården är att grannarna kan klaga och kommunen kan då klassa det som sanitär olägenhet om mängden blir för stor. Så det är inte så enkelt att man bara kan låta hunden skita hemma.

Men det är väl bara att städa i trädgården så att där inte ligger kvar något bajs alls.
Det problemet förstår jag inte.

Jag mockar mina hagar......

Skillnaden är att en man kan skutta iväg till närmsta offentliga toalett och göra sina behov där. Om det är riktigt akut kan denne be att få låna en på en restaurang eller så. Hunden sitter däremot fast i ett koppel och kan inte skutta någonstans alls och befinner den sig i centrum kan det vara 20 minuter till närmsta skogsplätt. Naturligtvis ska inte handhundar tillåtas att skvätta hur och var som helst, men är hunden kissnödig måste vi låta den kissa.

Det räknas som hundens naturliga beteende och är inte förargelseväckande. Vi har inget naturligt behov av att märka träd och inte att lukta på dem heller. Du kan omöjligen jämföra människor och djur Även stadshundar behöver få utföra sina naturliga beteenden som till stor del styrs av dofter. Urin från hund har fler funktioner än att bara vara en restprodukt.

Men det kan väl inte motivera varför de behöver skita mitt i Centrum?

Och kiss kan man väl inte heller sprida hur som helst?
Bilar, lyktstolpar, utemöbler och annat som någon äger får man väl ändå inte låta hunden kissa på?

Hundar kanske inte passar i städer med tanke på de behov som de har?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 041
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 956
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka