Sv: Ta bort hundbajset!
Jag tar heller aldrig bort skiten när jag är på landet, men jag låter det inte ligga på stigar/vägar heller. Det kan ju låta som en omöjlig ekvation men är fullt genomförbart då hundarna själmant kliver ut i lämplig buske när det är bajsdags.
Det räcker ju för att jag skall slippa att få det på hästarnas hovar när jag riden PÅ stigen, vilket jag ju gör.
Eller på skorna när jag går på stigen.
Angående att katter skit inte är skräp så prövades det av en kommun efter klagomål om lösspringande katter som bajsade i sandlådor. Det konstaterades att kattskit kan räknas som sanitär olägenhet om den befann sig i just sandlådor eller på tomt. Kattägaren kan dock inte ställas till svars för nedskräpning då skiten inte var att betrakta som skräp.
Jasså var det så som det gick i det fallet.
Jag minns att det togs upp till prövning men missade hur det gick sedan.
Kommunernas stadgar anger allt som oftast var man måste plocka upp efter sin hund och anger att det på de platserna räknas som sanitär olägenhet. Det innefattar oftast tättbebyggt område, badstränder och liknande. Skog har däremot aldrig stått med så vitt jag vet.
Man får ju inte använda skogen hur som helst för att göra sig av med sitt eget bajs så någon typ av restriktioner finns det ju.
Bajstunnan från .ex. fritidshusets utedass får man ju inte hälla ut hur som helst ens på egen mark.
Jag har därför svårt att tro att en markägare skulle lyckas få utspridda högar med hundbajs i skogen klassade som sanitär olägenhet. Denne skulle få svårt att motivera varför just hundbajs är värre sanitär olägenhet än rådjursskit. Eller kattskit för den delen.
Det har jag också svårt att tro.
Om inte annat är det ju stört omöjligt att veta vem som har lagt dit bajset.
Kattskit är ju lika illa.
Men rådjuren äter inte kött så de går liksom hästarna i en annan division vad gäller sjukdomar och så.
Däremot så undrar jag hur det skulle dömas om en (eller flera) hundägare använder någon annans mark som hundlatrin regelbundet så till den milda grad att där blir drivor av hundbajs?
Det borde hamna som sanitär olägenhet.
Eller vad tror du?