Ta bort hundbajset!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emeliem
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 200
  • Visningar Visningar 13 760
Sv: Ta bort hundbajset!

Hunden sitter däremot fast i ett koppel och kan inte skutta någonstans alls och befinner den sig i centrum kan det vara 20 minuter till närmsta skogsplätt.

Men det borde man väl kunna planera INNAN man går till Centrum.
Nog klarar sig hundar inomhus längre än 20 min utan att behöva kissa på golvet?

Om man går med sin hund på Centrum så får man väl vackert begränsa tiden så att man vet att hunden klarar sig tills att man kommer till en lämplig plats att kissa på.
Just för att den sitter i koppel så har ju den som håller i detta koppel ansvar för att hunden är på en plats där det passar att kissa när den blir kissnödig.

Tänker du likadant på tåget eller bussen?

Är de nödiga så måste de få gå och det är inget problem så länge man plockar upp. Få personer rastar hundarna i centrum utan det är olyckor som sker. Tål man inte att se en bajsande hund bör man inte bo i tättbebyggt område. Det är ganska dödsdömt att försöka få bort hundarna ur stan.

Få personer rastar hundarna i centrum utan det är olyckor som sker.

Olyckor är ju en sak.

Men jag ser människor som rastar sina hundar i Centrum.
Mellan lägenheten och bussen liksom på en sträcka av 30m.
På andra sidan husen över en väg 10 min promenad bort finns det en hundrastgård.

Men dessa är nog i det där facket som escodobe beskrev i ett tidigare inlägg.

Jag har en gång åkt tåg 30 mil för att hämta en hundvalp på åtta veckor och där var jag fullt medveten om att det kunde hända en olycka. Jag utrustade mig helt enkelt med tjock handduk att ha valpen på, papper och våtservetter och såg till att ha några byten där det fanns tid för valp att kissa. Det blev en pöl på golvet i kupén ändå, men alla var så fascinerad av den gulliga lilla ullbollen att ingen brydde sig.

Rottis-hanen var en notoriskt mång-skitare. Han kunde klämma ur sig upp till fyra gånger på en promenad så även om han gjort ifrån sig två gånger innan vi nått centrum så kunde han sätta sig där en tredje gång också. Rörelsen satte igång magen. Rottis-tiken blev kissnödig istället.

Vuxen hund ska kunna hålla sig, men blir det kris så går jag av bussen.

Det hoppas jag också att hundägare gör. Och alla som äger ett djur faktiskt. Men kanske inte nödvändigtvis av samma anledningar i första hand.

Men det verkar ofta vara priset som styr och så hur bekvämt som det är.
Koka egen mat t.ex. verkar inte sådär jättepopulärt.

Det är ganska dödsdömt att försöka få bort hundarna ur stan.
Men det borde väl inte behövas?
Hundar är ju rumsrena så det borde ju gå att lösa så att alla har det trevligt tycker jag.

Om man låtsas att Centrum är inomhus och att det därför inte är en hundtoalett så löser det sig ju.
De små MiniCentrum som jag tänker på har ganska nära till lämpliga kiss- och bajs-ställen för en hund.
Bara ägaren orkar masa sig dit.

Det finns sådär en miljon hundar i landet, det är oundvikligt att en del ägs av idioter. Det är tyvärr dom som märks.

Valpar är ju Bäbisar så där kan man ju inte ha samma krav på planering.
Inte är kisset lika frätande heller.

Vuxen hund ska kunna hålla sig, men blir det kris så går jag av bussen.

Hur långt kan du gå om det blir kris?

I "mina" Centrum så är det ganska så nära till lämplig plats för hund att kissa och bajsa.
En liten sträcka måste de ju klara - det gör ju vi?

Olyckor är ju en sak.

Men jag ser människor som rastar sina hundar i Centrum.
Mellan lägenheten och bussen liksom på en sträcka av 30m.
På andra sidan husen över en väg 10 min promenad bort finns det en hundrastgård.

Men dessa är nog i det där facket som escodobe beskrev i ett tidigare inlägg.

Det händer att mina hundar pinkar eller skiter på sträckan som är kanske 150 -200 meter ifrån bussen, även om vi är på väg hem efter att ha varit ute 4-6 timmar.
Jag låter dem inte pinka på bilar,husväggar eller liknade men stenar och buskar och sådant är okey. Skiter de så plockar jag upp. Är de som de ska i magen (undantag tex stressmage, magsjuka eller liknande) så märks det inte att det legat en korv där efteråt.

Jag tar självklart upp efter min hund,dom enda gångerna jag inte plockar upp är när hon springer lös i skogen.Då är det inte så lätt att hålla reda på vart hon bajsar.Men jag är väldigt noga med att plocka upp,om det så är inne i stan eller på promenader.Jag går hellre och bär på för många bajspåsar än för få.

*KL*

Tycker man kan jämföra med barn. Som 'inte behöver kissa' när man frågar, tills man fått på vinteroverallen och mössa och vantar och stövlar och då måste de kissa. Eller inte behöver kissa på restaurangen, och inte lyckas få fram mer än ett par droppar om man sätter dem på toaletten ändå¨, men fem minuter senare på bussen är de kissnödiga.

Det är inte så lätt att tycka att de får väl hålla sig, det kan ju vi (vuxna).

Det är lättare för en människa att kniiiipa tills bättre läge, än få en hund göra det. Även om hunden har den fysiska förmågan att knipa, så har den inte förståelsen som en människa som uppnått viss ålder har till VARFÖR man måste kniiipa.

Och jag måste - trots att jag är vuxen - stanna bilen och bege mig en bit in i skogen ibland, då jag helt enkelt inte kan hålla mig 30 minuter till, där närmsta toalett finns, så..

De där plockar oftast inte upp, de skall ju med bussen.

Och kan man inte som hundägare ställa sig litet för och i alla fall försöka vara diskret?
50 pers på bussen och i busskön slipper gärna den föreställningen.
På andra sidan är en betongvägg utan fönster.

De står i änden av kopplet och försöker se ut som om de inte vet vad som händer.

Jag tror att det är puckon faktiskt.
Inte normala ens som hundägare betraktade.

Valpar är ju Bäbisar så där kan man ju inte ha samma krav på planering.
Inte är kisset lika frätande heller.

Hur långt kan du gå om det blir kris?

I "mina" Centrum så är det ganska så nära till lämplig plats för hund att kissa och bajsa.
En liten sträcka måste de ju klara - det gör ju vi?

Skillnaden är att man själv känner att man behöver gå. Hundar vill helst pinka så ofta de kan om de bara får i tättbebyggda områden, och det är inte alla hundar som VISAR om de behöver eller inte. Min stora kan (enligt särbon, jag har aldrig testat) bajsa på kommando och jag brukar kunna se när han behöver, men när han var yngre så var han expert på att bara sätta sig utan förvarning även i språngmarch!
Andra kan vara superkinkiga med att det måste vara rätt underlag och håller sig hellre åtta timmar än går på asfalt eller ett okänt ställe. Min lilla verkar vara tacksam på så sätt att han inte går när vi tränar - men så fort vi är på väg hem från kurs eller liknade så behöver han gå.

De är som sagt precis som människor. En del går ofta, en del går sällan, en del kan hålla sig, andra mÅSTE gå så fort de behöver gå, en del kan gå var som helst och en del håller sig hellre en vecka än går på utedass.

Dessutom verkar de flesta hundar kunna skilja på "ute" och "inne" så det skulle inte gå tex i nordstan, på bussar eller liknande men ute är "ute" oavsett om det är ett torg eller en skog.

De där plockar oftast inte upp, de skall ju med bussen.

Och kan man inte som hundägare ställa sig litet för och i alla fall försöka vara diskret?
50 pers på bussen och i busskön slipper gärna den föreställningen.
På andra sidan är en betongvägg utan fönster.

De står i änden av kopplet och försöker se ut som om de inte vet vad som händer.

Jag tror att det är puckon faktiskt.
Inte normala ens som hundägare betraktade.

En hund som börjat sätta sig är inte helt lätt att 'bryta', det kan innebära släpning av bajsande hund för att få den till lämpligare plats.

Sen, att hundägare står i 'andra änden av kopplet och försöker se ut som om de inte vet vad som händer' behöver inte alls betyda att de försöker låtsas inför dig mfl att deras hund inte aaalls skiter. Vissa hundar är känsliga för om man står och stirrar på dem när de bajsar, och då underlättar det om man som ägare låtsas som det regnar.

Om samma ägare dock går därifrån och låtsas som det regnar när det hela är klart, och inte plockar upp däremot - då är det en annan sak.

Tycker man kan jämföra med barn.

Barn med en normal blåsfunktion går utmärkt att träna till att kissa före aktivitet från ca 3 års ålder.
Så det borde gå med hundar tycker jag då.

Mina barn blev alla torra tidigt.
Sedan så var det bara att "kissa" dem med ca 4 timmars mellanrum så fungerade det.
En vuxen hunds blåsa borde vara mer mogen än ett barns.

KL!
Ibland när jag är ute och går, och hunden bajsar på väg UT på promenaden ... har jag ingen större lust att gå och bära på en stor bajspåse i en och en halv timma. Går vi samma väg tillbaka kan jag lämna påsen vid vägkanten och ta den på tillbakaväg, men ibland går vi tillbax en annan väg. Är det då okej, tycker ni, att slänga bajspåsen i någon annans soptunna? Om den står invid någons hus, men nära vägen? Jag har gjort det ett par gånger men känner mig lite läbbig...

.Jag går hellre och bär på för många bajspåsar än för få.

Sen finns det den där lagen om alltings djävlighet. Jag tycker jag drunknar i påsar, de finns i varje ficka och hur mycket jag än trott att jag plockat ut ur fickorna så dyker ett par upp i tvättmaskinen. Men den där gången då hunden helt oväntat skiter på det absolut mest olämpliga ställe kan man nog ge sig faen på att det fattas eller ännu värre - att det är påsen inte har en botten!

Hände mig en gång på GBG paradgata efter en synnerligen usel dag för sådär 7 år sen och jag minns det än... Vad jag skämdes redan innan gubben skällde på mig - jag försökte bara hitta nånstans att binda hunden för att rusa in på 7/11 efter en påse.

Barn med en normal blåsfunktion går utmärkt att träna till att kissa före aktivitet från ca 3 års ålder.
Så det borde gå med hundar tycker jag då.

Mina barn blev alla torra tidigt.
Sedan så var det bara att "kissa" dem med ca 4 timmars mellanrum så fungerade det.
En vuxen hunds blåsa borde vara mer mogen än ett barns.

Hundars blåsor är konstruerade för att pinka ofta när de väl är ute ur lyan, vilket gör det något svårare.

Vissa hundar är känsliga för om man står och stirrar på dem när de bajsar, och då underlättar det om man som ägare låtsas som det regnar.
Om det är så i dessa fall så styrker det ju teorin att det INTE är en olycka utan planerat från ägarens sida.
Och då så borde man ju ha kunnat ta hunden till rastgården 10 min bort i stället.

Om samma ägare dock går därifrån och låtsas som det regnar när det hela är klart, och inte plockar upp däremot - då är det en annan sak.
Så är det.

Vilket styrker att det är Pucko-klubben som varit framme.

Om det är så i dessa fall så styrker det ju teorin att det INTE är en olycka utan planerat från ägarens sida.
Och då så borde man ju ha kunnat ta hunden till rastgården 10 min bort i stället.

Så är det.

Vilket styrker att det är Pucko-klubben som varit framme.

Inte alla hundar är sådana som tar illa vid sig av stirrande ägare. Det är inte sällan lite osäkra hundar som dessutom helst gör ifrån sig nära hemmet och inte på ställen med en massa okända hundars lukt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 952
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 376
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 908
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka