Sytråden del 4

IMG_20231216_113448.webp

Tilda har fått en party-tröja till "nyårsfesten" på hundklubben imorgon 😅🎉 det är fleece under det glittriga tyget, och valde medvetet att göra kragen på utsidan lite lägre för att fodret skulle vika sig utåt, då glittertyget är lite "kliigt" enligt mig.
IMG_20231226_174625.webp

Basetrousers i Manchester från ett företag som säljer retrotyger.

Knapparna åkte dit för att jag sabbade dragkedjan🫣 och ville kunna ha dem på julafton. Igår sprättade jag bort knapparna och handsydde i en ny dragkedja då jag vet att det hade blivit fult om jag försökt på maskinen.

Mycket nöjd med passformen och materialet.

Bifogade filer

• IMG_3495.webp
    IMG_3495.webp
    85,7 KB · Visningar: 103
Skulle behöva råd och idéer. Bilden visar sidsömmen på mina (enda passande) termobyxor. De har spruckit vid höften precis under linningen. Genom att tyget fransat sig och glidit ur den fortfarande oskadade sömmen.

Kommer såvitt jag kan begripa inte in och kan laga på något hållbart sätt utan att demontera typ halva byxan pga. vadd och foder på insidan. Jag kan gott leva med en svart laglapp där (tror jag har användbart tyg någonstans...).

Men om jag syr utifrån genom alla lager blir det inte stor risk att det spricker igen? Av att allt låses fast mot varandra och på något ställe blir det koncentration av belastning osv. Om inte annat fortsätter kanten att rispa sig tills den kommer till nya sömmen.

Tankar om vilka alternativ som finns och vad jag bör göra?

20231226_045349.webp

En vän har fått idén att hon ska sy 100 plagg innan hon får köpa mer tyg. Det skulle jag också behöva göra 🤣🙈än har jag dock hållt mig från inköp under julreorna som är, bara 3 tyger från by cling, men det ska till företaget så det gills ju inte 😇

En vän har fått idén att hon ska sy 100 plagg innan hon får köpa mer tyg. Det skulle jag också behöva göra 🤣🙈än har jag dock hållt mig från inköp under julreorna som är, bara 3 tyger från by cling, men det ska till företaget så det gills ju inte 😇
Klok idé! Om man inte bor jättestort och har rum. Jag får bara köpa om jag skapar något av det. Så jag får sitta lite stilla i båten just nu. Har lite trosor att sy klart, en kjol att sy klart och idag klippte jag ett lakan som legat sedan mormor dog. Jag ska sy en skjorta av den istället och det broderade monogrammet hamnar på fickan.

Då kan jag minnas henne varje dag jag använder skjortan

Klok idé! Om man inte bor jättestort och har rum. Jag får bara köpa om jag skapar något av det. Så jag får sitta lite stilla i båten just nu. Har lite trosor att sy klart, en kjol att sy klart och idag klippte jag ett lakan som legat sedan mormor dog. Jag ska sy en skjorta av den istället och det broderade monogrammet hamnar på fickan.

Då kan jag minnas henne varje dag jag använder skjortan
Det är ju det som är mitt problem, jag har för stort = går att köpa alldeles för mycket 🤣

https://www.instagram.com/reel/C1SphEksuVM/?igsh=MWdpMTZndjA0MnplNw==

Mitt nystädade syrum efter att ännu en kallax (4x4 rutor) har fått flytta in 🤣

Kör! Man behöver ju inte ha så högt mål som 100 plagg, hänger väl lite på mängden tyg och vad man brukar sy :) både jag och vännen sur till välgörenhet ganska ofta, så dit kan "många" plagg gå åt. 100 plagg åt mig själv vore omöjligt 😂
Jag brukar köra på att avsluta 15-20 projekt mellan varje inköpsrunda. Går ändå ok, och kul att få lite ordning på både planerade och utförda projekt i mina listor 😃

I november sydde jag ett täcke i kokt ull till Terrorn, mest tänkt att användas i samband med träning men senaste dagarna har det kommit väl till nytta 🥶 Eftersom jag är notoriskt urusel på att färdigställa är det några småsaker kvar att justera, bland annat kanterna som än så länge är råa.
Tanken var någon slags bandkantning, men i vilket material ska kanten vara i så fall? Eller kan det funka att bara fålla, är lite nojig att det inte blir lika slitstarkt? Täcket är ofodrat, ett enda lager.
PXL_20240104_133127603.webp

I november sydde jag ett täcke i kokt ull till Terrorn, mest tänkt att användas i samband med träning men senaste dagarna har det kommit väl till nytta 🥶 Eftersom jag är notoriskt urusel på att färdigställa är det några småsaker kvar att justera, bland annat kanterna som än så länge är råa.
Tanken var någon slags bandkantning, men i vilket material ska kanten vara i så fall? Eller kan det funka att bara fålla, är lite nojig att det inte blir lika slitstarkt? Täcket är ofodrat, ett enda lager.Visa bifogad fil 136115
Antingen kan du bara fålla det, eller så bandkantar du med snedslå (bomull och ej stretchigt) eller så bandkantar du med vikresår (stretchigt). Vilket som funkar, eftersom ull inte stretchar så mycket så behöver inte kanten kunna göra det. Jag använder vikresår på mina täcken då det är lättare att få kurvorna fint tycker jag :)
Här ser man insidan på vikresåren, jag syr med vanlig sicksack.
IMG_20231205_192549.webp

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 245
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 769
Senast: Enya
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 517
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat