Syskonvagn eller inte till två barn? Hur gör ni?

Sv: Syskonvagn eller inte till två barn? Hur gör ni?

Ja kolla in alla vagnar och möjligheter!!

Vi har ju en äldre P&T och ja det finns ju ingen suflett att tala om, men vi löste det med parasoll och ett "skynke" som vi flyttade runt. Sommaren är ju rätt kort ändå (vi brukar dessutom semestra i Norrland halva sommaren så vi är väl förskonade på det viset också)

Att det mindre barnet suttit framåt har inte stört mig. Dels ser inte barnet rätt fram utan mer åt sidan och det tror jag begränsar intrycken och dels ser iaf jag alltid barnets ansikte uppifrån och ser ju vad som händer så att säga.

Det är absolut inte var mans vagn, men jisses vad jag gillar den!! Jag tycker lika synd om alla med stora klumpiga vagnar som de tycker om mig med en vagn som de inte tror klarar snö osv.

Nu när det äldre barnet alltid går brukar vi ha matsäck, packning, kläder etc i syskonsitsen ;-) Perfekt när man är på utflykt!

Det är 20 månader mellan mina två och jag hade dött utan min syskonvagn. Sonen ville inte åka sjal och en 2-åring går inte snabbt alltså.. :p Så för att kunna komma ut med hunden ordentligt behövde vi en syskonvagn. Dessutom är det perfekt som sovplats för barnen när man är iväg på sommaren, den är guld värd i djurparker, affärer osv då man vill kunna gå i vuxen takt, eller vill spänna fast barnen och inte ha dem rännandes bland hyllor och annat.

Jag har en Babytravel Dublin och den har varit super. Den har två nackdelar. Det ena är att den har lufthjul = risk för punka vilket vi fått. Det andra är att det inte går att vända styret. När bebisen är liten åker den i liggdelen och är då vänd mot den som kör. Men när det är dags för sittdelen är det framåtvänt som gäller. Jag har inte haft några problem med det, har hängt en filt på suffletten om det varit soligt och tagit på regnskyddet om det varit blåsigt/dåligt väder och det skyddar faktiskt jättebra. Vid riktigt snöoväder har jag hängt en filt på insidan omregnskyddets öppning så att dom skyddas helt från snö och blåst, funkar utmärkt! Jag har gått 2 timmarspromenader i alla väder och i oländig terräng utan problem. Vagnen saknar fjädring men för mig är det en fördel då det gör den lätt att köra i terräng. En annan fördel är att den är rymlig på längden, dvs även om barnet växer på längden får det plats bra. Sittdelarna är dessutom delade så barnen behöver inte trängas med varandra och den lilla störs inte av det stora barnets eventuella utbrott osv. Man kan vika ryggstödet i liggläge, hade min son i sittdelen från ca 2-3 månaders ålder då liggdelen var så otymplig att ta med i bilen. Vagnen har fö bra markfrihet och väger inte mycket. Och det bästa av allt, den går att vika ihop ordentligt så den tar mycket liten plats i bilen. Detta var hela anledningen till att vi valde just den, vi har nämligen hund som måste dela bagageutrymme med vagnen och det gick inte med Emmaljunga eller liknande.

Nu när dottern 3 år och vi har börjat gå med ståplatta. Det fungerar bra nu, men hade aldrig gått när hon var mindre längre stunder.

Kl

Vi har 19 månader mellan barnen. Vi skaffade en syskonvagn begagnat (carena doubble swing) som jag tyckt fungerat bra. Lätt och smidig att köra och fälla ihop. Lillasyster sov länge och väl i den som liten, men gick mer och mer över till sjal/sele så när hon var ett halvår sålde vi vagnen och körde sulky+sele istället.

Nu kommer trean när yngsta blir tre år, och vi har precis fått tillbaka vår vagn. Blir bra för promenader (bor oxå på landet) och köpcentrum, nöjesparker etc. Vi får väl se hur mkt den kommer användas ;)

Nu när det äldre barnet alltid går brukar vi ha matsäck, packning, kläder etc i syskonsitsen ;-) Perfekt när man är på utflykt!

Det var anledningen till att vi inte sålde vår emmaljunga tvillingscooter trots att vi bara har en liten nu. Helt perfekt att slippa bära packningen!

*kl* Funderar på det, får man större behov av vagn till stora syskonet när man får en liten, eller har era stora åkt vagn hela tiden? Blivande storasyster här är 2,5 år och hennes vagn har väl använts fem gånger i år, varav tre hos mormor och morfar som bor på gångavstånd från affären...
Hundpromenader klarar hon för tillfället bättre än vad jag gör, och att spänna fast henne i vagnen för att hindra henne från att hitta på bus funkar inte, antingen illvrålar hon eller så tar hon sig helt enkelt loss.
Vi har valt att inte köpa någon syskonvagn i förväg, utan endast en ståbräda med sits. Skulle vi behöva en syskonvagn så får vi lösa det då.

Det skiljer 23 mån på mina stora och jag hade aldrig klarat mig utan syskonvagn! Speciellt när man skulle gå ut längre promenader med hund, handla osv :)

Min 2.5 åring orkade inte gå 6 km och absolut inte i mitt tempo. Han springcyklade mycket också och då orkade han 4-5 km men sällan hela vägen, så det är nog lite olika hur mycket de orkar gå huden åldern. Så på hemvägen körde jag två barn i vagn och han cykel fick också plats över styret!!

Senast ändrad:

De här snåla föräldrarna tar ju dessutom nästan alltid med sig kylbag och matsäck istället för att slösa pengar på utemat O:o) Skansen, NRM m.m.

Så behoven från familj till familj kan ju verkligen se olika ut!

Min 2.5 åring orkade inte gå 6 km och absolut inte i mitt tempo. Han springcyklade mycket också och då orkade han 4-5 km men sällan hela vägen, så det är nog lite olika hur mycket de orkar gå huden åldern. Så på hemvägen körde jag två barn i vagn och han cykel fick också plats över styret!!

Som sagt, det beror ju på vad man har för vanor också. Vi har anpassat utevanorna efter barnen, så sexkilometerspromenader i raskt tempo finns inte på kartan numer. I alla fall inte när barnen är med.

Tycker också att det känns lite halvdant att låta tvååringen sitta i vagnen såpass länge, poängen med att gå ut är för vår del mycket att han ska få röra på sig eftersom vi bor i lägenhet, klättra runt och springa, och det funkar ju inte om han ska sitta i vagnen medan vi vuxna går raska långpromenader.

När det gäller fika ute ser vi det inte som slöseri med pengar, utan tvärtom som utflyktens syfte och höjdpunkt, många gånger. I alla fall ur tvååringens perspektiv. :D

Vi har 15 månader mellan våra barn och vi har använt vår Babytravel Dublin hur mycket som helst. Förra sommaren tror jag tom att vi använde den någon gång på längre vändor då barnen var 3 och 4 år.
Den tog vi oss fram i överallt kändes det som, över stock och sten med 2 barn gick bra där många med enkelvagn kämpade som gnuer kunde jag bara köra på.

När minstingen behövde ammas kunde jag sitta fram på fotstödet. Så den vagnen var väl värd sina tusenlappar.

Såna (eller liknande modeller, där barnen sitter bredvid varandra) är det ganska många som har härikring, men oj vad jag inte avundas dem när de ska åka kollektivt och försöka ta sig ombord på bussen t ex, en sån vagn tar ju upp två barnvagnsplatser iom att den är så bred, och jag tycker de stackars föräldrar som kör sådana får onda ögat mest hela tiden för att de är i vägen så mycket. Är hissen trasig och man måste åka rulltrappa så spärrar man av hela rulltrappan, i mataffären spärrar man hela gången, osv. Jag tycker den modellen verkar väldigt praktisk på promenad, man har bra koll på bägge barnen och den blir stadig och bra i terrängen, men i mindre affärer och när man åker kollektiv gör den inte intryck av att vara särskilt praktisk.

Vi har 2 år och 9 månader mellan våra barn men köpte ändå en syskonvagn någon månad efter att tvåan var född, en begagnad Babyjogger City Elite. Hade Ettan varit lite mindre hade vi köpt en Babyjogger City Mini (vi har en sådan singelsulky).

Vi har använt den massor, och använder den fortfarande mycket, trots att storebror precis fyllt 4år. Den har verkligen varit VÄL värd sina pengar.

Vi bor med promenadavstånd till förskolan, men lite för långt för att låta 4-åringen gå hela vägen ffa på morgonen.

Vi har en ståbräda till "vanliga" vagnen också, en Teutonia, och den använder vi ibland, men tar hellre syskonvagnen för den är mycket mer lättkörd. Den kan man lätt promenera väldigt långt med, om man vill, och den är smidig även i stan.

I vintras hade vi nog blivit galna på riktigt av att bara ha en vagn med ståbräda, när det var så mycket snö, och det hade slutat med att vi tagit bilen till förskolan istället. Vi har sele och sjalar också, men lillebror blev snabbt så stor och tung att min halvtaskiga rygg inte pallade att bära honom hur mycket som helst, tyvärr, och dessutom somnade han bra i vagnen så jag kunde promenera en extra tur med honom för egen vinning efter att vi lämnat storebror.

Babyjoggers vagnar är superlätta att fälla ihop, och tar förhållandevis liten plats för att vara en syskonvagn.

Vi köpte vår för 3000kr och kan säkerligen sälja den för lika mycket, när vi inte längre vill ha den.

Vi är ute mycket, så för oss hade det helt klart varit begränsande att inte ha syskonvagnen. Storebror är väldigt aktiv och går/springer gärna och mycket, men ändå är syskonvagnen ovärdelig, för när bensinen väl tar slut i storebror, så är det himla skönt att kunna köra honom...

Jag håller med dig. Hade vi bott kvar centralt i Sthlm och åkt mkt kollektivt så hade vi valt en annan modell av syskonvagn (eller använt ståbrädan om vi behövt åka kollektivt till förskolan). Nu har vi flyttat utåt så då har det inte varit några problem alls med att ha dem "brett" utan då har fördelarna med det övervägt, helt klart. Åker vi kollektivt nu så väljer vi antingen ståbrädan eller så tar vi stora vagnen ändå och hittills har jag aldrig upplevt det som något problem alls. Den är anpassad för att rymmas i vanliga dörrhål eller bussdörrar, så den känns inte mer otymplig i "vanliga" affärer än en singelvagn egentligen.

På ett enda ställe, vårt när-ICA, så blir det trångt i kassan så då får vi passera ut genom den tillgänglighetsanpassade kassan, men där är vi så sällan och personalen så serviceminded att det inte är minsta problem.

Som sagt, det beror ju på vad man har för vanor också. Vi har anpassat utevanorna efter barnen, så sexkilometerspromenader i raskt tempo finns inte på kartan numer. I alla fall inte när barnen är med.

Tycker också att det känns lite halvdant att låta tvååringen sitta i vagnen såpass länge, poängen med att gå ut är för vår del mycket att han ska få röra på sig eftersom vi bor i lägenhet, klättra runt och springa, och det funkar ju inte om han ska sitta i vagnen medan vi vuxna går raska långpromenader.

När det gäller fika ute ser vi det inte som slöseri med pengar, utan tvärtom som utflyktens syfte och höjdpunkt, många gånger. I alla fall ur tvååringens perspektiv. :D

Alltså jag vill ju ha möjlighet att göra det allra mesta. Det innebär både en rask 6 kilometerspromenad till en annan lekpark där minstingen sitter i vagn till att han går bredvid och vi har en kortare väg till "målet" och även ser vägen dit som en del av målet. Vi har ju hus med stor trädgård så han rör sig ju konstant.

Fika ute har vi med ibland, ibland köper vi. Men nog har vi råd att göra fler roliga saker som kostar ju färre gånger det blir köpefika....

Nej, sex km i vuxentempo låter väldigt mycket... Men vi går sällan såna promenader på ställen där det går att komma fram med barnvagn alls, när dottern var riktigt liten hade jag med henne i bärsele ibland men numera blir det en person plus hund bara, eftersom hunden mår bäst av att ta sina längre rundor okopplad och i kuperad terräng.
Och vi bor inte så till att man tar en promenad till affären för att handla, eller går till förskolan, utan då blir det tyvärr bil.
Förutom hos mormor och morfar (som bor nära affären men inte har bil) så användes vagnen senast när dottern var tvärförkyld och behövde få lite frisk luft ändå.

*kl*

Tack för alla inlägg! Det hjälper jättemycket. :) Det klarnar allt mer att en syskonvagn troligtvis kommer att passa oss rätt bra. Enkelvagnen behåller vi, den har nog inget större andrahandsvärde ändå, och kan komplettera de gånger man tar kortare vändor eller åker kollektivt m.m.

Kanonbra att får höra vilka märken ni har och vad ni tycker om dem! Ska googla mig igenom alla alternativ. :)

Precis så är det även för oss, och just flexibiliteten till var/hur långt/hur länge vi kan röra oss till fots med barnen är anledningen till att vi köpte en dubbelvagn efter bara någon månad. Det gick fort tills vi kände oss begränsade utan :)

Den perfekta vagnen finns inte! Kan jag konstatera...

Eller den finns, men då är det maxvikt 15kg/sits och sonen väger redan 12-13kg.
Eller så är den tung som attan själv (25kg) och hopplös att få in i bilen.

Kastar ut en kort beskrivning av vad jag söker, kanske är det någon av er som kan tipsa om någon vagn jag ändå lycktas missa!

Lätt att fälla ihop (ska kunna samsas med liten hundbur i kombi) och ju mindre desto bättre!
Inte för tung, helst under 20kg.
Liggdel ska kunna kombineras med sittdel.
Sittdelarna bör kunna vändas åt varsitt håll, inte bara framåt eller bakåt.
Fullt liggläge på båda sitsarna.
Fyra däck, de främre svängbara. Ordentliga däck! Inga pyttedäck...
Maxvikt per sits 20kg eller mer.

Bonus:
kompatibel/fästanordning till acta graco babyskydd
förvaringsmöjligheter undertill (för att slippa hänga en massa väskor överallt)
Inte snordyr........

Jag gillar:
Basson baby duo (dock maxvikt 15kg/sis).
TFK Twinner Twist duo (endast framåtvända sittdelar)
Bumbleride Indie Twin (endast framåtvända sittdelar men OJ vilken enkel ihopfällning! kolla slutet på demovideon http://www.syskonhuset.se/syskonvagnar/643-bumbleride-indie-twin.html)
Baby jobber City GT double (endast framåtvända sittdelar)
Mountain buggy duo (endast framåtvända sittdelar och kanske för stor för bilen ihopfälld)

Är det de framåtvända sittdelarna jag måste kompromissa bort...?

Nej, den finns tyvärr inte :( Inte lyckades vi hitta den i alla fall, och vi hade precis samma kriterier som du på vår lista.

Vi kompromissade bort vändbara sittdelar i och med att storebror är så stor så han behöver gott om plats i vagnen så om vi är i miljöer där vi vill att lillen skall sitta bakåtvänd så tar vi singelvagnen med ståbräda. Nu är han så stor dock (15 månader) att han helst vill sitta framåt ändå.

Babyjoggern är ännu enklare att fälla ihop än Bumbleride:n! :)

Bumbleride fanns inte när vi köpte vår - ser ut att vara en trevlig vagn vid första anblicken! Väldigt lik vår.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 156
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar