SVT's julkalender ❄️

Älskade första avsnittet och ser fram mot nästa! Dock tvistar vi lite här hemma om det är bra eller dåligt att manusförfattaren har lånat ett namn på en plats som har ett högt affektionsvärde för vår familj, det är liksom vår egna lilla exklusiva get away 😂 nu har manusförfattaren gjort det till något helt annat än vad det faktiskt är och jag är inte säker på att det är just vår plats som åsyftas för det kan lika gärna vara en ordlek med en liten känga till något annat- får se om jag får några ledtrådar framöver 😄

Älskade första avsnittet och ser fram mot nästa! Dock tvistar vi lite här hemma om det är bra eller dåligt att manusförfattaren har lånat ett namn på en plats som har ett högt affektionsvärde för vår familj, det är liksom vår egna lilla exklusiva get away 😂 nu har manusförfattaren gjort det till något helt annat än vad det faktiskt är och jag är inte säker på att det är just vår plats som åsyftas för det kan lika gärna vara en ordlek med en liten känga till något annat- får se om jag får några ledtrådar framöver 😄
Er plats blir snart värsta turistmålet nu!

Den är nog för lite äldre barn ja, jag tror mina fyraåringar kommer tycka den är för läskig tyvärr! Vi såg första avsnittet men de var inte så förtjusta.

Jag undrar om de pratar riktig norrländska eller om de pratar skådespelarnorrländska. (Jag tycker de låter som när man är i ett sameviste, men mitt öra är för otränat för höra skillnad på någon som härmar norrländska och någon som pratar norrländska)

Är det kommunfullmäktiges ordförande som blir den onda (svenska) boven eller hur ska de hitta någon som är ond så det blir lite spänning?

Jag tycker också att den känns väldigt lovande! Men ja, den riktar sig nog till lite äldre barn för jag såg den tillsammans med min treårige brorson och det tog ca 5 minuter innan han frågade "när är det här slut?" 😂 Han tyckte inte att den var läskig eller så, men helt klart inte tillräckligt intressant. Känns ju logiskt att den vänder sig främst till barn typ 5+, dock.

Här tyckte fyraåringen den var bra medan sexåringen tyckte det var läskigt :p.
Jag ser fram emot att se fortsättningen.

Jag undrar om de pratar riktig norrländska eller om de pratar skådespelarnorrländska. (Jag tycker de låter som när man är i ett sameviste, men mitt öra är för otränat för höra skillnad på någon som härmar norrländska och någon som pratar norrländska)

Är det kommunfullmäktiges ordförande som blir den onda (svenska) boven eller hur ska de hitta någon som är ond så det blir lite spänning?
Med tanke på att alla samiska karaktärer enligt uppgift spelas av samiska skådespelare får vi nog anta att de pratar "riktig norrländska" (vad nu det är...)

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rPVa7a/arets-julkalender-snodrommar-ar-den-forsta-samiska

F.ö tycker jag årets julkalender känns mycket lovande och ett extra plus i kanten för att de verkar ha gjort ett gediget bakgrundsjobb och inte bara någon påklistrad tolkning av det samiska :love:

Med tanke på att alla samiska karaktärer enligt uppgift spelas av samiska skådespelare får vi nog anta att de pratar "riktig norrländska" (vad nu det är...)

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/rPVa7a/arets-julkalender-snodrommar-ar-den-forsta-samiska

F.ö tycker jag årets julkalender känns mycket lovande och ett extra plus i kanten för att de verkar ha gjort ett gediget bakgrundsjobb och inte bara någon påklistrad tolkning av det samiska :love:

Att det inte är sörlänningar som pratar norrländska 😄

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 590
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 677
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 080
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 849
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• "Säljer inte till sällskap"
  • Katt ivägskrämd