Sveriges GLASSiga smultronställen

"Glassiga smultronställen" var trådstarten, trevliga utflyktsmål.
Kanske du vill ha en egen tråd för specifik hantverksglass?
Jag tycker inte fabrikstillverkad kulglass är ett "glassigt smultronställe", lika lite som en magnum inköpt på ICA.
 
Fin miljö men jag var inte så imponerad av glassen. Inte partner heller, så förstår inte hajpen. Vi var där när det var alldeles nyöppnat, kanske fick de inte till det i början?
Jag förstår överhuvudtaget inte hajpen med Österlen... 🤪 Svindyrt och jättetrångt. Köer överallt på somrarna. Vi undviker området helt numera... :)
 
I år skall jag försöka ta mig till Mäjens Glass i Grästorp, har många kollegor som hyllar deras glass som de tillverkar själva. :)
 
För att vara lite petig tycker jag vi kan lämna ställen som säljer SIA, GB, Triumf m fl fabriksglassar utanför tråden, oavsett hur mysiga ställen som säljer dem det än är så är glassen trist.
Någon skrev att smultronstället i Söderköping har sia-glass, men när de har en glassmeny med 60 olika "kreationer" att välja mellan så har jag svårt att se hur man skulle kunna påstå att alla skulle tycka att det stället är trist och inte värt att nämna?... :confused:
https://www.smultronstallet.se/var-meny/
 
Någon skrev att smultronstället i Söderköping har sia-glass, men när de har en glassmeny med 60 olika "kreationer" att välja mellan så har jag svårt att se hur man skulle kunna påstå att alla skulle tycka att det stället är trist och inte värt att nämna?... :confused:
https://www.smultronstallet.se/var-meny/
Glass å berså är lite liknande, men vet faktiskt inte vad de har för glass.

Götlundaglass ligger inte så långt därifrån men minns inte om jag smakat den..
 
För att vara lite petig tycker jag vi kan lämna ställen som säljer SIA, GB, Triumf m fl fabriksglassar utanför tråden, oavsett hur mysiga ställen som säljer dem det än är så är glassen trist.
Fast om glassen är trist är en smaksak och inte allmängiltigt. Du får gärna tycka att glassen är trist, själv tycker jag inte det.
 
Som rubriken säger, vad har vi för glassiga smultronställen i Sverige?

Stora som små, Skåne, Norrland och allt däremellan, vilka bara måste man åka till och äta glass? :d
Ett glassigt smultronställe kan nog vara just ett sådant antingen utifrån själva glassen som serveras och/eller andra mysfaktorer... imho. Så jag slänger in några av mina egna favoriter.
  • Café Boa på Fotö i Göteborgs norra skärgård. Drivs av den lokala Sionförsamlingen, vanlig Triumfglass men väldigt trevligt läge i hamnen. Vinga fyr syns några öar bort.
  • Glasshuset Skrea Strand (f d Peggens glasscafé). Ligger invid, nästan , Skrea strand i Falkenberg och serverar 40-50 sorters SIA-glass.
  • Stålboms konditori i Falkenberg. Gör egen jättegod glass, att äta t ex i konditoriets trädgård, en liten oas i stan.
  • Simrishamns Grill och glasskiosk... ärligt talat ganska ocharmig just som sådan, och serverar bara GB-glass, men Simrishamn är ju Simrishamn även om innerstaden är turistfälle-fierad sedan decennier. Det är mer platsen i hamnen, med en massa barndomsminnen sedan långt innan nuvarande byggnad med kiosk och grill; när det bara var den gamla hamnkiosken som fanns, och där såldes kulglass och mjukglass. UBE-livs, Stenkilssons frisersalong, Barberare Perssons Orkester, Bornholmsbåtar, Thulins Konditori etc etc. I hamnen upprätthölls ordningen av den barske men snälle hamnkapten Muller (Möller?). Ett halvt sekel sedan. :heart
 
Det kanske man får lämna till var och en att avgöra? Sålänge det framgår att det handlar om fabriksglass så är det väl ingen fara?
Var har jag skrivit att det är någon fara?

Det är inte min tråd men jag har väl lika stor rätt till min åsikt som någon annan? Jag åker heller en omväg eller stannar efter vägen för en god glass efter ett tips i tråden än närmsta kulglass jag kan köpa på ICA.
 
Glasscaféet i Skärhamn har förmodligen västkustens bästa utbud. Lejonet, Klang, Sia mfl. Massor att välja på och trevlig uteservering med utsikt över gästhamnen.

Röröboa på Rörö i Göteborgs norra skärgård gör egen glass som är superbra. Utbudet varierar beroende på vilka råvaror som finns. Uteservering på bryggan. Lätt värd en egen resa! Det går färja ut till Rörö så man behöver inte ens ha båt.
 
Då tipsar jag om Dellenbaden i Hälsingland :up:
Man kan få vanlig meny med x antal kulor eller mjukglass, men dom har också en kul meny.
Jag slår ett slag för Kyrkbåten, men tål du inte mjölk t.ex. så finns den helt mjölkfria M/S Vega(n) :D
Finns dessutom en trevlig minigolfbana där om man är lagd åt det hållet. Mycket bra glass!

Ett till tips inte alltför långt därifrån, Pink Dreams cafe i Gnarp, Nordanstigs kommun. Har 24 olika sorters glass (Rättviks glass), jättemysig och VÄLDIGT rosa lokal.
 
För att vara lite petig tycker jag vi kan lämna ställen som säljer SIA, GB, Triumf m fl fabriksglassar utanför tråden, oavsett hur mysiga ställen som säljer dem det än är så är glassen trist.

Jag tycker varken sia eller gb är trist 😄
Sen är Smultronställen en rolig upplevelse, är inte direkt ensam om att tycka det med tanke på de enorma köerna.
De är dessutom väldigt hudvänliga, bjuder på mjukglass till hunden och ställer fram en skål med vatten ❤️
 
Var har jag skrivit att det är någon fara?

Det är inte min tråd men jag har väl lika stor rätt till min åsikt som någon annan? Jag åker heller en omväg eller stannar efter vägen för en god glass efter ett tips i tråden än närmsta kulglass jag kan köpa på ICA.

Många av sorters glass Smultronstället i Söderköping har finns inte på en vanlig butik. De har enormt många olika smaker. Det hade krävts en mindre fabrik för att alla de smakerna vilket troligen är anledningen till att de inte gör glassen själv.

Kl.
Smultronstället i Söderköping är mycket väl värt ett besök. God glass, spännande kreationer och superbra service. Även hundvänligt. Långa köer de populäraste tiderna på tidig em men om man går dit lite senare brukar det var lugnare.
 

Liknande trådar

Mat Som rubriken säger, var kan jag köpa godaste glassen i Göteborg? :d
Svar
16
· Visningar
974
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 405
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden. På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 230
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp