Sveriges GLASSiga smultronställen

En sak som jag saknar i Sverige är hemgjorda rån, i Danmark har det varit standard så länge jag kan minnas (dvs länge). Doften av nygräddade rån brukar kännas flera kvarter och gör glasställena till självklara målpunkter även om det regnar och är kallt.

Sedan tycker jag att uppläggningen av glassen som kulor i strutarna är lite tråkig. De senaste kanske 10 åren så har uppläggning som rosor spridit sig i andra länder men jag har inte sett det i Sverige. Misstänker att det inte funkar så bra med vanlig hård svensk glass. En kedja som inte bara gör väldigt god och naturlig glass utan även gör en ära av att lägga upp den snyggt är Amorino (de kallar sin personal för glassartister). Om ni är på semester och stöter på dem så kan de rekommenderas.
Visa bifogad fil 146807
Och var finns detta Amorino? Vart behöver jag åka?
 
Lund: Syster Jakobs, sjukt god glass som tillverkas på plats
Malmö: Köld, mycket varierande utbud med en hel del udda smaker och stor andel växtbaserad glass (baserat på kokos och cashew har jag för mig)
 
Lund: Syster Jakobs, sjukt god glass som tillverkas på plats
Malmö: Köld, mycket varierande utbud med en hel del udda smaker och stor andel växtbaserad glass (baserat på kokos och cashew har jag för mig)
Jag väntade på att Syster Jakobs skulle dyka upp i den här tråden. Måste ta mig dit i sommar. 😁
 
Lite utanför Sverige, men så bra att jag ändå nämner det: Lilis is i Kolding. Jag åt en citronmarängpajglass som bannemig var bland det bästa jag smakat, och då har jag ätit en hel del bra glass i mina dagar. I Malmö finns Augusta glass, på kajen bakom Niagara (Malmö Universitet). Bra det med!
 
Jag har ätit på Augustas glass i Malmö , gott men inte fantastiskt. Gillade mest glassen med smak av äpplepaj. Inser att jag nog är riktigt bortskämd på hemmaplan med både Gelaterian och Råda Gelato svårt att hitta något som jag tycker lever upp helt till deras glass. :D
 
Sänkdalens glass träffade jag på under en resa i Östergötland häromtaget. Jag blev väldigt förtjust i deras (ekologiska) glass. Tror de är baserade i Norrköpingstrakten.
Dessutom så kan man köpa deras goda glass i en hel del vanliga mataffärer i trakten. Inkluderat då Västra Sörmland.

Jag, som älskar riktigt mörk chokladglass, anser att deras Chokladglass med bitar av mörk choklad, är Sveriges godaste chokladglass... De har också andra kanon goda smaker.

Någon annan tycker säkert annorlunda än mig.
 
Här i Hjo har vi inte bara Moster Elins som flera redan tipsat om utan också Gula Paviljongen som gör sin egen glass/gelato. Helt klart värt ett besök!
Tänkte precis tipsa om dem, mycket godare än moster elins (som har sia glass?), samt att de gör sina egna rån! Ljuvlig doft!

Vill tips som Mäjens hlass och Maräng, mitt på landet utanför Grästorp ljuvlig, egen hemgjord glass!
 

Liknande trådar

Mat Som rubriken säger, var kan jag köpa godaste glassen i Göteborg? :d
Svar
16
· Visningar
974
Senast: nullo-modo
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 405
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden. På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 230
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp